Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mödomshinnan, en myt.
          Netha
          Inlägg 01-08-2008, 22:33
          Länk hit: #1

Gäster

Lyssnade i morse på svt diskussion ang ...

mödomshinnan

Herreminje ... vad kan väl inte en del karlar få kvinnor till att göra. sad.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Tobb
          Inlägg 01-08-2008, 22:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Det är förskräckligt att en myt ska kunna skapa så mycket lidande, å andra sidan är det väll inte den enda myten som är orsak till enormt lidande?

Hoppas det blir bättre i världen, men för vem och ur vems perspektiv?

EDIT: men hur kommer det sig att man kommit på detta först nu? Är detta en ny kunskap som kommit nu? Kvinnor har funnits lika länge som män och borde man itne veta så mycket om båda könens kroppar så man vet vad det är för skillnad på en bräcklig hinna och en mjuk flexibel krans? sos.gif

Redigerat av Tobb: 01-08-2008, 22:46

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2008, 06:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Kvinnlig sexualitet har väl alltid varit tabubelagd att diskutera, de ska ju helst inte ha någon alls! Så det är väl inte konstigt att mkt är dåligt känt och att konstiga föreställningar har hängt kvar. När Kinsey släppte sin rapport om kvinnors sexualitet så blev det ju skandal i USA för det hade ju aldrig diskuterats tidigare.

Bedrövligt att plastikkirurger inte har varit sena att tjäna pengar på människors oro nono.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-08-2008, 08:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Detta är ju inget nytt! Hörde talas om sådana operationer redan för många år sedan. Det är förfärligt vad många kvinnor ofta redan som barn får utstå på gund av okunskap och myter. Stympade, ihopsydda och nu dessa operationer. Det borde tas krafttag mot detta världen över. ranting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tobb
          Inlägg 02-08-2008, 09:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Men vad kan man göra met myter som är så djupt rotade hos människor och i kulturer?

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-08-2008, 11:02
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det man kan göra mot detta är väl just vad som görs nu , ta upp och prata om det . Det tar tid att få bort sådant här men myterna och förtrycket har ju funnits länge.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Mollis
          Inlägg 02-08-2008, 11:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Ja just det, vad gör man åt patriarkatet som kontrollerar kvinnors liv till det yttersta? Det är djupt kränkande och tragiskt att män fortfarande har den neandertalsgenen i sig och inte vill släppa in kvinnorna i ett rättvist och jämlikt samhälle, kvinnorna är "ägodelar" som man övervakar, manipulerar och kontrollerar som det passar en, och att regimer i världen över stödjer detta är fruktansvärt. Man talar om kultur, visst men det är inget annat än ren jävla fascism mot en oftast tystlåtande majoritet som tror att det är precis som det ska vara.....

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-08-2008, 11:09
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Och i detta vårt underbara land bekostar skattebetalarna en "rekonstruktion" av obefintliga mödomshinnor som invandrare anser sig behöva. Det är tydligen så utbrett att det finns långa vänteköer för dessa operationer också. Jag blir så jävla förbannad över att sjukvårdens kapacitet hindras av dessa dumheter slap.gif

Edit: några länkar, för att ingen skall tro att jag hittar på:
          http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3353...amp;lpos=rubrik
          http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2995061.ab
          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1499253.svd#1

Redigerat av Huggorm: 02-08-2008, 11:10

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2008, 11:13
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 12:09) *
          Och i detta vårt underbara land bekostar skattebetalarna en "rekonstruktion" av obefintliga mödomshinnor som invandrare anser sig behöva. Det är tydligen så utbrett att det finns långa vänteköer för dessa operationer också. Jag blir så jävla förbannad över att sjukvårdens kapacitet hindras av dessa dumheter slap.gif

Edit: några länkar, för att ingen skall tro att jag hittar på:
          http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3353...amp;lpos=rubrik
          http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2995061.ab
          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1499253.svd#1

Jo det är paradoxalt, Egypten har inför förbud mot kvinnlig omskärelse i år och där pågår utbildning och information för att stärka kvinnors rätt samtidigt som vi skattesubventionerar onödiga ingrepp som görs av kulturella och inte av medicinska skäl angry.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-08-2008, 11:18
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 12:13) *
          Jo det är paradoxalt, Egypten har inför förbud mot kvinnlig omskärelse i år och där pågår utbildning och information för att stärka kvinnors rätt samtidigt som vi skattesubventionerar onödiga ingrepp som görs av kulturella och inte av medicinska skäl angry.gif

Ja det är för jävligt rent ut sagt och borde vara förbjudet angry.gif

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 02-08-2008, 12:06
          Länk hit: #11

Gäster

Å andra sidan kan en sån operation rädda livet på en invandrartjej. Det är politiskt okorrekt att säga, men att inte "bevisligen" vara oskuld på bröllopsnatten innebär en dödsdom i några av de länder våra invandrare kommer ifrån, och de har tagit med sig sina attityder hit.
          Det är inte operationen man skall vara upprörd över och försöka stoppa, det är de traditioner som gör den efterfrågad.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-08-2008, 13:23
          Länk hit: #12

Medlem

Självklart är jag inte enbart upprörd över operationerna utan att det överhuvudtaget ska behöva efterfrågas dvs på grund av den fruktansvärda kvinnosyn som finns i vissa kulturer.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-08-2008, 14:05
          Länk hit: #13

Moderator

Jag är ändå lite upprörd över operationerna. Det är trotts allt kö till de flesta typer av operationer i Sverige, och folk hinner dö medan de fortfarande står i kö. Då känns det ganska tråkigt att sådana här skönhetsoperationer över huvud taget får förekomma. Dom borde enbart utföras på privata kliniker, där kunde betalar kostnaden till 100% ur egen ficka.

Citera
          Bettson
          Inlägg 02-08-2008, 14:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jomenvisst tycker jag att landstinget kan bekosta operationer......... av de män från hederskulturer kräver en intakt mödomshinna, som uppenbarligen inte finns.

Då skulle deras hederskultursläkte dö ut ganka omgående vilket vore en välgärning.

Mycket väl investerade pengar, så slipper vi lägga en massa skattepengar på skydd av hotade kvinnor, på mordutredningar, rättegångar, skyddat boende och försärjning av hotade kvinnor.

Så skulle det kanske bli en slant över till sjuka människors operationer också.

Har en svärfar som väntar på operation för strupcancer och han hinner nog gå bort innan det blir hans tur.

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 02-08-2008, 14:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 16 612

Allt detta får mig att undra !
          Varför invandrartjejer då har sex om de är så djupt troende? Bär slöjan och sen bokar tid till rekonstruktiv plastik kirurgi ?
          hmmm Om de nu är så troende så borde de väl tänkta två gånger innan de dyrkar upp låset på kyskhetsbältet.
          Annars borde de stå på sig ! Valde de ha sex så skall de stå på sig!
          Själv flyttade jag från Polen ifrån min mor som var väldigt sträng. - jag valde !

Jag tycker INTE synd om de ! Bara synd att staten får stå för deras feghet !

Redigerat av nelly.trott: 02-08-2008, 14:46

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-08-2008, 14:52
          Länk hit: #16

Moderator

CITAT (nelly.trott @ 02-08-2008, 15:45) *

Glöm inte Bettsons svärfar, honom tycker i alla fall jag lite synd om också

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 02-08-2008, 14:54
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 15:52) *
          Glöm inte Bettsons svärfar, honom tycker i alla fall jag lite synd om också

Naturligtvis menade syftade jag på det jag skrev ! Om det inte var så tydligt .

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2008, 14:57
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (nelly.trott @ 02-08-2008, 15:45) *
          Allt detta får mig att undra !
          Varför invandrartjejer då har sex om de är så djupt troende? Bär slöjan och sen bokar tid till rekonstruktiv plastik kirurgi ?
          hmmm Om de nu är så troende så borde de väl tänkta två gånger innan de dyrkar upp låset på kyskhetsbältet.
          Annars borde de stå på sig ! Valde de ha sex så skall de stå på sig!
          Själv flyttade jag från Polen ifrån min mor som var väldigt sträng. - jag valde !

Vet inte om jag skulle kalla det för feghet. Dessutom är ju sexualitet en personlig rättighet. Jag tror inte det är tjejerna som är så djupt troende, de som har växt upp i Sverige är nog mer sekulära än sina föräldrar. Men hederskultur handlar ju om vad andra tycker och tror. Det är föräldrar, bröder, släktingar, landsmän mfl som tycker en massa.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 02-08-2008, 15:07
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 15:57) *
          Vet inte om jag skulle kalla det för feghet. Dessutom är ju sexualitet en personlig rättighet. Jag tror inte det är tjejerna som är så djupt troende, de som har växt upp i Sverige är nog mer sekulära än sina föräldrar. Men hederskultur handlar ju om vad andra tycker och tror. Det är föräldrar, bröder, släktingar, landsmän mfl som tycker en massa.

Detta kommer att vara en oändlig tråd om olika åsikter och jag har mina rätt bestämda åsikter om att man borde gå framåt inte bakåt! Allt detta är bara ett liv i lögn ! I deras länder är just dessa operationer som är mest eftertraktad som kanske en näs occh ögon operation i Japan.
          Varför leva i lögn ! Visst alla runt omkring tycker och tycker men vad hjälper det om ingen bryter mönstret ?
          JAG TYCKER INTE SYND OM DE ! -iaf det gör jag bara inte .

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-08-2008, 15:09
          Länk hit: #20

Moderator

CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 15:57) *

Naturligtvis är det så. Men då kan man ju fråga sig varför vi släpper in en så stor mängd av dessa i Sverige att det uppenbarligen orsakar bekymmer för oss? Eftersom dom uppenbarligen inte tänker anpassa sig efter svensk norm och lagstiftning kanske det vore bättre att släppa in behövande som faktiskt är beredda att sköta sig och ta seden dit de kommer. Och som ger fan i hur deras döttrar ser ut i skrevet?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-12-2025, 05:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon