|
Tusenfotingar, mångfotingar |
|
|
|
10-09-2008, 20:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 18 842

|
Hjälp!!! Jag har tusenfotingar i mitt garage och utanför ytterdörren. Hur ska jag bli av med dom, de är så äckliga. Trodde att de kröp ner under jorden och försvann den här årstiden. Jag hade tusenfotingar i våras också. Usch, hjälp vad ska jag göra. Dom ligger där "döda" på morgonen lr iaf tror jag att de är döda när de ligger där hårda och som i en ring. I garaget är det torrt och det finns värme. Jag trodde att tusenfotingar gillade fukt och förstår inte riktigt varför de kryper in under garagedörren och in i garaget på nätterna. Varför kryper de in och "dör"? Jag fattar inte!!!
Är det någon som vet hur man blir av med dom??!!
Snälla, hjälp mej......
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 10)
|
11-09-2008, 05:35
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
De är ju rovdjur som äter andra insekter, tar du bort dem så får du 10 ggr så många andra insekter. I Storbrittanien uppskattar man rovlevande insekter som t ex tvestjärtar betydligt bättre än i Sverige.
Redigerat av KURT: 11-09-2008, 05:37
|
|
|
|
|
12-09-2008, 23:34
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag har några "fasor": och där står orange tusenfotingar högst! Jag försöker vara lugn--men; jag blir paralyserad--tyvärr! Därefter kommer tvestjärtar o gråsuggor! Jag vet att det är dumt--men: man rår inte för det!
|
|
|
|
|
13-09-2008, 09:17
|

Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 18 683

|
En kväll i förra veckan såg jag hundratals ca 3-4cm smala mörkbruna tusenfotingar som kröp omkring på vår nyvitrappade ladugårdsvägg, och några hade även letat sej in i vinkällaren och där rullat ihop sej och dött på golvet, jag har varken tidigare eller senare sett denna typ av tusenfoting här på gården, vet inte heller varför de gör på detta viset, men kan tänka mej att det på något vis ingår i deras övervintringsprocedur, kanske de gamla fotingarna gör mass självmord eller nåt liknande för att de yngre ska få bättre möjligheter att överleva vintern? Men det är bara min privata teori - kanske nån annan som vet bättre???
Redigerat av Spikklubba: 13-09-2008, 09:21
--------------------
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ En Okunnig Dalmas som blivit med trädgård på Bjärehalvön i Skåne. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
|
|
|
|
|
18-09-2008, 14:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 18 842

|
Tusenfotingar är endera rovdjur eller växtätare. Det finns alltså två sorter och det verkar som om mina tusenfotingar är växtätare.... om det är till någon hjälp för någon.... vill så gärna bli av med dom...
Imorse låg där en hög utanför ytterdörren igen och en massa i garaget, blir så less för när man som jag har småbarn vill man inte gärna att de ska krypa bland dessa och kanske t o m smaka på dom...
Är det ingen som vet hur man ska göra.... ja, förutom att sälja huset förstås... kanske lite drastiskt om det går att bli av med dom på annat sätt...
Jag är verkligen i behov av hjälp....
|
|
|
|
|
18-09-2008, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Hemförsäkringen brukar täcka skadedjursangrepp, kan du inte kontakta ditt försäkringsbolag? Företag som jobbar proffesionellt med skadedjur borde om inte annat kunna svara på frågor om vad det är du har och om djuren sover eller har dött.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
18-09-2008, 21:02
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
du kan suga dem, med dammsuga sen du ska ta dammsuga påsen och bränna, efter det kan du använda naturliga medel som heter . Den aktiva substansen i Insekt Effekt är ett naturligt extrakt från Chrysantemum-plantan, ett så kallat naturligt pyrethrum. Pyrethrum är verksam mot ett brett spektra av skadliga insekter. Det verkar omedelbart och medlet bryts ner inom 24 timmar.
Då medlet är bredverkande och både nyttodjur och skadedjur dör, bör det användas med eftertanke. Om du exempelvis har satt ut spinnrovkvalster eller bladlusgallmyggor i växthuset, bör du inte använda medlet, då dessa också givetvis dör.
Då medlet bryts ner så snabbt som på 24 timmar, kan man om det är ett mycket kraftigt angrepp spruta mot exempelvis bladlöss, trips och ”vita flygare” innan utsättning av nyttodjur. Nyttodjuren kan läggas i kyl till 1-2 dagar efter behandlingen och därefter sättas ut.
Medlet bör ses som en "nödbroms", vid tillfällen då nyttodjur inte kan fås, eller i perioder då de inte verkar tillräckligt bra t.ex. i växthuset om temperaturen understiger 15 grader C. H:Bassam
|
|
|
|
|
19-09-2008, 00:35
|
Medlem

|
Tusenfoting: tycker om skog och regnskog,lång 15 20 29cm. de tycker om också Fukt hög, torv jord bark,mark träd, aggressiv: nej, de äter frukt blad rot boklöv eklöv.förmultna rot och grön,de kan liva liv 3 5 9 år, de vilja rymmningsäker, förvarning. Hållbottensubstrater fuktigt, ökalångsam, fööröka sig :med fångenskap,om rätt betinglse ges, lägger ägg. obs : de är på väg till garaget föratt övervintra sig, H: Bassam
|
|
|
|
|
19-09-2008, 05:25
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Bassam @ 19-09-2008, 00:35)  Tusenfoting: tycker om skog och regnskog,lång 15 20 29cm. de tycker om också Fukt hög, torv jord bark,mark träd, aggressiv: nej, de äter frukt blad rot boklöv eklöv.förmultna rot och grön,de kan liva liv 3 5 9 år, de vilja rymmningsäker, förvarning. Hållbottensubstrater fuktigt, ökalångsam, fööröka sig :med fångenskap,om rätt betinglse ges, lägger ägg. obs : de är på väg till garaget föratt övervintra sig, H: Bassam Meddela gärna om du skulle hitta någon av dessa exotiska arter i Sverige!
|
|
|
|
|
19-09-2008, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ett litet försök till förklaring.
Enkelfotingar-Chilopoder. Har ett benpar per segment, ofta gulorange färgade. Rovdjur.
Dubbelfotingar-Diplopoder. Har två benpar per segment. Lever av div dött organiskt material men även alger och liknande. Ofta mörkt färgade.
Tydligen är det här frågan om dubbelfotingar som vill in i springor och dylikt inför övervintring. Klarar sig inte i vår torra inomhusluft och dör tyvärr. Inget att göra åt själva djuren, det bästa är kanske att försöka övervinna äckelkänslan. Dom gör ingen skada utan är en del av naturen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
21-09-2008, 00:17
|
Medlem

|
I alla fall om du tycker inte om de, som jag sa , du kan suga dem med dammsuga och bränna påse som behåller dem. H:Bassam
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|