Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Råd om övervintring av Pelargoner., Femte gången gillt!!? Jag ger upp annars! :o(
          Victoria
          Inlägg 12-10-2008, 16:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Jag har försökt övervintra pelargoner i fler år och jag lyckas ALDRIG ohmy.gif(

Första gången hängde jag dem upp och ner i ett kallt (12-13 grader) mörkt förråd. Alla torkade!!!

Nästa gång lät jag dem stå i kruka i samma förråd och vattnade en skvätt (kanske 1 dl per planta) underifrån ca en gång i månaden under vintern. Alla torkade!!

Året efter det ställde jag dem i tvättstugan. Den håller ungefär 13-15 grader och har lite halvdant ljus under vinterhalvåret. Det är ett källarfönster åt sydväst. Jag kan inte ha dem direkt i fönstret så jag har dem på en bänk. Vattnade underifrån (oxå ca 1 dl per planta) en skvätt kanske varannan vecka. Alla torkade!!!

Året därpå (förra vintern) hade jag dem oxå i tvättstugan, men då vattnade jag oftare. De torkade IGEN!

Vad gör jag för fel?!? Vattnar jag mer än vad jag gör så är jag övertygad om att de kommer ruttna?! Det är kanske t.o.m det som är problemet. Att rötterna ruttnat och växten torkat? Hur ska jag veta hur mycket jag ska vattna så det inte blir för mycket eller för lite. Man ska väl inte näringsvattna under vintern?

Min sista test är att försöka ha dem ute i garaget. Där är det kolmörkt och normalt sett håller garaget 0 grader när det är som kallast ute. Men det kan undersstiga nollan med ett par grader om kylan ute håller i sig länge! Ska jag vattna dem alls om de står i garaget och vad gör jag om det understiger =0:an???

Nästa fråga är om jag tar in dem för sent? Idag har jag tagit ur dem ur planteringarna i utekrukorna och satt dem enskilda, lagom stora krukor. Normat sett skulle jag nu ha satt in dem på altanen som håller någon grad varmare än ute och tagit in dem om ca en månad när det börjar krypa närmare nollan om nätterna. Är det det som är fel? Att de blir "förvirrade" när de kommer in för att det är betydligt varmare men dock mörkare?? Ska jag ta in dem redan nu när temperaturskillnaden ute och i förrådet/tvättstugan inte skiljer lika mycket?

Är det någon som kan råda mig. Jag tycker så mycket om pelargoner och der blir så nedrans dyrt om jag ska köpa 15 plantor varje år?! Jagköper ju inte de billigaste precis , jag vill ju även ha lite udda sorter ohmy.gif(

Tacksam för hjälp!!!

DS: Ska jag behandla luktpelargon och engelsk pelargon likadant som övriga?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          MariaS
          Inlägg 12-10-2008, 17:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Ett enkelt svar på alla dina försök hitintills. För varmt, för lite ljus!

Jag övervintrar mina pelargoner med extra belysning i växthuset (+4 - +10) Vattnar lite varannan vecka. De behåller samtliga sina blad och kan t.o.m. blomma ibland på detta viset.

Du får snart fler tips om hur man kan göra.

Citera
          embees
          Inlägg 12-10-2008, 17:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Har du ett uthus/garage med ett par plusgrader hela vintern? Då föreslår jag att du slår av jorden från rötterna och hänger upp dem i taket. I februari tar du in dem, klipper ner dem till ca 10 cm och planterar dem och ställer dem ljust och i vanlig rumstemperatur.
          Så har jag gjort i många år med gott resultat. Ibland så tar inte alla, sig så lite svinn får man räkna med.
          Jag övervintrar även i sovrumsfönstret som vätter mot norr. Där är ingen värme på fast det är kallt ute. Temp kan då ligga runt 15 grader. De får ytterst lite vatten, bara precis så att de inte slokar. Här övervintrar alla.

Redigerat av embees: 12-10-2008, 17:40

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          therese.kvist
          Inlägg 12-10-2008, 17:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 7 483

Jag satte ner min mammas blomlåda i hennes källare i hyreshuset, kolsvart om ingen kommer till sitt förråd, inget vatten på hela vintern. Det var både pelargoner o dahlior. Sen tog hon upp den i mars/april vattnade o ställde den i fönstret inne. De kom så snällt sen!!!

Jag övervintrade mina i ett förråd med ett fönster de kanske fick vatten 3-4ggr på vintern. Gick bra, plus att min hängpelargon som jag hade sått själv fick hänga hela vintern på min inglasade balkong. Nu var ju inte förra vintern såå extrem.

Men tror du ska ha de kallare, engelska pelargoner vill ha det kallt för o blomma om fint nästa år. (Inte minus då!!!)

Citera
          Victoria
          Inlägg 12-10-2008, 19:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Nej jag har inget uthus/garage som håller några plusgrader hela vintern. Bor i zon 5 på småländska höglandet och förra vinterna hade vi visserligen inte riktigt kallt förrän några veckor i februari?! Ska jag kanske låta dem stå på altanen. Om det inte blir minusgrader ute, så håller altanen någon plusgrad. Jag kanske kan sätta dem i ett drivhus på altanen. Då har jag ju ytterligare ett skyddande hölje?! Skulle sedan minusgrader slå till kanske jag kan ställa dem i garaget där det visserligen är mörkt, men det håller nollan iaf?!

Vad tror ni?

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 12-10-2008, 19:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Victoria @ 12-10-2008, 20:42) *
          Nej jag har inget uthus/garage som håller några plusgrader hela vintern. Bor i zon 5 på småländska höglandet och förra vinterna hade vi visserligen inte riktigt kallt förrän några veckor i februari?! Ska jag kanske låta dem stå på altanen. Om det inte blir minusgrader ute, så håller altanen någon plusgrad. Jag kanske kan sätta dem i ett drivhus på altanen. Då har jag ju ytterligare ett skyddande hölje?! Skulle sedan minusgrader slå till kanske jag kan ställa dem i garaget där det visserligen är mörkt, men det håller nollan iaf?!

Vad tror ni?

Skulle nog gjort så som du tänker om jag haft din möjligheter

Citera
          renate
          Inlägg 12-10-2008, 19:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

JAg övervintrar alla pelargoener i fd pannrummet under ett fönster,ibland tänder jag en lågenrgilampa i taket om det är för mörkt,jag vattnar så gott som ingenting.Jag tror felet är att du tar ut de ur sina krukor så vitt jag förstått.Låt de vara i sina krukor och ställ de i gataget,när det är riktigt kallt lägger du några lager fiberduk över dem.du kan skaffa frigolitlådor i affären(gratis9 och sätter krukorna i dem det isolera.Står de mörkt vattnar ingenting.Jag tar fram mina i slutet på januari,vattnar försiktigt och ställer de i fönstren,innan dess har jag de i hallen några dagar där är det svalare än i fönstren.Lycka till.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Irene_L
          Inlägg 12-10-2008, 21:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag övervintrar mina inne i rumstemperatur.. på fönsterbrädan. De vattnas som de andra krukväxterna och de flesta brukar överleva. yes.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Azur
          Inlägg 12-10-2008, 23:55
          Länk hit: #9

Gäster

Enklast är nog at tgöra som Irene, övervintra dem i rumstemperatur. De kan bli lite gängliga, men de brukar överleva.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 13-10-2008, 09:03
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Inomhus i fönstret med lite extrabelysning i form av lågenergilampor för att ge dom extraljus. Vattnar var 3dje, var 4de dag.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 21-10-2008, 07:06
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Jag låter mina torka ut helt o hållet i jorden och sätter undan krukan på en hylla i förrådet, där ljuset är obefintligt. Trots att de inte får vatten ser man att de tänder med lite grönt tidig vår, då tar jag fram dem. Har funkat bra. I detta förrådet har jag mina frösådder from ca februari, och det är nog när det kommer lite extra värme som de vaknar.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 21-10-2008, 07:57
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Har man ingenstans att ställa undan dem så är det lika bra att ha dem på fönsterbrädan. Det har jag haft många vintrar och det går utmärkt. De är ju inte så fina under vintern så de behöver ju inte så på så framträdande plats.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Kajsa
          Inlägg 21-10-2008, 13:11
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Jag tar skott i augusti av dom pelargoner jag verkligen gillade under sommaren och mamma plantan slängs sedan i komposten på hösten. Skotten står sedan under växtlampan hela vintern och så planterar jag om dom i feb/mars. Annars är rummet ganska varmt här. Jag har en pelargon som klarar mörka, svala garaget utmärkt och det är Mårbacka som hänger med år efter år, men dom flesta andra dör i mörkret, tror pelargoner vill ha ljust och svalt vintertid. Mårbacka är väl av lite tuffare virke, men tar ändå nya skott varje år ifall de stora skulle dö i garaget.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Margith
          Inlägg 21-10-2008, 14:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Det finns inget standardsvar på den här frågan, tyvärr Victoria!
          Att lyckas med övervintringen handlar om att hitta rätt förhållande mellan temperatur, ljus och vattenmängd.

+5 grader, kolsvart och en liten vattenskvätt 1, eller högst 2 gånger, under vintern, fungerar.
          +5 grader, extraljus och lite mer vatten, lite oftare, fungerar utmärkt. (Extraljuset höjer temperaturen)
          +20 grader, extraljus 10-20 cm över växterna och normalt med vatten 1 gång i veckan, fungerar också.

Du måste prova dig fram.
          +5 grader i nåt förråd är bra mycket varmare både höst och vår. Om jag skriver liten skvätt vatten/vattna normalt, hur mycket vatten häller du på då? Under vinterförvaringen är det väldigt lätt hänt att pelargoner ruttnar, framförallt om de står svalt.

Hitta det förhållande mellan temperatur, ljus och vatten som passar dig och dina förutsättningar, så ska du få se att pelargoner är inte svåra att övervintra, jag lovar trostar.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          storm
          Inlägg 21-10-2008, 17:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem nr: 6 799

Oj jag har aldrig tänkt att de måste övervintra på något speciellt sätt ,jag har dom i köksfönstret hela vintern sen klipper jag ner dem ordentligt om de har blivit fula,planterar om ja sen är det som vanliga igen växer och blir fina.

--------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.

Citera
          danielmork
          Inlägg 21-10-2008, 21:12
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 18 988

Här fanns det ju massa intressanta förslag... Jag har Pelargonerna inne i rumstemperatur som så många andra här:)

Redigerat av danielmork: 21-10-2008, 21:13

--------------------
          Sommaren är för kort.....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon