CITAT (AstLar @ 22-11-2008, 10:59)

Nu undrar jag om/hur jag gör med amaryllisen.
Har tagit fram min från förra året. Den har stått i ett mörkt rum i källaren.
Om jag inte får knopp i den tänker jag försöka föröka den.
Men, ska jag skära toppen av löken eller dela den (som hyacint eller tulpan)?
Eller funkar inte metoden med amaryllis?
när vill du att den ska blomma ?
normalt sett blommar dom inte under vintern . utan under sommaren . och därför vilar under vintern .
ska den blomma nu så är det bara att planterar om i nyjord och vattna igenom och placerar den varmt och ljust . när knoppen visar sig vattna lite till och ev lite flytande näring . efter att den blommat så har den kvar som krukväxt eller sätt den svalt och torrt och ta sedan ut den . när den är ute gör du som nedan .
ska den blomma under sommaren placerar du den svalt och torrt nu och så planterar du om den i feb-mars och sätter sen ut den i solen , ( ta in vid frost vår och höst ) . den ger många blad i hög värme och blommar men löken växer inte förens det är svalare ( dvs du får då fler sidolökar om den står ute från vår till höst ) . ute under sommaren ger du den näring och vatten . till hösten-senhösten tar du in den och placerar den svalt och torrt .
har den blommat och om du har fler så kan du pollinera blommorna , och då kommer du enkelt få frön på dina plantor dessa sår du direkt när dom är klarar och så gror dom lätt . då har du förökat dom på så vis .
efter att dom varit ute under den frostfria tiden ute och efter vintervilan när du ska planterar om dom i feb så har du då sidolökar så planterar du dom för sig själva i nya krukor . som Lady Hamilton skrev
jag tror inte att du kan dela den eller få nya igenom att ta lökskal .
Redigerat av flaxss: 22-11-2008, 13:02