Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pionproblem!, nematoder? virus? eller bara hög ålder?
          villeplum
          Inlägg 15-09-2008, 21:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 6 946

Jag har problem med mina pioner som står i en gammal plantering på min familjs lantgård.

Ca 5 plantor av örtartade gammaldags pioner har stått bredvid varandra så länge vi har haft gården och troligen ännu längre än så. De kan alltså ha stått där i över 30 år, men likväl så länge som 50 år.

Dessa har nu under de senaste tre åren sett allt mer bedrövliga ut och vissa vägrar blomma helt med endast ett eller två normala blommande skott av rätt längd och färg. Resten av plantans stjälkar blir endast förkrympta och försvagade med brunfärgade med svarta fläckar på bladen.

Idag grävde jag upp den mest ansatta av plantorna för att kolla på rötterna, och som jag misstänkte såg det inte friska ut. De var ihåliga och skrovliga med små runda utväxter på ytan. Delar av rötterna var svarta och mjuka, med små gulvita tusenfotingar krypandes i de mjuka ruttnade delarna.

Det jag behöver veta nu är om de andra plantorna är i fara eller om något går att rädda, och i så fall hur.

Kan problemen med pionerna bero på nematoder, svampangrepp, virus eller bara av att de är gamla?

Bifogad fil  IMG_3342_mindre.jpg ( 161.62k ) Antal nedladdningar: 40

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Bassam
          Inlägg 16-09-2008, 01:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tyvärr, den växter attackerat från Svampen ut ifrån och in från genom rötter. Och naturligtvis blir växter svag och attackerat från maskar, Vi kan inte göra någonting, du behöver bara ta bort dem och bränna dem, om du vill plantera nya ska du bytta jord och blanda med naturliga gödsel.
          H:Bassam

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 16-09-2008, 06:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag ser inte riktigt utväxterna på fotot, men efter att ha konsulterat Herman Krupkes bok funderar jag på rotnematoder. Han skrivar att risken är störst på lätta jordar och vid brist på kali (och om man tidigare odlat potatis eller tomater på jorden men det är väl knappast nån risk i en gammal plantering). "Gamla plantor som angrips avtar i växten och slutar blomma. Förebygg med god näringsrik, lerblandad jord och ökad kaligödsling. Torkskadade plantor angrips lättare än normalt." Kanske en förklaring till att det blivit akut just i år?
          "Gräv upp sjuka plantor. De kan friskna till om man skär bort alla knölar och sedan planterar i lerjord." Min kommentar: se bara till att det inte är skotten till nästa år du skär bort. Men de borde väl inte ha kommit än?

(Hoppas nu att det är OK med Herman att jag citerar så långa stycken. Rekommenderar boken starkt i alla fall. Titeln är "Min passion för pioner"
          ISBN 91-631-8980-1)

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-09-2008, 23:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

I alla fall är det inte bra att behålla gamla sjuka växter på grund att har gamla kroppen som lätt attackera från ohyra virus bakterie eller nematoder ext.
          H: Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 22:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon