Medlem
Antal inlägg: 51
Medlem nr: 921
Hejsan! Finns det någon som vet hur man binder kvastar av björnmossa? Min dotter såg detta på en mässa och vill gärna prova, någon som kan detta?? Blir jätteglad !! Har sökt på internet men inte hittat nåt!
Medlem
Antal inlägg: 485
Medlem nr: 316
Kan tänkam ig att det är samma teknik som används när man gör kvastar av björkris. Dvs en pinne i mitten, och en rejäl knippa mossa, som varvas på pinnen med ståltråd. Men det är bara en gissning.
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 365
Hur stor var kvasten du såg på mässan? De björnmossakvastar som jag gjort har bara blivit ung. en decimeter, lite beroende på hur lång mossan blivit. Jag har bara lindat ihop stjälkarna (blivande skaftet) med tunn metalltråd och sen lindat rött sidenband runt skaftet. Avslutat sidenbandet med en ögla så den kan hängas. De borstar/kvastar jag gjort har mest lämpat sig till prydnad eller att sopa smulor från bord el. likn. De är ju ganska ömtåliga. Man kan ju hänga dem i granen eller ge till dockorna så de kan julstäda....
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 365
Hmmm, nu måste jag tänka efter....Jag rensar nog bara bort barr och skräp från rötterna och sen, innan jag lindar på bandet, så klipper jag rent änden på rötterna. En del borstar har jag formklippt och en del som haft fin form får vara som de är...