|
ekologiska varor, varför så dyra, bönder se hit |
|
|
|
13-11-2008, 13:02
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag släppte loss min kvinnliga sida här om dagen och begav mig till en COOP-butik för att shoppa. Eftersom jag är en sann naturvän så försöker jag alltid att köpa ekologiska eller krav-märkta varor. Jag gjorde det denna gång oxå. Dock så blev jag rejält sur när jag upptäckte prisskillnaderna. Ekologiskt socker kostade 100 % per än motsvarande vanligt socker Ekologiskt smör kostade oxå dubbelt så mkt.
Idag ringde jag upp leverantörerna och frågade efter deras riktpriser. Det visade sig då att det ekologiska sockret kostade 50% mera än normalsocker och det ekologiska smöret kostar endast 35 % mera än "vanligt" smör.
Jag tycker det är trist att en butikskedja som COOP som försöker visa att dom har en miljöprofil, har större marginaler på Ekologiska produkter.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
13-11-2008, 13:21
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Ja, inte får den som odlar grödan/föder upp djuren dubbelt så mycket betalt för sina produkter än vad den som använder dom konventionella metoderna får, trots att arbetsinsatsen faktiskt är något större i en ekologisk odling! Nej, det är mellanhänderna som utnyttjar "varumärket" s.a.s. - jämför med priserna på jeans, alldeles åt skogen är det!
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
13-11-2008, 13:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2 132
Medlem nr: 6 842

|
Men frågade du inte om volymerna? Det är fullt möjligt att COOP går med förlust på sina ekologiska varor, med tanke på hanteringen. Och då blir det ändå normalkunderna som får subventionera miljövännerna...
|
|
|
|
|
13-11-2008, 13:41
|

Medlem

|
jag frågade ej om volymerna. Men helt klart är ju att ju högre pris du sätter i relation till "syster-vara" så säljer du ju mindre mängd. Jämför tex med den ekologiska mjölken som är marginellt dyrare än vanlig mjölk och det lär säljas mera ekologisk mjölk än vanlig mjölk i min coop-butik.
Redigerat av Ralf: 13-11-2008, 14:21
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
13-11-2008, 14:24
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag såg en prislista härom året i en branschtidning för ekobönder. De visade veckans priser för inköp av ekologiska produkter och konventionella produkter. För en enkel oförädlad produkt som rödbetor så fick den konventionelle bonden 80öre/ kg och den ekologiske något över 1 Kr men i butik så kostar de inlagda ekorödbettorna dubbelt så mycket som de vanliga! Många affärer tar ut hutlöst mycket för ekovaror eftersom de tycks tro att man ska vara villig att betala mer för deras ekovaror.
ekobönderna borde ju förlora på detta för det borde inte leda till ökad efterfrågan för deras varor.
--------------------
|
|
|
|
|
13-11-2008, 15:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
Jag är butiksansvarig i en Ica butik och håller precis i dagarna på att få vår butik lite mer eco profilerad. Det skiljer väldigt mycket på olika ekologiska varor om de kostar mer eller inte än de icke ekologiska. Ett exempel från i dag: riven kokos, icke ekologisk tar vi 7.90:- ut till kund. Medans den ekologiska får jag betala 11.23:- i inpris ...
Iallafall på ica är de flesta eco produkterna dyrare i inköp och därför blir de självklart dyrare ut till kund, med vissa undantag exempel pressad lime som var 50 öre billigare i inpris, ica kaffeböner eco var billigare än löfbegs icke ekologiska bönor. Nu har jag tagit beslutet att ha en sämre marginal på eco produkter (det vet min chef inte om hehe) eftersom jag så gärna vill att de ska gå bra. Men även med en sämre marginal blir flertalet eco varor dyrare ut till kund... Så att alla butiker tar en högre marginal på eco varor stämmer inte.
|
|
|
|
|
13-11-2008, 15:48
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Trots att jag har "begränsat med resurser" om man uttrycker det milt. så försöker jag i möjligaste mån köpa ekologiska torrvaror. Iof så bakar jag allt matbröd själv och det blir billigare med ekologiskt hembakt än icke ekologisk köpe-limpa.
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
13-11-2008, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Fortsätt att efterfråga ekologiska varor! Ifrågasätt stora prisskillnader!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
13-11-2008, 21:50
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Trist att bondens ören eller få kronor extra per kilo ska resultera i en kiloprisökning på ibland flera tior när varan väl står i butik. Allt är såklart inte butikens fel, jag gissar att alla mellanled skor sig en smula extra på det ekologiska. Självklart påverkar mindre volymer prisbilden, men på varor som trots allt säljs i stora volymer blir prisökningen irriterande. Ekologisk paprika kostar ca 100kr/kg på min närmaste Hemköpbutik om jag räknar rätt. I en bättre butik en bit bort (FRAM) kostar de ca 58kr/kg (röd/gul paprika, grön paprika ännu någon tia billigare).
Hade inte Coop som policy att köra med "kronpåslag" och inte "procentpåslag" på de ekologiska varorna förut? Antar att de övergivit den tanken.
Sen måste man också komma ihåg att de flesta ekologiska varor inte är "lågprisprodukter", så det blir fel att göra (som en del, menar inte här på odla.nu) en jämförelse mellan ekologiska svenska äpplen av goda sorter och oekologiska importerade av valfri smaklös sort.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
Netha
|
13-11-2008, 22:28
|
Gäster

|
Köper aldrig ekologiska varor, av den enkla anledning att de inte är ett dugg nyttigare (innehåller färre rester av bekämpningsmedel osv) än konventionellt odlade och för det andra ... kostar så gott som alltid det dubbla och för det tredje ... vill inte göda handlarna än mer.
Tror faktiskt att väldigt många gör precis som jag ... men väldigt få vill/vågar säga det öppet.
|
|
|
|
|
13-11-2008, 22:45
|

Medlem

|
CITAT (Netha @ 13-11-2008, 22:28)  Köper aldrig ekologiska varor, av den enkla anledning att de inte är ett dugg nyttigare (innehåller färre rester av bekämpningsmedel osv) än konventionellt odlade ehh??? nu får du förklara, Vad menar du med "osv"? Menar du att ekologiskt inte innehåller mindre gift än konventionellt odlat??
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
13-11-2008, 22:51
|
Gäster

|
CITAT (Ralf @ 13-11-2008, 22:45)  ehh??? nu får du förklara, Vad menar du med "osv"? Menar du att ekologiskt inte innehåller mindre gift än konventionellt odlat?? Precis. Det skrivs ganska ofta om just detta "fenomen" ... att ekologiskt odlat inte alls innehåller mindre rester av bekämpningsmedel. Det beror till största del på att "gifter" finns i jorden/ hamnar i jorden ... utan påverkan av odlaren själv.
|
|
|
|
|
13-11-2008, 23:31
|

Medlem

|
CITAT (Netha @ 13-11-2008, 22:51)  Precis. Det skrivs ganska ofta om just detta "fenomen" ... att ekologiskt odlat inte alls innehåller mindre rester av bekämpningsmedel. Det beror till största del på att "gifter" finns i jorden/ hamnar i jorden ... utan påverkan av odlaren själv. skrivs var? nån referens?
--------------------
|
|
|
|
|
13-11-2008, 23:37
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2405181Ett test som Naturskyddsföreningen har gjort på 40 olika viner visar att alla konventionellt framställda viner innehåller rester av bekämpningsmedel. De flesta av de testade vinerna innehöll i genomsnitt spår av fyra olika bekämpningsmedel. Totalt visade testet på rester från 24 olika bekämpningsmedel.Sex sorters vin av ekologiska druvor fanns med i testet. Fem av dem innehöll inga rester av bekämpningsmedel.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
13-11-2008, 23:39
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det är iallafall inte besprutat med gifter, och bekämpningsmedel får inte ha använts på den jorden på flera år innan den används för ekologisk odling. Dessutom ska det väl vara vissa avstånd till arealer som besprutas så nog tror jag det är minder gifter i det ekologiskt odlade.
Redigerat av *Stintan*: 13-11-2008, 23:40
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
14-11-2008, 10:13
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Vi brukar köpa ekologisk mjölk, eftersom prisskillnaden är så liten. Och även ekologiska havregryn, eftersom jag tycker att de är godare (!?).
Då jag har marsvin så går det åt mycket grönsaker här hemma, och jag önskar att jag hade råd att köpa mer ekologiskt till dem. Men tyvärr, de ekologiska grönsakerna är svindyra och ofta halv-ruttna eller vissna. Klart att man inte köper två halvruttna paprikor för 40:- när det säljs fräscha vanliga för 19:90/kg. Den ekologiska vitkålen kostar ofta över 20:-/kg, medan den vanliga bara kostar några krornor kilot. Ekologiska morötter kostar mer än dubbelt så mycket som de vanliga.
Är man som jag student och lever på lånade pengar, har man helt enkelt inte råd att sväva ut och betala vad som helst för maten. Så tyvärr blir det inte så mycket mer ekologisk mat. För jag tror ändå på att ekologisk mat är bättre för oss, för djuren och för naturen.
När jag bor i hus och har trädgård i framtiden kommer jag absolut att odla grönsaker själv, för att ha egna giftftia frächa grönsaker iallafall några månader om året.
|
|
|
|
|
14-11-2008, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
Eko grönsaker är mycket dyrare i inköp än vad vi tar ut till kund på de icke ekologiska. Jättetrist, vi har provat ett par gånger men får bara kasta det för det blir liggande.  (Vilka bedårande marsvin, Humla!)
|
|
|
|
|
14-11-2008, 17:58
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Leia @ 14-11-2008, 17:43)  Eko grönsaker är mycket dyrare i inköp än vad vi tar ut till kund på de icke ekologiska. Jättetrist, vi har provat ett par gånger men får bara kasta det för det blir liggande.  (Vilka bedårande marsvin, Humla!) Fy va tråkigt. Vilket förbenade resursslöseri!!! (har ni inget gulligt djur ni kan ge det till..) T.ex ett gulligt marsvin.. Wilmers bus kanske....
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|