|
Slut på Fågel-solrosfrö i butiker!, Tips på någon som har, i Stockholm eller i Roslagen? |
|
|
|
16-08-2008, 03:41
|
Medlem
Antal inlägg: 76
Medlem nr: 15 224

|
Vi matar fåglarna året runt, de ger så mycket glädje... Men nu har det sinat helt på sölros-frö i alla butiker i krokarna här i Norrtälje; finns fler som vill ha fågelkvitter i trädgården tydligen... Känner du igen dig; säg hej här o nu! Vore kul att prata om fåglar i krokarna! Idag kom en Kungsfågel på ett kort besök, helt ny för mig!
Iallafall; finns det solrosfrö kvar i några butiker/stormarknader här i krokarna eller i Stockholm med omnejd? Helst i stora säckar alternativt i små, nån som har tips?
Tacksam om någon kan rapportera var det finns fågel-solrosfrö att köpa!
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
16-08-2008, 11:04
|
Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 2 857

|
Här är en till med samma problem. Vi har massor av fåglar och ekorrar som vill ha mat året runt. Väldigt trevligt att få besökare och att höra fågelkvitter från tidig morgon till kväll. Jag har ringt runt och letat solrosfrö, men det verkar vara totalt slut på 20/25 kg-säckar. Granngården hade fått in påsar på 4 kg häromveckan, men de var dyra. Vi lyckades hitta några säckar hos en leverantör, så nu är det slut där också  . Men, kolla in Granngården om du inte redan gjort det. Dyrt, men ibland får man göra uppoffringar för de små hungriga, trevliga grannarna... Lycka till! PS. Sambon som var och hämtade senaste laddningen solrosfrö sa att de kanske skulle få in mer. Tungelstaboden vid Väster-Haninge var det vi köpte hos. Ring och kolla om du inte tycker det är för långt att åka. DS
Redigerat av Bambis vän: 16-08-2008, 15:54
|
|
|
|
|
18-08-2008, 00:56
|
Medlem

|
Jodå, ekorrar i mängd här med, visst är de så söta!
Det är ju de som äter upp det mesta; men inte mig emot! Nu, i brist på solrosfrö matas med allt som finns tillgängligt, som mögligt bröd o havregryn, lite gamla talgbollar etc, men snålt blir det! När jag gick ut med sista snåla skopan med frö häromdagen blev det värsta kvittret i buskarna, och vips! var de där. Som om de fattat att det vankas mat när man går ut till automaten... Kul!
Men det är ju bra att de lär sig hitta mat på annat håll, vi har väl varit lite vääl generösa med de små liven.
Tackar till tusen för tipset; har faktiskt vägarna förbi snart, ska ringa o kolla hos dem. Annars får det kosta! På Coop sa de att de inte får in flera stora säckar förrän hösten, ca september eller nåt. Problemet är ju att vartenda solrosfrö är slut där, o på andra ställen, i alla storlekar på påsen!
Ringer Tungelsta-boden imorrn, annars blir det Granngården!
Ha de, o hälsa korrarna o fåglarna! (hos oss är det mest grönfinkar, nötväckor, talgoxe, bofinkar och hackspettar just nu. En och annan gulsparv, o 3 nötvskrikor kommer ibland efter godis. Koltrasten vet jag inte vart den tagit vägen, tystnat har den iallafall... Vad har ni hos er just nu?)
|
|
|
|
|
18-08-2008, 07:18
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (fluffis @ 18-08-2008, 01:56)  ...mögligt bröd...  Jag har en del synpunkter på fågelmatning som jag så utförligt skrivit om att jag inte orkar upprepa dem just nu, men det här tar väl ändå priset! Mögligt bröd!! Varför äter du det inte själv om du anser att det är okej? Mögelgifter skadar väl ekorrar och fåglar precis som människor. Jag tycker det är egoistiskt att mata fåglar på ett sätt som inte är bra för fåglarna, då är det väl bättre att låta bli?!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
18-08-2008, 11:40
|
Medlem

|
Ja,ja, tyckdu vad du vill, men fåglarna gillar det!  Fåglar äter det de vll, fråga vilken fågelexpert som helst! Som om de inte hade hela naturen runtomkring att hitta mat i...? Om inte det mögliga brödet smakar menar jag... Hackspettarna älskar det! För övrigt är det enda man inte ska ge fåglar: vitt bröd, som inte innehåller någon näring. Som sagt, vi matar på, medans du får tycka vad du vill!
Redigerat av fluffis: 18-08-2008, 11:42
|
|
|
|
|
18-08-2008, 17:00
|
Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 2 857

|
Ha de, o hälsa korrarna o fåglarna! (hos oss är det mest grönfinkar, nötväckor, talgoxe, bofinkar och hackspettar just nu. En och annan gulsparv, o 3 nötvskrikor kommer ibland efter godis. Koltrasten vet jag inte vart den tagit vägen, tystnat har den iallafall... Vad har ni hos er just nu?) [/quote]
Fluffis! Jag börjar undra om du också bor här. Vi har samma arter på besök vid våra matplatser, även 3 väldigt skräniga nötskrikor (förmodligen ungar) som upphäver sina skrin vid 5-tiden på morgonen så man minst tror att nån blir mördad utanför huset.
Det där med vitt bröd och fåglar var lite kul. Förra sommaren hade vi en hackspettspappa (Boris Pecker) som kom och ville ha mat till sina ungar. Så fort vi kom ut så kom han flygande och tiggde mat. Vi hade gammalt korvbröd (ej mögligt) som vi kastade ut till honom och han var överlycklig. Sen började min man fylla korvbrödet med mjukost (Skagenost) för skojs skull. Då åt Boris upp osten själv och tog sedan korvbrödet i näbben och flög hem till ungarna med det. En av hans ungar som kom på besök senare på sommaren visade sig vara extremt klantig och gjorde en massa dumma och klumpiga saker. Vi har skojat om det och sagt att det var för att han var uppfödd på korvbröd. Ska man gå efter vad du skriver om vitt bröd så skulle det kanske kunna stämma.
Nåväl, har man fåglar och ekorrar utanför fönstret så har man aldrig en tråkig stund. TV:n kan slänga sig i väggen. Här är det en naturfilm som rullar dygnet runt utanför fönstret.
Lycka till med solrosfröfångsten, Fluffis!
|
|
|
|
|
18-08-2008, 20:54
|

Medlem

|
CITAT (fluffis @ 18-08-2008, 12:40)  Fåglar äter det de vll, fråga vilken fågelexpert som helst! Då frågar jag mig själv i så fall, och svaret är att det är mycket dumt att fresta fåglarna med cancerogen mat. Det handlar inte om mitt tyckande utan om det du gör mot fåglarna. Jag förstår att du vill dem väl, men anser att de, precis som människan, kan tycka det är gott (eller enkelt) med sådant som är onyttigt för dem. Hästar äter mögligt ensilage, men det är farligt för dem.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
18-08-2008, 23:00
|
Medlem

|
Cancerogen mat, tja, det borde väl vara -åtminstone- det som är cancerogent för människan. Eller?
Ja, mitt mögliga bröd jag matar fåglarna med är hembakat! Inte det från butiken med en massa E-nummer, och med transfetter (anses numera orsaka en del cancer har jag för mig), det som irriterar den moderna människan; när brödet möglar! (Kul att se att kakor från ÖB med oändlig överlevnadstid i skafferiet bara ratas av organismerna i den slutna komposten). Hos oss möglar köpe-brödet lika fort som det hem-bakade. Därför att vi köper friskt bröd, hoppas vi. Men godast är alltid det enkla hem-bakade, som man kan variera i oändlighet! (Vill nån ha grund-receptet på detta enkla bröd som varken kräver bakmaskin eller knådande eller kladd med händerna, så fråga bara!)
Om hästar vore vilda, och hade brist på mat; tror jag nog de hade även ätit möglig mat. Kanske de hade även ätit halvmögligt bröd, även om annan tillgång fanns? Eller inte? Vem vet?
Likväl gäller det väl andra varelser, såsom t ex fåglar. En talgoxes liv beräknas till ca 2 år i genomsnitt. En del kan leva en herrans massa år, om bara förutsättningarna är rätt; dvs tillgång till mat, icke angrepp av rovdjur, icke angrepp av parasiter, virus eller liknande, milda vintrar eller tillgång till värme och energi under tuffa sådana. Så vad som än händer så tror jag att vi matare i det långa loppet håller upp livslängden på de små liven nån promille... Allt hänger ihop serdu! Man kan tro att man skämmer bort fåglar och ekorrar... Men om du vet mer om dessa liv, så vet du också att de lever, och överlever tack vare sin medfödda instinkt! De halv-råa lingonen ratas av alla! Men däremot har ekorrarna börjat samla; de planterar solrosfrön överallt, helt utan schema ser det ut som. Men när automaten är tom och magen inte är mätt, ja då går de redan på gamla gömmor! De mögliga brödbitarna hamnar uppe i en grenklyka av en gran! Tro mig; det är fantastiskt att se!
Jag vet inte vad du vet om mögel och cancer och hästar, och om sambandet med att mögel orsakar cancer hos alla levande organismer... Hästar är inga vilda djur, mig veterligen, som lever av den vilda naturen, som fåglar och ekorrar gör. Hästar äter delvis foder levererade från stora industriella bolag? Vad tillsätts där i den maten? Varför är mögel så cancerogent för hästar? Mögel på vilken mat? Det naturliga höet utan tillverkade gödningsmedel och besprutning? Eller mögligt konstgödslat, besprutat likadant? Vilket mögel pratar du om?
Glädjas kan vi alla iallafall idag, när vi kan läsa att konstgödning börjar bli för dyrt pga oljepriset,; man återgår mer och mer till naturgödsel! Dofta kommer det att göra!
|
|
|
|
|
20-08-2008, 02:02
|
Medlem

|
Hittade tyvärr inte numret till Tungelstaboden på Eniro, råkade inte passera Granngården heller, så jag vet inte deras kilo-pris. Vad var kilopriset där, Malvia?
Hos City-gross Bromma fanns bara fågelfröblandning kvar, men köpte 2 påsar a 5 kg = 10 kg ca 80 kr. Dvs ca 8 kr/kg. Hittade ren solrosfrö på Coop Bromma. 1 påse/2,5 kg. Köpte 2 = 5 kg för ca 80 kr = ca 16 kr/kilot. Rätt dyrt förmodar jag... Men det är det väl värt! Får väl blanda fågelfröblandningen med solrosorna! Men problemet är ju att sist jag köpte fågelfröblandningen, för länge sedan, satt åtminstone några arter och sållade ut allt annat utom solrosfrö! (tyvärr innehåller fröblandningen även solros, så lika bra att blanda ut den med mera solros!). Ackackack..... ;-)
Kul historia Bambis vän! (Vet du varför gammalt korv-bröd aldrig möglar? Läs alla E-nummer så vet du...) Kul när man kan särskilja nårga av dem! Hos oss har vi bara döpt två ekorr-ungar; Mongo och Gömmar-Nisse! Mongo är den som sitter på marken under automaten och äter nedfallna frön, istället för besväret att klänga i automaten (smart eller lat?). Han är mörkare än alla andra, och far som en vessla sidledes på tallstammen när de jagar varann, olikt de andra. Gömmar-Nisse är mycket rödare och ljusare, var den som började hamstra/plantera solrosfrön först. Sen finns en gömmare till, men det kan vara Mongo... Svårt att se, det var 4-5 ungar här i början...
Jo, vi har haft en rätt kul talgis-unge här; som pep konstant och förföljde sin förälder med en frenesi som hette duga! Det var kraftigt PIPPIPPIPPIPPIPPIPPIP som hördes överallt i alla riktningar, var de än befann sig, den stackars föräldern och "Pippippip". Jo, vi vet att den kom ur en av våra holkar, det hördes likadant i holken! Missade tyvärr ut-trädet, fast jag bevakat holken så... Numera har vi hemma ett uttryck för tjat: PIPPIPPIPPIPPIPPIPPIP!
Sen har vi ju "de fyras gäng", ett gäng grönisar som alltid kommer samtidigt. Ibland med ett gäng yngre nykomlingar så de är uppåt 12-15 st, men sen emellanåt bara de 4!
Ska bli sååå kul att imorgon få bjuda på solrosfrö igen, och soligt ska det bli, blir väl sittandes där hela dagen, istället för alla "måsten"! Men men... ibland får man offra sig! ;-)
|
|
|
|
|
20-08-2008, 07:20
|

Medlem
Antal inlägg: 174
Medlem nr: 16 612

|
CITAT (Myosotis @ 18-08-2008, 21:54)  Då frågar jag mig själv i så fall, och svaret är att det är mycket dumt att fresta fåglarna med cancerogen mat. Det handlar inte om mitt tyckande utan om det du gör mot fåglarna. Jag förstår att du vill dem väl, men anser att de, precis som människan, kan tycka det är gott (eller enkelt) med sådant som är onyttigt för dem. Hästar äter mögligt ensilage, men det är farligt för dem. jag håller med , ingen möglig bröd åt fåglar ! för andra delen varför göra en vild fågel beroende av människan ? missar du någar gånger kan den dö(på vinter tex), de vänjer sig snabbt vid det goda , slippa leta , och visst äter den men prova med ris hehehe (idiotisk tänkande att den äter för det smakar gott ) den kommer äta ris men den kommer också att dö då ris svullnar och vips ett kvitter mindre. men visst kommer den äta ris och inte för det är gott bara för den är dum . tyvärr ! Dessutom är solros inte heller bra för fåglar då den innehållet för mycket fetter och fåglar mår inte bra av det- vad som är att rekomendera istället är duvblandning, mycket nyttigare och billigare, .... Har fött upp många hundra fåglar och skulle aldrig få för mig att ge solros frö eller möglig bröd överhuvudtaget. (TIPS! gå på djur relaterade sidor och fråga om matning av fåglar, möglig bröd kommer att vara SLAGT för dig) Lycka till med DUVBLANDNING
Redigerat av nelly.trott: 20-08-2008, 07:22
--------------------
|
|
|
|
|
20-08-2008, 07:47
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (nelly.trott @ 20-08-2008, 08:20)  Dessutom är solros inte heller bra för fåglar då den innehållet för mycket fetter och fåglar mår inte bra av det- Är det så? Nästan alla fågelfröblandningar innehåller ju solrosfrön - och talgbollar måste väl vara än värre om fett inte är bra för fåglar?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
20-08-2008, 09:45
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Jag blir mer och mer konfunderad! Jag har lärt mig att aldrig ge mögligt bröd till fåglarna. Jag har också lärt mig att inte mata fåglarna året runt eftersom det finns tillräckligt med mat åt dem i naturen ändå under "sommarhalvåret" och att man bara gör dem en björntjänst genom att mata dem. Dessutom har jag fått mig intutat att solrosfrön är bra för dem pga fettinnehållet. En del av våra småfåglar vill dessutom ha hampafrön ( tex domherre ) som är ännu fetare Jag hittade en länk här som jag inte vet hur pålitlig den är, så nu får ni som verkligen är fågelexperter här på Odla komma till hjälp. För inte vill då jag behandla alla småfåglar fel när jag matar dem på vintern http://64.233.183.104/search?q=cache:b4hcm...;cd=9&gl=seVad för slags mat?Fåglarna tycker om många sorters mat, bara den inte är möglig eller salt . Salt mat vintertid kan vara dödligt då fågeln måste kompensera saltintaget med vätska vilket kan vara svårt på vintern. De flesta fåglar tycker om solrosfrön, vilket är viktig föda speciellt under svåra köldperioder på grund av sitt höga energiinnehåll........... edit: Blev nåt fel vid kopieringen
Redigerat av Gillan: 20-08-2008, 09:49
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
Netha
|
20-08-2008, 10:26
|
Gäster

|
Står att läsa på SOF-sida Det går mycket bra att mata fåglarna hela året, det gör jag själv. Fördelen är att de fåglar som nu utnyttjar matningen bygger upp sig lite extra inför antingen flyttningen i höst eller inför vintern, om de stannar. Det innebär att överlevnaden ökar något. Dessutom blir det fler fåglar i trädgården, vilket innebär ett extra tryck på skadeinsekterna. Så du kan lugnt börja nu och hålla på så länge du vill nästa sommar! Staffan Åkeby, 2008-08-05 Läs mera här.... SOF svarar om föda och fågelmatning
|
|
|
|
|
20-08-2008, 10:46
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
I Gillans länk står det CITAT Något du absolut bör tänka på innan du börjar utfodra de vilda gästerna är att när du väl börjat mata dem så ska du fullfölja det tills det att våren kommit och insekter börjat surra i luften och tjälen lämnat marken. Du kan t ex inte lämna dem i sticket om du reser bort några dagar mitt i vintern utan att ordna fågelmatvakt. ...och i Nethas står det CITAT Många slutar mata ungefär vid den här tiden. Och det enda rimliga svaret är att man slutar precis när man vill sluta. Med plusgrader och barmark blir det lättare för fåglarna att hitta mat. Men man kan inte mata dem för länge! Och det finns inte en gnutta sanning i påståendet att de skulle svälta ihjäl för att de inte söker efter egen föda. Så mata så länge du har lust! Motstridiga uppgifter - vem har rätt?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
20-08-2008, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Whiskuchi @ 20-08-2008, 11:46)  I Gillans länk står det ...och i Nethas står det Motstridiga uppgifter - vem har rätt?  Jag blev också konfunderad då jag jämförde de olika länkarna, men vill ju gärna tro att åtminstonde SOF vet vad de pratar om
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
Netha
|
20-08-2008, 15:21
|
Gäster

|
Jag tycker inte att det är motstridiga uppgifter ... nu klipper jag bitar ur citaten..
Du kan t ex inte lämna dem i sticket om du reser bort några dagar mitt i vintern utan att ordna fågelmatvakt.
Och det enda rimliga svaret är att man slutar precis när man vill sluta. Med plusgrader och barmark blir det lättare för fåglarna att hitta mat.
Alltså .. man kan mata året om, men man får inte göra uppehåll mitt i vintern
Redigerat av Netha: 20-08-2008, 15:22
|
|
|
|
|
20-08-2008, 17:05
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 11-11-2007, 21:19)  Man får inte glömma att man ofta matar fåglarna mest för sin egen skull. Att som mes leva på solrosfrön en hel vinter är ungefär lika nyttigt som om vi uteslutande skulle äta chips. Det finns forskning som visar att sådana fåglar på våren är i sämre kondition än de som inte matats. Visst överlever individer som annars skulle ha dukat under, och det låter grymt att säga att det är naturligt att de ska dö. Men om de häckar i dålig kondition är det ju synd om deras ungar som kanske får dåligt med mat. Talgbollar är bra. Det har redan nämts insektsfoder, här en länk (tyvärr på tyska) där man kan beställa: http://www.vivara.de/main_category/id=1/pr...ogelfutter.htmlRödhakar, järnsparvar och nuförtiden tydligen även svarthättor kan övervintra i södra Sverige. De gillar insekter men kan även äta annat (russin, havregryn, torkade bär, smulor från talgbollar...). Hygienen är jätteviktig. I bl.a. bröd och jordnötter bildas det snabbt mögelgifter. Fodret som ligger på marken blir lätt förorenat av spillning, och de fåglar som äter på marken kan då bli sjuka. Blir det en salmonellaepidemi så dör de. Det är mord att fortsätta mata då. Håll rent under fågelbordet, byt gärna plats på det ibland och SLUTA mata så fort du ser en hängig fågel som inte orkar flyga (såvida den inte har råkat ut för en katt eller ett fönster så klart). Det är en MYT att man måste fortsätta att mata när man väl har börjat. Fåglarna drar runt mellan olika foderplatser, äter bokollon i skogen, lägger upp förråd (den som inte tror mig får gärna komma och titta på mina entitor som tillbringar hela dagarna med att flyga fram och tillbaka med frön i näbben), hittar övervintrande insekter och spindlar och klarar sig alldeles utmärkt. De är ju anpassade för att övervintra här och man visar dem ringaktning genom att påstå att de inte klarar sig själva. Enda gången som de verkligen har problem är på våren när insektsätarna har kommit och det blir bakslag i vädret. Sätt aldrig ut varmt vatten till fåglarna när det är minusgrader, det kan frysa fast i fjäderdräkten. De äter snö. Skulle det inte vara någon snö kan man krossa isbitar. På våren är det viktigt att sluta mata när fåglarna börjar häcka. De allra flesta fåglar, även fröätare, föder upp sina ungar med insekter. Om de förleds att fortsätta hämta frön eller bröd vid fågelbordet och mata sina ungar med det, får ungarna bristsjukdomar. Det spenderas massor av pengar på fågelmat varje vinter. Tänk om de pengarna skulle gå till fågelskydd istället där de gör nytta (biotopskydd t.ex. eller varför inte forskning). Det är bara några få arter som kommer till fågelborden, och ingen av dem är hotad. Ett billigt tips är att lämna lite brännässlor och tistlar, ha det lite stökigt i ett hörn av trädgården. Där finns både ogräsfrön och småkryp till fler fågelarter än dem som kommer till fågelbordet. Ja, ursäkta om det blev en lång harang det här men jag är så engagerad i det här för jag tycker att fåglarna ska ha det så bra som möjligt. Tyvärr hör man ofta s.k. „fakta“ om fågelmatning på TV etc, men de människorna är sällan experter och säger bara vad som förväntas av dem. Skulle kanske tillfoga att jag själv matar fåglarna, men jag medger att jag gör det för min egen skull och ser till att maten är omväxlingsrik. Problemet med nötskrikor som snor talgbollar löser jag genom att hänga dem (talgbollarna alltså) i takrännan. Då kan man dessutom stå helt nära bakom fönstret och titta på fåglarna. Ni som har balkong kan hänga fläsksvålen där, det hjälper mot katter och ekorrar. CITAT (Myosotis @ 26-04-2008, 16:28)  Jag har inte personligen genomfört någon studie och får därför själv gå efter vad som låter rimligt och trovärdigt. Främst håller jag mig till vad som sägs i "Taschenbuch für Vogelschutz" (2001), utgiven av Klaus Richarz, Einhard Bezzel och Martin Hormann. Vet inte om boken finns på svenska, förmodligen inte. I avsnittet om fågelmatning hänvisas till flera vetenskapliga studier som jag utgår ifrån är korrekta. Det som sägs på tv och i radio av låtsasexperter är däremot tyvärr ofta kvalificerat skitsnack. Jag lyssnar då hellre på forskarna. Jag håller inte med dig att de starkaste individerna är de som söker föda på egen hand om det finns en matning tillgänglig (för det är så jag tolkar dig). De starkaste tar för sig av de resurser som finns, helt enkelt, inklusive solrosfröna.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
23-06-2009, 13:59
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 24 373

|
Hej!
Det finns fågel- solrosfrö, hampafrö och fröblandning i stora och små säckar!
Ring +46 (0) 418-66 51 50
Vi matar fåglarna året runt, de ger så mycket glädje... Men nu har det sinat helt på sölros-frö i alla butiker i krokarna här i Norrtälje; finns fler som vill ha fågelkvitter i trädgården tydligen... Känner du igen dig; säg hej här o nu! Vore kul att prata om fåglar i krokarna! Idag kom en Kungsfågel på ett kort besök, helt ny för mig!
Iallafall; finns det solrosfrö kvar i några butiker/stormarknader här i krokarna eller i Stockholm med omnejd? Helst i stora säckar alternativt i små, nån som har tips?
Tacksam om någon kan rapportera var det finns fågel-solrosfrö att köpa! [/quote]
|
|
|
|
|
23-06-2009, 15:03
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
I USA har forskare jämfört kråkungars utveckling beroende om de föds upp på matrester i staden eller med en mera "naturlig" diet på landet. Och de fann att matresterna inte var någon bra diet för kråkungarna, och att det inte heller hjälpte att erbjuda kråkföräldrarna bättre mat, de hade tydligen, precis som människor, lätt för att fastna för dåliga vanor med snabbmat! http://www.newscientist.com/article/dn1727...ht-problem.html
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|