Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Byte av ventilationspump, vid övergång till fjärrvärme
          Magdis
          Inlägg 10-09-2008, 13:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Vi har nu en värmepanna med inbyggd värmepump och ventilation men snart ska det installeras fjärrvärme och då fick vi veta att vi måste skaffa ett annat ventilationssystem. Vi kan inte ett dugg om sånt, nån som har erfarenhet? Vad finns det att välja på? Vad kan det tänkas kosta m.m?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          henriks
          Inlägg 10-09-2008, 17:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Beror på många faktorer... har ni "makanisk tilluft", dvs uteluften kommer in genom ett rörsystem också, precis som frånluften sugs ut genom rör?

Alternativet är att det sitter ventiler lite här ock där i ytterväggarna sm släpper in luft.

Ett fullfjädrat ventilationsaggregat med till och frånluft, värmeåtervinning och styrning för en villa på upp till 170m2 kostar ca 20000 plus installation som inte borde vara så märkvärdig.

Troligare är nog att ni bara har kanalsystem för frånluft och då blir det mycket billigare (billigaste lösning är att helt sonika ersätta värmepumpen med en kanalfläkt för dryga tusenlappen)
          Nackdelen är att det går åt lite mer energi från fjärrvärmen då, eftersom ventilationen blåser ut rumstempererad luft, men att bygga om ett frånluftssystem till till/frånluft i efterhand är inte försvarbart.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 10-09-2008, 19:41
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svaret! smile.gif Det är bara frånluft. Så det låter inte som det kommer att bli nån superdyr historia då! smile.gif
          Är det så att man kan bara ha ett aggregat med värmeåtervinning om man har både till-och frånluft? Jag är totalt rudis på detta, men det är min gissning iaf. För vår del kan det alltså bara bli tal om en enkel fläkt utan värmeåtervinning?
          Nån utbyggnad till till-luft kommer vi icke att göra.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 10-09-2008, 19:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag har fjärrvärme med vattenburen värme. Kommunen kom med en totallösning som innbar att de tog bort det gamla och installerade det nya helt och hållet. Det enda jag gjorde var att släppa in hantverkarna och betala fakturan. Himla smidigt.

Men det är självdrag här så det kanske är enklare då.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Magdis
          Inlägg 10-09-2008, 20:17
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-09-2008, 20:48) *
          Jag har fjärrvärme med vattenburen värme. Kommunen kom med en totallösning som innbar att de tog bort det gamla och installerade det nya helt och hållet. Det enda jag gjorde var att släppa in hantverkarna och betala fakturan. Himla smidigt.

Men det är självdrag här så det kanske är enklare då.

Du har inte haft nån pump alls förut alltså? Om det hade varit så hade vi inte heller behövt göra nåt annat än att öppna dörren när hantverkarna kom. Frakta bort den gamla pannan får vi iofs göra också, de ställer bara ut den på gården.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 10-09-2008, 20:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Här kunde man köpa den bortfraktningen också.

Det sitter väl en pump i fjärrvärmeaggregatet föreställer jag mig. Kanske rent av 2, en till uppvärmningen och en till tappvärmevattnet. Men det är i så fall inbyggt i aggregatet.

(Som luttrad husägare var jag lyrisk efter installationen. Allt flöt prickfritt, trots att minst 4 olika hantverkare skulle göra sitt i tur och ordning. Brukar innebär 4-6 veckors ledtid annars. Men här kom första man kl 7 och kl 15 var allt klart!)

Edit: dessutom har allt funkat perfekt sen dess. Och varmvattnet tar ju aldrig slut, oavsett hur länge gästande tonåringar duschar biggrin.gif

Redigerat av Ingrid Zon3: 10-09-2008, 20:43

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon