|
Dun |
|
|
|
02-02-2009, 11:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Usch och fy så hemskt de visade på tv när de plockade dun från levande djur. Detta hade jag faktiskt inte någon aning om. Jag som älskar dun, hur ska det bli nu? Jag kan inte vara utan mina dunkuddar. Tack och lov så har jag flera stycken, när de börjar ta slut så får jag väl helt enkelt lägga två kuddar i varje örngott. Jag som är så frusen av mig och helst vill ha dunjacka på vintern får väl helt enkelt välja andra material i fortsättningen.
Hur är det med ejderdun? Där har man väl ändå inte plockat från levande djur. Det tycks vara väldigt svårt att få fram uppgifter om var dunet kommer ifrån. Vi får väl hoppas att det i framtiden går att kontrollera så att dunet inte kommer från levande djur.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
02-02-2009, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Bra att man uppmärksammar djurplågeri - förhoppningsvis så kommer seriösa leverantörer att kunna visa att deras dun är OK.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
02-02-2009, 12:18
|
Medlem
Antal inlägg: 142
Medlem nr: 10 406

|
Så här skriver en av de inblandade på sin hemsida ............... http://www.jysk.se/om_jysk-miljoJYSK vill: * Inte tillåta barnarbete i enlighet med internationella konventioner * Att leverantörer följer de mänskliga rättigheternas konventioner, som är vedertagna av det internationella samhället * Inte tillåta diskriminering på grund av kön, ras eller politisk övertygelse * INTE handla med länder som är politiskt bojkottade av exempelvis FN och EU * Inte tillåta misshandel av djur, utan främja djurens välfärd genom att inte tillåta dun eller fjädrar som är plockade från levande djurGemensamt för miljö, etik och kvalitet Dessa principer ska efterlevas av leverantör och av JYSK-koncernen själv. Dessa principer har redogjorts för leverantören som en bilaga till kontrakten och leverantören förpliktigar sig att följa dessa som en klar förutsättning för samarbetet. Genom egna stickprovskontroller samt genom kontroller av 3:e part garanteras att dessa kriterier följs. Om det konstateras och dokumenteras att dessa kriterier inte följs – sägs kontraktet och samarbetet upp ögonblickligen. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Inte mycket till garanti här inte.........
--------------------
"Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."
|
|
|
|
|
02-02-2009, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Solstorm @ 02-02-2009, 11:52)  Usch och fy så hemskt de visade på tv när de plockade dun från levande djur. Detta hade jag faktiskt inte någon aning om. Jag som älskar dun, hur ska det bli nu? Jag kan inte vara utan mina dunkuddar. Tack och lov så har jag flera stycken, när de börjar ta slut så får jag väl helt enkelt lägga två kuddar i varje örngott. Jag som är så frusen av mig och helst vill ha dunjacka på vintern får väl helt enkelt välja andra material i fortsättningen.
Hur är det med ejderdun? Där har man väl ändå inte plockat från levande djur. Det tycks vara väldigt svårt att få fram uppgifter om var dunet kommer ifrån. Vi får väl hoppas att det i framtiden går att kontrollera så att dunet inte kommer från levande djur. Jag kunde inte titta på detta djurplågeriet,men hörde om det.Jag sover inte under duntäcken men jag sover i ull ,fryser aldrig helt underbart.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
02-02-2009, 14:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Bear, dom har säkert varit snabba att ändra på hemsidan efter reportaget så man kan ju hoppas att dom kommer att kontrollera bättre i framtiden. Tror dom skulle förlora väldigt mycket på att inte se till att det blir en ändring.
Man får väl köpa kuddar med ejderdun men det lär bli dyrt. Den lär ju hämtas från ejderns bo när ungarna lämnat det.
Redigerat av *Stintan*: 02-02-2009, 14:32
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-02-2009, 14:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Sanslöst grymt, så fasansfullt vedervärdigt så det finns inte ord anser jag!!! Jag hade inte heller en enda aning om att något dylikt pågick! Kan inte ens förstå hur någon, över huvud taget, kan komma på tanken att utföra sådana handlingar!!! Jag missade programmet trots att jag "såg fram emot" att se eländet! Ska försöka att se reprisen till helgen... Jag vet inte heller hur det är med ejderdun, jag tänkte samma fråga för mig själv... Jag använder inte själv dunkuddar/täcken/jackor så jag känner inget personligt dåligt samvete för den skull. Jag gör som renate, använder ull, året om... (kalla mig gärna Ulla..  ) Fast där fick jag mig en "känga" i höstas istället, när det framkom att många ullproducenter klipper bort huden i baken på lammen, utan bedövning för att förhindra "mojsmojs" för larverna. Bra att eländet kommer fram i ljuset så att det kan stoppas!
|
|
|
|
|
02-02-2009, 14:44
|
Medlem
Antal inlägg: 1 376
Medlem nr: 14 996

|
Ja det är så vidrigt så man kan bara kräkas..! Jag kommer ALDRIG att köpa något med dun i fortsättningen. mvh vanjalarsa
|
|
|
|
|
02-02-2009, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Inget mer dun
|
|
|
|
|
02-02-2009, 15:04
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Beträffande ejderdun så plockas det sen äggen kläckts och ungarna lämnat boet. Det finns tom ställen, Island tror jag, där fiskarbefolkningen bygger boplatser åt ejderhonorna. Även nära husen och ejdrarna är helt orädda. Vanligtvis trycker andhonorna länge i boet men här har dom helt lugna även om människorna tar i dom.
Den mesta dunet plockas dock på döda fåglar och har man accepterat fåglarna som mat går det väl bra att plocka dom. Att plocka levande fåglar verkar sjukt vid första anblicken, men många fåglar plockar sig själva vid bobygge exempelvis ejdrarna. Är det bättre eller sämre?
Fö tror jag att jag inte har några dunprodukter, föredrar syntet pga att det är lättare att tvätta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
02-02-2009, 15:12
|
Medlem
Antal inlägg: 142
Medlem nr: 10 406

|
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2009, 14:30)  Bear, dom har säkert varit snabba att ändra på hemsidan efter reportaget så man kan ju hoppas att dom kommer att kontrollera bättre i framtiden. Tror dom skulle förlora väldigt mycket på att inte se till att det blir en ändring.
Man får väl köpa kuddar med ejderdun men det lär bli dyrt. Den lär ju hämtas från ejderns bo när ungarna lämnat det. Inget ändrat ännu på hemsidan i alla fall.........
--------------------
"Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."
|
|
|
|
|
02-02-2009, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2009, 15:04)  Att plocka levande fåglar verkar sjukt vid första anblicken, men många fåglar plockar sig själva vid bobygge exempelvis ejdrarna. Är det bättre eller sämre? Såg du programmet igår? Om du mot förmodan gjorde det - har du sett många fåglar plocka sig själva på samma sätt som de levandeplockade gässen plockades?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
02-02-2009, 16:16
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Nu såg jag inte programmet, men jag hörde på nyheterna om det. Tydligen plockar man på levande fåglar för att det växer ut igen så man kan plocka flera gånger. 4-5 gånger per fågel var tydligen normalt. Om man nu skall avliva vid första plockningen så kommer dunet således bli 4-5 gånger så dyrt. Inte mig emot, jag använder inte dun ändå.
|
|
|
|
|
02-02-2009, 16:52
|

Medlem

|
CITAT (bear @ 02-02-2009, 15:12)  Inget ändrat ännu på hemsidan i alla fall......... Tvivlar att det du markerade med fetstil stog tidigare på deras hemsida så dom fick väl bråttom att skriva det inför programmet.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Gunilla T
|
02-02-2009, 17:18
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2009, 14:30)  Man får väl köpa kuddar med ejderdun men det lär bli dyrt. Den lär ju hämtas från ejderns bo när ungarna lämnat det. Och hur vet vi att det är sant? Själv har jag alltid utgått från att dun plockas av döda fåglar och nu vet vi att det inte är hela sanningen. Enda dunprodukt jag har köpt är duntäcken men det blir inga nya. Lyckligtvis för oss konsumenter är dunprodukter inget livsnödvändigt och går utmärkt att avstå från.. Aldrig mera en dunprodukt, det spelar ingen roll vad tillverkarna och importörerna vidtar för åtgärder, de har helt enkelt förlorat mitt förtroende för all framtid.
|
|
|
|
|
02-02-2009, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Själv kunde jag inte se på programmet, de bilder jag sett innan under veckan som gick gjorde mig illamående och direkt förbannad! Jag är glad att jag har kvar mitt gamla ejderduntäcke sedan 35 år! Då vet jag iaf var det kommer ifrån. Aldrig att jag kommer köpa mer dunprodukter och jag tycker det är jättebra att det uppmärksammas i media.
|
|
|
|
|
02-02-2009, 18:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Att plocka dun från levande fåglar förekom förr i tiden även i Sverige. Hela programmet visade på problemet med att stifta lagar där det inte händer något om man bryter mot lagen. Det är samma problem med den svenska socialtjänstlagen. Man tror att alla följer lagen trots att det inte finns någor straff. Problemet är detsamma med lagar mot företeelser som inte går att kontrollera.
I dunfallet så har i alla fall vi konsumenter chans att straffa lagbrytarna. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
02-02-2009, 18:58
|

Medlem

|
Såg inte programmet, hade annat att göra. Beträffande självplockande fåglar så är det uppenbart att det sker, i vilken omfattning vet jag inte men det kan ju inte göra alltför ont. Har sett papegojor och undulater nästan helt utan fjädrar men dom kanske var mentalt störda. Blev det någon vettig information i programmet eller var det bara till för att skapa en upprörd hysteri? Vilka länder, hur stor del kommer till Sverige mm? Sån här hysteri drabbar alla, inklusive dom fattiga fiskarna som samlar in ejderdun efter slutförd häckning eller att ta vara på dunet från slaktade fåglar.
--------------------
|
|
|
|
|
02-02-2009, 20:02
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Jag såg inte programmet, skulle inte klara av det. Det räckte att jag hörde det på radio. Att plocka levande fåglar storskaligt är hemskt djurplågeri. En del dun plockades förr från levande fåglar, men då strax före ruggningen när fjädrarna hade börjat lossna. Inte alls lika hemskt. Dun som plockas med våld är av sämre kvalité då fett och annat som följer med bl.a. drar till sig kvalster. Att jämföra med psykiskt störda burfåglar är naturligtvis dumheter, men det sa väl gossen bara för att reta mig skulle jag tro. Vi kan väl hålla oss till fakta. Dunen som ådan plockar på bröst och mage lossnar lätt, det är meningen att hon ska plocka dem och det gör nog inte ont. Ejderdun är en bra produkt som man kan köpa med gott samvete, jag hoppas verkligen att ingen blandar ihop detta. Första insamlingen sker strax innan ungarna kläcks. Man tar försiktigt ca. 75% av dunen i varje bo och ersätter dem med mjukt, torrt gräs. Ådan promenerar bara en bit därifrån och tittar på, de har nästan blivit tama eller domesticerade på vissa håll. Människorna har inget intresse av att skrämma bort dem, de vill ju att de ska komma tillbaka och häcka nästa år också, de tjänar ju pengar på dem. Ejderbeståndet kan öka kraftigt i områden där de är skyddade och där man tar dun, bl.a. beroende på att man ställer i ordning boplatser åt dem och håller efter äggtjuvar, så det liknar mer en symbios än ett ensidigt utnyttjande. Andra insamlingen sker när ungarna har lämnat boet, men dessa dun är av sämre kvalitet. Här finns en lista över företagen som säljer tortyrdun. Det sker bl.a. i Ungern, Polen och Kina.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
02-02-2009, 21:22
|

Medlem

|
Inget retningsinlägg, bara ett konstaterande. Jag har själv sett nakna burfåglar. En gång i forntiden arbetade jag i en akvarieaffär och har besökt många djuraffärer i samband med den hobbyn.
Som du skriver kan dun och fjädrar lossna lätt när fågeln ruggar eller behöver bobyggnadsmaterial men att dra loss fjädrar som sitter fast är djurplågeri. Trots det tycker jag inte att man skall vända ryggen åt all dunproduktion utan bara sålla bort dom som missköter sig. Vet inte om det kom fram i programmet, var det en djurrättsorganisation som höll i trådarna betvivlar jag det.
Redigerat av Gossen Ruda: 02-02-2009, 21:23
--------------------
|
|
|
|
|
03-02-2009, 00:37
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2009, 21:22)  Inget retningsinlägg, bara ett konstaterande. Jag har själv sett nakna burfåglar. En gång i forntiden arbetade jag i en akvarieaffär och har besökt många djuraffärer i samband med den hobbyn.
Som du skriver kan dun och fjädrar lossna lätt när fågeln ruggar eller behöver bobyggnadsmaterial men att dra loss fjädrar som sitter fast är djurplågeri. Trots det tycker jag inte att man skall vända ryggen åt all dunproduktion utan bara sålla bort dom som missköter sig. Vet inte om det kom fram i programmet, var det en djurrättsorganisation som höll i trådarna betvivlar jag det. Synd att du inte säg programmet. Tror inte att det var någon djurrättsorganisation som höll i det. Det var faktiskt förfärligt hur dom stackars fåglarna behandlades. Det var inte fråga om att fåglarna plockades i ruggningstider. Helt oacceptabelt och dessutom vad jag förstår också förbjudet inom EU. Förhoppningsvis kommer Polen och Ungern se till att den här verksamheten upphör och att Tyskland inser att dom inte ska handla med dun som plockats av levande fåglar. Samtidigt hoppas jag att dom slutar med tvångsmatningen som förstör gässens lever som sker för att en del människor ska frossa i gåslever.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|