Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gå ner i vikt genom att äta mer fett, LCHF...LowCarb-HighFat...Lågkolhydrat-högfett
          Irene_L
          Inlägg 27-11-2008, 18:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag tycker det är spännande med det här att äta mer fett, grädde och smör och inte äta något med kolhydrater i ex potatis, pasta,ris. Jag har läst rätt mycket om det och det verkar som att många går ner i vikt av att hålla en sån kost. Spännande tycker jag. Det var ett program om den kosten på Kalla Fakta.
          http://www.tv4.se/samhalle/kalla_fakta

Här är en länk till Annika Dahlqvists blogg....där det finns mycket att läsa i högerspalten om LCHF
          http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Vad tycker ni????

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          mrsgreen
          Inlägg 27-11-2008, 18:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 900

Jag gick på Atkins under 5 månader och gick ner bra i vikt. Svårt var att leva efter konceptet speciellt när jag for bort över en helg eller äta hos andra. De tyckte det var krångligt.
          Jag trivdes vansinnigt bra på Atkins, jag var aldrig hungrig så jag hade inga sug efter sötsaker osv.
          Min mage blev tyvärr stenhård och jag fick inte fason på den så delvis var det därför jag slutade med Atkins.
          Det gäller att hitta nya recept och ändra innehållet i sitt kök, det tar ett tag för mig att inleva nya vanor.

Redigerat av mrsgreen: 27-11-2008, 18:47

--------------------
          -----------------------------------------------------------------------

mrsgreen
          Valbo, Zon 4

Citera
          Irene_L
          Inlägg 27-11-2008, 18:53
          Länk hit: #3

Medlem

En sak som är spännande med LCHF-kosten är att människor som har diabetes verkar svara bra på den och kan sluta med sin medicin bara efter några veckor. Det tycker jag är helt fantastiskt. tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 27-11-2008, 18:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Jag vet inte... det låter inte så hälsosamt...
          När jag hör er beskriva vad man äter så låter det mest som att dieten är påkommen av någon karaktärslös skåpätare som vill ha en ursäkt att få stå och hänga vid kylskåpsdörren och slicka i margarinpaketet...
          (I min fantasi alltså)

Jag tror mycket på att äta normal mat och röra på sig. Att jag sedan själv inte lever efter det är en annan historia...

Citera
          Irene_L
          Inlägg 27-11-2008, 18:59
          Länk hit: #5

Medlem

Men det konstiga är ju att folk går ner när dom äter LCHF....jag har flera i min bekatsskap som har gjort det.

ps Grå...smör ska det vara ..inte margarin flirting.gif

Redigerat av Irene_L: 27-11-2008, 19:01

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 27-11-2008, 19:04
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Irene_L @ 27-11-2008, 18:59) *
          Men det konstiga är ju att folk går ner när dom äter LCHF....jag har flera i min bekatsskap som har gjort det.

Ja gå ner i vikt ja, men näringsämnen då? Fibrer?
          Madonna gick ner i vikt av att äta enbart popcorn och se hur hon beter sig...

CITAT (Irene_L @ 27-11-2008, 18:59) *
          ps Grå...smör ska det vara ..inte margarin flirting.gif

Jo, men margarin låter lite äckligare så det funkade bättre i budskapet wink.gif

Citera
          Pia L
          Inlägg 27-11-2008, 19:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Jag gick på atkins 2 veckor för några år sedan, jag gick ner 11 kg på 2 veckor, och inte var det för att man åt direkt ur kylskåpet, det var tider att passa och man var aldrig hungrig.
          Men atkins (recept från Cypern) innehöll inget fett heller och man kan lätt få förstoppning av den, men det avhjälps lätt med några chokladbitar eller en smarrig tårtbit flirting.gif som alltså inte ska intas förrän man verkligen HAR förstoppning.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 27-11-2008, 19:12
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Grå @ 27-11-2008, 19:04) *
          Ja gå ner i vikt ja, men näringsämnen då? Fibrer?
          Madonna gick ner i vikt av att äta enbart popcorn och se hur hon beter sig...

ja jag vet inte hur det funkar riktigt men det här läste jag på nätet:

"Fibrer behövs bara när man äter mjöl.

Ju mer mjöl i kosten desto mer fibrer krävs för att tarmen ska fungera..

Blandar man mjöl och vatten får man ett perfekt klister som tom går att sätta upp tapeter med..

Den funktionen i tarmen klarar vi oss utan

I en LCHF-kost utan sädesslag behövs inte en enda fiber

Tarmen sköter sig perfekt bara man (vågar) äta tillräckligt med fett..

Man ska också vara medveten om att man inte behöver göra Nr. 2 lika ofta på vår kost. Man är alltså inte förstoppad även om det går lite längre tid mellan gångerna .." Slut citat.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 27-11-2008, 19:17
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Irene_L @ 27-11-2008, 19:12) *
          ja jag vet inte hur det funkar riktigt men det här läste jag på nätet:

"citat..."

Jaja, bara du är försiktig med dig själv. Lita inte på s.k "kostdieter" med mindre att de redan arbetar som läkare på sjukhuset. Att minska i vikt kan inte vara värt risken att blodkärl sätter igen och andra skumma långsiktsproblem som kommer sen när man blir gammal och man behöver sina kroppsfunktioner som bäst... Hoppas det går bra!

Citera
          Irene_L
          Inlägg 27-11-2008, 19:21
          Länk hit: #10

Medlem

Ja jag håller på att kolla upp och tar det lite försiktigt. Men spännande är det tycker jag.

Detta kan man äta och inte äta:
          http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 27-11-2008, 19:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Varför inte bara nöja sej med att sänka kolhydratintaget i största allmänhet. Jag vågar nästan lova att man går ner i vikt av bara det. Precis som Grå skriver är risken stor att blodkärlen sätter igen sej om man överkonsumerar fett.
          Min man håller just nu på med att försöka gå ner i vikt genom att utesluta snabba kolhydrater och kompenserar det med att äta massor av grönsaker. Han går ner sakta men säkert. Ca. 1,5-2 kg i veckan.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Irene_L
          Inlägg 27-11-2008, 19:31
          Länk hit: #12

Medlem

Jo vi har börjat så här hemma...äter mycket grönsaker och minskat på sånt som innehåller kolhydrater ....

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-11-2008, 19:58
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Ja lite spännande är det, inte för att jag ämnar gå ner i vikt utan för att jag är intresserad av kost och hälsa överhuvudtaget.
          Men jag måste ju säga att jag är ganska skeptisk till alla såna där extrema dieter. Äta en massa fett låter ju inte särskilt bra såvida det inte handlar om de goda fetterna som innehåller omega 3. SKA man ha fett på mackan och i bakverk så tror jag dock mer på äkta smör än på margarin.

Sen när det gäller att utesluta kolhydrater helt och hållet så tycker jag också det låter lite farligt. Det gäller dock att inte välja de tomma kolhydraterna. Kolhydraterna är vårt bränsle för musklerna och hjärnan.

Jag har inte läst så djupgående om hur länge denna diet tillämpats men det ska bli spännande att se forskning på det om några år när långtidseffekterna börjat synas.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-11-2008, 20:14
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

I början på 70-talet var det populärt att banta genom att utesluta kolhydrater. Många upplevde dock dieten som väldigt jobbig. Det kom också en del larm om att den kunde vara direkt skadlig. Efter några år så minskade intresset för metoden. Själv tror jag som Magdis mer på balanserad naturlig kost, men med försiktighet vad avser fett och kolhydrater. Regelbunden motion är ur hälsosynpunkt oerhört viktigt. Hellre vältränad och överviktig än smal och otränad. Framförallt gäller det att hitta en långsiktig strategi, en livsstil som man klarar av att leva med.

Personligen trodde jag att jag viktmässigt hittat skapligt rätt, när jag i mars fick för mig att sluta snusa. Tyvärr ersatte jag snuset med kakor och godis och nu har jag 5-6 extra kilo att hantera...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Red Top
          Inlägg 27-11-2008, 20:16
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Annika Dahlqvist är läkare!

Det handlar inte om någon extremkost utan om en lågkolhydratkost.

Några kolleger anmälde henne till socialstyrelsen och resultatet blev:
          'Enligt Socialstyrelsens den 16 januari 2008 framlagda utredning av anmälan överensstämmer emellertid Dahlqvists rekommendationer med vetenskap och beprövad erfarenhet.'
          Utdrag ur:

Wikipedia om A Dahlqvist

Jag känner flera som prövat hennes kostråd och mår utmärkt.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anma
          Inlägg 27-11-2008, 20:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag har gått ner massor med "fettmetoden", uteslöt allt socker och vitt. Åt frukt dock, så naturlig socker fick jag i mig. Mådde hur bra som helst!

Tyvärr halkade jag tillbaka på gamla vanor sen... Ska nog börja i januari igen, i jul vill jag inte avstå något! smile.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 27-11-2008, 20:32
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har ätit enl. LCHF i 3 år snart. Kallar det inte en diet utan ett sätt att äta och jag gör det inte för att gå ner i vikt längre. Gick ner mina 10 "slutarökakilon" första månaderna - nu äter jag på detta sätt för att man mår så förbaskat bra OCH det är så förbaskat gott. Förr anslutade jag min middag med tanken "oh, vad mätt jag är!" Nu avslutar jag min middag med tanken "ohhh vad gott det var!" smile.gif
          Förutom alla som blivit hjälpa av LCHF är flertalet av dom som förordar LCHF läkare. Så länge mänskligheten åt mättade fetter var fetma, diabetes och hjärtinfarkter inte särskilt vanligt, sen alla processerade och på konstgjord väg tillverkade margariner kom in i vår kost har det blivit en folksjukdom.
          Grå: vilka näringsämnen får jag inte i mig tror du av att utesluta kolhydrater?
          Magdis: det är inte bara något man äter för att bli smal - det är en normaliseringskost, är du för smal går du upp. Animaliska fetter innehåller riktig Omega 3, det som är tillsatt i oljor är Omega 3 från växtriket och det är så ynka små mängder så du har inte mycket glädje av det. Det innehåller dessutom ofta alldeles för mycket Omega 6 som är inflammatoriskt till skillnad från Omega 3 som är antinflammatoriskt.
          Utöver detta börjar man läsa innehållsdeklarationer på allt man äter. En riktigt ruggig läsning!!!! Det viktigaste för mig har nu blivit att ta bort alla tillsatser ur den mat jag köper - sååååå mycket skit våra livsmedelstillverkare lägger i vår mat!!! Tyvärr är många av dom professorer som talar högt och vilt emot LCHF anställda och betalada av just livsmedelsindustrin - det är skrämmande tycker jag!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gillan
          Inlägg 27-11-2008, 20:34
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Visst är det spännande att man kan gå ner så in i norden som många faktiskt gör genom att låta bli kolhydrater och äta fett i stället. Personligen lägger jag inga som helst värderingar i om det är bra eller inte. Det har jag inte kunskap nog om, men jag skulle aldrig klara mig utan grönsaker, frukt och potatis tex. Aldrig i livet! Jag tycker helt enkelt för mycket om det för att ens tänka tanken giggle.gif

Men!! I april/maj i år så slutade jag av en slump att äta bröd. Det var nämligen så att det inte fanns nåt bröd som dög åt mig längre. Det spelade ingen roll hur grovt, fiberrikt, hembakt eller annat så växte det i munnen. I juli upptäckte jag att jag gått ner ca 8kg ohmy.gif . När jag började funder kom jag fram till att det måste bero på brödet. Efter det så har jag avstått från allt som har med mjöl att göra och nu har jag gått ner ca 13 kg yahoo.gif och jag äter alltså allt annat tummenupp.gif och njuter av att komma i en massa kläder som varit för trånga blush.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Anma
          Inlägg 27-11-2008, 20:35
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Anki, du som ätit på det viset i 3 år, skulle vara intressant att veta dina kolestrolvärden. Det påstås ju att de blir normala med denna kost...

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-11-2008, 21:54
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Anki på Öland @ 27-11-2008, 20:32) *
          Animaliska fetter innehåller riktig Omega 3, det som är tillsatt i oljor är Omega 3 från växtriket och det är så ynka små mängder så du har inte mycket glädje av det. Det innehåller dessutom ofta alldeles för mycket Omega 6 som är inflammatoriskt till skillnad från Omega 3 som är antinflammatoriskt.
          Utöver detta börjar man läsa innehållsdeklarationer på allt man äter. En riktigt ruggig läsning!!!! Det viktigaste för mig har nu blivit att ta bort alla tillsatser ur den mat jag köper - sååååå mycket skit våra livsmedelstillverkare lägger i vår mat!!! Tyvärr är många av dom professorer som talar högt och vilt emot LCHF anställda och betalada av just livsmedelsindustrin - det är skrämmande tycker jag!
          Anki

Ja fast jag tänkte snarare på fisk än på oljor med tillsatt Omega 3.
          Jag håller med om att man skulle må bättre utan alla dessa livsmedel med en massa skräptillsatser i. Likaså tror jag det är bättre med äkta smör istället för processade margariner.
          Det är alltså inte så att ni utesluter alla kolhydrater? Frukt och grönsaker är ju kolhydrater.

Redigerat av Magdis: 27-11-2008, 21:55

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 12:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon