CITAT (Cilla @ 08-09-2003, 19:49)
Lite parentetiskt kan sägas att jag tycker att alla äpple och päron säljs med för låg krona. Eftersom de grenar som sitter 70 cm ned också stannar på den höjden (träd växer ju från toppen och upp) blir det ofta för lågt för att t ex komma under med gräsklipparen eller för att bara kunna gå någorlunda under kronan när grenarna blir 5-6 meter åt vardera hållen. Det brukar sluta i att när trädet är 20-40 år och "stoppar" all rörelse på ca 8-10 meter kring sig, kapar man de lägsta grenarna som då är grova. Följderna blir stamröta.
Är det bättre att ta bort dessa grenar tidigt i trädets livscykel? Eller är det bättre att de sitter kvar? Jag har flera unga träd, inköpta förra året, med lågsittande grenar. Och har funderat en del på hur jag ska göra. Bland annat har jag en aprikos där första grenen sitter endast 30 cm över marken.
Aprikosen växer på friland och dessvärre i ett ganska blåsigt läge, jag har inga förhoppningar om frukt men tycker att trädet är vackert. Ibland bryr jag mig inte om fruktsättning utan väljer träd för att de är vackra.
Hälsningar Susanna