Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rädd för "spöken", Halloween
          Snöflinga
          Inlägg 01-11-2008, 16:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Hade besök i går av ett antal små spöken på em ohmy.gif det var OK tyckte jag. MEN framåt 20- tiden kommer det 4 tonårskillar med ansiktsmasker alien.gif ... lika långa som jag själv och tigger godis. Helst skulle jag vilja smälla igen dörren men vågade faktiskt inte -fear-.gif Rädd för vad deras "bus" skulle innebära.

Grannen öppnade inte och fick ytterdörren och fasaden bombarderade med ägg mad.gif Läste i morse att det hade förekommit på fler platser i landet och att polisen inte kan göra så mycket eftersom ligisterna är maskerade .....

Känner att vi kan skippa Halloween helt eftersom det för med sig sådana konsekvenser rtfm.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          DragonLady
          Inlägg 01-11-2008, 17:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Som med allt annat får man själv ta tjuren vid hornen, och efter att småbarna varit runt försåtsminera uppfarten för att reducera antalet ligister devil.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          KURT
          Inlägg 01-11-2008, 18:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Seden kommer ju från USA, då kanske vi också skall ta till oss deras andra "seder"också?

http://edition.cnn.com/2008/CRIME/11/01/ha...g.ap/index.html

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-11-2008, 19:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hela upplägget är sådant att det riskerar att gå överstyr och bli riktigt otrevligt.....

Tänk er ett Halloween-besök hemma hos den mobbade familjen i Rödeby.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-11-2008, 20:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 19:08) *
          Hela upplägget är sådant att det riskerar att gå överstyr och bli riktigt otrevligt.....

Tänk er ett Halloween-besök hemma hos den mobbade familjen i Rödeby.

Ja det blir ju så när inte myndigheterna/polis bryr sig... då får man ju försöka freda sig bäst man kan dunno.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Netha
          Inlägg 01-11-2008, 20:41
          Länk hit: #6

Gäster

Två gånger ringde det på dörren igår ... kikade i dörrögat och såg utklädda barn,
          bl.a en med svart kåpa och lie i hand.
          Jag öppnade inte dörren och kommer aldrig att öppna för utklädda ...
          tycker det är ett oskick av föräldrar att skicka ut barnen på tiggarstråt.

Vad kan väl inte hända om de råkar ringa på hos en våldsam el pedofil ....sad.gif

Inget bus gjorde dessa barn .

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-11-2008, 20:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (KURT @ 01-11-2008, 18:01) *
          Seden kommer ju från USA, då kanske vi också skall ta till oss deras andra "seder"också?

Varifrån kommer tiggande påskkäringar ifrån? santa.gif
          I USA kastar man inte ägg, Halloween är familjefest, mys och pys, vackra lyktor och kul kläder. En tjei i USA skriver:

Regel 1: Halloween är ALLTID den 31 oktober!

Regel 2: Se till att barnen alltid går i grupp under sin runda. Det kan vara kul att följa med barnen på rundan. Det finns SÅ många hus som är så otroligt läckert pyntade Hallowenkvällen. Det är som att gå från scen till scen. Fantastiskt!

Regel 3: KNACKA ALDRIG på i hus som inte tydligt VISAR att dom firar Halloween. OM inga tända pumpor står på trappan, eller om man inte ser något som helst tecken på att ”här firas Halloween” så LÅT BLI ATT KNACKA PÅ!! Folket som bor i huset har ingen lust att deltaga och det måste man respektera.

Regel 4: OM personen som öppnar dörren sträcker fram en godisskål så att ”bus eller godis” barnen får ta för själva så TA INGA GRABBNÄVAR!! Det uppskattas inte. Det bästa är att själv , om det är du som öppnar dörren, dela ut godiset.

Regel 5: HA KUL!!! NJUT!!! Om du ska vara hemma och dela ut godis är det jättekul att klä ut sig själv, spela spökmusik, göra spökstämning även inomhus så att hela huset får en air av spökhus. DET uppskattas av alla barn, förutom kanske de allra minsta.

I stället för att klandra, lär barnen hur man firar i stället. wub.gif

Redigerat av Hannele: 01-11-2008, 20:49

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-11-2008, 20:53
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Hannele @ 01-11-2008, 20:46) *
          Varifrån kommer tiggande påskkäringar ifrån? santa.gif
          I USA kastar man inte ägg, Halloween är familjefest, mys och pys, vackra lyktor och kul kläder. En tjei i USA skriver:

Regel 1: Halloween är ALLTID den 31 oktober!

Regel 2: Se till att barnen alltid går i grupp under sin runda. Det kan vara kul att följa med barnen på rundan. Det finns SÅ många hus som är så otroligt läckert pyntade Hallowenkvällen. Det är som att gå från scen till scen. Fantastiskt!

Regel 3: KNACKA ALDRIG på i hus som inte tydligt VISAR att dom firar Halloween. OM inga tända pumpor står på trappan, eller om man inte ser något som helst tecken på att ”här firas Halloween” så LÅT BLI ATT KNACKA PÅ!! Folket som bor i huset har ingen lust att deltaga och det måste man respektera.

Regel 4: OM personen som öppnar dörren sträcker fram en godisskål så att ”bus eller godis” barnen får ta för själva så TA INGA GRABBNÄVAR!! Det uppskattas inte. Det bästa är att själv , om det är du som öppnar dörren, dela ut godiset.

Regel 5: HA KUL!!! NJUT!!! Om du ska vara hemma och dela ut godis är det jättekul att klä ut sig själv, spela spökmusik, göra spökstämning även inomhus så att hela huset får en air av spökhus. DET uppskattas av alla barn, förutom kanske de allra minsta.

Upplysande och klokt skrivet! tummenupp.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-11-2008, 21:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Synd att de skräms på riktigt, det är ju nog inte riktigt meningen. Jag hade inte fattat hur utbrett det här har blivit, här ute i skogen har jag aldrig haft besök av några spöken, de orkar nog inte flyga så långt...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-11-2008, 21:41
          Länk hit: #10

Medlem

en film som såg in i framtiden....

--------------------

zon 1

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 01-11-2008, 22:37
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Netha @ 01-11-2008, 20:41) *
          Två gånger ringde det på dörren igår ... kikade i dörrögat och såg utklädda barn,
          bl.a en med svart kåpa och lie i hand.
          Jag öppnade inte dörren och kommer aldrig att öppna för utklädda ...
          tycker det är ett oskick av föräldrar att skicka ut barnen på tiggarstråt.

Vad kan väl inte hända om de råkar ringa på hos en våldsam el pedofil ....sad.gif

Inget bus gjorde dessa barn .

Har också tänkt så ... att hur vågar föräldrar skicka ut sina barn att tigga godis. dunno.gif Alla vuxna är inte snälla.
          En mamma berättade idag att hennes två-åring blev helt hysterisk när de öppnade dörren för några maskförsedda spöken ... Han vill inte vara själv en sekund, gömmer sig och börjar gråta när det ringer på dörren ... stackars lille parvel och jag tror inte att han är ensam om upplevelsen no.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 01-11-2008, 22:41
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Jag tillhör VVH-klubben så jag öppnar inte.
          Hittills har jag sluppit både ägg och annat bus tummenupp.gif

VVH= våga vägra halloween giggle.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-11-2008, 22:45
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Hannele @ 01-11-2008, 20:46) *

Om det här kunde slå igenom, så vore mkt vunnet....

--------------------

zon 1

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 01-11-2008, 22:56
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 22:45) *
          Om det här kunde slå igenom, så vore mkt vunnet....

Jo, men nu är det inte så och tror inte att det blir så no.gif Snarare att det blir mer våldsamt unsure.gif Vill så gärna gå med i vvh-klubben men vete sjutton om jag törs .....

Citera
          Solstorm
          Inlägg 03-11-2008, 11:11
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Snöflinga @ 01-11-2008, 16:56) *
          Hade besök i går av ett antal små spöken på em ohmy.gif det var OK tyckte jag. MEN framåt 20- tiden kommer det 4 tonårskillar med ansiktsmasker alien.gif ... lika långa som jag själv och tigger godis. Helst skulle jag vilja smälla igen dörren men vågade faktiskt inte -fear-.gif Rädd för vad deras "bus" skulle innebära.

Grannen öppnade inte och fick ytterdörren och fasaden bombarderade med ägg mad.gif Läste i morse att det hade förekommit på fler platser i landet och att polisen inte kan göra så mycket eftersom ligisterna är maskerade .....

Känner att vi kan skippa Halloween helt eftersom det för med sig sådana konsekvenser rtfm.gif

När jag läste detta så kom jag att tänka på filmen "Clockwork orange". Usch vad som kan hända när man öppnar dörren för okända. Kan inte vi som är vuxna försöka sprida budskapet att det är barn som klär ut sig och knackar dörr på hallowen. (Fast egentligen så gillar jag inte tiggande barn vid dörren heller). När man är tonåring dvs 13 år så är det töntigt att hålla på med småbarnsgrejer. Är detta något som vi kan börja sprida?

Såg att aqvakul redan haft samma tankegång om filmen.

Redigerat av Solstorm: 03-11-2008, 11:12

Citera
          Grå
          Inlägg 03-11-2008, 11:22
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Det är ju knappast några 17-åriga killar som knyter på sig sjalett och förkläde och målar röda fläckar på kinderna med mammas läppstift och går runt och tigger godis vid påsk. Varför är det inte det?

Jo, för det är en tradition som förts vidare i generationer efter generationer och det är varken nytt, tabu eller häftigt längre.

När det gäller Halloween så finns det tillräckligt många motståndare och vägrare, så ungdomarna kan ta begreppet och göra det till sin egen coola, tabubelagda revolt, med egna regler och då kan det gå hur som helst - till en början. (Med början menar jag 50-100 år)

När sedan dessa ungdomar blir äldre, skaffar egen familj, så vill de fortsätta fira, för de tycker det är mysigt och kanske börjar intressera sig för hur Halloween egentligen ska firas och sedan blir det tradition i släkten, och varken tabu, coolt eller konstigt precis som påskkärringarna.

Tror ni inte?

Jag håller med Hannele - om ungarna vill fira, lär dem hur istället. Tonåringar struntar inte i det bara för att föräldrarna sitter hemma och surar.

Citera
          herkules
          Inlägg 03-11-2008, 19:55
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

här rings det inte på några dörrar, ser inga utklädda ungar heller så jag tror inte allhelgonafirande "the american way" riktigt har slagit igenom i stockholm.
          det är bra.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-11-2008, 08:18
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Frågade min kompis i Klippan som inte heller hade sett några. Men på vissa håll verkar det ju ha blivit väldigt utbredd tydligen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 04-11-2008, 09:42
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

För 5-10 år sedan drällde det av ungar här. Flera gäng under flera kvällar. Tack och lov så har det minskat på det nu, inte varje år det kommer någon, i år kom det bara ett gäng.

Citera
          Betty
          Inlägg 04-11-2008, 09:58
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Här brukar det tidigare år komma ett par gäng med 3-4 mindre barn, typ lågstadiebarn, utspridda över hela helgen. Förra året kom inga alls. I år kom två gäng med 3 killar i gissningsvis 12-13 års-åldern, en grupp på fredan och en grupp på lördagseftermiddan. Hade inget godis hemma så de fick varsin näve pepparkakor i stället. Tidigare år brukar barnen dela ut egenhändigt gjorda Halloweenkort när de fick godis - så inte i år... Egentligen tycker jag att killar som börjat komma upp i målbrottet är lite för stora för att knalla runt i Screem-masker och tigga godis...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 02:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon