Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> sällskap till Rosa Mundi?
          tvilling77
          Inlägg 02-09-2008, 12:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 369
          Medlem nr: 16 600

Skulle vilja ha förslag på en annan ros att plantera tillsammans med denna, gärna en som är återblommande och i samma storlek! Zon 5 eller högre....

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Kajsa
          Inlägg 02-09-2008, 22:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Rose de Rescht, har samma storlek och zon 5, doftar starkt och rosen kan användas till gelé, marmelad mm
          blir ca 1.2 x 1 m, karminröd och blommar om.

Mme Boll, Portlandsros som blommar om, blir ca 1.2 x 1 m och zon 5, stark doft, måsteros.

Jacques Cartier, Portlandsros blir lite större, remonterar, stark doft, växer prydligt, zon 5

Morden Blush, Kanadaros blir en liten buske ca 1.20 hög, så fin och doftar även lite, zon 6 - 7

Morden Snowbeauty, ca 1- 1.20 hög, doftar, ganska stora fladdriga blommor, zon 6

Måtten är i min zon 3 - 4 så räkna med att allt blir lite lägre i din zon, även Rosa mundi då.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          tvilling77
          Inlägg 03-09-2008, 06:20
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Kajsa!! Du är fantastisk! Vilka vackra bilder, det där hjälper mig massor! Jag är förövrig med jämna mellanrum inne i dina album och tittar!! Jag har blivit väldigt förtjust i Gallicor, speciellt randiga....;-) Oj vad jag till våren måste gräva rabatter..ha ha
          Hur får du plats med alla rosorna? Samplanterar du dom lite hursomhelst eller? Hur gör man egentligen såna fina rabatter/planteringar som du har? Jag vill ju inte bara slänga ut nån ros här och där på gräsmattan, jag vill ju att det ska se lummigt och bra ut!! :-)

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          tvilling77
          Inlägg 03-09-2008, 06:27
          Länk hit: #4

Medlem

Förresten Kajsa, hur blir dessa rosor vid fötterna, kala eller blir dom en fin buske? det tycker jag är svårt att avläsa när man försöker läsa på om olika rosor...vill ju gärna ha en fin buske som inte blir alldeles kal om fötterna...

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Kajsa
          Inlägg 03-09-2008, 10:53
          Länk hit: #5

Medlem

Det blir alltid tjusigare på foto, här är rörigt i mina breda rabatter och många färgkrockar och många står för trångt, jag får göra om en del åren framöver, har flyttat runt några i veckan. Jag har 2 st Rosa mundi för dom är sååå vackra, gillar allt i randigt, min ena har haft mycket rosenstritar i flera år så jag fick ett ilske utbrott i veckan och klippte ner hela Rosa mundi, vet inget annat sätt att få bort stritar ( ska göras på våren men jag gör lite hur som ibland ) Tycker många buskrosor blir kala nertill och grova efter ca 5 år, då får man klippa ner dom, glesa ur och plantera vackra perenner framför så stammarna döljs lite, man tar sina älsklings perenner ( dagliljor, astilbe, iris, aklejor och liljor gillar jag )

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          tvilling77
          Inlägg 03-09-2008, 10:57
          Länk hit: #6

Medlem

kanske är det just det som gör att det blir så fint, att du gör lite hur ibland! :-) Aha...jo liljor är ju fantastiskt fint! Så om jag ska plantera buskrosor längs med en grusgång så bör jag lämna plats för perenner framför?

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Kajsa
          Inlägg 03-09-2008, 12:04
          Länk hit: #7

Medlem

Ta vad du själv gillar och som trivs i din zon. Sista åren har jag handlat många pioner också dom är mycket värdefulla och blir gamla är friska, men ta vad du gillar.

Här en bild från uteplasen i sommar, pionen i hörnet är Bowl of Beauty
          Bara rosor blir lite tomt och när dom får sjukdomar och blir fula kan perennerna glädja oss istället

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          tvilling77
          Inlägg 03-09-2008, 12:44
          Länk hit: #8

Medlem

wow! Vilken blomsterprakt!! Jo jag älskar pioner, jag har kikat mycket på dessa senaste tiden, har nämligen ingen alls ännu! Sitter mycket och fösöker kika på vilka pioner/rosor som jag ska samplantera men utbudet är ju såå stort även för mig här uppe i norr!! :-)

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Ezereht
          Inlägg 04-09-2008, 11:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Det är ganska tacksamt att börja med Canadarosor om man bor i norr. DOm är härdiga och friska och trevligt att det går bra i början. Sen kan man ha några "riskprojekt". Så har jag tänkt i alla fall.

Morden centennial var jättefin, och Morden blush är jag sugen på nån gång i framtiden. Morden Sunrise älskar jag, även om den växer långsamt, men den blir kompakt och jättefin. Dock doftar kanadensarna inte så mycket. Har tänkt införskaffa en alba för lite mera doft ^^.

Var bor du? Jag bor i Ume nu men kommer från Kalix.

Redigerat av Ezereht: 04-09-2008, 11:45

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          tvilling77
          Inlägg 04-09-2008, 12:01
          Länk hit: #10

Medlem

Jo dom verkar ju bra, jag har ju i år planterat A.Mackenzie, Therese Bugnet och Louise Bugnet, får se hur dom klarar vintern! älskar doften som Louise har! Det är ju lite synd att dom flesta canadensarna inte doftar, det är ju halva nöjet liksom! Jag har oxå kikat på alba rosor men även fastnat för en massa Gallicor men tror du att dom bara fryser bort? Härdiga till zon 5 är det många som är men klarar dom en vinter i Piteå där jag bor?

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Ezereht
          Inlägg 04-09-2008, 12:25
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Piteå är väl 6. Det beror väl på hur kallt det blir och hur mycket snö vi får. smile.gif
          Jag har faktiskt tänkt (haha... allt man gör för att få ha mera rosor) att det har varit mycket varmare vintrar de senaste 5-8 åren än vad jag minns som "barn". Golbal uppvärmning etc ^^. Om jag var dig skulle jag testa några och se först innan jag köpte många. Jag har också tittat på flera, jag vill ha lila rosor och där finns det massor. Fast jag vet inte om jag gillar växtsättet. Har inte bestämt mig rolleyes.gif

Egentligen kanske du skulle maila granåns handelsträdgård ovanför Kalix. Jag tycker dom är bra, dom har hjälpt mig mycket med mina saskatoonbuskar och blåbärstry och en och annan canadaros.

Redigerat av Ezereht: 04-09-2008, 12:28

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          tvilling77
          Inlägg 04-09-2008, 15:11
          Länk hit: #12

Medlem

nej Piteå är zon 5, gränsen går mellan Luleå och Piteå...ha ha
          Jo jag ska testköra några så får vi väl se, det är ju som du skriver, vintrarna är mycket mildare än vad man kommer ihåg! gallicorna har en del randiga oxå och jag har blivit barnsligt förtjusta i dessa utan att ha sett nån i verkligheten! :-)

Granåns har jag aldrig hört talas om, kan ju vara nåt!

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon