|
Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor? |
|
|
|
19-01-2009, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Det är många som har en negativ attityd när det gäller veganism. Det är inte ovanligt att man får höra att veganer är fanatiker och man får känslan av att det är någonting fel, nästan sjukligt med det. Även här på forumet  När det egentligen är ett personligt val som inte är dåligt för någon. Varför är det så? När jag blev vegetarian och hade varit det ett tag fick jag höra "jag trodde att det där skulle gå över", som om jag drabbats av någonting som skulle gå över med tiden. Som att någonting var fel och man väntade på att det skulle bli bra igen. Det är även många som tror att man som vegan inte kan få i sig allting, eller att det är rent utav skadligt att äta en vegansk kost, speciellt för barn. Men det handlar ju egentligen om att man måste veta någonting om näringslära, det är såklart lättare att vara blandkostare. Jag tror att många blandkostare behöver bättre koll på näringslära, det är nog ovanligt att en vegan äter onyttigare än en blandkostare. Jag är intresserad av att veta hur ni ser på saken. Tror ni att man som vegan inte kan få i sig allting? Tror ni att det är svårt att få i sig protein som vegan? Hur är det med järn, b-vitaminer, kalcium etc.? Många tror även att om man sysslar med idrott så kan man inte vara vegan. Min lärare i skolan trodde inte ens att man kunde överleva på en vegankost. När jag berättade att jag var vegan så lät det på honom som att han trodde att jag i princip smygåt kött för att överleva  Jag upplyste honom om att det finns många idrottare som är veganer, även elitidrottare. Samt att det faktiskt finns idrottsliga fördelar med att vara vegan. Det kunde han inte tro på. Jag har även hört frågan från min far ett flertal gånger "får du verkligen i dig nog med protein när du äter sådär?" Sedan är jag även intresserad av att veta om ni någonsin tänkt på att byta till en lakto-ovo-vegetarisk kost, vegankost eller helt enkelt skära ner på köttet. I samband med global uppvärmning o.s.v. För det finns ju stora fördelar med en vegansk kost när det gäller miljön. Men även för djuren och hälsan. Vad ser ni för argument till att man skulle vara vegan eller till att man inte skulle vara det? Fråga gärna, poängen med den här tråden är väl litet att upplysa samt spräcka några av dessa myter som finns om veganer och veganism. Det är nog utvecklande att försöka se det ur andras perspektiv, så förklara gärna hur ni känner inför veganism. Ursäkta om det är onödigt mycket text också.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 13:30
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
19-01-2009, 13:17
|
Medlem
Antal inlägg: 2 133
Medlem nr: 6 842

|
Frågor av typen ”Tror ni på myten att…” är inte så mycket frågor som påståenden och därmed svåra att besvara. Ungefär som ”Har du slutat slå din fru?” En rimligare utgångspunkt vore att undersöka vad människan åt när hon blev människa, dvs. vilken kombination av näringsämnen, vitaminer, fibrer etc. som organismen under någon miljon år hunnit anpassa sig till.
|
|
|
|
|
19-01-2009, 13:27
|

Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-01-2009, 13:17)  Frågor av typen ”Tror ni på myten att…” är inte så mycket frågor som påståenden och därmed svåra att besvara. Ungefär som ”Har du slutat slå din fru?” En rimligare utgångspunkt vore att undersöka vad människan åt när hon blev människa, dvs. vilken kombination av näringsämnen, vitaminer, fibrer etc. som organismen under någon miljon år hunnit anpassa sig till. Jag skall ändra det  Det finns ju rekommendationer från WHO, och olika hälsodepartement. Det är ju vad som rekommenderas att vi får i oss d.v.s. vad vi behöver. Man kan ju i princip få i sig dessa lika lätt som vegan som man kan som blandkostare. Vad vi åt förr kvittar väl? Bara vi får i oss de näringsämnen vi behöver, det behöver ju inte komma från samma källa som det gjorde när vi utvecklades som art. Människan är så utbredd och vi är så många att det i framtiden kommer bli svårt om vi alla skall äta så mycket kött och animalier som vi gör nu. Om vi fick i oss en del av våra näringämnen via kött genom historien betyder det ju inte att vi behöver fortsätta med det nu?
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 13:30
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
19-01-2009, 13:42
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vegan. Hösten 1976 gick jag över från blandkost till "hälsokost", d.v.s. jag åt enbart råa grönsaker och fastade i 2 veckors-perioder med ca 5 veckors mellanrum. Mådde väldigt bra på det, men ledsnade på den lite ensidiga kosten och övergav det efter ca ett år. Nu tar jag ibland några dagar med vegetarisk kost (inte levande-föda-kost som förut) bara för att det är så gott och för att få större variation på kosten - jag fullkomligt älskar linser och kikärter. Det som är så synd är att en liten klick veganer har gjort så att hela begreppet veganer har fått så dåligt rykte! Säg den "vanliga" som inte förknippar ordet vegan med fanatiker som släpper ut minkar i naturen (och med det sabbar den ekologiska balansen)! Men så är det ju med dom flesta grupper - ett litet fåtal agerar så att hela gruppen får dåligt rykte!
Redigerat av Eva-Helene: 19-01-2009, 13:44
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
19-01-2009, 13:53
|

Medlem

|
CITAT (Eva-Helene @ 19-01-2009, 13:42)  Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vegan. Hösten 1976 gick jag över från blandkost till "hälsokost", d.v.s. jag åt enbart råa grönsaker och fastade i 2 veckors-perioder med ca 5 veckors mellanrum. Mådde väldigt bra på det, men ledsnade på den lite ensidiga kosten och övergav det efter ca ett år. Nu tar jag ibland några dagar med vegetarisk kost (inte levande-föda-kost som förut) bara för att det är så gott och för att få större variation på kosten - jag fullkomligt älskar linser och kikärter. Det som är så synd är att en liten klick veganer har gjort så att hela begreppet veganer har fått så dåligt rykte! Säg den "vanliga" som inte förknippar ordet vegan med fanatiker som släpper ut minkar i naturen (och med det sabbar den ekologiska balansen)! Men så är det ju med dom flesta grupper - ett litet fåtal agerar så att hela gruppen får dåligt rykte! Levande föda är jag litet intresserad av. Det har jag tänkt läsa på om och testa någon gång  Det låter väldigt dumt att en liten grupp skall representera en stor grupp som faktiskt inte missgynnar någon, utan tvärtom. Jag har ingenting emot att de förstör för företag som profiterar på andras lidande. Men att släppa ut dem tycker jag är fel metod. Det känns ogenomtänkt att bara släppa ut ett stort antal individer i ett ekosystem utan att tänka på konsekvenserna. Det finns förmodligen andra, bättre sätt att förstöra ekonomiskt för ett företag. Detta ser jag dock inte som någonting som veganer sysslar med, men de som utför sådant är nog utan undantag veganer. Men jag ser inte varför man skulle klumpa ihop dem och associera veganer i allmänhet med att släppa ut minkar. Det är nog väldigt väldigt få som sysslar med sådant som sagt.
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller med Eva-Helene om att ordet vegan ofta förknippas med fanatiker vilket faktiskt en del är och en del släpper också ut minkar och förstör för andra. Däremot är jag ganska skeptisk till s.k. kostråd då dessa ständigt ändras och det som var bra igår är dåligt idag.
För mig är det angelägnare att vi får bort alla jäkla helt onödiga tillsatser i maten vi ska konsumera. Jag vill ha rena råvaror utan tillsatser och nu ska jag åka iväg och läsa innehållsförteckningar på ICA.
Hur du kan tycka att det är OK att förstöra ekonomiskt för företag begriper jag inte. Det måste finnas andra vägar att gå men det är väl för svårt och inte lika roligt kanske.
Redigerat av *Stintan*: 19-01-2009, 14:10
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-01-2009, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt orden vegetarian och vegan. För mig är innebörden olika om än inte helt väsensskild.
Jag klipper in citat från matplatsen.nu för att du ska förstå hur jag menar.
Jag är övertygad om att kunniga vegetarianer/veganer får i sig allt de behöver i kosten, men för att kalla sig vegan ska man ju överhuvudtaget inte använda några produkter från djur, dvs kläder, skor, smink osv.
Jag blandar heller inte ihop alla veganer med de militanta, intelligensbefriade, som släpper ut djur hur som helst. Jag har inte heller någon förståelse för att man förstör egendom för dem, som sysslar med någon form av handel med animaliska produkter.
Citat: "Vegetarian eller vegan En vegetarian sätter samman sina måltider av grönsaker, frukt, rotfrukter, mjöl och gryn, pasta, bröd, ris, nötter, frön, bönor, ärter och linser.
Som vegetarian äter man alltså inte kött, fågel eller fisk. Vissa vegetarianer äter mjölkprodukter och ägg, och vissa även "vitt" kött som fisk och fågel.
Bra och hälsosam vegetarisk mat innehåller en välbalanserad blandning av protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler, spårämnen och fibrer ur alla livsmedelsgrupperna.
Olika varianter på vegetarianer Är man lacto-vegetarian äter man förutom vegetabilier även mjölkprodukter. Detta är egentligen den vanligaste varianten av den vegetariska kosten.
Den som också lägger till ägg kallas lacto-ovo-vegetarian.
Den som dessutom äter ”vitt kött” och / eller fisk kallas demivegetarian.
En vegan använder inga animaliska produkter, inte ens läderplagg eller läderskor.
Komplettera kosten Är man vegan behöver man komplettera med vitamin B12-berikade livsmedel eller kosttillskott. Den som inte äter kosttillskott eller berikade livsmedel kan räkna med att B12- värdet i kroppen sjunker efter ett antal år som vegan.
Konsekvenserna av en B12-brist är mycket allvarliga, speciellt för barn, gravida och ammande. Veganer måste även vara uppmärksamma på att intaget av selen och vitamin D är tillräckligt.
Fördelarna är många Att vara vegetarian eller vegan anses innebära många fördelar både hälsomässigt, miljömässigt och ekonomiskt.
Men precis som för alla gäller att man ska äta så allsidigt och varierat som möjligt. Ofta är vegetarianer och speciellt veganer mycket kunniga och informerade om de livsmedel de äter och även om konsekvenserna i ett bredare perspektiv."
Redigerat av Red Top: 19-01-2009, 14:46
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
19-01-2009, 14:20
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 14:05)  Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller med Eva-Helene om att ordet vegan ofta förknippas med fanatiker vilket faktiskt en del är och en del släpper också ut minkar och förstör för andra. Däremot är jag ganska skeptisk till s.k. kostråd då dessa ständigt ändras och det som var bra igår är dåligt idag.
För mig är det angelägnare att vi får bort alla jäkla helt onödiga tillsatser i maten vi ska konsumera. Jag vill ha rena råvaror utan tillsatser och nu ska jag åka iväg och läsa innehållsförteckningar på ICA.
Hur du kan tycka att det är OK att förstöra ekonomiskt för företag begriper jag inte. Det måste finnas andra vägar att gå men det är väl för svårt och inte lika roligt kanske. Att en del är det betyder väl inte att man skall förknippa veganer med fanatiker? Det är väl därför de kallas för militanta veganer, och skiljer sig på det viset att de är just militanta  Kostråd kanske ändras hela tiden, men i grunden är det ju detsamma som vi behöver för att fungera och må bra. Då kvittar det ju om man är vegan eller blandkostare, det är ju bara mängden av det man äter som måste anpassas och det brukar ju inte handla om några större ändringar. Om man nu av någon anledning vill följa dessa till punkt och pricka. Jag tycker att det är helt okej att förstöra för någon som lever på andras lidande. Personen förstör ju trots allt livet för massor av minkar för att folk vill se fina ut i pälskrage. Det känns för mig väldigt egoistiskt och cyniskt och jag tycker inte att det borde vara tillåtet. För mig är det inte okej att profitera på andras bekostnad, därför tycker jag att det är okej att förstöra för dessa verksamheter. Däremot tycker jag inte att det är en bra metod att släppa ut minkar, kan jag ju nämna igen.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 14:42
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 14:27
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 19-01-2009, 14:15)  Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt orden vegetarian och vegan. För mig är innebörden olika om än inte helt väsensskild.
Jag klipper in citat från matplatsen.nu för att du ska förstå hur jag menar.
Jag är övertygad om att kunniga vegetarianer/veganer får i sig allt de behöver i kosten, men för att kalla sig vegan ska man ju överhuvudtaget inte använda några produkter från djur, dvs kläder, skor, smink osv.
Jag blandar heller inte ihop alla veganer med de militanta, intelligensbefiade, som släpper ut djur hur som helst. Jag har inte heller någon förståelse för att man förstör egendom för dem, som sysslar med någon form av handel med animaliska produkter. Jag har väl inte blandat?  Jag nämnde bara "när jag blev vegetarian"(en gång), vilket jag var i ett år innan jag gick över till en helt vegansk kost. Det kanske jag borde förtydligat :/ Veganer och strikta vegetarianer äter ju i princip samma kost. Förutom att veganer tar det ett steg längre. En vegan äter ju ingenting där animalier eller djurexploatering ingått i tillverkningsprocessen t.ex. honung eller vissa sorters vinäger(enda jag kunde komma på för tillfället). Medan en vegetarian gör det. Sedan som vegan får man utan problem i sig b12 nu för tiden eftersom det finns som tillskott i många produkter och såvitt jag vet är b12-brist ovanligt. I de fall som b12-brist uppstår handlar det oftast inte om brist på b12 i maten, utan på brist på ett glykoprotein vilket förhindrar upptaget.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 14:42
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 14:47
|

Medlem
Medlem nr: 16 329

|
Hur gör du med skor och annat då?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
19-01-2009, 15:09
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 19-01-2009, 14:47)  Hur gör du med skor och annat då? Jag har inte haft det problemet ännu eftersom jag har mina skor så pass länge att jag inte behövt köpa nya skor sedan jag blev vegan  Men min flickvän behövde köpa nya skor för ett tag sedan och då finns det ett företag på internet(http://www.vegetarian-shoes.co.uk/) som säljer skor utan animalier att beställa, eller så kan man köpa deras skor som finns i vissa butiker i Sverige också. Annars finns det den del skor som går att köpa som inte innehåller läder och liknande, men de flesta gör tyvärr det. Second-hand är väl också ett alternativ om man främst tänker på att inte bidra till djurexploatering. Men många veganer tycker nog att det skulle kännas fel att ha delar av döda djur på fötterna  Jag vet inte hur jag gör med det där ännu, att hitta skor utan läder, det får jag ta då. Andra kläder är inget problem. Det är väl nästan bara ull som man behöver undvika.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 15:12
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 16:46
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kött i alla fall, och mejeri är väl inte så bra egentligen heller har jag förstått.
Men det är tveklöst mycket arbete för att vara framgångsrik vegan. Vegetarian är rätt så lätt. Men så finns det i alla fall en del människor som inte mår bra av att vara vegetarianer. En bekant försökte stenhårt och tog hjälp av dietister etc, men blev inte människa förrän hon började äta kött igen, men jag tror hon hör till undantagen.
Jag HAR skurit ner på kött-ätandet för att jag insåg att ungefär hälften av gångerna så åt jag det av gammal vana, inte för att det var vad jag ville ha. Ofta föredrar jag vegetarisk kost. För att bli bättre på att laga det hade vi nyligen en månads köttförbud hemma.
|
|
|
|
|
19-01-2009, 17:12
|

Medlem

|
CITAT (Miro @ 19-01-2009, 16:46)  Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kött i alla fall, och mejeri är väl inte så bra egentligen heller har jag förstått.
Men det är tveklöst mycket arbete för att vara framgångsrik vegan. Vegetarian är rätt så lätt. Men så finns det i alla fall en del människor som inte mår bra av att vara vegetarianer. En bekant försökte stenhårt och tog hjälp av dietister etc, men blev inte människa förrän hon började äta kött igen, men jag tror hon hör till undantagen.
Jag HAR skurit ner på kött-ätandet för att jag insåg att ungefär hälften av gångerna så åt jag det av gammal vana, inte för att det var vad jag ville ha. Ofta föredrar jag vegetarisk kost. För att bli bättre på att laga det hade vi nyligen en månads köttförbud hemma. Vegetabiliskt protein är ju bättre för skelettet än animaliskt protein och veganer tar ju upp kalcium bättre än blandkostare. Sedan känns kött, ägg och sådant inte särskilt fräscht att äta. I princip direkt djuret dött eller ägget lämnat hönan börjar ju förrutnelsebakterier att frodas. Ett två dagar gammalt ägg kan innehålla så mycket som 150 till 220 miljoner förruttnelsebakterier per gram. Jag har inte allt för god koll på näringslära, det behövs egentligen inte heller. Sålänge man äter varierat får man i sig det mesta. Det man inte får i sig nu finns nu för tiden i många berikade produkter såsom t.ex. sojamjölk. Att skära ner på köttätandet är ju bra. Jag tror att många vill undvika att bidra till miljöförstöring och global uppvärmning genom att konsumera mer medvetet. Men köttet glömmer många bort. Kött- och animalieindustrin bidrar ju till 18% av jordens totala utsläpp, EXKLUSIVE transporter. D.v.s. de är en större bidragande faktor till global uppvärmning än transporterna. En månads köttförbud tycker jag låter som en bra idé. Ofta kan det vara svårt att komma i gång om man är van att ha kött i det mesta och det känns som att man begränsar sig väldigt mycket genom att välja bort kött ur kosten. Men efter ett tag upptäcker man ju att det inte är så och att maten faktiskt kan vara lika god utan köttet. Hoppas att fler gör som du
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 17:13
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:08
|

Medlem
Medlem nr: 6 891

|
Jag ser inget fel att äta so men vegan medan militant veganism är något jag ogilllar. Tycker det är som med islam och militant islamism ungefär, respekterar det ena men inte det andra.
Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare.
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:23
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 18:08)  Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare. Det är ju inte tillskottet av CO2 man talar om när det gäller djuruppfödning? Det är såvitt jag vet metangasutsläppen, och metangas är en 21 gånger starkare växthusgas än koldioxid. Vad du menar med naturliga utsläpp vet jag inte, ju fler idisslare, desto mer metangasutsläpp. Mulljordar och lustgasutsläpp har jag läst om. Risodling vet jag ingenting om, det har jag faktiskt aldrig stött på. Länka gärna.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 18:27
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:41
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jaså, är du här nu igen. Jag trodde att du fick på tafsen så mycket förra gången när du la näsan i blöt i trådar där du inte var välkommen att du fattade vinken. Dina bortförklaringar här ovan beträffande skoinköp visar hur lite du tänkt igenom saken.
Jag har bara en retorisk fråga som jag egentligen inte vill ha svar på: Hur kan man bli så dum att man blir vegan eller ännu värre militant vegan? Dom senare borde det vara skottpengar på. Enda gången jag skär ner på köttet är när jag lagar kallops eftersom jag helst köper högrev i hel bit. Mumsigt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är drygt att bjuda veganer på något att äta. Laktovegetarisk mat är ingen som helst konst att sno ihop, men baka speciella kanelbullar och få till en shysst måltid som passar de flesta och ändå är veganvänlig kräver lite jobb för de små grå.
I övrigt ser jag det som ett individuellt val hur man bör äta och inte något som andra behöver lägga sig så mycket i.
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 18:08)  Jag ser inget fel att äta so men vegan medan militant veganism är något jag ogilllar. Tycker det är som med islam och militant islamism ungefär, respekterar det ena men inte det andra.
Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare. Detta inlägg var kort, men klokt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 12:00)  Det är många som har en negativ attityd när det gäller veganism. Det är inte ovanligt att man får höra att veganer är fanatiker och man får känslan av att det är någonting fel, nästan sjukligt med det. Även här på forumet  När det egentligen är ett personligt val som inte är dåligt för någon. Varför är det så? När jag blev vegetarian och hade varit det ett tag fick jag höra "jag trodde att det där skulle gå över", som om jag drabbats av någonting som skulle gå över med tiden. Som att någonting var fel och man väntade på att det skulle bli bra igen. Det är även många som tror att man som vegan inte kan få i sig allting, eller att det är rent utav skadligt att äta en vegansk kost, speciellt för barn. Men det handlar ju egentligen om att man måste veta någonting om näringslära, det är såklart lättare att vara blandkostare. Jag tror att många blandkostare behöver bättre koll på näringslära, det är nog ovanligt att en vegan äter onyttigare än en blandkostare. Jag är intresserad av att veta hur ni ser på saken. Tror ni att man som vegan inte kan få i sig allting? Tror ni att det är svårt att få i sig protein som vegan? Hur är det med järn, b-vitaminer, kalcium etc.? Många tror även att om man sysslar med idrott så kan man inte vara vegan. Min lärare i skolan trodde inte ens att man kunde överleva på en vegankost. När jag berättade att jag var vegan så lät det på honom som att han trodde att jag i princip smygåt kött för att överleva  Jag upplyste honom om att det finns många idrottare som är veganer, även elitidrottare. Samt att det faktiskt finns idrottsliga fördelar med att vara vegan. Det kunde han inte tro på. Jag har även hört frågan från min far ett flertal gånger "får du verkligen i dig nog med protein när du äter sådär?" Sedan är jag även intresserad av att veta om ni någonsin tänkt på att byta till en lakto-ovo-vegetarisk kost, vegankost eller helt enkelt skära ner på köttet. I samband med global uppvärmning o.s.v. För det finns ju stora fördelar med en vegansk kost när det gäller miljön. Men även för djuren och hälsan. Vad ser ni för argument till att man skulle vara vegan eller till att man inte skulle vara det? Fråga gärna, poängen med den här tråden är väl litet att upplysa samt spräcka några av dessa myter som finns om veganer och veganism. Det är nog utvecklande att försöka se det ur andras perspektiv, så förklara gärna hur ni känner inför veganism. Ursäkta om det är onödigt mycket text också. Jag tycker att man behöver inte bli 100% vegan, utan det går väll att välja delar av det tex så kom min tonårsdotter hem en dag från skolan och sa att hon hadde blivit vegan, ok tänkte jag "det går väll över"men det blev inte så hon är inne på sitt andra år som vegan,jag blev orolig i början och tog ett lågt prat med henne om risken att inte få i sig rätt näring när man är på väg in i vuxenvärlden,så vi kom överens om att hon skall äta fisk. Annars så är det väll inget fel att bli vegan,men tycker att det är bäst om man blir det i vuxen ålder.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:57
|

Medlem

|
CITAT (Kat @ 19-01-2009, 18:43)  Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är drygt att bjuda veganer på något att äta. Laktovegetarisk mat är ingen som helst konst att sno ihop, men baka speciella kanelbullar och få till en shysst måltid som passar de flesta och ändå är veganvänlig kräver lite jobb för de små grå.
I övrigt ser jag det som ett individuellt val hur man bör äta och inte något som andra behöver lägga sig så mycket i. Det finns ju mycket information på internet som gör det lätt för en att laga vegansk mat. Sedan är det ju många som automatiskt antar att det smakar illa och tycker att det inte är "riktig mat" bara för att det är veganskt. Kanelbullarna är väl bara att byta ut mjölkprodukterna mot vegetabiliska och låta bli att pensla dem?  När det gäller att lägga sig i folks matvanor så tycker jag det är vanligare att andra lägger sig i veganers matvanor än tvärtom  Men ibland kan jag ha svårt att inte påpeka saker. Eftersom man vill äta kött och andra grejor så borde det väl inte göra någonting om man upplyser dem vad som är i maten de äter?  Folk kan tycka att man är dryg när man upplyser dem om att godiset de sitter och smaskar på innehåller grishud och är färgad med krossade löss  Eller när man berättar om hur djuren behandlas, för det vill folk oftast inte höra  CITAT (andersen @ 19-01-2009, 18:54)  Jag tycker att man behöver inte bli 100% vegan, utan det går väll att välja delar av det tex så kom min tonårsdotter hem en dag från skolan och sa att hon hadde blivit vegan, ok tänkte jag "det går väll över"men det blev inte så hon är inne på sitt andra år som vegan,jag blev orolig i början och tog ett lågt prat med henne om risken att inte få i sig rätt näring när man är på väg in i vuxenvärlden,så vi kom överens om att hon skall äta fisk. Annars så är det väll inget fel att bli vegan,men tycker att det är bäst om man blir det i vuxen ålder. Det finns massor med information om veganism för barn. Många tycker att det är hemskt och att man behandlar barnen illa om man ger dem vegansk mat. Om din dotter ville bli vegan av bland annat etiska själ, så är det väl elakt att inte låta henne bestämma det själv? Får jag fråga varför hon skulle fortsätta att äta just fisk? Veganism tycker jag är någonting för alla oavsett ålder, eftersom åldern inte är något hinder för att bli vegan och det finns som jag ser det bara fördelar.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 19:00
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|