Av skadan blir man vis: jag var lite slö en morgon för ett antal år sedan och drog inte ut min elektroniska utrustning när jag hörde det började mullra. Dels skyller jag på det halvvakna tillståndet, dels att jag i detta ändå visste att alla telekablar i närmaste trakten numera är nedgrävda. ZZZ
Rätt var det var flammade ett blåvitt sken upp på datorbordet, och en saftig åskknall hördes....
Med viss hjärtklappning, och begynnande starka ångerkänslor for jag upp och började rycka ur precis ALLT!
Sedan åskvoädret bedarrat konstaterade jag att mitt lilla "tefats"-modem "dött", men jag var samtidigt mycket lycklig över att allt annat (bl.a. nummerpresentatörer, telefonsvarare och TV) överlevt smällen.
Troligen hade jag redan då skaffat ett litet "åskskydd" som satt i teleuttaget, men läste sedan på bättre att att alla telefonledningar i huset funkar som "antenn", så att det ändå kan bli för mycket.
Numera är jag så ängslig att det räcker att så fort jag ser ett misstänkt, möjligen blivande åskmoln, så far jag runt ihuset och drar ur allt elektroniskt. Liksom jag naturligtvis även gör innan jag lämnar hemmet.
F.ö. tycker jag det verkar som om tända lågenergilampor också kan råka illa ut när det åskar, så de måste också släckas.
Visst händer det saker också på landet....