Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> spännande spår, jag får det till älg(??!) och rådjur?
          vildvittra
          Inlägg 09-02-2009, 18:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

hittade dessa spår i en rätt liten skog i min närhet
          ett område välbesökt av joggare, barnvagnsmaffior och tonårsligor wink.gif

nåväl, djuren räds inte dessa varelser då de troligen rör sig olika tider på samma ställe
          en bit därifrån finns ett stort fågelbord som kan ha lockat dit viltet
          är dock osäker över spåren?
          är det verkligen älg som tassar i min skog? rådjursspåren är jag nästan säker på iaf

tacksam för svar av er som kan smile.gif
          /Nina
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _lg.jpg ( 190.62k ) Antal nedladdningar: 38
          Bifogad fil  radjur.jpg ( 198.77k ) Antal nedladdningar: 49
          Bifogad fil  radjur2.jpg ( 49.48k ) Antal nedladdningar: 51

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          CillaM
          Inlägg 09-02-2009, 18:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Den vänstra av de 2 överst är säkerligen älg, den högra rådjur men den sista låter jag vara osagd

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-02-2009, 19:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Instämmer. Det nedre är nog också rådjur, fram- och bakklövar ser lite olika ut.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-02-2009, 19:41
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hej Nina!

Jag tycker inte att några spår ser så stora ut att det skulle vara älg. ( dunno.gif )
          Hur långt är spåret överst till vänster? Rådjuren lämnar ju ofta avtryck av alla tårna på samma klöv, när dom tex gör ett språng eller vid tungt trav. Även om dom är lite tunga i sig själv kan dom lämna såna avtryck. Det är ju mest när dom "trippar" som bara framtårna syns i marken.

Jag har nyss varit till min frys och hämtat fram en kalvklöv. Jag brukar ta reda på dom vid älgslakten då det är så behändigt att träna eftersök med dessa. Åsså tog jag fram en rådjursklöv, från ett vuxet djur. -Nu ska vi titta och mäta...

Kalvklöven ser du är lite drygt 10 cm. (lättklövarna inte inräknade). I avtryck i snön eller lera så blir detta 1-2 cm längre. (å då är det en "oktoberkalv"!!! ...alltså slaktad i okt. Den här årstiden är dom ju ännu större.) Ett riktigt fullvuxet djur har nog 18-20 cm långa framklövar.

Rådjursklöven är strax över 4 cm lång och blir ca 1-1,5 cm större i spåret. (Gud va puttinuttigt... Jag har faktiskt haft större rådjursklövar så det här var nog ett litet vuxet djur...)

Om dina fotade spår är någonstans däremellan skulle jag gissa på någon hjort. Har ni hjortdjur där du bor?

en till...
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM001051.JPG ( 734.08k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  IM001052.JPG ( 760.44k ) Antal nedladdningar: 29

Citera
          vildvittra
          Inlägg 09-02-2009, 20:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

det är svårt att improvisera fram något att mäta med,men det jag tror är älg var stort spår, runt 15-20 cm långt
          rådjursspåren var mkt mindre ca 5 cm på längden....

inga hjortdjur har jag sett i "min" pluttiga skog, det jag sett mest av runt nejderna är rådjur
          hittade färsk spillning som jag inte tyckte var ett trevligt objekt att fotografera, lite snopen nu när jag inser att det hade gett lite mer klarhet smile.gif

det största spåret i vänsterkanten reagerade jag just över för att det var så stort... antingen var det ett gigantiskt rådjur eller en älg helt enkelt smile.gif
          fantastiskt spännande med vildliv runt knuten smile.gif

tack för alla svar och tack Sussie som t.om gick till frysen! biggrin.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-02-2009, 21:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (vildvittra @ 09-02-2009, 20:27) *
          det är svårt att improvisera fram något att mäta med,men det jag tror är älg var stort spår, runt 15-20 cm långt
          rådjursspåren var mkt mindre ca 5 cm på längden....

det största spåret i vänsterkanten reagerade jag just över för att det var så stort... antingen var det ett gigantiskt rådjur eller en älg helt enkelt smile.gif
          fantastiskt spännande med vildliv runt knuten smile.gif

tack för alla svar och tack Sussie som t.om gick till frysen! biggrin.gif

Hej igen!

Oj då! Jamen om det var så pass långt som 15-20 så är det nog en älg. Jag trodde att du hade fotat ifrån samma avstånd på bilderna. Inget rådjur i världen får sååå långa klöv-avtryck!!! laugh.gif (jo, kanske om det glider, men så ser ju inte din bild ut)

Grattis till "naturen runt knuten". kompiskram.gif Det är väl det som sätter lite krydda på livet?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 20:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon