Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag upplever det som att vi är ganska många..., som känner oss lite ensamma...? Gör Du?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-01-2009, 01:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Med tanke på de sista trådarna som skapats så känner jag att det är några/många som känner sig lite ensamma just nu...

Jag gör det själv.... Gör du det också...?

Kan gissa att många har firat både jul och nyår ensamma... Det känns inte så kul att veta, tycker jag...
          Jag har själv varit helt ensammen ikväll på nyårsaftonen...
          Ja... i och för sig så fick jag en inbjudan från min dotter, men dom var sjuka allihopa så jag kände inte att jag ville åka till dom och riskera att bli sjuk själv...

Är du själv just nu, och i så fall, känner du dig ensam och utelämnad???
          smiley_small_hug.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Piccante
          Inlägg 01-01-2009, 01:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Är inte själv men min familj är bortrest så det blev inte några större tillställningar i år. Fint att du tänker på de som är ensamma idag. Såg när jag var ute på stan att det var öppet både i kyrkan och församlingshemmet, tror de har något gemensamt firande för de som är ensamma. Tycker det är jättefint att de ställer upp ideellt. Sen var det massa folk i en samlingslokal med, vet inte om det var privat tillställning eller någon förening som stod bakom.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-01-2009, 02:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Inte ensam men vi är sjuka hela familjen o sitter i varsitt hörn o ugglar..
          Jag har ju en valp på 7 månader nu som jag försöker med alla medel att inte paniken ska slå sina klor i henne nu.. för då är det kört för resten av hennes liv, det är svårt att låtsas som det regnar o inte bry sig om henne när det smäller o tjuter runt husknutarna crying.gif
          Den ena katten har gömt sig i klädförådet så han lär jag ju inte få fram under det närmaste taget, den andre har gömt sig på okänd plats men han är liiite colare men det är ändå mycket lågprofil på honom.. Känner mig som en bålgeting just nu..... ninja.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Biggan_
          Inlägg 01-01-2009, 02:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag är ju inte van att vara ensam, men jag har varit ensam ikväll. Tack vare att så många har varit inne på odla ikväll så tycker jag att det har gått rätt bra. Mina barn har varit bortbjudna på festligheter annars hade jag nog varit hos någon av dem. Jag fick iof två inbjudningar av goda vänner till deras fester men jag kände inte för att partaja. Jag har dessutom jobbat till rätt sent i kväll så kvällen har inte blivit så lång....och barnen har ringt och önskat gott nytt år också och undrat hur jag hade det. wub.gif Visst är dom guld värda Sussie, barnen! wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-01-2009, 02:07
          Länk hit: #5

Medlem

Jaaa, Markus... Det sista jag vill är att andra människor ska må dåligt.... -cry-.gif Hellre mår jag dåligt själv....
          Fast det knepiga är, att desto mer jag kan hjälpa ANDRA, desto bättre mår jag själv... ..i och med det kan jag ge ännu mer av mig själv.... smiley_small_hug.gif

Såg en annons i tidningen från en kommun som sökte tillfälliga stödfamiljer för enskilda barn...
          Kände.. att hade jag haft plats, så hade jag tagit hand om alla 35... (funderar om jag ska ta hand om 2-3 stycken i alla fall....)

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-01-2009, 02:14
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (DragonLady @ 01-01-2009, 02:00) *
          Inte ensam men vi är sjuka hela familjen o sitter i varsitt hörn o ugglar..
          Jag har ju en valp på 7 månader nu som jag försöker med alla medel att inte paniken ska slå sina klor i henne nu.. för då är det kört för resten av hennes liv, det är svårt att låtsas som det regnar o inte bry sig om henne när det smäller o tjuter runt husknutarna crying.gif
          Den ena katten har gömt sig i klädförådet så han lär jag ju inte få fram under det närmaste taget, den andre har gömt sig på okänd plats men han är liiite colare men det är ändå mycket lågprofil på honom.. Känner mig som en bålgeting just nu..... ninja.gif

Älskade vän... wub.gif Om du har en unghund på 7 månader så litar hon på DIG! Visa inte henne svagheter som gör att du blir mindre för henne, än vad du är...! Det förstärker hennes rädsla...
          Stärk henne när det "pangar och smäller" i omgivningen.... Ge henne styrka, så klarar hon allt, för resten av sitt liv...

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-01-2009, 02:22
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 01-01-2009, 02:14) *
          Älskade vän... wub.gif Om du har en unghund på 7 månader så litar hon på DIG! Visa inte henne svagheter som gör att du blir mindre för henne, än vad du är...! Det förstärker hennes rädsla...
          Stärk henne när det "pangar och smäller" i omgivningen.... Ge henne styrka, så klarar hon allt, för resten av sitt liv...

Japp jag håller om henne när vi ligger här i soffan och pratar och beter mig precis som vanligt, försöker inte trösta henne utan bara är som vanligt..
          Tror det gick ganska så bra.. nu har vi varit ute i trädgården en liten stund på kissepaus och hon verkar som vanligt igen som tur är.
          Verkar som hon lever upp till sitt namn Hera wub.gif

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-01-2009, 02:22
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Biggan_ @ 01-01-2009, 02:00) *
          Jag är ju inte van att vara ensam, men jag har varit ensam ikväll. Tack vare att så många har varit inne på odla ikväll så tycker jag att det har gått rätt bra. Mina barn har varit bortbjudna på festligheter annars hade jag nog varit hos någon av dem. Jag fick iof två inbjudningar av goda vänner till deras fester men jag kände inte för att partaja. Jag har dessutom jobbat till rätt sent i kväll så kvällen har inte blivit så lång....och barnen har ringt och önskat gott nytt år också och undrat hur jag hade det. wub.gif Visst är dom guld värda Sussie, barnen! wub.gif

Ja, visst är det så, Biggan!
          Jag har också Odla att Tacka för ikväll....!!! Med facit i hand...-Vad vore livet utan Odla...?
          Man glädjs över sina barn och man gädjs över det lilla man får uppleva tillsammans med dom...
          Man tänker ju på de ljuva stunder som man har haft själv.... och undrar: -Hur kunde det bli så här...?

Åh... gode Gud.... vad jag önskar att jag hade haft den här tankeförmågan för 15 år sedan... Då skulle jag inte sitta i den situation som jag gör idag...

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-01-2009, 02:48
          Länk hit: #9

Medlem

Ja jag tror de flesta skulle vilja ha den tankeförmågan när de var yngre, jag hade velat det iaf. kompiskram.gif
          Har inga egna barn så det är väl därför jag binder mig så tight med mina pälsbebbar wub.gif

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 01-01-2009, 02:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Vad livet vore tomt utan våra underbara djur.
          Dom hjälper oss igenom både ensamhet och sorg och ger tillbaka mer än vi ger till dem...

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-01-2009, 03:23
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Monaxe @ 01-01-2009, 02:53) *
          Vad livet vore tomt utan våra underbara djur.
          Dom hjälper oss igenom både ensamhet och sorg och ger tillbaka mer än vi ger till dem...

Så sant... så sant... wub.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 01-01-2009, 20:11
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Vad bra att Odla finns eller hur tummenupp.gif Jag var inte ensam just igår, men nyår kan jag både ha och mista. Men visst är det en trevlig anledning att umgås och äta gott. Kunde inte somna i natt, skulle tydligen ha loggat in här giggle.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 01-01-2009, 21:41
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

[color="#FF00FF"][/color]

Ensam kan man vara för att man vill vara det men det är ju en helt annan sak.
          LIte uttråkad kan jag nog känna mig ibland....... unsure.gif
          Gör ni också det ibland ?
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-01-2009, 21:49
          Länk hit: #14

Gäster

ENSAM är ett så konstigt ord. Det är ödesmättat och sorgset om man inte valt det själv. Men är så skönt och vackert om det är precis det man önskat...... flirting.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-01-2009, 22:04
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Meriona @ 01-01-2009, 21:49) *
          ENSAM är ett så konstigt ord. Det är ödesmättat och sorgset om man inte valt det själv. Men är så skönt och vackert om det är precis det man önskat...... flirting.gif

Synd att det inte finns två ord som i tyskan: einsam/allein

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-01-2009, 22:10
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Myosotis @ 01-01-2009, 22:04) *
          Synd att det inte finns två ord som i tyskan: einsam/allein

Eller så gör det det? Ensam/själv? unsure.gif Fast jag är inte säker på att det är samma innebörd....

Redigerat av Meriona: 01-01-2009, 22:10

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-01-2009, 22:16
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Meriona @ 01-01-2009, 22:10) *
          Eller så gör det det? Ensam/själv? unsure.gif Fast jag är inte säker på att det är samma innebörd....

"Själv" är nog ganska nytt i det sammanhanget, det är samma innebörd som allein och det behövdes för den positiva ensamheten, men nackdelen är att det ju redan betyder "själv". Jag var där själv = jag var där personligen, inte genom ombud. Så det kan bli missförstånd.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-01-2009, 22:22
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Myosotis @ 01-01-2009, 22:16) *
          "Själv" är nog ganska nytt i det sammanhanget, det är samma innebörd som allein och det behövdes för den positiva ensamheten, men nackdelen är att det ju redan betyder "själv". Jag var där själv = jag var där personligen, inte genom ombud. Så det kan bli missförstånd.
          Den där finjusteringen fattar jag inte, men själv har jag inte ont av att vara ensam. Tvärtom kan det vara en ljuvlig lyx ibland. yes.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 01-01-2009, 22:23
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Här kanske det är på sin plats att tala om begreppen ensam och själv?
          Där ensam är ett adjektiv, medan själv står som en slags reflexiv bestämning till ett pronomen i objektsform?
          Det heter ju ensam om man är solokvisten, men i dialektala uttryck är man inte lika noga.

i Dalarna finns ett uttryck:

Ensam går hä väl å va
          ba'nt en ä själv

wink.gif

Redigerat av Farbror Blå: 01-01-2009, 23:02

--------------------

Citera
          Cathis
          Inlägg 01-01-2009, 22:46
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Ensam, ja man behöver ju inte vara själv för att känna sig ensam heller unsure.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon