Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska man toppa piprankan?, Bara två långa stänglar...
          Ti bee
          Inlägg 05-09-2003, 22:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

...och inget lummig lövverk s a s. Borde jag toppa den eller ska jag leda ner grenarna och "fläta" till mig den lummiga väggen? Rankan planterades i våras, har hunnit bli ca 2 m och har två rankor.
          Lite samma problem med blåregnen, långa stänglar bara, en på varje planta (fjolårsplanterade). Fast blåregn skall man väl definitivt beskära och ganska hårt har jag läst någongång, nu på hösten eller i vår?
          smile.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          yla
          Inlägg 06-09-2003, 08:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

hittade detta på nätet eftersom jag också undrar över min pipranka men de verkar som om den kommer att ta sej efter ett tag min är satt iår så den ska få fortsätta i sin egen takt

pipranka
          Vi har en pipranka som minst är 10-15 år gammal och som klänger upp över uteplatsen längs räcket på balkongen ovanför. Piprankan tycks ha en kraftig växtförmåga och skott dyker upp här och var i rabatten bredvid. Problemet är att piprankan innehåller en mängd gamla skräpiga torra grenar mm och att det finns alldeles för mycket döda stammar. Allt blir som ett nystan som inte går gallra ut. Kan man vara så radikal att man helt enkelt skär ner piprankan till marknivå och kommer den då att skjuta nya skott och börja om från början? Om man kan göra detta när skall det i så fall ske? Skulle vi misslyckas så är det väl inte hela världen. Piprankan är nu för skräpig och man kan ju alltid plantera något nytt. Men är det värt att försöka med en radikal nedskärning?
          Insänd av: Jan Räntilä

Svar: Piprankan klarar kraftig nerskärning bra. Jag skulle dock föreslå att du lämnar 30-50 cm, stammar i olika höjder, för att få en fin och kraftig återväxt. Nedskärning görs bäst på våren, precis innan knopparna bryter.

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Ti bee
          Inlägg 06-09-2003, 10:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

På plantskolan sade de att piprankan behöver ett år på sig för att komma iordning innan den sätter igång och växer. Så än finns det hopp för din planta! smile.gif
          Min växer ju faktiskt bra nu, men är så fjuttigt tanig. Två grenar gör ingen pipranka, s a s.
          Då prövar jag med beskärning till våren, kanske grenar den sig då!
          Tackar tackar! smile.gif

--------------------

Citera
          Ingo
          Inlägg 08-09-2003, 09:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Eller så löser det sig av sig självt...min pipranka frös i topparna efter första växtsäsongen och kom då med många nya skott nerifrån.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon