Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> 480 ton gift i våra trädgårdar förra året!
          Gunilla T
          Inlägg 15-08-2008, 09:56
          Länk hit: #1

Gäster

Igår råkade jag lyssna till ett inslag på radion om den ökade giftspridningen bland trädgårdsägare. Inslaget baserades på en artikel från TT och finns att läsa i flera dagstidningar idag.

Förra året spreds 480 ton växtskyddsmedel i våra trädgårdar - en ökning med 50 ton från året innan!

Fundera en stund på denna ofantliga mängd gifter i form av pulver, granulat och i flytande form!!

Under en längre period har hushållens användning ökat, miljöintresset tycks ta slut vid den egna trädgården.

En enorm marknadsföring av producenterna där produkterna påstås vara lätt nedbrytbara tros vara en anledning till den enorma konsumtionen av gifter - men också att det är enkelt att använda kemikalier istället för att rensa och gräva.

Naturskyddsföreningens ordförande menar att konsekvenserna av att använda växtskyddsmedel borde tydliggöras på flaskorna och burkarna i stil med det som används för tobak och alkohol - "[b]DENHÄR PRODUKTEN DÖDAR LEVANDE ORGANISMER".[/b]Enligt Naturskyddsföreningen har vi mycket begränsade kunskaper om de långsiktiga effekterna på vår egen hälsa och på miljön.

De flesta tänkande människor granskar all reklam med kritiska ögon - vi vet att försäljaren och producenten vill tjäna pengar - de har starka skäl för att framställa produkterna så fördelaktigt som möjligt men varför verkar detta kritiska tänkande saknas när det gäller kemikalier i vår trädgård?

De som protesterar har inga vinnande eller egoistiska skäl till detta annat än en önskan om att värna om vår gemensamma miljö.

Hur många arter har vi utrotat med dessa 480 ton gift som spreds ut enbart i fjol? Jag är sannerligen ingen expert i ämnet men en del polletter har ramlat ner även hos mig sedan jag började intressera mig för trädgård.

En begynnande förståelse av att allt hänger ihop i naturen - tar vi bort en länk så sker en ökning av något annat. Med andra ord - tar vi bort allt som vi uppfattar som skadegörare tar vi även bort födan för alla nyttoinsekter som finns i vår miljö med den påföljd att skadegörarna ökar igen utan naturliga fiender och då är vi inne i en ond cirkel. Inga nyttoinsekter - mera gifter.

Naturen är full av liv - på gott och ont. Utan det livet skulle våra trädgårdar dö - vi behöver maskarna, svamparna, insekterna, mikroorganismerna och alla miljoner småkryp därför att de bidrar till själva livet i trädgården! Döda dom inte!!Tänk om varannan trädgårdsägare bestämde sig för att köpa växter för slantarna istället för gifter (och ingen ökning skedde)- då skulle vi minska användandet av växtskyddsmedel med 240 ton!! Det skulle göra skillnad för miljön.

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Grå
          Inlägg 15-08-2008, 10:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

MYCKET bra tråd Gunilla!! bravo.gif

Vad är det för mening att ha trädgård och växter om det enda sättet man kan få saker att överleva är att göda det och förgifta det andra? Vad är man för odlare då?

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 15-08-2008, 10:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Instämmer i varje ord Gunilla! Förstår inte hur folk tänker ibland. Om det är något man borde värna om är det närmiljön och den jordbit vi för stunden har förmånen att förvalta.

--------------------
          Lena

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-08-2008, 10:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Skrämmande ansvarslöst!!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 12:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Fungerande ekosystem vill väl alla sträva efter att ha i den egna trädgården i den mån vi kan?

För egen del lever jag hellre med naturen än mot den, men jag ska inte förneka att jag använt myrmedel en och annan gång.

Men konstgödning? När det finns kompostjord, kodynga, gräsklipp mm som är mer naturligt även om det är nått man tillför.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          göinge
          Inlägg 15-08-2008, 12:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 18 059

Jag hörde samma sak och detta är inget nytt. Jag har pratat med arbetskamrater och andra bekanta om det här i flera år och för väldigt många är det helt naturligt med blåkorn och kemiska bekämpningsmedel. Jag har även förstått att försäljningen av miljöbättre produkter också är större till yngre trädgårdsägare, vilket jag inte heller är speciellt förvånad över. Exempelvis pratade en 50-årig arbetskamrat senast igår om att det inte finns tillräckligt bra växtgifter idag, för de bästa har föbjudits. Och när jag får tomat- och paprikaplantor av min 72-åriga mor som hon drivit fram från frön skickar hon alltid med en skvätt flytande blåkorn. Jag försökte tacka nej i några år, men det var lönlöst.

Folk kräver strängare regler för jordbruket, men släpper själva ut mer per kvadratmeter i den egna trädgården. Man vill inte göra egna uppoffringar (om det nu är en uppoffring att välja ko- och hönsgödsel istället för blåkorn.)

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-08-2008, 13:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (göinge @ 15-08-2008, 13:37) *
          Folk kräver strängare regler för jordbruket, men släpper själva ut mer per kvadratmeter i den egna trädgården. Man vill inte göra egna uppoffringar (om det nu är en uppoffring att välja ko- och hönsgödsel istället för blåkorn.)

Du tar upp en intressant skillnad där. För jordbruk krävs att man går sprutförarutbildning och får certifikat för att få sprida gift. Man har krav att förvara gifter i säkra utrymmen. Man måste ha sprutfria kantzoner utmed vattendrag och man kan få böter/ sanktionsavgifter om man bryter mot reglerna.

Villaägare använder iofs lägre koncentrerade lösningar än yrkesmän i jordbruk/ trädgård men har och andra sidan inga bestämmelser att följa hur många kg/ha man får sprida eller hur man sprider, hur man förvarar gifter etc. Så det är fritt fram för villaägare att köpa hur mkt man vill och sprida hur man vill. Endast om man bor inom vattenskyddsområde behöver man begränsa eller helt avstå från gifter i trädgården.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 15-08-2008, 13:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag skulle tro att ökningen till stor del består av snigelgift g.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 14:54
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Markus_H @ 15-08-2008, 14:08) *
          Endast om man bor inom vattenskyddsområde behöver man begränsa eller helt avstå från gifter i trädgården.

Jag bor vid en å som ligger inom sekundärt skyddområde för vattentäkt och får inte handskas med kemikalier hur som helst.

I vårt fall så bildades vattenskyddsområdet förra året och kommunen delade ut en tjock folder med föreskrifter och vi fick även en blankett att fylla i med saker som var pliktiga att anmäla om man innehade.

För mig så säger en av föreskrifterna "Hantering av kemiska bekämpningsmedel får ej förekomma."

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-08-2008, 15:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Man får gödsla gräsmattor vill jag minnas inom sekundär zon fast med en låg dos.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 15:21
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Markus_H @ 15-08-2008, 16:13) *
          Man får gödsla gräsmattor vill jag minnas inom sekundär zon fast med en låg dos.

Skyddsföreskrifterna skiljer sig åt per område så alla områden lyder inte under exakt samma regler. Sen finns ju även landsövergripande som är lagstadgade som att det måste ansökas om tillstånd för viss verksamhet osv.

--------------------
          Ooops!

Citera
          ingrids
          Inlägg 15-08-2008, 15:54
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Det är nog inte bara reklamen som gör att folk köper så mycket gift. Jag har två jordgetingbon på tomten och de hade fått vara kvar till vintern om det inte varit för att det eviga grävprojektet kommit väl nära bona. Det ena hade jag kunnat dränka med vatten, men det andra är mitt i en trave grästorv.
          På två ställen där jag frågade hur jag bäst skulle göra rekommenderade de mig att använda spray som endast får användas för inomhusbruk (vilket jag enkelt läste mig till på burken). På det tredje stället hittade jag en burk med skum, som får användas utomhus, där det också står att man ska städa bort skummet när man är klar och vad jag minns också tyckte att man borde skicka jorden runt på återvinningscentralen (kan ha läst det någon annan stans).
          Så, jepp jag skäms en del för att använda gift, men jag kommer att göra av det så skonsamt som möjligt och det blev f*n så mycket mer enligt reglerna och vett av att inte följa råden från så kallade proffs (och jo, jag såg till att tala med de expediter som skulle vara insatta).

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 16:06
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (ingrids @ 15-08-2008, 16:54) *
          Det är nog inte bara reklamen som gör att folk köper så mycket gift. Jag har två jordgetingbon på tomten och de hade fått vara kvar till vintern om det inte varit för att det eviga grävprojektet kommit väl nära bona. Det ena hade jag kunnat dränka med vatten, men det andra är mitt i en trave grästorv.
          På två ställen där jag frågade hur jag bäst skulle göra rekommenderade de mig att använda spray som endast får användas för inomhusbruk (vilket jag enkelt läste mig till på burken). På det tredje stället hittade jag en burk med skum, som får användas utomhus, där det också står att man ska städa bort skummet när man är klar och vad jag minns också tyckte att man borde skicka jorden runt på återvinningscentralen (kan ha läst det någon annan stans).
          Så, jepp jag skäms en del för att använda gift, men jag kommer att göra av det så skonsamt som möjligt och det blev f*n så mycket mer enligt reglerna och vett av att inte följa råden från så kallade proffs (och jo, jag såg till att tala med de expediter som skulle vara insatta).

Jag tycker nog inte du behöver skämmas över att använda gift mot jordgetingar, det har jag inte gjort men använt medel mot myror. Huvudsaken man är medveten om att det är gift man sprider ut och att det kan göra merskada.

Hur är det det sägs? Mänskligt att fela tror jag bestämt. Å jag tycker att det är oki att fela, människan är inte perfekt. Därmed inte sagt att jag tycker det är oki med besprutade grödor.

--------------------
          Ooops!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-08-2008, 18:18
          Länk hit: #14

Gäster

ingrids - det är inte medvetna människor som du som är problem!

Det är alla som hämningslöst sprutar och sprayar i tid och otid och som tror att man på kemisk väg kan uppnå den perfekta trädgården och en gräsmatta utan svamp och maskrosor och klöver.

Förbrukningen av gifter är sannolikt mycket större eftersom här inte ingår alla "som lyckats" få tag på medel som är förbjudna i Sverige men som smugglas in i landet!

Hur tänker ni? Östersjöns botten dör - enligt forskarna är det huvudsakliga problemet övergödning från jordbruket. Till det kommer alla andra syndare - alla utsläpp som inte renas - fritidsbåtarnas giftiga botten målningar som inte är tillåtna här men som köps på västkusten där det fortfarande är tillåtet att använda giftig färg. Alla andra länder som syndar..det finns hur mycket som helst.

Som trädgårdintresserade - borde vi inte föregå med gott exempel? Vi klagar och svär över så mycket i världen som vi inte kan påverka - helt okay men här finns faktiskt något konkret som vi kan göra och som har betydelse.

Är väldigt besviken över att trädgårdsföreningarna inte heller tycks vilja ta i frågan. Antar att alltför många själva har fingrarna i syltburken och att detta är en fråga som väcker konflikter - kan inte tolka det på annat sätt.

Tänk tanken en gång till - 480 ton kemikalier på en relativt liten yta! Vi som fritidsodlare är inte ens beroende av en hög avkastning som bönderna är - vi borde kunna avstå!

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 18:28
          Länk hit: #15

Medlem

Hur jag tänker?

Jo skadan är redan gjord, men jag kan ju göra vad jag kan för att inte förvärra problemet.

Välja att inte använda kemikalier på flaska/burk i mitt fall utan använda min kompost och gräsklipp främst. Att den är förorenad av annat är en annan sak, men jag tillför inte nytt elände iaf.

--------------------
          Ooops!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-08-2008, 18:46
          Länk hit: #16

Gäster

Platinum - jag tror inte du tillhör de stora syndarna så frågan var inte ställd till dig. Alla har vi skadat miljön på olika sätt för att vi inte vetat bättre men att veta och ändå fortsätta - det är ansvarslöst.

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 18:54
          Länk hit: #17

Medlem

Jo, jag räknar mig inte till de stora syndarna heller. Men det skadar ju inte att jag sprider min filosofi vidare, gör det du kan för att inte förvärra smile.gif

--------------------
          Ooops!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-08-2008, 19:07
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          En siffra om hur mycket växtskyddsmedel som sprids är helt ointressant om man inte specificerar vad det innehåller och koncentration.. Diverse såppreparat med ett par procent såpa ingår. Järnpreparat mot mossa och sniglar ingår. Alla kravgodkända preparat ingår. Det finns inga farliga och koncentrerade preparat att köpa för allmänheten dessutom är priserna så svinaktigt höga så det sprids inte för mycket. Det absolut dyraste sättet att köpa vatten är att köpa växtskyddsmedel för amatörer.

Kogödsel ska spridas i närheten av korna. Att transportera kogödsel till fabrik, behandla det där, packa det i plastpåsar, köra det till en butik där sedan konsumenten ska ta bilen och hämta det är nog höjden av slöseri med resurser. Jag har svårt att tro att någon miljömedveten människa köper fuktigt gödsel med lågt näringsinnehåll som kostar så mycket koldioxid men reklamens makt är stor.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 19:12
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 15-08-2008, 20:07) *
          Det absolut dyraste sättet att köpa vatten är att köpa växtskyddsmedel för amatörer.

Jan Lindgren

Dyrare än kolsyrat vatten på flaska?

--------------------
          Ooops!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-08-2008, 19:20
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Platinum!
          När det gäller växtskyddsmedel så kostar vattnet i nivå med hyfsad alkohol köpt på systemet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 14:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon