Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Naturstensmurar i bruk, Hur länge tror ni de håller?
          Cilla
          Inlägg 10-09-2003, 10:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nu har jag och teamet här byggt några naturstensmurar med sten i bruk, och jag funderar på hur länge de kommer att hålla. Vad tror ni?

Den ena är byggd mot schacktmassa och jord. 1,3 m hög. Står på 30 cm hög armerad betongsockel som vi gjöt på 30 cm djup. Muren är halvcirkelformad och sluttat utåt, mot det gamla schaktet. Ganska stora stenar, ca 30 cm i diameter.

Den andra är fristående och är endast 30 cm bred men 1.50 på högsta stället. Står på armerad betongsockel nere i mark den med, där marken sluttar rätt starkt. Insidan har merparten tegel och utsidan natursten. Muren har sluttning i längsled, krökt murform och är upprättstående. Innanför denna ska ett jordlager läggas så att jag kan plantera på ena sidan.

Skulle ni blaskat bruk på insidan där jorden och växterna kommer att vara?
          vad tror ni om livslängden på en sådan mur?

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          Helen i Skåne
          Inlägg 10-09-2003, 12:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Låter spännande med dina murar, har du bilder? Som du kanske kunde se på mina tallbilder så har vi "vallar" i trädgården ut mot gatan och funderar på hur vi ska göra om dem... Nu är det bara ölandsstenar som är lutade mot jordvallen på utsidan mot gatan. Verkar ha hållt länge men jag gillar inte lösningen eller utseendet. Vi har möjlighet att få en massa sten från skogen så din idé är intressant!

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-09-2003, 15:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Snälla Cilla - BILDER önskas - för oss icke-visuella :-))

Hälsar Ingrid

Citera
          Cilla
          Inlägg 10-09-2003, 16:15
          Länk hit: #4

Medlem

Hej, ja jag inser att det behövs bilder. Ska gå ut och plåta och sätta in så snart jag kan.

Helen - såg bilder på dina tallar och miljöerna de står i. Ser ut att vara en trädgård med lite magisk stämning!

Ölandssten låter exotiskt och fint i mina öron, jag tog med mig lite sådan (platt, fykantig) från bilturen i somras och ska lägga i en trapp här.

I moränmarkerna här på holmen har vi vacker jordsten i många olika bergarter. Röd, vit, grå, svart, prickig, flammig, kopparfärgad osv. Långt ifrån exotiskt i denna miljö, men gör att en mur kan smälta in väl i landskapet även om den är satt i murbruk.

Det gäller att sätta murar så att de håller om de ska kunna utstå jordtryck. Räcker inte med ett "utanpålager" som ser fint ut som avslutning, den måste ha ett djup och ett fall inåt som gör att det håller när vätskor och jord börjar trycka på. Här måste vi dessutom gjuta armerat i botten så att murarna inte ska säcka.

--------------------

Citera
          Tommy
          Inlägg 11-09-2003, 06:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem nr: 311

Du skriver inte vad för bruk du murat stenen med.

Hur är det med dränering bakom muren? Det är väl den avgörande punkten näst efter bruket gissar jag.

Jag tror inte att en puts på teglet på insidan är nödvändig, vad vill du åstadkomma med den?

--------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-09-2003, 19:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Cilla @ 10-09-2003, 17:15)
          Här måste vi dessutom gjuta armerat i botten så att murarna inte ska säcka.

Är undergrunden rätt gjorde behöves det ej gjutning och armering i botten.
          Hur länge en mur kan stå? Ja det finns ju murar som är flera tusen år gamla o står mkt fint fortfarande.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-09-2003, 14:18
          Länk hit: #7

Medlem

Tack Tommy och Ralf!

Jag använde cementbruk A, Optirocs variant. Till bottenplattan grovbetong.

Dränering bakom ena muren är hyfsad - sprängsten - och den ligger i linje med hur vattnet rinner mot huset, som i sin tur är väldränerat. Den andra muren kommer jag att använda för att fylla jord bakom, den står invid källarkroppen och döljer denna. Där blir det dränerat mot huset, men inte mot muren.

Puts på insidan tänkte jag kunde vara bra på den mur jag ska plantera bakom. Kanske håller rötter och frostsprängningen borta en lite längre tid än om det endast är bruket mellan stenarna som ska hålla.

Bottenplattan gjöt och armerade jag pga att det är sand som underlag. Det blev en rätt biffig platta och den är S-krökt, så jag hoppas att den håller länge utan att ruckas.

Tusen år gamla lösstenmurar finns ju, men cement har ju bara funnits i 100 år vad jag vet.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 16-09-2003, 15:53
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Cilla @ 16-09-2003, 15:18)
          Tusen år gamla lösstenmurar finns ju, men cement har ju bara funnits i 100 år vad jag vet.

Cement har nog bara funnits i flera tusentals år.

Skulle inte förvåna mig om cement har funnits lika länge som tegel, dvs i 5028 år. I min skolbok från 1975 står det nämligen att tegel har funnits i 5000 år. Så det finns massor med bruksfogade murar som är gamla.
          smile.gif

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-09-2003, 11:20
          Länk hit: #9

Medlem

OJ! Det var kul att höra! Då finns det hopp om mina murar också.

Slog upp detta och fann följande roliga anekdoter som stöder att både cement och betong funnits länge - och att armeringskonsten kom av en trädgårdsbyggare!

REDAN ROMARNA

Namnet "cement" härstammar från de gamla romarna, som framställde ett betonglikt murbruk och kallade det för "Opus Caemetitium". Såväl Colosseum som Pantheontemplet är exempel på bestående betongarbeten ur antiken.
          På medeltiden hade det ursprungliga receptet för romersk cement fallit i glömska, som så mycket annat och man fick pröva sig fram till olika bindemedel.
          Rykten påstår att man till och med försökte använda sig av ättika och vin för att få fram en bättre hållfasthet.

VETENSKAPLIGA EXPERIMENT

Först på 1700-talet ledde vetenskapliga experiment till att förbättra cementet som bindemedel. Engelsmannen John Smeaton uppfann då en blandning, vars hårdhet han jämförde med de hårdaste engelska stenarterna.
          År 1824 utvecklade murarmästaren Joseph Aspdin portlandcementen, som än idag bär detta namn. Året efter grundades i Wakefield England den första cementfabriken. Sedan dess finns det, utgående från England och Frankrike, åter byggnader som enbart består av betong.

EN TRÄDGÅRDSMÄSTARES UPPFINNING

År 1870 var det en fransman, trädgårdsmästaren Joseph Monier som utvecklade byggnadstekniken. Han fick idén att fläta blomsterkorgar av metalltråd och omge dem med cement.
          Så småningom tillverkade han andra föremål med en cemententerad metallstruktur och sökte patent för konstruktionen. Den armerade betongen var uppfunnen och det var ännu ett viktigt steg, eftersom betongen i sej själv klarar stort tryck, men ej har så stor dragfasthet.

--------------------

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 07-10-2003, 11:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Hur har det gått Cilla? Några bilder ännu? Är väldigt nyfiken!

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Ewa L
          Inlägg 14-10-2003, 06:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Cilla!
          Jag har en i mitt tycke mycket vacker mur. Gjord av all sten från tomten (+ bruk). Den är byggd 1950!
          Visserligen varken 100- eller 1000-tals år, men ganska gammal. unsure.gif

Tack och lov är den i utmärkt skick! wub.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-10-2003, 09:00
          Länk hit: #12

Medlem

Ewa, Ralf och andra. Har tittat på flera murade murar, och har lite mer förtröstan. De ser ut att kunna bli gamla. Jag påtar med mina bilder för att lägga ut här. Jag har en känsla av att jag gjort murarna lite på gränsen till vad som är möjligt.

I den ena muren som gjordes förra senhösten har bruket redan spruckit... Funderar på om det kan bero på att
          - vi inte blandade tillräckligt länge
          - det var för kallt (kanske minus på nätterna, jag minns inte)
          eller annat?

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 14-10-2003, 10:06
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Cilla @ 14-10-2003, 10:00)
          I den ena muren som gjordes förra senhösten har bruket redan spruckit... Funderar på om det kan bero på att
          - vi inte blandade tillräckligt länge
          - det var för kallt (kanske minus på nätterna, jag minns inte)
          eller annat?

För mkt vatten i bruket är nog den vanligaste orsaken till det blir sprickor. Som jag sagt tidigare, det skall vara så mkt vatten att man kan forma betognen till en boll med händerna men händerna skall ej bli våta! smile.gif

Vattnet ingår i härdningsprocessen. Allt vatten som skall finnas går åt i denna process. Finns det för mkt vatten i betogen så torkar det bort och lämnar tomrum efter sig. Då blir det sprickor.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 14-10-2003, 11:12
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Före detta maken (arkitekt) sa att man inte skulle hålla på med utvändigt arbete på byggnader om temperaturen riskerar att gå ner under fem plusgrader. Det gällde murningsarbete såväl som puts och målning. Borde väl gälla Cillas mureri med.

Kanske Anders zon III vet, han är arkitekt.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Anders zon III
          Inlägg 15-10-2003, 21:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 15

CITAT (Eva Swahn @ 14-10-2003, 12:12)
          Kanske Anders zon III vet, han är arkitekt.

Här måste man väl svara nåt...
          Har lärt mig att cementbruk inte får frysa under hårdnandet och går snabbare i värme samt att det ska hållas fuktigt under hårdnandet.
          Har inte så stor praktisk erfarenhet, har haft en del att laga med både kalkbruk och cementbruk och det har gått bra...

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-10-2003, 01:46
          Länk hit: #16

Medlem

OK och tack Ralf, Eva och Anders.

Då återstår att se vad som händer efter sprickorna, dvs om de är så djupa att det blir frostsprängning och stenarna börjar falla ut i vinter eller vår...

Ska komma ihåg det där med cementbollen. Jag arbetade med lösare cement helt klart.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 16-10-2003, 06:28
          Länk hit: #17

Medlem

För att en betonghärdningsprocess skall avbrytas skall betongen bli fryst.
          Om det blev några minusgrader under natten så frös knappast betongen. Stenen i muren runt omkring betongen har en tempraturtröghet och sten avger sin värme till betongen. Så därför frös knappast betongen i Cillas mur.

Är sprickorna stora i muren är det ju bara till att blanda nytt bruk o foga igen sprickorna så att det inte kommer in något vatten in i muren.

Gör det mitt på dagen nån dag och ta ljummet vatten till bruket.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          emjoer
          Inlägg 16-10-2003, 15:19
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 732

Har hört att cement bränner i ca:130 år (det heter så när det torkar eller härdar) har även läst att man kan gjuta ner till 7- grader vet ej om detta stämmer. unsure.gif

--------------------
          CHRISTER Västra Frölunda

Citera
          Micke
          Inlägg 16-10-2003, 19:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Minns när min farbror jobbade på ett cementgjuteri, där täckte de alltid brunnsringarna och allt det andra de gjöt med våta jutesäckar - i upp till en vecka. Detta för att cementen inte skulle spricka medan den härdade (och torkade). Misstänker att det kan vara lika väsentligt att skydda murar på samma sätt när de muras.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon