|
Orkideblomstängel som inte blommar |
|
|
|
21-10-2008, 09:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 19 473

|
Jag har flera orkideer som blommar lite då och då, men en av dem beter sig lite annorlunda. Den har en blomstängel som ser normalt grön ut med vad jag har trott är blivande knoppar. Änden på stängeln är smal, platt och lite kluven så först tänkte jag att den fortfarande växer, men det har inte hänt något på evigheter....
Kommer den få knoppar eller har den ingen lust, i övrigt verkar blomman frisk?
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
21-10-2008, 16:41
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 12 286

|
om stängeln är grön kan det komma blommor på den igen så låt den vara som den är. Jag har en som har haft 3 gröna stänglar i 3 år och blommar först nu om på dessa stänglar. Ofta är de plantor man köper ganska unga och tvingade till blomning och då kan det bra hända att de inte blommar om på länge. Jag antar att min som inte blommat om på 3 år var väldigt ung då jag köpte den. Men den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|
|
|
|
|
22-10-2008, 07:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej Sofiia
"Väntar aldrig för länge", menade du väl ? Jag väntar också på att mina två Orchidéer ska blomma om. Dom blommade från dec till april, inte hänt något sen dess. Den ena har grön stängel, den andra blommans stängel var helt fnösktorr, så den klippte jag bort. Jo, det har nog hänt nåt, ett nytt litet blad har kommit på den ena. Bladen är tjocka, knallgröna och fina. Den enas luftrötter har ändå torkat bort och den andra har jag aldrig sett några luftrötter på. Alltså de som är ovanpå jorden och hänger utanför. Dom har nog nånslags synliga nånting där närmast stjälken, vet inte riktigt, borde ta en bild. Hoppas det funkar ändå, fast jag hört att luftrötterna är så viktiga.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
22-10-2008, 11:41
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 22-10-2008, 07:25)  Hej Sofiia
"Väntar aldrig för länge", menade du väl ? Jag väntar också på att mina två Orchidéer ska blomma om. Dom blommade från dec till april, inte hänt något sen dess. Den ena har grön stängel, den andra blommans stängel var helt fnösktorr, så den klippte jag bort. Jo, det har nog hänt nåt, ett nytt litet blad har kommit på den ena. Bladen är tjocka, knallgröna och fina. Den enas luftrötter har ändå torkat bort och den andra har jag aldrig sett några luftrötter på. Alltså de som är ovanpå jorden och hänger utanför. Dom har nog nånslags synliga nånting där närmast stjälken, vet inte riktigt, borde ta en bild. Hoppas det funkar ändå, fast jag hört att luftrötterna är så viktiga.
Hälsn Tepa Ja på riktigt heter det ju "väntar aldrig för länge",men man brukar ibland på skämt säga att man alltid väntar för länge, för visst känns det ju som om man alltid väntar för länge då man väntar på något gott Alla Phalaenopsis (om det är en sådan du har?) rötter är likadana och är alla luftrötter, inte bara de som är i luften. Dom behöver inte ha några rötter i luften för att må bra men om dom har så är det bra att spraya lite vatten på dem ibland så torkar de inte in. Ja lägg in en bild så är det enklare att se vad det skulle kunna vara som kommer på din orkidé
--------------------
|
|
|
|
|
22-10-2008, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (tepa @ 22-10-2008, 08:25)  Jo, det har nog hänt nåt, ett nytt litet blad har kommit på den ena. Phalaenopsis brukar växla mellan att blomma och göra nya blad.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
22-10-2008, 17:16
|
Medlem
Antal inlägg: 25
Medlem nr: 16 391

|
Du behöver inte oroa dig över att det inte blommar... jag har haft en orkidé i cirka 3-4 år och blommat av och till.. förra året när den blommat färdigt så glömde ja nästan bort den när den var gömd bakom gardinen... i typ ett halvår.. men sen när ja väl upptäckte den igen hade det kommit nya skott o knoppar på gång.. o de blev otroligt vackra.. orkidéer behöver lite vila ibland.... så ha tålamod..
|
|
|
|
|
23-10-2008, 08:03
|
Medlem

|
Hej Sofiia
Fniss, gissade, nog att du kanske menade "alltid" för länge iaf...Visst har du rätt i det, känns nog som att man väntar för länge. Tack för rådet att spreja med vatten på luftrötterna. Alltid lär man sig något nytt. Så jag vet om jag får en ny Orchidée nån gång. Jo, mina är brudorchidéer, alltså Phalaneopsis. Det växer alltså inte ut nya luftrötter ? Ska försöka komma ihåg bilden snarast. Vad roligt att höra att den mår bra även utan luftrötter. Tack, nu blev jag lättad.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
23-10-2008, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Tog en bild av min "lilla" 12 blommor och 5 knoppar som håller på att slå ut
DSC00163.JPG ( 148.19k )
Antal nedladdningar: 97
DSC00164.JPG ( 133.02k )
Antal nedladdningar: 84
Redigerat av blomkronan: 23-10-2008, 10:50
|
|
|
|
|
23-10-2008, 10:55
|
Medlem

|
Herre min tid, Blomkronan, vilka Orchidéer du har ! Och ca en miljon tack för tipset att öppna fönstret lite, men de andra blommorna i fönstret då ? Har en Gerbera, Yuccapalm, Paraplyaraliaskott på tillväxt och en Garderobsblomma stående där. Räcker någon minut per dag ? Eller kanske bäst (har ju bara två Orchidéer) att lägga ut dom en stund på altanbordet ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
23-10-2008, 11:08
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 23-10-2008, 08:03)  Hej Sofiia
Fniss, gissade, nog att du kanske menade "alltid" för länge iaf...Visst har du rätt i det, känns nog som att man väntar för länge. Tack för rådet att spreja med vatten på luftrötterna. Alltid lär man sig något nytt. Så jag vet om jag får en ny Orchidée nån gång. Jo, mina är brudorchidéer, alltså Phalaneopsis. Det växer alltså inte ut nya luftrötter ? Ska försöka komma ihåg bilden snarast. Vad roligt att höra att den mår bra även utan luftrötter. Tack, nu blev jag lättad.
Hälsn Tepa Jo det kommer nog nya rötter också. Så antagligen är det en rot eller en stängel du har påväg, rötterna brukar vara lite silvriga och stänglarna är hel gröna då de kommer, och så kommer de ut på lite olika ställen. Om roten sen söker sig ner i komposten eller blir i luften väljer orkidéen själv  .
--------------------
|
|
|
|
|
23-10-2008, 13:27
|
Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 13 017

|
CITAT (blomkronan @ 23-10-2008, 10:41)  Jag läste i Allers Trädgård om brudorkideer (senaste nummret). När dom inte blommar vill dom få små "köldknäppar" inte minusgrader. Deras råd var att öppna fönstret lite då och då när det är ca +10 ute. Då stimullerade man blommningen. Det kan nog stämma för jag har mina står på fönterbläcket pressis bredvid altandörren i köket, den öppnar vi minst en gång om dan för att vädra lite. Mina som står närmast dörren blommar nu...  Tack för det rådet. Det lyssnar man ju på efter att ha sett dina fantastiska brudisar.
|
|
|
|
|
23-10-2008, 16:13
|

Medlem

|
Jag har bara orkideer i köksfönstret, jag har samlat dom där. Sist någon blomma var väll när jag köpte dom sommar-höst 2007 sedan har dom stått i köket med bara blad och några med stängarna kvar. Jag har vattnat dom med vatten direkt från kranen först i sommras började jag spara vatten i en flaska så kalket skönk till botten, jag läste någon stans att man skulle göra så. Jag doppar inte krukorna som det står att man ska göra... duschar dom ibland. Hela sommaren stog altandörrendörren öppen, och som jag sa tidigare vi öppnar varje dag även nu när det är kalt ute för det är såååå varmt inne??? fattar inte hur det kan vara det vi har inte satt på värmen (radhus-grannarna värmer väll oss) Blommorna som kommer på denna är av en "gammal" stängel. Jag ska vänta tills det blir mörkt ute då kan jag fota hela fönstret och visa er hur dom står... Tepa det stog i artikeln att man kunde ställa ut dom en stund på dan om man inte kunde öppna fönstret... Så gör det Det är min första gång som jag har fått en orkide att blomma OM...
|
|
|
|
|
23-10-2008, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (blomkronan @ 23-10-2008, 11:48)  Tog en bild av min "lilla" 12 blommor och 5 knoppar som håller på att slå ut
DSC00163.JPG ( 148.19k )
Antal nedladdningar: 97
DSC00164.JPG ( 133.02k )
Antal nedladdningar: 84Oj! Vad många och vackra blommor! Grattis till "OM-blomningen"! Fina bilder! (...nya kameran...?)
|
|
|
|
|
23-10-2008, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
På den vita kan man se ett praktex. på att man inte skall klippa bort gamla stänglar för nu blommar den med 3 nya stänglar på de 3 gamla. Den andra vita som står längst bak blommar också på 2 gamla stänglar och även den lila på 1 gammal. De bortersta två kommer dock med varsin ny stängel för de har inga gamla kvar, det var längesedan de blommade så de stänglarna som var har torkat ihop. Mina har jag ute i skuggan på balkongen hela sommaren och tar inte in dem förrän det blir ruskväder. När de har blommat färdigt för i år skall jag plantera dem i amplar ist. det verkar vara lättare att placera dem och blir mer naturligt.
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
23-10-2008, 22:02
|
Medlem

|
Hej Sofiia Här kommer den utlovade bilden. Visst är det luftrötter. Den andra Orchidéen hade också där nere i barken, petade lite försiktigt, en sådan, ljusbrun, för den låg ju under barkytan. Vågade inte peta mera än såpass att jag hittade en. Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
23-10-2008, 22:36
|

Medlem

|
Ja, Sussie det är nya kamran... det är så kul att fota nu det blir så bra bilder... Oj, vad fina orchideer du hade Dragon Lady  jätte kul att se. Bra ide att sätta dom i ampar jag knycker nog den iden... först hade jag tänkt att göra hyllor, med det blir roligare med amplar. Här kommer kort på min plats där jag har haft dom sommar som vinter... nästa år ska dom få flytta ut under sommaren. Då ska man ställa dom i skuggan som Dragon lady säger men under tak dom tål inte spöregn, möjligen dugg regn.
DSC00231.JPG ( 144.72k )
Antal nedladdningar: 50Först står min minsta inköpt på ikea föra året den blommar med ny stängel den gammla vissna. Sen står min "lilla" älskling min stålthet, jag har satt en trollhaselgren i krukan som stöd istället för den tråkiga blompinnen. Sen står den en helt dagsfärs, inköpt idag... sen en inköpt för ca två veckor sedan Bakom gardinen står några som inte fått blommor, dom tar jag ut en stund om dan när jag kommer i håg det.
|
|
|
|
|
23-10-2008, 22:51
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 23-10-2008, 22:02)  Hej Sofiia
Här kommer den utlovade bilden. Visst är det luftrötter. Den andra Orchidéen hade också där nere i barken, petade lite försiktigt, en sådan, ljusbrun, för den låg ju under barkytan. Vågade inte peta mera än såpass att jag hittade en.
Hälsn Tepa Ja visst är det luftrötter!!  dom kan bli lite bruna eller ljusare gröna inne i krukan än vad de är som är i luften, men det är ingen fara med det. Bruna ihåliga rötter är dock döda så förhoppningsvis var de inte ihåliga.
--------------------
|
|
|
|
|
24-10-2008, 07:05
|
Medlem

|
Hej, Sofiia.
Den som hade luftrötter inne i krukan hade en som verkade ihålig och en som verkade fast och fin. Där finns säkert flera men jag vågade inte, som sagt, peta så mycket.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
24-10-2008, 11:36
|

Medlem

|
Nej det är nog bäst att låta bli att peta alltför mycket. Du kan klippa bort döda rötter sedan då du planterar om plantan nästa gång.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|