Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Uppgrävda och flyttade vresrosor., Vad gör jag nu?
          lottanna
          Inlägg 18-08-2008, 16:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 16 725

Hepp! Så har jag grävt upp de plantor jag fick av granne på kollon. Det är ca 8 st som är mellan 1 -1.5 m höga. Gick lättare än vad jag trodde...fast det kommer jag inte säga i morgon när jag inte kommer upp ur sängen... rolleyes.gif

Nåväl, nu har jag grävt ner de på min tomt. Direkt efter så ser de hur ledsna som helst ut. Hur vårdar jag de bäst nu? Jag har självklart dränkt dom i vatten. Ska så ske varje dag i x antal veckor? Ska jag klippa ner dom så all energi går till att "rota sig"?

Hjälp, pliiis!
          thanks.gif

Edit: Uppdaterat längre ner i tråden.

Redigerat av lottanna: 15-03-2009, 18:54

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2008, 16:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag hade toppat dem lite, vattnat rikligt varje vecka t.o.m. nästa höst och gett dem en omgång gödsel (gärna väl brunnen stallgödsel) till våren.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          lottanna
          Inlägg 18-08-2008, 16:36
          Länk hit: #3

Medlem

"Vattna varje vecka"? Men nu i början bör jag vattna varje dag, eller? Funderade på om jag skulle slänga på lite "gödsel" nu?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2008, 16:41
          Länk hit: #4

Medlem

Vattna gärna lite oftare de första veckorna, men sen bör en gång i veckan räcka. Det är bättre att ge rejält lite sällan, annars tenderar rötterna att söka sig mot ytan och klarar sig sämre på sikt. Vänta med gödsling till våren. Nu ska dina rugosor avmogna och förbereda sig för vintern. Driver man på dem med kväve dför sent på säsongen så blir skotten för saftspända och känsligare för frost.

--------------------

zon 1

Citera
          lottanna
          Inlägg 18-08-2008, 16:47
          Länk hit: #5

Medlem

Kalas! thanks.gif
          Men detta att de ser sååå ledsna ut nu direkt efter flytten...Normalt? Vill inte att de dör för mig... -cry-.gif

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 18-08-2008, 17:10
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (lottanna @ 18-08-2008, 17:47) *
          Kalas! thanks.gif
          Men detta att de ser sååå ledsna ut nu direkt efter flytten...Normalt? Vill inte att de dör för mig... -cry-.gif

Det är alldeles normalt. Man stör alltid rötterna när man gräver upp och flyttar en växt, mer eller mindre. Men jag skulle låta dem vara och själv bestämma hur mycket dem orkar försörja med sitt reducerade rotsystem. Du får räkna med en del "svinn" i form av vissnade blad/grenar. Man kan ju klippa bort redan nu också, men det är bra om de får ha så mycket gröna blad som möjligt kvar, all tillväxt är ju knuten till de gröna bladen och fotosyntesen, så det är bättre att låta dem sköta det på egen hand. Till våren sedan kan du klippa bort det som inte grönskar. Nu tillhör ju vresrosor det tuffa växterna, så förmodligen skulle de överleva en nedklippning också. de är svåra att misslyckas helt med.

Citera
          lottanna
          Inlägg 19-08-2008, 19:53
          Länk hit: #7

Medlem

Hade bestämt mig för att låta de vara...Sa det till några bekanta som hojtade att jag absolut måste klippa ner dom nu när de flyttat... confused.gif
          Nu vet jag varken ut eller in...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-08-2008, 19:55
          Länk hit: #8

Medlem

om du klipper eller ej nu spelar knappast någon större roll, men vattna varje vecka!!!

--------------------

zon 1

Citera
          lottanna
          Inlägg 27-08-2008, 16:59
          Länk hit: #9

Medlem

9 dagar har gått...Jag har inte klippt något.... och nu är det inte mycket grönt kvar... crying.gif En del blad har torkat, en del är bruna och nu har en del blitt gula...
          Jag vattnar ungefär varannan dag...Oroar mig forfarande... unsure.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-08-2008, 17:01
          Länk hit: #10

Medlem

Tålamod! Det är väldigt svårt att ta livet av vresros..... happy.gif

--------------------

zon 1

Citera
          lottanna
          Inlägg 27-08-2008, 17:21
          Länk hit: #11

Medlem

Tålamod...ujuj... whistling.gif

Citera
          lottanna
          Inlägg 15-03-2009, 18:44
          Länk hit: #12

Medlem

Återuppväcker min tråd.
          När hösten kom så var allt brunt och torkat på mina vresrosor. Alla som såg de sa att de inte klarat flytten och var tokdöda. Jag som är obotlig optimist vill ändå ge de en sista(?) chans. Vad gör jag nu? Klipper? När och hur mycket? Vattnar? När och hur mycket? Hjälp mig kära allvetande forum! rose.gif

Citera
          strandskatan
          Inlägg 15-03-2009, 18:50
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Det enda jag vet om vresrosor, förutom att man kan klippa ner dem i stort sett hur hårt som helst, är att man ALDRIG ska ge dem flytande näring. Det räcker att en rotbit lever, så kommer de igen, om inte själva busken, så med nya rotskott.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 15-03-2009, 19:03
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (lottanna @ 15-03-2009, 18:44) *
          Återuppväcker min tråd.
          När hösten kom så var allt brunt och torkat på mina vresrosor. Alla som såg de sa att de inte klarat flytten och var tokdöda. Jag som är obotlig optimist vill ändå ge de en sista(?) chans. Vad gör jag nu? Klipper? När och hur mycket? Vattnar? När och hur mycket? Hjälp mig kära allvetande forum! rose.gif

Ge inte upp än. Du flyttade dem ju ganska sent på säsongen så de hann kanske inte bilda nya blad utan valde att "gå och lägga sig".
          Jag tycker du ska klippa dem när de börjat skjuta skott, åtminstone före midsommar borde du se något grönt oavsett var du bor. Något vatten behöver de egentligen inte innan de har blad . Men ser det väldigt torrt ut där de står när tjälen är borta ur marken så kanske de kan få en skvätt...
          Jag hade vresrosor vid mitt radhus i stan som en granne varje år påpekade att "nu var de döda" och skulle jag inte "ta bort dem snart".
          Jag tror han tycke de var för taggiga och fula utan blad. Men de blommade så fint varje sommar så det så.

Citera
          lottanna
          Inlägg 15-03-2009, 19:34
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 15-03-2009, 19:03) *
          Ge inte upp än. Du flyttade dem ju ganska sent på säsongen så de hann kanske inte bilda nya blad utan valde att "gå och lägga sig".
          Jag tycker du ska klippa dem när de börjat skjuta skott, åtminstone före midsommar borde du se något grönt oavsett var du bor. Något vatten behöver de egentligen inte innan de har blad . Men ser det väldigt torrt ut där de står när tjälen är borta ur marken så kanske de kan få en skvätt...
          Jag hade vresrosor vid mitt radhus i stan som en granne varje år påpekade att "nu var de döda" och skulle jag inte "ta bort dem snart".
          Jag tror han tycke de var för taggiga och fula utan blad. Men de blommade så fint varje sommar så det så.

Hej igen och tack för senast!
          Oki, jag gör inget förrän det ev. kommer ngt grönt/skott. Buskarna finns fö i Östergötland/zon 2. När/om man klipper ner dom, hur mycket tar man? De är nu ca 1.5 m. Tanken var ju att jag denna sommar skulle ha en riktigt fin hög häck/insynsskydd...

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 15-03-2009, 20:02
          Länk hit: #16

Gäster

Jag tycker att du skall klippa bort det som är dött. Om de nya skotten enbart kommer nerifrån marken får du klippa bort "allt" annars klipper du precis vid det översta gröna skottet. När (om) buskarna etablerat sig och vuxit några säsonger kan man välja lite hur man vill klippa. Man kan kapa längs backen med några års mellanrum (de blommar ändå samma sommar fast lite senare) eller så kan man klippa bort några av de äldsta skotten (vid marken) kontinuerligt varje år. Vresrosorna kan se otroligt risiga ut innan de grönskar (därav min grannes kommentar..) men sen när bladen blommorna och nyponen kommer så är allt förlåtet.
          Hoppas dina kommer igen.

Citera
          lottanna
          Inlägg 19-04-2009, 09:12
          Länk hit: #17

Medlem

Jippie!!!!! Mina buskar har små små blad på gång!!! Jag avvaktar klippningen ett tag till. Men åhhhh vad glad jag är! yahoo.gif

Citera
          tepa
          Inlägg 19-04-2009, 13:15
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Instämmer i det där med "Jippeee". Kom på att jag inte kollat mina vresisar, som jag också planterade i augusti i fjol, åtta stycken. Alla hade början till knopp, utom en, som jag var lite osäker på. Var det en ny knopp, riktigt liten, eller något gammalt från i fjol, som sitter kvar. Kan det vara det ? Var för litet att ta bild på, men visar nu en bild av en med bladknoppar.

Mvh Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  s_lg_034__Small_.jpg ( 100.54k ) Antal nedladdningar: 35

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 19-04-2009, 16:30
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Fortsätt vattna och ta det lugnt. Inget händer ovan jord förrän de fått nya sugrötter. De blir alltid skadade vis flytt. Om en månad kan du klippa ren resten. Jag är luttrad när det gäller vresrosor. För fem år sedan så hade sorken kapat jäms med marken. Förra våren var 50% markkapat och i vinter har älgarna trampat härsan och tvärsan i två häckar. Allt för att få en fin fylla på juldagen. Jästa nypon, det är grejor det. Massor med knäckta grenar. När snön är borta så skall jag kolla men än ser det ut att ha gått tämligen bra.

Citera
          lottanna
          Inlägg 19-04-2009, 20:58
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (tepa @ 19-04-2009, 14:15) *
          Instämmer i det där med "Jippeee". Kom på att jag inte kollat mina vresisar, som jag också planterade i augusti i fjol, åtta stycken. Alla hade början till knopp, utom en, som jag var lite osäker på. Var det en ny knopp, riktigt liten, eller något gammalt från i fjol, som sitter kvar. Kan det vara det ? Var för litet att ta bild på, men visar nu en bild av en med bladknoppar.

Mvh Tepa

Jepp, så där såg mina ut för någon vecka sedan. Allt som jag trodde var begynnelse till knoppar har utvecklats. De grenar som inte hade någonting alls då har inget nu heller. Erkänner att jag "ansade" de lite idag... whistling.gif Men nu får de växa till sig så får jag klippa mer när jag ser tydligare vad som överlevt. rose.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon