|
Midnattsros, The generous gardener |
|
|
|
27-01-2009, 23:08
|

Medlem
Antal inlägg: 256
Medlem nr: 13 397

|
Jag har inte så många engelska rosor mest beoende på att de ofta har blanka blad och blankheten ser lite märklig ut i min vilda trädgård. Men så på trädgårdsmässan för kanske 4 år sedan fick jag fatt på denna 'the generous gardener'. För att ha lite koll på rosen hamnade den i en stor videkorg. Blommade snällt. Glömdes bort över vintern men överlevde med bara smärre frysskador. Växte sig stor (1,5m) under nästa sommar i samma korg, endast med jordförbättring och lite gödsel. Passar nog bra som mindre klätterros. ...jo hon står fortfarande i korgen. Jag skulle befriat henne i höstas men tiden ville annorlunda. Jag hoppas verkligen hon överlever denna barfrostvinter för nu är jag besegrad...inte har hon så värst blanka blad och blommorna doftar gott och är så vackra. Blommar det gör hon så länge det bara går.
The_Genurous_Gardener_1__Large_.jpg ( 44.2k )
Antal nedladdningar: 53
The_Genurous_Gardener__3__Large_.jpg ( 76.33k )
Antal nedladdningar: 59Jaha ja...nu lyckades jag få till miniatyr bild...hm??
Redigerat av gulmåra: 27-01-2009, 23:13
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
28-01-2009, 09:07
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
Den här planterade jag i höstas eftersom LÅG skrev så lyriskt om den. Jag hade en ledig plats och hans uttalande om "fantastiska, pionlika blommor och en otrolig doft" fick mig på fall. (Visst märks det när han gillar vissa sorter lite extra?)
Jag kan bara hoppas att den sätter lika bra fart som din och växer sig stor och ståtlig. Nickar den alltid med blommorna?
Vilken tur jag har, förresten. Det slog mig (igen) igår när jag gick en runda i trädgården och tittade på alla nyplanterade rosor. Tänk att jag har så många spännande sorter, den här sommaren kommer att bli otroligt intressant och spännande!
Redigerat av Thé: 28-01-2009, 09:08
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
28-01-2009, 15:34
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Har en almanacka från Austin med ljuvliga rosbilder och där blev jag förälskad i rosen. Jag beställde The Generous Gardener för två veckor sedan av Flora Linnea. Det är en klätterros, mått enligt LÅG 1.5 x 2- 3 m och så stor lär den aldrig bli här men jag hoppas på långa skott. Rosen ska få en bra plats vid uteplatsen där det är skyddat läge. Rosen kom 2002.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
28-01-2009, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 18 748

|
Hej! Blev också nyfiken på denna ros. Och undrar precis som The om den nickar hela tiden? Någon som vet? Tacksam för svar! /Yvonne
|
|
|
|
|
28-01-2009, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
austinalmenacka  vart hittar man en sådan? Lät ju underbart!
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
28-01-2009, 20:45
|

Medlem

|
Nu blev jag först lite ställd... Hängande blommor?! Men det är klart min ros står i en korg på ett berg brevid altanen och har inget att klättra i så jag har stöttat upp grenarna med korslagda plankor! Nä inte så snyggt!! Grenarna blev bara stöttande till hälften dessutom och resten hängde väldigt, så rosorna är nog nästan fotade uppochner.
|
|
|
|
|
28-01-2009, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 710
Medlem nr: 13 877

|
Aha, se där, det finns fler än jag som inte uppskattar blanka blad. Det gläder mig. Passar inte riktigt in i en halvvild trädgård mitt ute i den svenska naturen. /S PS Ber om ursäkt för ovanstående meningslösa inlägg, men jag var tvungen att få det ur mig. Nu känns det mycket bättre. Jag pöser av självgodhet.  DS
|
|
|
|
|
29-01-2009, 01:41
|

Medlem

|
Klart man får diskutera blad. Jag gillar små blad, ungefär som en del pimpineller har. Finlands vita ros t.ex. Tycker jag är jättefint. Min Amber cover har också söta små blad.
Mest ogillar jag rynkiga blad som en del rugosa. Annars är jag ganska öppen för allt.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
29-01-2009, 15:22
|

Medlem

|
CITAT (Ezereht @ 28-01-2009, 20:04)  austinalmenacka  vart hittar man en sådan? Lät ju underbart! Man får skicka efter den från Austin i England, det var dyrt men fick den i julklapp av maken förra året, den kan man ha i många år tänker jag, stora foto av högsta klass.
--------------------
|
|
|
|
Anders Roslagen
|
05-02-2009, 10:32
|
Gäster

|
Planterade den förra året och har förväntningar på den!
Jag tänker rätt mycket på vad som passar med den omgivande naturen men skaffar en hel del som rimmar illa i alla fall. Störs faktiskt av riktigt stora blommor, tycker det ser märkligt ut. Vill inte ha påskliljor i ängen tex, bara smålökar. Blanka blad bekommer mig inte alls. Den vilda jolstern har så blanka blad så att man tror att det är ett citrusträd med bladglans, hasselörten och lingonriset blänker de med...
|
|
|
|
|
05-02-2009, 21:52
|

Medlem

|
Aha, återigen en påminnelse om vårt avlånga land, med olika förutsättningar för naturen. Sedan har vi ju förstås också den mänskligt producerade närmiljön, såsom villaområde el fritt på landet, nytt el gammalt hus etc. Sist, men inte minst, smaken. Det är tur att vi är olika, annars hade det här forumet varit en trist och enahanda tillställning. Mycket intressant att höra hur din närmiljö ser ut och hur du förhåller dig till den. Själv är jag t ex helt ointresserad av gula rosor, (och alla andra gula blommor också för den delen). Varför då? Jo, därför att hagarna utanför, dikena, gärena, och hela vår tomt/gård blir alldeles gul på försommaren av maskrosor. Därefter kommer alla smörblommor. Det är helt enkelt så mycket gult runtom att gula blommor knappt märks, och inte heller behövs, eftersom den färgen redan naturligt är väl representerad. /S
|
|
|
|
|
05-02-2009, 22:38
|

Medlem

|
Ja nu blev det fundersamt, Anders! Jag tycker ju också om lingonriset, hasselörten fast jag inte har någon. Men svalörten är fin längst bort i trädgården och julrosorna har massor med blanka blad! Så man kan ju undra vad jag har för problem med att vissa rosor har blanka blad?! Kanske det beror på någon kombination av stelt växtsätt så att de mer spjärnar i mot istället för följer med i sommarvinden?! Eller så är det helt enkelt bara så att jag inte tycker om blanka blad på rosor, punkt! Iallafall inte jätteblanka för TGG har jag kapitulerat för! Å visst är det tur att vi tycker olika! Hur tråkigt skulle det inte bli annars! Den här stackars rosen går jag och blänger på! Blanka blad och mycket onaturliga, stora rosor! Fast en gång i tiden köpte jag den just för att den hade så häftiga enorma blommor?! En annan tid, en annan plats....
Eden__Large_.jpg ( 67.48k )
Antal nedladdningar: 48Eden rose 88
Redigerat av gulmåra: 05-02-2009, 22:39
|
|
|
|
|
05-02-2009, 23:35
|

Medlem

|
Precis som min China Town! Den hade lite svartfläck de första åren, och växte dåligt. Jag blängde surt på den varje gång jag gick förbi, även om sinnelaget mildrades när den blommade och man kunde nosa på den. Dock, till slut sa jag till på skarpen, (-Komposten nästa). Det tycks ha hjälpt!?  Efter det har den växt hyfsat, och helt slutat upp med svartfläcksfasonerna. Typiskt, just när jag hade ställt in mig på att ta bort den, och börjat den angenäma processen att planera för något nytt. Hmf. /S
|
|
|
|
|
06-02-2009, 00:59
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
07-02-2009, 12:22
|

Medlem

|
Ja, Ezereht, ranunkel är på pricken. Fast en JÄTTE-ranunkel!! Frisk som en nötkärna också....
|
|
|
|
|
07-02-2009, 15:01
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
Rosenposten har en helt fantastisk bild på den där den klättrar över ett fönster. Blommorna ser gigantiska ut. Nu blev jag sugen...
EDIT: Enligt LÅG kan den få svartfläck...
Redigerat av Thé: 07-02-2009, 15:04
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
07-02-2009, 15:51
|

Medlem

|
Och jag bryr mig inte ett dugg om sträva, matta eller blanka rosblad, en rugosa, albaros kan vara lika underbar som en Austinros, bor i ett 70 -tals område och jag vill ha en salig blandning av alla grupper/sorter. Massor av rosor har blanka blad så det blir trist om alla dom ska väljas bort och många av de äldre rosorna är inte friskare än de moderna rosorna.
--------------------
|
|
|
|
|
08-02-2009, 20:35
|

Medlem

|
CITAT (gulmåra @ 07-02-2009, 12:22)  Ja, Ezereht, ranunkel är på pricken. Fast en JÄTTE-ranunkel!! Frisk som en nötkärna också.... Om du vill bli av med den kan den få komma och bo hos mig ^^. Fast den fryser väl bort här. Jag gillar bolliga blommor, de är min största passion tror jag. Tänk om man kunde ha massa engelska rosor  Finns en vit som är helt underbar i formen..hmm ska kolla...Claire Austin (Ausprior) var det jag tänkte på.
Redigerat av Ezereht: 09-02-2009, 01:38
--------------------
|
|
|
|
|
08-02-2009, 21:44
|

Medlem

|
Ha,ha ja det hade varit ett utmärkt alternativ OM det inte varit så att det är en kinkig dam som klarar max zon 3!! Jag tror du tänker på Glamis Castle? Den är också på min önskelista Fast typiskt nog bara zon 3... Det finns fler bollar, Raubritter men den klarar tydligen bara zon 4 ser jag efter koll?! MEN så finns ju gallicor, klarar nästan alltid zon 5 ..tex Triomphe de Flore...nog har den lite bolliga blommor?! Triomphe de Flore Ljuvliga bollformade blommor! Påminner om Duchesse de Montebello. Ingar taggar!<br />Har funnits i Joséhine's samlingar , Malmaison
|
|
|
|
|
09-02-2009, 01:37
|

Medlem

|
Raubritter står och gosar sig i ena hörnet av trädgården redan  Så ock Amber Cover som också är bollformad. Såg att Mimikas Assemblage des Beautes var väldigt bollformad, men sen var det andra bilder där den inte var det hmm.. Quadra verkar vara bollformad Triomphe de flore såg jättefin ut! Men jag blir lite skeptisk när en ros ser ut så där spröd.. den ruttnar inte ihop vid regn då? Men var helt ljuvlig.  Tack för tipset.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|