Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sågspån med kattkiss?, Kan man lägga det i rabatten?
          Fia i Kalmar
          Inlägg 01-01-2009, 12:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 5 611

Mina katter kissar i träpellets som smular sönder av kisset och blir sågspån.
          Kan man lägga detta direkt i rabatterna?
          Visst säger man att trä förbrukar kväve när det bryts ner, men här finns det ju gott om kväve i och med kattkisset?
          Det borde väl oxå ha en avskräckande effekt på råttförekomsten i trädgården.
          Eller är det bättre att låta det landa i komposten ett tag?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          embees
          Inlägg 01-01-2009, 12:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Billigare gödning får man nog leta efter.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-01-2009, 13:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag vet inte om jag skulle slänga direkt i trädgården med tanke på toxoplasmos, jag skulle nog låta det gå igenom en fungerande kompost där det utvecklas värme, tror inte toxoplasmosen överlever detta.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Fia i Kalmar
          Inlägg 01-01-2009, 13:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 5 611

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-01-2009, 13:17) *
          Jag vet inte om jag skulle slänga direkt i trädgården med tanke på toxoplasmos, jag skulle nog låta det gå igenom en fungerande kompost där det utvecklas värme, tror inte toxoplasmosen överlever detta.

Bajset är inte med, bara spån och urin och jag antar att katturin är skapligt sterilt.
          Skulle tro att rabatterna redan är förorenade av toxoplasmos av grannarnas utekatter.
          Vet inte hur vanligt toxoplasmos är hos katter egentligen, mina är innekatter, födda av innekatter i flera generationer.

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-01-2009, 13:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Urin är mycket riktigt sterilt, oavsett djurslag. Däremot innehåller fekalierna MÄNGDER med bakterier. Vissa av dessa bakterier frodas ännu bättre i en varm kompost!

Jag tycker att du med gott samvete kan mylla ner sågspånet direkt i rabatterna. "Skit" finns det där i alla dess former redan!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-01-2009, 13:00
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi använder samma typ av spån som du till våra katter. Trots att jag är väl medveten om toxoplasmos så lägger vi spånet i olika rabatter. Jag skulle däremot aldrig odla något ätbart i sådan jord. Man bör ha en viss kontroll på växterna så att det inte uppstår kvävebrist under tiden spånet bryts ned. Kvävet kommer så småningom växterna till del. Vi använder också ogödslad torv i kattlådorna. Jag behöver ända ha torven till mina surjordspartier så det är bra att använda den först till diverse djur.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Solstorm
          Inlägg 03-01-2009, 11:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Torv i kattlådan låter mycket intressant. Slutprodukten blir ju en toppengrej, men hur fungerar det inne? Fastnar det torv i päls och på tassar som följer med ut på golvet? Jag har lådor med tak så om det bara ryker lite så gör det inte så mycket.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-01-2009, 13:31
          Länk hit: #8

Medlem

Kattlådor fungerar alltid mer eller mindre väl vad gäller tex lukt och alla katter accepterar inte alla underlag, så man får prova sig fram. (OBS: Katter som "misslyckas" med att gå på lådan kan även ha kroppslig sjukdom, eller en stressreaktion och bör ses av veterinär! ) Det är också rätt individuellt för varje frisk katt, hur fint det ser ut vid lådan, efter att faciliteterna nyttjats...

Först använde jag flertalet sorters klassisk "kattsand" i lådan. Den ena sorten fungerade än sämre än den andra, trots tillverkarnas försäkringar om produkternas förträfflighet. Samtliga sorters kattsand bidrog tyvärr även till stora mängder deponi-avfall. : (

Den kattsand, som av expertis allmänt hävdades fungera bäst, var dyr, dålig, yrde av stendamm och luktade äcklig parfym blandat med katturin. Den fastnade i kattpälsar och trampdynor, samt gav den här kattägaren gråa hår och permanenta cementklumpar på golven. Att oförberedd råka trampa på utspridda kvarglömda leksaker är en fröjd i jämförelse med att råka på den kattsanden.

Sedan kom ett komposterbart, klaterfritt alternativ till kattsand, som byggde på sågspånsmodellen och sönderfaller i sågspånsmjöl vid kontakt med vätska såsom tex katturin. Därefter insåg jag att värmepellets till braskaminer fyller samma funktion och är betydligt billigare per m3 än originalet. Sågspånet luktar inte mer än annat och Halleluja Heureka vilket framsteg i innekatt-toalettens historia.

Slutligen; Vad gäller torv i kattlådan så - ja, det kan hända att det dammar lite, lite, eller att "svartfötter" stundom förekommer, Men med risk för att svartlistas av Zoohandlarnas riksförbund är min åsikt att såväl grov torv som värmepellets är utmärkta alternativ i kattlådan. Båda är komposterbara, funktionella, prisvärda och sopar banan med samtliga märken kattsand på marknaden.

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-01-2009, 22:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för fråga.

Själv tycker jag inte använda kattskiss i rabatten på grund att de mycket varm plus de har dåliga näring o många bakterie o många ohyra , för att de med hundar äter kött som människor så jag tycker att säga bästa näring kommer från djur som äter gräs tillex får ko höst fåglar, de har magar som ändra maten till bra gödsling.

H: Bassam

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-01-2009, 11:34
          Länk hit: #10

Medlem

Hej!
          All naturgödsel innehåller massor av bakterier, de flesta gynnsamma, en del skadliga. Katt och kogödsel är sannolikt de mest riskabla. Katt på grund av toxoplasmos och ko på grund av EHEC. Innekatter är nog mycket sällan smittade av toxoplasmos men våra är dagligen ute i sin bur och tar förmodligen en och annan mus där. Det är alltså viktigt att man hanterar ev smittad gödsel på rätt sätt. Odla inget ätbart i det. Se till att inte barn kommer i kontakt med det. Tänk lite extra på hygienen när du jobbar i jord som vara smittad och se till att andra husdjur inte kommer i kontakt med ev smitta. Jag lägger helst riskabel gödsel i botten av en ny bädd men det går inte alltid. Räkna med att gödseln kan vara smittspridande åtminstone ett år.
          Jag tycker att det är ett dåligt alternativ att köra bort kattströet, särskilt om man har många katter så vi använder det trots riskerna.

Jag ser att det inte framgår att "mitt" förra inlägg i den här tråden var skrivet av "kattmänniskan" i vårt hushåll.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-01-2009, 19:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för fråga.
          Ko o häst o fåglar har magsäck som kan ändra mat till bra näring till blommor.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 21:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Bassam @ 04-01-2009, 19:32) *
          Tack för fråga.
          Ko o häst o fåglar har magsäck som kan ändra mat till bra näring till blommor.

Eftersom urin är sterilt, oavsett djurslag, så bör inte sjukdomar vara ngt problem här. Har det däremot varit fekalier (bajs) i sågspånet, är spånet besmittat med bakterier av varierande slag.

Gör man som Jan Lindgren skriver och gräver ner spånet, är det ingen fara. Lägeer man spånet i en kompost är det heller ingen fara, men spånet lätt nedmyllat på ytan kan innebära viss fara... Men då är risken lika stor att man får salmonella eller fågelinfluensavia fågelavföring när man rensar i buskarna osv...

Jag tror oron för smittor gör en sjukare än smittorna i sig!

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-01-2009, 21:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 21:30) *
          Eftersom urin är sterilt, oavsett djurslag, så bör inte sjukdomar vara ngt problem här. Har det däremot varit fekalier (bajs) i sågspånet, är spånet besmittat med bakterier av varierande slag.

Gör man som Jan Lindgren skriver och gräver ner spånet, är det ingen fara. Lägeer man spånet i en kompost är det heller ingen fara, men spånet lätt nedmyllat på ytan kan innebära viss fara... Men då är risken lika stor att man får salmonella eller fågelinfluensavia fågelavföring när man rensar i buskarna osv...

Jag tror oron för smittor gör en sjukare än smittorna i sig!

Det är ju värmen som dödar bakterier så att mylla ned "riskavfall" är att ta en något större risk då nedbrytningen inte sker så isolerat och man riskerar att gräva upp det när man rensar. I en välfungernade kompost så är det nog ingen större fara.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 00:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon