|
Örnbräken, att hindra deas framfart |
|
|
|
29-11-2002, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 45
Medlem nr: 441

|
Hej när jag köpte mitt torp så hade ombunken Örnbräken fått ordentligt fäste. Till en början insåg jag inte hur seglivad den var men nu börjar jag bli lite frustrerad. Till en början så grävde jag upp alla rötter där landet skulle bli, vilket var ett otroligt slit för det var som en kompakt matta i jorden. Det tog inte lång tid innan rötterna kom tillbaka. Jag har nu valt att gräva ned 20 cm djupa fula plastkanter runt landen för att slippa dessa rötter. Men det verkar som de nu börjar att komma tillbaka. Trots mina "skyddade zoner" till råga på allt så fastnade grepen i komposthögen när jag skulle fylla på med kompost i landet. Den var helt genomborrad med rötter, trots att jag lagt alla uppgrävda rötter att torka i solen innan de hackades sönder o komposterades..... Är det någon som har ett tips för en olycklig som ligger i krig med Örnbräkenets rötter... mvh meter
--------------------
peter på torpet kullen
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
29-11-2002, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har samma erfarenhet. Många ormbunksarter har enorma rotsystem med långa utlöpare. Rötterna har en fantastisk förmåga att överleva och komma igen. Lägger numera aldrig ormbunksblad eller rötter i komposten. Antingen slänger jag dom nånstans ute i skogen eller så torkar jag dom och bränner dom sen.
Bekämpning, ja. Två sätt finns väl i stort sett. Antingen den bekämpningsmedelsfria med grävning, grävning och åter grävning. Misstänker du får hålla på några år.
Den andra möjligheten heter Roundup. Det funkar, jag har provat, men även där får man ofta upprepa behandlingen. Nackdelen med att spruta på ormbunkar är bladens konstruktion som medför att en hel del medel hamnar på marken. Är man rädd om marken kan man breda ut tidningar under bladen. Men du måste i så fall skaffa medlet före årsskiftet eftersom detaljförsäljningen stoppas då. Av lit luddiga skäl. Får jag be antigiftmaffian att inte starta en ny meningslös debatt???
På tal om örnbräken så har den kallats för tusenårsblad beroende på dess livslängd. Det är inte så att varje planta lever så länge utan för att individen som sådan klarar sig länge. Den växer hela tiden med nya utlöpare.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
29-11-2002, 23:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
"Ormbunke, Bräken. w. på torr skogaktig mark a. Roten kryper djupt i jorden; utmagrar närstående wäxter, och då den i åkrar wäxer, gör beswärlighet för plogen. Örten brukas i Dannemark til strö under hästar och bladen til stoppning i dynor och madrasser för fattige: i England i stället för wed at koka med, emedan dess låga är mycket het: af askan kokt i wattn göras där kulor nyttiade til twätt i stället för såpa. Wid minsta frost gulna dess blader, och bebåda dermed järnnätternas ankomst. Roten snedt afskuren ned wid jorden, föreställer en nog tydelig fläckt örn. Mot maskar ingifwes med nytta åt barn roten fint stött et qwintin 2 á 3 gånger om dagen uti smått skurit Thee af samma rot, och derjemte et godt laxatiw en gång i weckan." Ur Anwisning til Wäxt-Rikets kännedom av Carl Fredrik Hoffberg (1792) hittade detta om bräken o ja man skulle ju kunna använda den till nåt jag har krigat bra länge med den också men lyckas inte så bra men nu ska den få ingå i grillarnakanske den dör av utmattning då
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
30-11-2002, 12:07
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Mina örnbräken växer så vackert högst upp på min lilla grusås och runt och under min stenbänk vid stugtrappan där jag sitter och filosoferar. Och plockar jag en bukett av vildblommor så är det ett måste med några späda kvistar av örnbräken.
--------------------
|
|
|
|
|
30-11-2002, 18:32
|

Medlem

|
En vacker och ståtlig växt. Kommer ihåg från min barndom när vi var ute och gick i skogen. Det fanns ett ställe där Örnbräken tagit över helt. Jag kunde gå rak eller nästan rak under deras väldiga parasolltak. Antingen var det jättelika exemplar eller så var jag motsvarande mindre. Förmodligen det senare.
Men det är så med dom flesta ogräsen. Där dom inte växer på "fel" plats är dom inga ogräs.
--------------------
|
|
|
|
|
30-11-2002, 19:27
|
Medlem

|
Ummm, örnbräken tillhör mina favoriter - växer där jag vill ha dem. Jag har en annan plåga - FRÄKEN! Det måste vara en minst lika gammal växt som örnbräken och minst lika envis! Den växer på det enda stället på tomten där jag vill ha enbart perenner, men dom rackarns fräknarna växer in i perennerna och dessutom har de rötter som kommer från Kina. Jag rensar och rensar - Perpetuum Mobile! Ibland gräver jag upp alla perenner och jagar fräkenrötterna men de återkommer ändå. Finns någon hjälp mot denna plåga?
--------------------
|
|
|
|
|
18-12-2002, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 52
Medlem nr: 116

|
Fräkenrötter går MINST två meter ner i marken! Om jag minns rätt har man hittat rötter ända nere på fem meters djup. Så gräva bort dem går nog inte. Har faktiskt inget bra tips på hur man skulle kunna få bort dem. Skugga dem genom att plantera hosta, daggkåpa mm som har täckande blad?
Angående att bli kvitt örnbräken så har jag bara (uppsnappad) erfarenhet från naturbetesmark. Där ska den slås med lie några gånger om året. Tramp från nöt gillar den inte heller. Vet ej hur många år det tar innan den ger med sig.
Ett ganska effektivt och arbetsbesparande sätt att bekämpa ogräs (utan att förgifta vår natur, att sprida ut gift som våra barn och barnbarn får ta hand om när de växer upp, snälla sprutnissar, starta inte ännu en meningslös diskussion om hur "ofarligt" det är med DDT, 2,4-D, Totex, RoundUp mm) är att täcka markytan med pressenningar eller tidningar eller något annat heltäckande. Detta ska ligga i MINST två växtsäsonger. Då har det mesta (kirskål, kvickrot, brännässla) dött. Förhoppningsvis även örnbräken.
--------------------
Helena Småbrukare och mångsysslare
Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
|
|
|
|
|
20-12-2002, 00:32
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-11-2002, 18:32) En vacker och ståtlig växt. Kommer ihåg från min barndom när vi var ute och gick i skogen. Det fanns ett ställe där Örnbräken tagit över helt. Jag kunde gå rak eller nästan rak under deras väldiga parasolltak. Antingen var det jättelika exemplar eller så var jag motsvarande mindre. Förmodligen det senare.
Men det är så med dom flesta ogräsen. Där dom inte växer på "fel" plats är dom inga ogräs.  va de så här du kännde dej då när du gick därinunder
--------------------
|
|
|
|
|
20-12-2002, 21:39
|

Medlem

|
Ohlala. varför har jag inte tänkt på att ta nån sån bild? Exaktilemento. Fast är det verkligen Örnbräken?
--------------------
|
|
|
|
|
21-12-2002, 10:41
|

Medlem

|
nej det är nog inte örnbräken ,men känslan kunde jag tänka mej skulle vara sån  o man får ju ta va man har
--------------------
|
|
|
|
|
24-12-2002, 22:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 504

|
Dom flesta växter i släktet "Bräken" består egentligen av ett enda stort j-kla rotsystem!..
Så ska du "döda" en får du "döda" alla!..
Vet tyvär inte hur man tar hand om dom!..Slå dom med lie (eller dylikt) ett par år, så bör dom försvinna, eller åtminstone minska i antal!
Lycka till!..
//Markus
(Ps. Dra upp en "stjälk"(Hela) och gör ett snett snitt ca 10-15 cm upp, har du tur ser du varför den kallas just "örnbräken" Ds)
--------------------
" " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " " --,-'-.'-@
"Även "svarta" blommor lever"
//Markus
|
|
|
|
|
05-01-2003, 16:30
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 87

|
Visserligen inte örnfräken men ändå samma plåga..... och hjärtligt trött på åkerfräken. Om ni vet hur man blir av med den. Jag har grävt och grävt säkert minst 50cm djupt i jorden år efter år, men nog hittar den upp till ytan i alla fall. Detta ogräs är mitt plogoris, vi har kanske alla något att kämpa mot,men ändock om någon vet hur vore glad att prova. OBS Ej ROUNDUPP
|
|
|
|
|
05-01-2003, 17:38
|
Medlem

|
Aila! Titta på mitt inlägg i den här tråden 30 november och helulls svar!
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2003, 20:44
|
Medlem

|
Ack Gunvor hittar det inte har gjort alla försök på "det gamla" men får inte inte tag på den,håller på att bli hysterisk ifall där finns det botemedlet jag så hett eftertraktar
|
|
|
|
|
05-01-2003, 21:56
|
Medlem

|
Men Aila! Det är i den här tråden du skall leta!! Scrolla uppåt till du kommer till min signaturbild! (fniss, fniss) botemedel finns inte - vi får höra med kineserna om dom kan börja leta den vägen!
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2003, 22:20
|
Medlem

|
Fniss,fniss här med.Man är närbild,det är som farfar som sökte sina glasögon som var på pannan Så som med det mesta inget hjälp. Naturen har sin egen vilja och människan får finna sig i det. Tack ändå !!
|
|
|
|
|
03-02-2003, 11:50
|

Medlem

|
som väl är så sträcker sig inte mitt rotsystem 5 meter ned i marken. På gott o ont så är mitt torp beläget "uppe på ett berg" så jag har bara mellan 50-100 cm jord och sedan är det platt berg. Eftersom berget är poröst så medför det istället att det lossnar "Skivor" av berget som tränger upp likt plattor ut jorden, vissa är över en kvadratmeter stora o ca 4 cm tjocka.... jobbiga att få upp när man skall gräva för nya land o planteringar särskilt som de är inlindade i dessa ovan nämnda rötter.... men de blir bra till trädgårdsplattor
--------------------
peter på torpet kullen
|
|
|
|
|
03-02-2003, 20:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Ät upp dem!" Namnet ormbunke uppstod då man använde extrakt av ormbunkarnas rötter mot mask i magen som då kallades orm. Vissa ormbunkar går även idag att äta, t ex stensöta som ofta småbarn äter på grund av den söta smaken. Stensötans jordstam har en sötaktig, något lakritsartad smak och var förr officinell, det vill säga den såldes på apotek. Den användes som för att befrämja upphostningar men även som svettdrivande och urindrivande medel. Men välj rätt sort! I Japan äts unga skott av örnbräken som grönsak, 'sawarabi', men har visat sig innehålla ämnen som kan orsaka magcancer.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
03-02-2003, 20:38
|

Medlem

|
ja, kan jag äta upp elendet så tar ju hela historien en ny vändning. Jag har dock för mig att örnbräken innehåller arsenik, men jag vet inte vad jag har fått det ifrån... Men om någon har ett recept på hur man kan tillaga dem så lovar jag att återkomma med en smakrapport.
--------------------
peter på torpet kullen
|
|
|
|
|
06-02-2003, 19:07
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Gröt av stensöta Polypodium vulgare Förr i tiden kokade man gröt av stensötans malsa jordstam och rågmjöl. Eller varför inte Soppa eller Stuvning?? Örnbräken Pteridium aquilinium anses vaar cancerframkallande...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|