Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min Thailandsresa :), Jag har varit i paradiset...
          blomkronan
          Inlägg 22-01-2009, 16:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Hej allihopa, nu har jag kommit hem... sad.gif med delade skänslor smile.gif.
          Borta bra men hemma bäst.

Planet var 7 timmar försenad... vi skulle åka kl 23,55 men fick medelande pressis då vi skulle åka till Arlanda att vi skulle få åka kl 7 på morgonen i stället. Vi valde att sitta uppe och kolla på tv till kl 4 då vi åkte till arlanda, så vi skulle vara trötta och sova det mästa av dom 10 timmar flyget skulle ta. vi kom ner till hotellet kl 03.00 thailensk tid. Då hade vi varit på resande fot i 17 timmar... sweatingbullets.gif vi sov till kl 8 gick upp och åt en fantastisk frukostbuffe tummenupp.gif (som ingick varje morgon)

Vi gick ner till polområdet och den underbara stranden... Här var paradiset smile.gif
          Bifogad bild

Vi bode en bit ovanför Khao lak, så det var inte mycke folk där och det var det som var sååå skönt, stranden var inte belamrad med en massa solstolar utan man kunde ta underbara strandpromenader i vågornas brus, och plocka massor med fina snäckor.
          Bifogad bild
          Bifogad bild

Stranden från båda håll. Man kunde ta en promenad på en halvtimme och kanske träffa på 2-4 personer.
          Bifogad bild

Första dan var vi sååå nyfikna på hur det var på stan så vi åkte in till Khao lak city på eftermiddan och shoppa lite och åt midda. Khao lak city var ganska tråkig... det var en stor gata som gick mitti och butiker och resturanger låg i två rader på var sida... men det var ok. Men där saknade jag den thailenska "stillen" den här staden var bara uppbyggd för turismen sad.gif
          Bifogad bild

Men shoppingen var ok... vi hittade en hel del att köpa, t-shirts för 20-40 kr/st, kläningar 45-65 kr/st.
          Några väskor blev det oxå smile.gif Skor var det inte så mycket att köpa det var i för dålig kvalité! Min dotter köpte ett par fina klackskor för 150 bath som är ca 35kr vi får se hur länge dom kommer hålla i sommar! flipp flopp köpte vi, och slet ut innan vi kom hem! Min dotters höll i 4 dagar så vi fick köpa nya till henne... kvalité!
          Tips... ska ni åka dit, se till att köpa bra skor med er hemifrån, man går ju en heldel på en sådan här resa smile.gif

När vi skulle äta hitta vi ett ställe som hette Viking, god mat och thailendarna är otroliga när det gäller bra service smile.gif, en svenk ägd resturang blush.gif men Meny på engelska /svenska... bra tyckte vi nu när det var första gången vi skulle beställa, så man fick alla rätterna översatta smile.gif

Vi var trötta efter att ha rest så vi åkte tillbaka till hotellet tidigt och sov som slagna sälar redan kl 9...

Berättar mer en annan gång nu ska jag ta hand om en maskin kläder... har en hel del att tvätta efter dessa två veckor...

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Maggan H
          Inlägg 22-01-2009, 17:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Åhh, det låter verkligen som paradiset! Tänk att bara kunna gå på en strand som inte är knökfull av folk! Underbart Mari, tack för att du delar med dig och för tipsen, jag sa senast igår kväll till gubben att vi måste åka dit nån gång. Vi drar oss för flygresan som ju verkligen är lång. Kunde ni sova på planet?

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 22-01-2009, 17:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Kul att du hade en skön resa Mari!!!

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-01-2009, 17:31
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Maggan H @ 22-01-2009, 17:05) *
          Åhh, det låter verkligen som paradiset! Tänk att bara kunna gå på en strand som inte är knökfull av folk! Underbart Mari, tack för att du delar med dig och för tipsen, jag sa senast igår kväll till gubben att vi måste åka dit nån gång. Vi drar oss för flygresan som ju verkligen är lång. Kunde ni sova på planet?

Flygresan var inte sååå farlig som jag trodde att den skulle vara... på dit resan lyckades jag sova i allafall 5 timmar. Man var så spänd då... man var ju på väg... smile.gif Hem resan sov jag nog 8 av 10. Dom visade 4 filmer på varje resa, men jag såg ingen hel film jag somna d010.gif mitt i! man fick ju köpa hörlurar för att kolla på filmerna men dom hade även radio att välja på, så det var ingen fara smile.gif Nackkudde är ett måste... på hemresan köpte vi ögonbindel till ungarna, då sov dom nästan hela resan, min son var nog bara vaken max 1 timme på hemresan smile.gif.

Så Maggan beställ en resa smile.gif och åk...

Citera
          Irene_L
          Inlägg 22-01-2009, 17:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Åhhhhh vilken underbar semester du har varit på!! tummenupp.gif Vilken härlig strand...vad skönt att det inte var fullt med folk på den!!
          Välkommen hem till kylan! giggle.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2009, 18:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Va härligt det ser ut. Min dotter åker om en vecka, hoppas hon blir lika nöjd.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 22-01-2009, 18:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Skönt att du haft en härlig semester men det är gott att du säger: Borta bra men hemma bäst! Har många bekanta som återvänder år efter år till Thailand men jag har aldrig varit där så visst skulle det vara härligt att komma dit och uppleva det som andra pratar så fint om.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-01-2009, 19:21
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 18:45) *
          Va härligt det ser ut. Min dotter åker om en vecka, hoppas hon blir lika nöjd.

Var i thailand ska hon bo? mera bra tips... som jag fick erfara var...
          Ha alltid toapapper i handväskan... på "finare" resturanger finns det toapapper, men på allmäna toaletter finns det inte! vid bensinmackarna, busstationerna och mindre resturanger, eftersom man dricker mycke vatten där nere så går man på toa ovanligt ofta...

Säg åt henne att ta med sig prejplåster oxå... finns på apoteket här hemma. Man går mycke barfota runt poolerna och stränderna. Att skära sig eller skrapa sig där nere är sååå lätt hänt. Får man ett litet sår kan det leda till att man inte kan bada mer... med prejplåster förhindrar man att få in bakterier i såret.

Vi hade en kvinna på hotelet som hade varit på fotvård... crying.gif och dom hade råkat skära ett litet sår, som blev infekterat, hon fick åka till distriktsköterskan varje dag för omläggning, samt fick gå med en plastpåse på foten thumbdown.gif .

Själv skar jag mig på något vid poolen inte så djup som tur va, med sprejplåstret kunde jag hälla bakterierna borta och kunde fortsätta bada smile.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 22-01-2009, 19:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Låter härligt! Fantaskist med en strand som inte är fullt med folk...

Ett tips är att åka till Hua hin om manvill slippa det turistiska uppbyggnaden. Det är en gammal fickeby som så klart med tiden har vuxit till turistställe också. Har själv inte varit där, men min släkting åker dit varje år.

Citera
          herkules
          Inlägg 22-01-2009, 20:31
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (blomkronan @ 22-01-2009, 16:53) *
          /.../
          Skor var det inte så mycket att köpa det var i för dålig kvalité! Min dotter köpte ett par fina klackskor för 150 bath som är ca 35kr vi får se hur länge dom kommer hålla i sommar! flipp flopp köpte vi, och slet ut innan vi kom hem! Min dotters höll i 4 dagar så vi fick köpa nya till henne... kvalité!
          Tips... ska ni åka dit, se till att köpa bra skor med er hemifrån, man går ju en heldel på en sådan här resa smile.gif

härlig resa!
          min yngsta dotter åkte till thailand oktober -08, hon mailade och bad mig skicka ner skor till henne, hon blir där till april -09, längtar efter henne!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-01-2009, 21:10
          Länk hit: #11

Medlem

Min jakt på fröer blev inte så bra tycker jag, jag hade högre förväntningar på att hitta massor med sorter.
          Nu var det som vår där nere, så det fanns inte så mycket som hade hunnit blommat ut eller ens börjat blomma...
          Lite fick jag tag på i allafall...

Från denna växt fick jag tag på frön... någon som vet vad det är?
          Bifogad bild

I från denna fick jag tag på ETT frö... hoppas den är grodbar! Någon som vet vad denna heter?
          Bifogad bild
          Bifogad bild

Denna växt ingår i familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm.
          jag tror att jag fick tag på frön som kan gro...
          Bifogad bild

När vi var ute på lite utflyckter fick tag tag på lite annat oxå men inte mycke...

Men den bästa är...
          Bifogad bild

En Cocosnöt... giggle.gif jag var lite busig... jag har hört att man inte får ta med sig cocosnöter men jag kunde inte låta bli... jag tog den i handbagaget och tog mig igenom två väskkontroller ??? jag vet inte varför dom inte sa något...
          hade dom sagt något tänkte jag säga att jag skulle ha den till mina orgideér som jag köpte på flaska.
          Bifogad bild

Kunde inte låta bli... jag köpte 4 st flaskor smile.gif
          I varje flaska är den 2-4 st, jag har inte öppnat dom än, jag ska göra det i morgon smile.gif

Så här hade dom gjort överallt, med kokosnötter som stöd och orgideer runt palmerna.
          Det blommade orgideer överallt smile.gif
          Bifogad bild

Den här växten fasinerade mig mäst av alla såååå läcker smile.gif Det är en Travellers palm
          Tyvärr kunde man inte ta frön, men jag ska försöka få tag på en planta här i sverige...
          Bifogad bild

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 22-01-2009, 22:13
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 16 612

CITAT (blomkronan @ 22-01-2009, 21:10) *
          Min jakt på fröer blev inte så bra tycker jag, jag hade högre förväntningar på att hitta massor med sorter.
          Nu var det som vår där nere, så det fanns inte så mycket som hade hunnit blommat ut eller ens börjat blomma...
          Lite fick jag tag på i allafall...

Från denna växt fick jag tag på frön... någon som vet vad det är?
          Bifogad bild

I från denna fick jag tag på ETT frö... hoppas den är grodbar! Någon som vet vad denna heter?
          Bifogad bild
          Bifogad bild

Denna växt ingår i familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm.
          jag tror att jag fick tag på frön som kan gro...
          Bifogad bild

När vi var ute på lite utflyckter fick tag tag på lite annat oxå men inte mycke...

Men den bästa är...
          Bifogad bild

En Cocosnöt... giggle.gif jag var lite busig... jag har hört att man inte får ta med sig cocosnöter men jag kunde inte låta bli... jag tog den i handbagaget och tog mig igenom två väskkontroller ??? jag vet inte varför dom inte sa något...
          hade dom sagt något tänkte jag säga att jag skulle ha den till mina orgideér som jag köpte på flaska.
          Bifogad bild

Kunde inte låta bli... jag köpte 4 st flaskor smile.gif
          I varje flaska är den 2-4 st, jag har inte öppnat dom än, jag ska göra det i morgon smile.gif

Så här hade dom gjort överallt, med kokosnötter som stöd och orgideer runt palmerna.
          Det blommade orgideer överallt smile.gif
          Bifogad bild

Den här växten fasinerade mig mäst av alla såååå läcker smile.gif Det är en Travellers palm
          Tyvärr kunde man inte ta frön, men jag ska försöka få tag på en planta här i sverige...
          Bifogad bild

Travellers palm- du kan köpa fröer på impecta men om du hittar plantan snälla säg till =)
          Mycket vackert ! Soligt Paradisigt =)

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-01-2009, 22:17
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Så härligt! wub.gif Inte avis, nej absolut inte... blush.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 22-01-2009, 22:34
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

-Waow... -Vilket ställe, Mari!!!!!!!!! tummenupp.gif
          Så sagolikt vackert! wub.gif Vilka bilder! Otroligt att det inte var fler turister där...
          Dit skulle jag också vilja åka "en vacker dag..." laugh.gif

Vad spännande att du fick med dig en kokosnöt och lite fröer också. Jag vet inte vad det är för något du har plockat men tycker att jag känner igen dom där vita långa sprötarna. g.gif
          Tillhör den vita blomman på bild 3 de gröna bladen på bild 2???

Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-01-2009, 10:36
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 22-01-2009, 22:34) *
          -Waow... -Vilket ställe, Mari!!!!!!!!! tummenupp.gif
          Så sagolikt vackert! wub.gif Vilka bilder! Otroligt att det inte var fler turister där...
          Dit skulle jag också vilja åka "en vacker dag..." laugh.gif

Vad spännande att du fick med dig en kokosnöt och lite fröer också. Jag vet inte vad det är för något du har plockat men tycker att jag känner igen dom där vita långa sprötarna. g.gif
          Tillhör den vita blomman på bild 3 de gröna bladen på bild 2???

Ja, blomman på bild 3 tillhör bladen på bild 2.

Kokospalmerna stog ÖVERALLT... man fick vara försiktig för det ramla ner nötter och hela palmgrenar titt som tätt. Jag låg och sola vid poolen då jag hörde att en nött ramla ner... jag sprang och hämta den direkt. Det låg kokosnötter överallt men jag ville få tag på en "nyfallen" och det fick jag smile.gif

Det fanns nötter överallt som hade grott, dom låg på sanden och hade börjat växa.
          Bifogad bild

Palmerna var fulla med nötter, jag läste på nätet att en palm kunde ge frukt året om och upp till 120 nötter per palm och år.
          Bifogad bild

Här är vårat lilla smultronställe den hette coco bar och låg på stranden pressis brevid poolen utanför hotelletsområde, här åt vi lunch nästan varje dag smile.gif Köket var i den lilla hydan... och deras mamma laga otroligt god mat, vi åt bara thai mat hela resan smile.gif Maten var billig här mellan 80-150 bath som var 20-60 kr för en maträtt. ölen kosta 60 bath ca 15 kr.
          Bifogad bild

Den här texten hitta jag på nätet, om att plantera en kokosnöt...
          1 Tag en kokosnöt som har ramlat ner från palmen av sig själv. Den måste vara brun och ganska ful.
          2 Skaka nöten för att höra om det är mjölk i den. Om inte tag en annan, det måste vara mjölk i den för att den ska växa.
          3 Knacka ett litet hål på den ovala sidan av nöten (Detta gör att den gror fortare)
          4 Plantera i sand som INTE har salt i sig (alltså inte för nära vattenbrynet)
          5 Plantera endast ca halva nöten
          6 Vattna om det är torrt.
          7 Inom 5-6 veckor börjar det växa.

Vi får se om jag lyckas... smile.gif

Citera
          Alba
          Inlägg 23-01-2009, 10:42
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag förstår att ni haft en fantastisk semester. Man behöver ju bara se bilderna så förstår man.....jättfina bilder.
          Lååånga sandstränder.....vilken dröm tänker jag och tittar ut på snödrivorna.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-01-2009, 14:21
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 10:36) *
          3 Knacka ett litet hål på den ovala sidan av nöten (Detta gör att den gror fortare)

Knacka ett hål på den ovala sidan av nöten??? va tror ni dom menar?
          ovaladelen? kan det vara på "toppen" eller "långsidan" ?
          Knacka hål så mjölken rinner ut? jag har svårt att tålka denna text... någon som vet hur man ska göra?

Jag har just varit ute på en långpromenad med min hund i skogen... två timmar bara flög i väg det var sååå skönt ute i dag. Vad snabbt man kommmer "in" i sitt vanliga liv igen wub.gif jag älskar skogen smile.gif

En kväll tog vi en promenad på stranden och vi möte en herrelös hund, den var smutsig och bryde sig inte om oss alls. Thailändarna brys sig inte så mycket om hundarna... alla hundar gick lösa och drev som dom ville.
          Bifogad bild

När vi kom hem till hotellet igen efter en midda vid stranden, låg hunden på vår veranda??? Den var helt slut... den rörde inte en fena... trots att vi satt brevid den och spela kort en stund innan läggdax. Vi hade inget att mata henne med men vi ställde fram lite vatten åt henne.
          Bifogad bild

När vi vakna på morgonen dagen efter... var hon kvar!
          Bifogad bild

När vi hade var på frukostbuffén, nallade vi lite korv till hunden, och hon var väldigt snäll, tog försigtigt trots att hon var väldigt hungrig...
          Bifogad bild

Den dagen var vi borta hela dan på stan, när vi kom tillbaka var hon inte kvar. Vi gick ner till vår coco bar... och där var hon...

Ägarna av coco bar hade två hundar, Pepsi och Cola hette dom, så vi döpte henne till Soda smile.gif
          Här ligger Soda vid oss när vi satt och åt smile.gif
          Hon var kvar hos dom på coco bar resten av veckan... jag tror hon stannar kvar där, där får hon det bra... smile.gif
          Bifogad bild

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 23-01-2009, 14:33
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Ang kokosnöten så har jag inte en aning. Läste ditt inlägg tidigare hur man skulle plantera och jag blev då lika förvirrad som du. confused.gif

Eftersom det var ett måste att det var mjölk i nöten så borde man väl inte låta det rinna ut.
          Jag uppfattade det som att mjölken ger "näring" så att den kan gro och växa...? g.gif

Vem är det som "tar hål" på dom vildväxande kokospalmerna då? Dom börjar väl bara att växa där dom ligger, av sig själv, eller...?

Vilken söt hund ni fick ta hand om! Hon såg då inte mager ut i alla fall. Hon blev väl dåsig av värmen skulle jag kunna tro. Vad bra att ni gav henne lite vatten och att hon repade sig. laugh.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 23-01-2009, 14:48
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Åhhh, vilken undebar resa ni verkar ha haft! Jag blir riktigt avis, men det blir jag ju på alla som får lite värme och solsken den här tiden på året blush.gif ........underbara bilder yes.gif

Den vita blomman du frågade om är en spindellilja. Den kan du söka på här på odla för att få veta mer. Här har du en, men det finns fler:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=Spindellilja

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 23-01-2009, 14:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Härlig resa! Lite avis blir jag allt, men som du sa hemma är också bra giggle.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 08:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon