Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kanin och skata, - lekkamrater!
          Veganvarg
          Inlägg 22-09-2003, 13:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Hejsan!

Måste bara berätta... *gapskrattar*

Jag har en stor kaninhage ute på gräsmattan, och idag var det så varmt att kaninerna fick vara ute. När jag tittade till dem såg jag hur 4 unga skator hoppade omkring utanför hagen. De gillar att vara där då kaninerna är ute.
          En av skatorna satt alldeles intill stängslet (på utsidan) och min röda kanin satt alldeles innanför stängslet.
          Man såg tydligt hur skatan satt och samlade mod, sen hoppade den fram och bet kaninen i svansen! laugh.gif
          Kaninen tog ett skutt rakt upp i luften och for iväg, men satte sig snart brevid staketet igen... Åter igen satt skatan och samlade sig, och sen bet den kaninen igen! Och kaninen spattar iväg, men återvänder snart till staketet... biggrin.gif

Jag tror de lekte! wub.gif
          Hagen är så stor och kaninerna har ett stort hus att gå in i, så skulle Humla (kaninen) inte gilla det skulle hon nog gå undan.

Jag blir så varm i hjärtat när jag ser djur leka! Speciellt djur som man inte tror skulle funka ihop! wub.gif wub.gif

/Ylva - alldeles varm i hjärtat (och i skrattmusklerna)

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Ingis
          Inlägg 22-09-2003, 19:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 2 110

Att olika arter kan tycka om varandra mycket och leka har jag erfarenhet med min nymfparakit. När han var ung så hade vi en kanin som han älskade. Fågeln flög ju fritt hemma och satt alltid på taket på kaninburen. Men kaninen bet fågeln i fötterna med jämna mellanrum så blodet rann. Då skrek han och var sur en dag, sedan satt han där igen.
          Så kärleken var inte ömsesidig tyvärr.
          Det var likadant med nästa kanin vi hade och när kaninerna dog så grät fågeln i en vecka.
          Idag är han 27 år.

Citera
          Nina A
          Inlägg 22-09-2003, 19:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem nr: 1 072

hihi!
          jag har sett något kul jag med,och det kan inte ha varit annat än lek

en morgon när jag var på väg till jobbet såg jag en ung harpalt som satt och tryckte mitt i sandlådan på gården
          (tidigt på morgonen och den vågade ligga kvar fast jag gick förbi)

den satt och tittade på en skata som satt på ett staket
          jag stannar till för att titta,och ser till min stora överraskning hur haren förbereder sig för ett skutt rakt mot skatan!

skatan blir livrädd och flyger kraxande därifrån
          nöjdare djur än den harpalten har jag inte sett *s* den skuttade iväg med ystra busfulla skutt mot den flyende skatan

medan jag skrattande fortsätter min färd till pendeltåget
          bättre start kunde inte jag fått på en gråmulen måndagsmorgon

/Nina

--------------------
          ~grönt är skönt~

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 23-09-2003, 13:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Jag var på en kurs men en man som ägnar sig åt något han kallar Original Play.
          Han hävdar att lek är en kommunikationsform som alla högre stående varelser kan ägna sig åt och kommunicera med över artgränserna! wub.gif

Fred (han heter så) har bl.a. lekt med vilda vargar, lejon i nationalparker, delfiner, elefanter osv. Har har oxå jobbat mycket med gatugäng i USA, utvecklingsstörda barn osv.

Han berättade underbara historier om hur vilda djur kan välja att leka istället för att följa sina instinkter och bara äta upp varandra.
          Ett exempel var en späckhuggare...
          Det låg ett stort gäng späckhuggare ute i vattnet och väntade på att små försvarslösa sälungar skulle simma ut. När de gjorde det så åt de upp dem. Men denna späckhuggare, han fick tag på en unge, men instället för att äta upp dem, så tog han den försiktigt i munnen och simmade in med den och lade upp den på isen igen... Då ungen försökte simma ut igen så puffade späkhuggaren på den så att den kom tillbaka upp på isen igen.
          Den späckhuggaren valde att inte äta upp sälen, utan hjälpa den.

En annan sak han berättade var om en by i Canada. Varje vår gick det förbi isbjörnar där, som precis kommit upp ur idet. Dessa är ju såklart väldigt hungriga. I byn hade man massor med slädhundar som satt kopplade utanför husen. Men björnarna åt inte upp hundarna, trots att de skulle vara ett mycket lätt byte då de var kopplade. Istället stannade de till i byn och lekte med hundarna! De tumlade runt och busade.
          Detta upprepades varje vår!

Jag blir så glad på när man får bevis på att djuren inte bara är styrda av instinkter, utan är "mer" är så!
          Har man levt med djur i många år vet man redan det... Men många människor vill ju få det till att djur bara är biologiska maskiner, utan tankeverksamhet eller riktigta känslor! sad.gif

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera
          Ingis
          Inlägg 23-09-2003, 18:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 2 110

Jag såg på Animal Planet för något år sedan var det väl, att de berättade om en gepardhona som hade fött upp fyra antilopkid. Den inhemska befolkningen berättade det för några naturfilmare som sökte upp denna märkliga gepard
          Och de filmade henne med hennes lite udda bebis. Det var väldigt rörande att se.
          Och det hade tydligen hänt flertal gånger.

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-09-2003, 22:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Roliga historier detta! Det finns en rysk filmare vars namn jag glömt som gjort fantastiska filmer om olika djur som leker med varandra. Man tror inte sina ögon - grävling med björn, orm med fågel, rådjur som dansar med varandra mm.

Det vi får lära om djuren i naturfilmer är ju att de är mer eller mindre programmerade och opersonliga. Som om allt är rationellt uppbygd instinkt och handlar om artens fysiska fortlevande.

Men om man levt med djur har man ju också sett annat. Hur de liksom vi gör saker som inte alls har med födan, jaktinstinkt, parning mm att göra. Man kanske skulle kunna kalla det för djurens kultur.

Jag tror det är likadant med träd. Kanske alla växter också förresten. De har säkert också en "kultur" med liv som inte alls har direkt med fortplantning att göra. Varför skulle annars ekens grenar sträcka sig så högt och brett i skyn?

--------------------

Citera
          Nanna
          Inlägg 24-09-2003, 15:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem nr: 1 783

Ja, det är otroligt att de ibland inte har sin instinkt att döda varann, även fast de kanske skulle de.
          Jag hade en gång en katt och en kanin som brukade leka med varann, de rullade runt på mattan och katten slickade kaninen i pälsen. Jättegulligt.
          Djur är väl som oss människor smile.gif

--------------------
          * Dalarna i mitt hjärta.

Citera
          Vicke
          Inlägg 31-07-2004, 19:02
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 4 192

Jag skulle skydda kaninen mot skatan om jag var du. De kan hacka ut ögonen på kaninen enligt historier jag hört. blink.gif Dessutom kan väl inget djur gilla att bli knipet i svansen, tänk om kaninen skadar sig av skatans näbb.

Citera
          Nutten
          Inlägg 31-07-2004, 20:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

CITAT (Ingis @ 23-09-2003, 19:18)
          Jag såg på Animal Planet för något år sedan var det väl, att de berättade om en gepardhona som hade fött upp fyra antilopkid. Den inhemska befolkningen berättade det för några naturfilmare som sökte upp denna märkliga gepard
          Och de filmade henne med hennes lite udda bebis. Det var väldigt rörande att se.
          Och det hade tydligen hänt flertal gånger.

En sådan dokumentär (samma?) såg jag för någon månad sedan! De är rätt bra på repriser på Animal Planet laugh.gif Jag var i alla fall väldigt fascinerad av det faktumet att geparden envisades med att adoptera anilopkid hela tiden. Problemet var bara att hon kunde inte ge den di och den kunde förstås inte komma i närheten av några vuxna antiloper med en gepard i släptåg...Så tyvärr dog den lille efter ett tag, varpå hon adopterade ytterligare ett kid. Så fortsatte det visst ett tag, tills hon försvann någonstans.

Naturen är (för)underlig!

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          adrian
          Inlägg 31-07-2004, 20:54
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

Jag har sett 2 skator hacka ut ögonen på kaninungar samt lyfta en och släppa den i asfalten, det är vanligt att de gör detta mot små djur...

Det var inte trevligt... mad.gif

--------------------

Citera
          Vicke
          Inlägg 31-07-2004, 20:59
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 4 192

CITAT (adrian @ 31-07-2004, 21:54)
          Jag har sett 2 skator hacka ut ögonen på kaninungar samt lyfta en och släppa den i asfalten, det är vanligt att de gör detta mot små djur...

Det var inte trevligt... mad.gif

Precis, jag skulle aldrig våga låta mina kaniner leka med skator.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 21:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon