Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nu har även jag drabbats, skyhög telefonräkning pga någon slags betalsamtal
          Dito Verde
          Inlägg 30-10-2008, 14:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Förmedlade tjänster står det på Telias faktura 2 360 kr.

Hänvisning till PayEx Solutions AB. 20 samtal på totalt 17 min och 44 sek.

Min tioåringa ställdes mot väggen. Jo han hade ringt. Det var ett dataspel....man kunde få en kod och komma längre i spelet om man ringde ett telefonnummer. Han trodde inte att det skulle kosta SÅ MYCKET!!

En tioåring klarar inte alltid av att motstå sådana frestelser...bara en gång.....bara en enda gång till....
          I alla fall inte om man inte har pratat om det innan vilket inte vi gjort. Jag skulle givetvis ha förutsett detta och snackat om det men jag hann inte. Nu tror jag inte att det kommer att upprepas, fast jag garderar mig och kommer att prata om detta med jämna mellanrum i förebyggande syfte.

Det är sjukt att det är så lätt att blåsa ungar på pengar på detta sätt.

Jag har mailat PayEx och krävt att de ogiltigförklarar köpet eftersom ett minderårigt barn inte får ingå avtal.
          De svarar att "PayEx tillhandahåller endast betallösningen och inte leverering av tjänster till slutkund. Vänligen kontakta handelsplatsen som i detta fall är TV4 Blip"
          Jag har nu mailat TV4 Blip. Om de inte tar tillbaka så anmäler jag till ARN.

Till er som har småbarn: Snacka om sånt här innan det händer.

När vuxna spelar på t ex Svenska spel så måste de ett spelkonto. Alltså föra över pengar från ett bankkonto till ett spelkonto. Då har de koll på vad som går åt. Men när barn ska spela så räcker det med ett telefonsamtal. Ett samtal som kostar mellan 79 - 119 kr. Varför inget säkerhetskonto till de unga?

Så, nu har jag lättat lite på trycket.

/p

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2008, 14:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Förstår att du är upprörd. Du har dock hanterat situationen föredömligt. Jag tror inte din tioåring gör om det. Märkligt att regelverket ska vara så "konsumentsvagt"!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Azur
          Inlägg 30-10-2008, 14:47
          Länk hit: #3

Gäster

Vilket ocker!

Blip är dessutom en spelsajt som 100% riktar sig mot barn. Tycker du nästan kunde skicka det här till Sverker Olofson.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-10-2008, 14:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag har varit med om liknade situation, då med dottern trostar.gif ( kolla brytdatumet på telefonräkningen och hör med sonen OM han ringt liknande samtal efter det datumet, för i så fall kan du hinna "stoppa" denna utgift innan den kommer på räkningen) Och stå på dig om att det är olagligt att ingå avtal med minderåriga rtfm.gif (I svåra fall har jag hänvisat till min "släkting" Sverker i Vännäsby Om att tipsa honom om en bra program idé yes.gif Men för er kan jag avslöja att vi inte är släkt giggle.gif Men argumentet har fungerat hitills)

Sonen däremot spelade något slags spel på internet och även där kunde man mot betalning få vissa "fördelar" MEN för att kunna göra detta krävdes att ett personnummer av en person som var över 18 år fyllda och man skulle ha giltig E-mail adress och besvara mailet och godkänna vilkoren Jag vill minnas att det stod bl.a. att det även fanns en lista över vad olika "fördelar" kostade och att inköpen var maximerade till 100:-/vecka eller månad. Visst detta är inte på något sätt 100% säkert men det gör ju i allafall mera omständigt för barnen att kunna "göra av" med föräldranas pengar

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          KURT
          Inlägg 30-10-2008, 15:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är nog väldigt många andra föräldrar som haft samma problem med TV4 Blip:

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/tele...ikel_142909.e24
          http://www.alltombarn.se/familjeekonomi/1.4524
          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_601461.svd

Citera
          Chamomille
          Inlägg 30-10-2008, 15:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Fy för f.n. Verkar inte klokt blink.gif

Jag lånar tråden lite... blush.gif Akta er för att svara eller framför allt ringa upp missade samtal som kommer till mobilen. Det kan bli en dyr historia. mad.gif
          http://www.vemringde.se/index.php?q=0088213213608

Jag har fått ett antal själv, både till mobil och hemtelefon med lustiga nr, supersök så finns de ofta på någons hemsida, som den ovan.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 30-10-2008, 15:15
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 30-10-2008, 14:54) *
          Jag har varit med om liknade situation, då med dottern trostar.gif ( kolla brytdatumet på telefonräkningen och hör med sonen OM han ringt liknande samtal efter det datumet, för i så fall kan du hinna "stoppa" denna utgift innan den kommer på räkningen)
          .......

MEN för att kunna göra detta krävdes att ett personnummer av en person som var över 18 år fyllda och man skulle ha giltig E-mail adress och besvara mailet och godkänna vilkoren Jag vill minnas att det stod bl.a. att det även fanns en lista över vad olika "fördelar" kostade och att inköpen var maximerade till 100:-/vecka eller månad. Visst detta är inte på något sätt 100% säkert men det gör ju i allafall mera omständigt för barnen att kunna "göra av" med föräldranas pengar

Tack...det har jag inte tänkt på....ska kolla brytdatum och fråga...

Jo visst, med någon slags spärr känns det mera seriöst. Man kan nog råka illa ut ändå men det är i alla fall bättre än att bara kunna lyfta luren, slå ett nummer och vips....flyger hundralapparna iväg.

Citat: "Tycker du nästan kunde skicka det här till Sverker Olofson"

Problemet har varit uppe i Uppdrag granskning. Det är ett himla invecklat problem. Kanske mest etiskt. Jag hade för mig att det fanns regler för reklam riktat mot barn. Men de går att snirkla sig förbi tydligen.

Tack för stödet.
          /p

Citera
          Margith
          Inlägg 30-10-2008, 15:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Men vad är det här för vansinne???

Det här klippte jag ut från Kurts ena länk:

"Därför har Blip.se som policy att alltid betala tillbaka pengar till föräldrar vars barn köpt saker de inte har rätt till.
          - Det sker två eller tre gånger varje månad, men vi tycker det är bättre att göra det än att få bad-will. Som förälder är det bara att höra av sig och vi ställer inga frågor, säger Thomas Carlsson. "

Tror f-n de hellre betalar tillbaka pengarna till de få föräldrar som faktiskt protesterar... de flesta säger nog ingenting utan betalar, ungen har ju faktiskt ringt samtalen crying.gif

Dito Verde: har du inte redan gjort det, börja med att ringa konsumentvägledaren i din kommun!!

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 30-10-2008, 16:12
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Margith @ 30-10-2008, 15:17) *
          Dito Verde: har du inte redan gjort det, börja med att ringa konsumentvägledaren i din kommun!!

Tack Margith
          Nu händer det grejer. Jag är förvånad över hur snabbt de svarar. Fick just svar från Blip som säger att de ska kreditera räkningen. Ska bara fylla i lite blanketter först.
          Det kanske löser sig.

/p

Citera
          faith
          Inlägg 31-10-2008, 06:31
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

Man kan hos Telia välja att ha så att om räkningen går över en viss summa så får man ett meddelande. Vet inte exakt hur det fungerar, men kan vara bra att veta kanske. Hoppas det löser sig.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-10-2008, 08:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Affärsidén tycks vara att ta bra betalt för nånting som egentligen inte kostar nånting att producera. Därför kan dom "betala tillbaka" utan problem med lönsamheten, tillräckligt många betalar ändå.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 31-10-2008, 08:52
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Fy fäsiken vilken historia! Jag berättade nu meddetsamma för min son. Han är visserligen bara 8 men om jag berättar denna "skräckhistorien" en gång om året så kanske han kommer ihåg den.... naughty.gif

Tack Dito Verde för att du skrev om detta!

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 03-11-2008, 03:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (*Ulrica* @ 31-10-2008, 08:52) *
          Fy fäsiken vilken historia! Jag berättade nu meddetsamma för min son. Han är visserligen bara 8 men om jag berättar denna "skräckhistorien" en gång om året så kanske han kommer ihåg den.... naughty.gif

Tack Dito Verde för att du skrev om detta!

Det kan ju vara en bra räkneövning ni kan göra tillsammans också. Att ni räknar ut hur många veckopengar (om han nu får det, vill säga) det blir på säg 2500 kr och hur länge han måste vara utan veckopeng om han ringer sådana samtal. yes.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Chamomille
          Inlägg 03-11-2008, 04:10
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Kryddan03 @ 03-11-2008, 03:13) *
          Det kan ju vara en bra räkneövning ni kan göra tillsammans också. Att ni räknar ut hur många veckopengar (om han nu får det, vill säga) det blir på säg 2500 kr och hur länge han måste vara utan veckopeng om han ringer sådana samtal. yes.gif

fear.gif Behöver ni ett (gammalt) adovtivbarn?

Edit: Vad har jag missat?

Redigerat av Chamomille: 03-11-2008, 04:12

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 03-11-2008, 19:53
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Chamomille @ 03-11-2008, 04:10) *
          fear.gif Behöver ni ett (gammalt) adovtivbarn?
          Edit: Vad har jag missat?

Något måste du ha missat för jag förstår inte alls vad du menar och vad det har med mitt inlägg att göra.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon