Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ohyra i kattmynta, Små "flugor"
          Elcyion
          Inlägg 03-02-2009, 13:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 12 870

Jag köpte frön för att kunna odla kattmynta. Jag planterade, satte i en blompinne, vattnade och på med en plastpåse. Eftersom en del av mina frön inte hade tagit sig, gick jag runt och tog av plastpåsen. En hel del var lite för torra. När jag kom till kattmyntan, hade det börjat titta upp små små gröna skott. Såg det när jag tog bort plastpåsen. Men innuti plastpåsen hade det kommit små små flygande och krypande saker. Antar att det är någon form av skadedjur? Det är yttepyttesmå.
          Någon som har ett förslag?

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Nauti
          Inlägg 03-02-2009, 13:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Elcyion @ 03-02-2009, 13:21) *
          Jag köpte frön för att kunna odla kattmynta. Jag planterade, satte i en blompinne, vattnade och på med en plastpåse. Eftersom en del av mina frön inte hade tagit sig, gick jag runt och tog av plastpåsen. En hel del var lite för torra. När jag kom till kattmyntan, hade det börjat titta upp små små gröna skott. Såg det när jag tog bort plastpåsen. Men innuti plastpåsen hade det kommit små små flygande och krypande saker. Antar att det är någon form av skadedjur? Det är yttepyttesmå.
          Någon som har ett förslag?
          Det låter som trips tycker jag. De är små och i olika färger beroende på stadie i utvecklingen. Om du menar krypande som i larver så är det nog sorgmygg, de har larver som lever i jorden och livnär sig bland annat på rötterna. Som vuxna är de flugor, de som vi ofta kallar för blomflugor. Men min gissning ligger ändå på trips. Kolla upp det och kolla om de liknar det som du har fått på dina växter.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Elcyion
          Inlägg 03-02-2009, 13:31
          Länk hit: #3

Medlem

Det är små djur med vingar, men de växlar mellan att flyga och traska runt i krukan. De är alldeles för små för att jag ska kunna se hur de ser ut. Har inget förstoringsglas heller sad.gif

Edit: Hur ska jag göra för att bli av med dem?

Redigerat av Elcyion: 03-02-2009, 13:32

Citera
          Nauti
          Inlägg 03-02-2009, 13:42
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Elcyion @ 03-02-2009, 13:31) *
          Det är små djur med vingar, men de växlar mellan att flyga och traska runt i krukan. De är alldeles för små för att jag ska kunna se hur de ser ut. Har inget förstoringsglas heller sad.gif

Edit: Hur ska jag göra för att bli av med dem?
          Personen i denna tråden har problem med trips. Ser de ut ungefär så?

Jag vet inte riktigt hur man blir av med dem. Jag har inte lyckats ännu i alla fall, även om jag inte alls har lika många som förut. Jag sprayar preventivt på alla växter med såpsprit. Men det finns ju medel mot dem som jag inte vill använda för att det handlar om växter som skall ätas. Sedan finns det på predator.se en del rovkvalster som du kan använda dig av.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Elcyion
          Inlägg 03-02-2009, 14:01
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Nauti @ 03-02-2009, 13:42) *
          Personen i denna tråden har problem med trips. Ser de ut ungefär så?

Jag vet inte riktigt hur man blir av med dem. Jag har inte lyckats ännu i alla fall, även om jag inte alls har lika många som förut. Jag sprayar preventivt på alla växter med såpsprit. Men det finns ju medel mot dem som jag inte vill använda för att det handlar om växter som skall ätas. Sedan finns det på predator.se en del rovkvalster som du kan använda dig av.

tack. Nu hoppas jag att jag lyckas få stopp på det innan det sprider sig till andra växter!

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-02-2009, 14:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Svara duscha o sätta i solen, blandning 0,2 såpa+ 0,1 t + 1Lvatten.
          Rovkvalstren jagar upp tripsarna och äter dem

Tips
          informationen hur ser ut trips om du kan läsa o jamför med insekter som attackerade din växt:
          - Tripsar är små insekter mellan 0,5 och 12 mm långa, oftast mindre än 3 mm. De är ofta bruna eller svarta till färgen, men kan ibland vara vita eller gula,
          Nymferna kan vara klart färgade och genomskinliga. Mundelarna är stickande och sugande och bara den vänstra käken (mandibeln) är utvecklad. Antennerna är korta och trådformade, med fyra till tio leder. Huvudet är smalt, med en konformad munöppning. Vingarna är smala och fransiga. Hos flertalet tripsarter har de vuxna individerna två par vingar. Hos en del arter är vingarna reducerade eller saknas helt. Mellan klorna på varje fotände finns en liten häftblåsa med vars hjälp insekten håller fast vid underlaget. De omogna individerna liknar de vuxna men är alltid vinglösa.

lycka till - H:Bassam

Citera
          Elcyion
          Inlägg 03-02-2009, 14:50
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Bassam @ 03-02-2009, 14:14) *
          Svara duscha o sätta i solen, blandning 0,2 såpa+ 0,1 t + 1Lvatten.

0,2 ? såpa?
          0,1 t?
          Rovkvalstren jagar upp tripsarna och äter dem

Rovkvalster? Bildas de för att jag sprayar växten? *super förvirrad*
          informationen hur ser ut trips om du kan läsa o jamför med insekter som attackerade din växt

Som jag skrev innan, har jag inte en chans att se hur de ser ut. Jag såg små prickar som flyger och kryper i plantan när jag öppnade "växthuset". Nu kan jag inte se några alls. Är närsynt, har överansträngda ögonmuskler och muskulaturen på baksidan av huvudet blir svullen (=MYCKET huvudvärk) efter 2-3 dagar med glasögon som jag i princip ser ännu sämre i. Jag väntar fortfarande på att sjukgymnasten ska komma igång, så jag kan börja använda glasögonen igen.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-02-2009, 15:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag tycker det låter som du fått skadeinsekter t ex sorgmyggor eller vattenflugor, ibland kallade "blomflugor", som ofta finns i våra krukväxter. Sorgmyggorna skadar växterna genom att äta på dess rötter, medan vattenflugorna inte är skadliga men kan upplevas irriterande. Och du skulle du behöva köpa NEMAblom, som består av nematoder (mikroskopiskt små rundmaskar) De angriper och dödar larver till vissa skadeinsekter. Nematoderna rör sig fritt i jorden, där de aktivt uppsöker sin värd genom att följa ämnen som larverna utsöndrar. Larverna angrips genom naturliga kroppsöppningar och inom loppet av några få dagar dör de. Nematoderna utvecklas till vuxna och förökar sig inuti larven. Efter ca 10 dagar kryper en ny generation nematoder iväg till nya larver. NEMAblom kan även användas i förebyggande syfte, då nematoderna kan ligga i dvala i upp till 1 år. Nematoderna angriper ej växter eller andra djur och är ofarliga för människor
          MEMAblom finns och köpa på vissa handelsträdgårdar eller plantbutiker. Man kan även beställa dem över internet om du söker på Nemablom

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Nauti
          Inlägg 03-02-2009, 16:07
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Elcyion @ 03-02-2009, 14:50) *
          0,2 ? såpa?
          0,1 t?

Rovkvalster? Bildas de för att jag sprayar växten? *super förvirrad*

Som jag skrev innan, har jag inte en chans att se hur de ser ut. Jag såg små prickar som flyger och kryper i plantan när jag öppnade "växthuset". Nu kan jag inte se några alls. Är närsynt, har överansträngda ögonmuskler och muskulaturen på baksidan av huvudet blir svullen (=MYCKET huvudvärk) efter 2-3 dagar med glasögon som jag i princip ser ännu sämre i. Jag väntar fortfarande på att sjukgymnasten ska komma igång, så jag kan börja använda glasögonen igen.
          Han menar förmodligen 0,2 dl grön/gul såpa och 0,1dl t-röd.

Rovkvalster är kvalster som man köper och släpper ut vid de drabbade plantorna, eller preventivt. Sedan äter de upp tripsen.

Trips syns utan lupp, men du kan nog inte se de detaljer man talar om här.

--------------------

Citera
          Elcyion
          Inlägg 03-02-2009, 17:23
          Länk hit: #10

Medlem

Vilket av alla förslag ska jag välja? Där jag har fått skiten, är i mina två krukor där jag håller på att driva upp kattmynta från frön. Skadar blandningen den processen? Kan jag hälla något av förslagen på mina andra uppdrivningar som står i samma fönsterbräda?

Citera
          Nauti
          Inlägg 03-02-2009, 19:24
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Elcyion @ 03-02-2009, 17:23) *
          Vilket av alla förslag ska jag välja? Där jag har fått skiten, är i mina två krukor där jag håller på att driva upp kattmynta från frön. Skadar blandningen den processen? Kan jag hälla något av förslagen på mina andra uppdrivningar som står i samma fönsterbräda?
          Du skall inte hälla det. Det skall sprayas på bladen. Om det skadar växterna vet jag inte, men jag tror inte det. Mina ser då inte ut att lida av det, men man skall nog undvika att för mycket åker ner i jorden.

--------------------

Citera
          Elcyion
          Inlägg 03-02-2009, 19:28
          Länk hit: #12

Medlem

Nu har jag kastat iväg en beställning på NEMAblom. Hoppas de inte kräver förskottsbetalning... whistling.gif

CITAT (Nauti @ 03-02-2009, 19:24) *
          Du skall inte hälla det. Det skall sprayas på bladen. Om det skadar växterna vet jag inte, men jag tror inte det. Mina ser då inte ut att lida av det, men man skall nog undvika att för mycket åker ner i jorden.

Det ända som har kommit upp är microblad som knappt syns. Hur jag än gör kommer det mesta att gå ner i jorden wink.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-02-2009, 19:30
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Elcyion @ 03-02-2009, 17:23) *

Såpsprit eller provadopinnar, hjälper föga mot denna typ av insektsangrepp. Det mest effektiva är Anticimex eller andra klass ett kemikalier som endast får användas av den som har licens. Annars är det rovinsekterna/nematoderna som gäller. Andra alternativ är bara bortkastade pengar, både på växter och kemikalier!

Citera
          Elcyion
          Inlägg 04-02-2009, 18:22
          Länk hit: #14

Medlem

Jag har inte hört något från dem jag beställde NEMAblom ifrån, och jag hittar ingen annan som säljer det heller sad.gif
          Någon som kan hjälpa mig att hitta någon som säljer preparatet eller något liknande? Jag bor i Hallstavik.

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-02-2009, 21:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

tack för frågan:
          här hur ser ut sorgmyggor:
          sormyggor1
          Bifogad fil  sorgmygga_1.jpg ( 31.45k ) Antal nedladdningar: 39

sorgmyggor2
          Bifogad fil  sorgmyggor2.jpg ( 5.16k ) Antal nedladdningar: 15

sorgmyggor3
          Bifogad fil  sorgmyggor3.jpg ( 2.5k ) Antal nedladdningar: 16

lycka till - H:Bassam

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sorgmyggor3.jpg ( 2.5k ) Antal nedladdningar: 18

Citera
          Elcyion
          Inlägg 05-02-2009, 16:53
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 03-02-2009, 15:14) *
          Och du skulle du behöva köpa NEMAblom, som består av nematoder (mikroskopiskt små rundmaskar) De angriper och dödar larver till vissa skadeinsekter.

Nu har jag varit runt i hela Norrtälje (känns det som) och varit in på Blomsterlandet, Lantmännen och Ågrens handelsträdgård. Ingen av dme hade sådana där nematoder. Lantmännen har bara på sommaren, och de andra två verkade inte alls ha det i sortiment.
          Det sista stället jag var på, "prackade" på mig Calypso mot skadeinsekter. Hoppas att det iaf kan rädda mina gamla blommor iaf... Antar att min små skott kommer att dö om jag häller på det där? Sen sa de också att om man köper kvalitetsjord (som jag slår vad om att de hade i sitt sortiment), så slipper man allt sådant. Stämmer det?

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-02-2009, 17:04
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag har alltid Hasselsfors jord, ngt dyrare men få sorgmyggeproblem. Jag misstänker mest mina sorgmyggeangrepp med blommor som inhandlats snarare än från den jord jag använder i alla fall.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 05-02-2009, 17:20
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag använder mig av Hasselfors proffs jord samtidigt som jag har nematoder. Och jag är övertygad om att sorgmygg förkommer oftare i "billig" jord. Anledningen till att det inte finns NEMAblom i butikerna just nu är att de kan endast levereras när det är mildare ute, därför brukar man beställa det på sen hösten och lagra själv hemma i kylskåpet. Jag har alltid haft bra kontakt med dem på NEMAblom och de brukar ha STENKOLL på temperaturerna tummenupp.gif och meddela att de skickar när temperaturen verkar bli bra

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Elcyion
          Inlägg 05-02-2009, 19:38
          Länk hit: #19

Medlem

Hur ska jag göra med medlet jag köpte? Är det lönt att testa det? Sen står det att det inte ska användas på plantor som bär "frukt" som man äter sen. Men hur lång är egentligen karenstiden? Många av mina plantor som behöver besprutas är chilli som jag tänkte äta senare. Men de har precis börjat sticka upp ur jorden. Borde inte giftet ha hunnit lämna plantan om den överlever så pass länge att den lyckas bära frukt?

Citera
          Anki V
          Inlägg 05-02-2009, 20:26
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Kom bara ihåg att om du häller något giftigt i jorden så kan du inte använda nematoder sedan.

Ser plantorna ut att må dåligt eller är det så att du bara ser flugorna?

Ser inte plantorna ut att må dåligt så är det ju ingen fara på taket.......Jag har räddat plantor som slutat växa pga angrepp genom att plantera om i ny jord....då får man en tid till på sig att jaga nematoder.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 15:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon