Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Echinacea djungeln, Solhattar Rudbeckior Purpurhattar
          HelenN
          Inlägg 02-08-2008, 16:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Vilken djungel. Sitter på nätet och försöker kolla hur mina Solhattar ser ut i blom. Jag köpte 4 olika i höstas : Alba, Kims Mophead, Vintage Wine och Green Envy...och innan hade jag två Magnus. Jag planterade dem givetvis tillsammans, för det skulle ju vara enkelt att veta vem som var vem eftersom jag stack ner namnpinnarna bredvid dem. Men efter att fåglarna var vårhungriga så finns inte en namnpinne kvar...jiiiihaaa.

Det jag trodde häromdagen var en Green Envy...som knopp alltså, är idag nåt helt annat....se bild. Visst är väl detta Kims Mophead....eller är det en Alba?? Den ena vita har inte blommat än så jag kan ju inte jämföra dem.
          Bifogad fil  005.jpg ( 50.94k ) Antal nedladdningar: 28

Sen är det lite kul att jag fotade namnskyltarna i höstas....på dem står det Rudbeckia....och sen namnen Alba osv. När jag surfat runt på nätet nu så kommer det upp en blandning av Solhattar, Purpurhattar och Rudbeckior....på vissa ställen heter blomman Rudbeckia Alba och på andra Solhatt Alba. Om inte plantskolorna och handelsträdgårdarna själva vet vad som är vad ...hur katten ska jag veta det då???

År det nån som kan förklara denna djungel för mig?

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          HelenN
          Inlägg 02-08-2008, 21:24
          Länk hit: #2

Medlem

Men hallå??? Är det 16 personer som gluttat o inte kommenterat...nån borde väl vara mer lärd än mig naughty.gif

Redigerat av lämås: 02-08-2008, 21:30

--------------------

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-08-2008, 21:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Halloj! Jag är inte mer lärd än Du, men var inte Rudbeckius en av Linnés lärlingar som den ursprungliga sorten fick namn efter. Övriga namn har väl tillkommit när uppfinningsrika växtförädlare gnuggat sina geniknölar eller någon handelsträdgård tyckt det var dags för en "nyhet". =)

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          HelenN
          Inlägg 02-08-2008, 22:25
          Länk hit: #4

Medlem

Så är det säkert, men det vore ju kul om man kunde skilja på sina blommor....att inte två är lika som bär....och varför de delade Solhattarna från Rudbeckorna.....iallafall några...
          CITAT (Red Top @ 02-08-2008, 22:34) *
          Halloj! Jag är inte mer lärd än Du, men var inte Rudbeckius en av Linnés lärlingar som den ursprungliga sorten fick namn efter. Övriga namn har väl tillkommit när uppfinningsrika växtförädlare gnuggat sina geniknölar eller någon handelsträdgård tyckt det var dags för en "nyhet". =)

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 03-08-2008, 08:13
          Länk hit: #5

Gäster

Namnbyten är lite jobbiga. Oftast är det inte växtförädlare som är de skyldiga utan "vetenskapen". Man kommer helt enkelt på ( med hjälp av DNA-teknik tex) att växter har andra släktskap än man trott och så flyttas de till en ny familj eller art. Rudbeckia purpurea blev alltså Echinacea purpurea någon gång. Ganska länge sedan tror jag. Men ibland är inte alla vetenskapsmän överens, och olika länder kan göra olika bedömningar. I Sverige finns "skud" Svensks Kulturväxtdatabas, som ska vara den mest uppdaterade källan i officiella namnfrågor. Om man söker på echinacea purpurea tex i databasen får man fram uppgiften att Rudbeckia purpurea är ett synonymt namn. Det finns inga bilder i databasen, men jag använder den ofta just för namnfrågor. Det är inte lätt att hänga med i namnbytarsvängarna ibland. Och alla plantskolor mfl uppdaterar inte heller på en gång. Som kund har man ju vant sig vid vissa namn. Att tex cimicifuga (silverax) numera heter actaea i förnamn har jag personligen lite svårt att komma ihåg. Ibland har jag köpt fröer till vad jag trott två olika växter för att finna att det vara samma växt med olika namn.

(stavfel...)

Redigerat av Eva 33c: 03-08-2008, 08:14

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 04:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon