Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Innekatt som utekatt - fungerar det?
          LaPaloma
          Inlägg 14-02-2009, 15:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 15 526

Hej!

Vi har två egna katter som är både ute och inne men mest inne nu när det är så kallt smile.gif . Vi bor ute på ett fritishusområde och det är inte så mycket trafik. Nu har vår dotter fått överta en 3-årig birmakatt som bara har varit inne. Dottern bor i en stad i en lägenhet så det fungerar ju bra.

Men nu är det så att vi kommer att i periodvis behöva ta hand om hennes katt under våren och sommaren. Dotterns katt och våra katter kommer väl överens. Men det strular till det lite om hon måste vara inne hos oss då våra katter springer in och ut som de vill och under vår och sommar är det ganska omöjligt att hålla alla dörrar och fönster stängda.

Skulle det fungera att även dotterns katt kan vara ute? Hon känner ju inte till omgivningarna men hon kanske inte ger sig iväg. Vad tror ni?

Pälsen kommer väl att tova ihop sig rejält då vi bor i ett skogsområde. Kanske vi ska raka bort lite under sommaren för det växer ju tillbaka.

Har ni erfarenheter angående innekatter som har blivit utekatter så delge gärna detta!

Mvh

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Eva-Helene
          Inlägg 14-02-2009, 16:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

När jag var gift så hade vi katter som var innekatter på vintern men på sommaren när vi var i sommarstugan fick dom gå ut om dom ville. En av dom ville absolut inte. Det är så väldigt olika från katt till katt, men eftersom birman är innekatt så tror jag det kommer att lösa sig av sig självt. Viktigt är ju att ni är med henne ute från början - om hon nu antar "erbjudandet" och går ut.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 14-02-2009, 16:09
          Länk hit: #3

Gäster

Det går säkert bra.

Jag utgår från att katten är kastrerad/steriliserad. Är den inte det, släpp inte ut den.
          Om katten är van att gå i sele är det bra att gå runt i området med den några dagar först, så den lär sig hitta.
          Kom ihåg halsband med telefonnummer! Det kan hända att katten försöker ta sig hem, eller blir skrämd av en hund eller annan katt och sen inte hittar tillbaka till er.
          Se till att kattens klor inte klipps några veckor innan det är dags för den att gå ut. Den kan inte klättra i träd för att fly undan hundar etc om den har klippta klor.

Långhåriga katter får mycket skräp i pälsen, ni får väl se hur det går men att trimma pälsen kortare underlättar säkert pälsskötseln.

Vi har tre innekatter som fick börja gå ut vid vårt sommarställe i somras. Det gick bra, förutom att äldsta katten är ganska aggressiv mot främmande katter och vid flera tillfällen hamnade i bråk med områdets revirhållande katter och fick några bett.

Citera
          LaPaloma
          Inlägg 14-02-2009, 16:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 15 526

Tack för era svar!

Alla katterna är kastrerade/steriliserade samt idmärkta.

Bra tips det med att ha halsband på birman. Det ska jag be dottern att hon tränar henne på att bära innan hon kommer hit samt att öva henne med sele. Ska säga åt henne angående kloklippningen också.

Jag hoppas ju egentligen på att hon väljer att stanna inne mer så slipper jag ha ohågan att inte veta var hon håller hus. Skulle inte vara trevligt att ge dottern ett tråkigt besked när hon ska hämta hem henne.

Våra katter, hanen är som en klocka. Man vet exakt när han ska komma hem och det har hittills varit vid 20-tiden på kvällarna. Han har hittills inte varit ute en enda natt på tre år! Den andra, honan är mer äventyrslysten och har som längst varit borta två dygn men det har som tur är bara hänt mindre än fem gånger på fyra år. Men jag blir väldigt orolig om jag inte får hem dem innan natten.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 14-02-2009, 19:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Birman har ju en bra päls som de klarar att sköta själv trots att de är långhåriga så det behöver du nog inte oroa dig för. Vissa katter kan vara ute ibland och inne ibland, men det finns en risk att katten får smak för utelivet och mår dåligt över att inte få gå ut när den kommer tillbaka till stan.

Citera
          Tosan
          Inlägg 17-02-2009, 08:33
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Har katten bara varit inne är det inte säkert att den vill gå ut alls, världen utanför kan te sig väldigt, väldigt stor.

Själv har jag en liten innekatt, som fått vara ute mest i koppel, och ibland med halsband om hon hållit sig till oss. Hon har tiggt och bett ganska mycket om att få gå ut stundtals. Nu när vi var i USA 2 veckor så var hon på semester hos mina föräldrar och fick komma och gå som hon ville, sedan dess har hon knappt sett åt dörren, bara gått ut på bron en gång och stått och vädrat vid dörren ett par ggr bara för att upptäcka att det är alldeles för kallt ute.

Det kan bli situationsbundet även för katten, ofta lär de sig att hemma får man va inne, men när man är borta kan det va annorlunda. Svärmors katt är innekatt på vintern och utekatt när de är i stugan på sommaren. Funkar kanon! smile.gif

Man får helt enkelt prova och se vad som fungerar.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          lottapotta
          Inlägg 19-02-2009, 15:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

Jag snor helt fräckt lite av den här tråden med en fråga till...
          Mina ungkatter (ett och ett halvt år, samt ett år) har varit innekatter från början, men sedan vi flyttade ihop med min sambo i november har vi gradvis vant dem vid att komma ut. Nu bor vi mitt i skogen med bara en väg nära som inte är jättetrafikerad, och båda katterna är kastrerade och vandrar (än så länge i alla fall) inte så långt. Det har alltså gått bra, trots mattes oro! tummenupp.gif Två lyckliga katter har jag...
          Min fråga är:

Är det någon här som har erfarenhet av att vänja sina fd innekatter att göra sina toabestyr utomhus, så att man så småningom slipper fixa med lådan?

Går det överhuvudtaget? Katterna är ju förhållandevis unga, och borde ju - tycker jag - kunna vänja sig vid att kissa och bajsa ute.
          Egentligen är det inget större besvär, om det inte var för det att sambon redan hade fyra (!) katter innan vi flyttade in. Nu när det varit rejäl vinter med snö, har tre utav dem hellre gått på toan inne. Vilket jag verkligen förstår! Huvva, vad kallt vi haft i Skåne på sistone...
          Men som sagt - städa kattoaletter efter fem eller sex katter är ju ingen "hit". Då kan jag ju sluta jobba, känns det som... giggle.gif

Skämt åsido, är det någon som har lite tips?

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera
          Tosan
          Inlägg 19-02-2009, 21:53
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (lottapotta @ 19-02-2009, 15:01) *
          Jag snor helt fräckt lite av den här tråden med en fråga till...
          Mina ungkatter (ett och ett halvt år, samt ett år) har varit innekatter från början, men sedan vi flyttade ihop med min sambo i november har vi gradvis vant dem vid att komma ut. Nu bor vi mitt i skogen med bara en väg nära som inte är jättetrafikerad, och båda katterna är kastrerade och vandrar (än så länge i alla fall) inte så långt. Det har alltså gått bra, trots mattes oro! tummenupp.gif Två lyckliga katter har jag...
          Min fråga är:

Är det någon här som har erfarenhet av att vänja sina fd innekatter att göra sina toabestyr utomhus, så att man så småningom slipper fixa med lådan?

Går det överhuvudtaget? Katterna är ju förhållandevis unga, och borde ju - tycker jag - kunna vänja sig vid att kissa och bajsa ute.
          Egentligen är det inget större besvär, om det inte var för det att sambon redan hade fyra (!) katter innan vi flyttade in. Nu när det varit rejäl vinter med snö, har tre utav dem hellre gått på toan inne. Vilket jag verkligen förstår! Huvva, vad kallt vi haft i Skåne på sistone...
          Men som sagt - städa kattoaletter efter fem eller sex katter är ju ingen "hit". Då kan jag ju sluta jobba, känns det som... giggle.gif

Skämt åsido, är det någon som har lite tips?

Min katt bajsar oftast inne, men pinkar gärna ute när hon får. Katter brukar ju som regel göra precis som de vill, vill de gå på toa inne finns det väl risk att de gör det med eller utan låda. Men hemma har vi haft ett par lådkatter som så småningom slutat använda lådan och bara gått ute, så det finns ju hopp.

Jag skulle nog föreslå att du behåller lådan ett tag och ser vad som händer, ett tips kan va att plocka ur den varje dag så man ser hur mycket som hamnar där, blir det då väldigt lite så kan du testa att ta bort den.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-02-2009, 22:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag har bekanta vars katt alltid går ut för att göra sina behov, de har nog aldrig haft en låda inne. Om man ska lära katterna skulle jag testa att flytta lådan närmare och närmare kattluckan/ytterdörren för att till slut ställa den utanför. Flytta den bara en liten bit varje dag. När de väl har vant sig att gå ut borde man så småningom kunna ta bort lådan. Akta sådderna, jag har god lust att strypa mina utekatter ibland när de tror att jag har grävt för att de ska kunna gå på toa. Man kan lägga hönsnät på nygrävd jord där de inte får vara.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Tosan
          Inlägg 19-02-2009, 22:10
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Myosotis @ 19-02-2009, 22:00) *
          Akta sådderna, jag har god lust att strypa mina utekatter ibland när de tror att jag har grävt för att de ska kunna gå på toa. Man kan lägga hönsnät på nygrävd jord där de inte får vara.

Haha, min kisse gödslade varenda en av mina rosgropar i somras giggle.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-02-2009, 22:40
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Och jag har väl berättat om min granne som skulle rensa i sin gamla mammas rabatt och råkade gräva upp en massa knölar? Han trodde det var krokusar eller nåt och planterade dem noggrant igen. Men det var ju kattskitar förstod han sen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-02-2009, 22:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Som svar på TS fråga så tror jag det kan fungera alldeles utomordentligt bra om bara katten först får göra sig lite hemmastadd på det nya stället. Min erfarenhet är att även "innekatter" lätt kan fås att bli tillfälligt eller permanent utekatter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Solstorm
          Inlägg 20-02-2009, 11:50
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Visst går det bra fast det är nog inte rätt årstid att börja nu. Vänta tills våren och börja när det är torrt ute. Passa på när du själv ska vara ute och greja hela dagen. Ta med dig katterna ut på morgonen och låt helt enkelt bli att släppa in dem. Fast det kan ta tid för katter kan hålla sig länge.

Jag tog hand om en äldre herre som varit innekatt hela sitt liv. Han tyckte verkligen om att få gå ut och det syntes på hela honom att han njöt av det, men att uträtta sina behov ute första gången var trögt. Det fick helt enkelt bli en dag på våren när jag själv skulle vara ute. Tyckte synd om katten när han stog på trappan och tvinnade benen, jamade och ville in. Därför är det bra att vara ute själv, jag känner mig mer elak om jag är inne och katten är utanför och jamar och vill in. Tyvärr drog det ut på tiden eftersom herrn i huset tyckte synd om honom och släppte in honom till lådan. Jag fick börja på nytt nästa dag. När väl katten gjort ifrån sig ute första gången så var det inga problem sedan. Fast jag tycker allt du ska behålla dina lådor inne ändå.

Mina katter får gå ut men jag har ändå lådor inne. På sommaren används de nästan inte alls, på vintern blir det mer.

Citera
          lottapotta
          Inlägg 20-02-2009, 12:57
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

Tack för bra tips av er som svarat!
          Vi har kattlucka, så tyvärr funkar nog inte ditt tips, Solstorm, men det var ett bra tips tycker jag!
          Vi ska definitivt behålla lådorna inne tills vi vet säkert att det funkar. Små olyckor inomhus är ju inte så kul...

CITAT
          Och jag har väl berättat om min granne som skulle rensa i sin gamla mammas rabatt och råkade gräva upp en massa knölar? Han trodde det var krokusar eller nåt och planterade dem noggrant igen. Men det var ju kattskitar förstod han sen.

Hahaha! a0a.gif Så kul! Jag sulle velat uppleva hans min när han förstod att det var kattskit han planterat! naughty.gif Hahaha!

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera
          skogstroll
          Inlägg 20-02-2009, 15:41
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

det går säkert bra, katter har ju rätt bra lokalsinne i motsats till en annan whistling.gif Min hittekisse var övergiven, flyttade hit och nu är hon mer innekatt än utekatt, hon hatar när det är kallt o äckligt ute. Riktig kinkpotta är hon. smile.gif Skulle säkert kunna sälja henne som innekatt fast hon är ju lite speciell så...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 10:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon