|
Coop slutar sälja Skånemejeriers varor, Dags att bojkotta Coop? |
|
|
|
25-02-2009, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Det har irriterat mig att lågpriskedjor som Netto, Lidl m fl börjat med Arlas mejeriprodukter. Detta har lett till att jag inte handlat i dessa butiker. Inte för att jag tror det är nån skillnad i smak eller kvalitet på Arlas och Skånemejeriers mjölk, men varför ska vi köpa mjölk från mellansverige? Nu har jag läst i tidningen och sett på lokalnyheterna att även Coop slutar med den skånska mjölken. Hej Ica - här har ni en ny kund!
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
25-02-2009, 20:03
|
Medlem
Antal inlägg: 828
Medlem nr: 17 995

|
Aj då, detta visste jag inte. Bor nära en ICA-butik o därav blir det ju mest handlat där. Men försöker (pga miljöskäl) gynna "närproducerat", ja, så jag fortsätter att handla där jag brukar....
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|
|
|
|
|
25-02-2009, 20:07
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Har inte arla någon skånsk avdelning? Här har vi både vanlig arlamjölk och speciell arlamjölk som bara är från gårdar på västkusten
|
|
|
|
|
25-02-2009, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Ja då ska man bojkotta Bergendahlsgruppen (citygross, AG's m.fl) också eftersom de också valt bort Skånemejerier.
Men jag bojkottar redan Coop av en annan anledning så det lär inte bli ett problem...
/Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
|
25-02-2009, 20:24
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Javisst Ciczi, Citygross glömde jag nämna, men jag handlar inte så gärna där heller just p g a mjölken. Synd, för annars tycker jag det är en bra kedja.
Huggorm. Jag ska hålla utkik om det kommer nån speciell skånsk mjölk från Arla.
|
|
|
|
|
25-02-2009, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Var det inte Skånemejerierna som inte fick mjölk så det räckte när folk började köpa mera och fick "importera" mjölk från Norrland för att det skulle räcka - inte riktigt den närproducerade mjölken man trodde man köpte då!! Stod en hel del om det i tidningarna då, tror det var Skånemejerierna. Anki
Kollade - det var Skånemejeriernas ekologiska mjölk som fick fraktas från Norrland........
Redigerat av Anki på Öland: 25-02-2009, 20:52
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
25-02-2009, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Eva i Skåne @ 25-02-2009, 19:56)  Det har irriterat mig att lågpriskedjor som Netto, Lidl m fl börjat med Arlas mejeriprodukter. Detta har lett till att jag inte handlat i dessa butiker. Inte för att jag tror det är nån skillnad i smak eller kvalitet på Arlas och Skånemejeriers mjölk, men varför ska vi köpa mjölk från mellansverige? Nu har jag läst i tidningen och sett på lokalnyheterna att även Coop slutar med den skånska mjölken. Hej Ica - här har ni en ny kund!  Jag klagade på Netto när de slutade sälja Skåne mejerierna och Falköpings mejeri. Jag köpte alltid Falköpings mjölk och deras goda hallonfil dessutom är den mer lokalproducerad än Arla som i princip kan vara fån hela mellansverige. Men de på Netto sa att det var pga kundernas önskemål för på vissa orter kände de inte igen produkterna från Skåne och Falköping utan önskade Arla! Som tur är så har Willys Falköpings mejeri
--------------------
|
|
|
|
|
25-02-2009, 21:35
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Markus_H @ 25-02-2009, 21:26)  Jag klagade på Netto när de slutade sälja Skåne mejerierna och Falköpings mejeri. Jag köpte alltid Falköpings mjölk och deras goda hallonfil dessutom är den mer lokalproducerad än Arla som i princip kan vara fån hela mellansverige. Men de på Netto sa att det var pga kundernas önskemål för på vissa orter kände de inte igen produkterna från Skåne och Falköping utan önskade Arla! Som tur är så har Willys Falköpings mejeri  Falköpings kan man köpa i vissa affärer här med, men jag brukar undvika deras mjölk och köpa arlas närproducerade i stället. Men egentligen är det dumt, för arlas mejeri ligger i Götene - alltså nästan exakt lika långt bort. Alltså körs mjölken härifrån och till Götene, och sedan tillbaka igen. Falköpings mjölk kommer antagligen från gårdar runt Falköping innan den körs hit. Den har alltså körts kortare bit sammanlagt. Men köper jag från arla så är det bönder på västkusten som gynnas och kan fortsätta med mjölken i stället för att plantera igen betesmarkerna med gran. Svårt att veta vad som är rätt val...
|
|
|
|
|
25-02-2009, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Huggorm @ 25-02-2009, 21:35)  Falköpings kan man köpa i vissa affärer här med, men jag brukar undvika deras mjölk och köpa arlas närproducerade i stället. Men egentligen är det dumt, för arlas mejeri ligger i Götene - alltså nästan exakt lika långt bort. Alltså körs mjölken härifrån och till Götene, och sedan tillbaka igen. Falköpings mjölk kommer antagligen från gårdar runt Falköping innan den körs hit. Den har alltså körts kortare bit sammanlagt. Men köper jag från arla så är det bönder på västkusten som gynnas och kan fortsätta med mjölken i stället för att plantera igen betesmarkerna med gran. Svårt att veta vad som är rätt val... Absolut är det ett svårt val. Jag vet bönder i mina trakter som vill gå över till Falköpings mejeri men inte kan för att mejeriet anser att de bor för långt ifrån för att vara ekonomiskt. Men Falköping hämtar mjölk runt Ulricehamn och Herrljunga iaf. En arlaprodukt kan idag lika gärna komma från Danmark eftersom arla bara är till hälften medlemsägt och hälften danskt.
--------------------
|
|
|
|
|
25-02-2009, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Varför ska de sluta sälja?  Inte yoghurten också väl?! Köper alltid Åsens mjölk, den är väl i alla fall närproducerad hoppas jag.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
25-02-2009, 23:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Markus_H @ 25-02-2009, 22:20)  ...................... En arlaprodukt kan idag lika gärna komma från Danmark eftersom arla bara är till hälften medlemsägt och hälften danskt. Det kan man läsa på förpackningen om det kommer från Sverige eller Danmark! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
25-02-2009, 23:26
|

Medlem
Antal inlägg: 935
Medlem nr: 2 117

|
Åsens mjölk tillverkades från början i Kågeröd och mjölken hämtades från små och stora gårdar i närheten, som det stod på förpackningen "kor vid Söderåsens sluttning". Senare sålde delägarna (mjölkbönderna själv) mejeriet till Skånemejerier och en del la ner sin produktion. I nuläget tror jag inte att mer än en eller ett par gårdar driver mjölkproduktion i området längre. Åsens mjölk skulle jag tro är vilken mjölk som helst som levereras till Skånemejerier. Den är inte homogeniserad, det är nog enda skillnaden mot annan mjölk.
Jag handlar inte på City Gross just av mjölkanledningen, som före detta mjölkbonde och stolt över kvaliteten på mjölken som producerades på gården känner jag mig fortfarande lojal mot Skånemejerier: Jag köper alltid den mjölken, det är ju mina före detta arbetskamrater som har producerat den. Det får bli Ica då, annars får man väl skaffa sig en liten kossa själv och öva upp handmjölkningsmusklerna igen =))
--------------------
Pia mitt i Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-02-2009, 08:36
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 21 342

|
Hej på er! Jag har skapat en facebook grupp om detta. Blev klart förbannad när jag såg nyheterna igår. Gruppen heter "Coop suger fett! Sälj Skånsk mjölk i Skåne!" Gå med och visa vad ni tycker. Vi har blivit 60 medlemmar på 12 timmar! Coop Suger FettHälsningar /Mats Genberg
|
|
|
|
|
26-02-2009, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Coop bojkottar inte alla lokala leverantörer kan de vara värt att påpeka - här i Umeå har de massor från Norrmejerier på mjölksidan.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
26-02-2009, 14:06
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (ingrids @ 26-02-2009, 14:29)  Coop bojkottar inte alla lokala leverantörer kan de vara värt att påpeka - här i Umeå har de massor från Norrmejerier på mjölksidan. Det verkar bara vara Värmland, Norr- och Västerbotten, som inte berörs. http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...&id=1000761
|
|
|
|
|
26-02-2009, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
Kan väl bidra med samma problem fast tvärtom. Jag handlar helst inte på Willys här (i Söderköping) eftersom de inte har Arla utan istället tar mjölk ända nerifrån skåne... OM jag nu skulle få för mig att göra det så blir det i såfall Åsens i plast-dunk, den är mest lik Arla´s vad det gäller smaken. Vad det gäller Falköpings mjölk så dricker jag hellre saft till frukost. Den är hemsk när man är uppfödd på Arla-mjölk. Åsens är snäppet bättre, men inte heller den är lika god. Milko som finns lite längre uppåt till har jag för mig smakar likadant som Arla. Det var dock länge sedan jag drack den.
|
|
|
|
|
26-02-2009, 15:19
|
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 9 588

|
Skånemjölk transporterar ekologisk mjölk från Hjo till SKÅNE... är det närproducerat? Köper den mjölk de har där jag handlar...ibland Skånemjölk och ibland Falköping eller arla...
|
|
|
|
|
26-02-2009, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
CITAT (Huggorm @ 26-02-2009, 15:08)  Går det verkligen att känna skillnad på smak på mjölk av motsvarande sort från olika mejerier?  Jaa! Stooor skillnad! Falköping vs Arla är som standard mjölk (röd) vs mini-mjölk (diskvattnet i gul förpackning) Eller ungefär som den där klöver-mjölken, arla´s billiga skräp som smakar plast.
Redigerat av karlsdal: 26-02-2009, 15:26
|
|
|
|
|
26-02-2009, 15:49
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (karlsdal @ 26-02-2009, 16:22)  Jaa! Stooor skillnad!
Falköping vs Arla är som standard mjölk (röd) vs mini-mjölk (diskvattnet i gul förpackning) Eller ungefär som den där klöver-mjölken, arla´s billiga skräp som smakar plast. Klöver är pastöriserad något längre, för att få längre hållbarhet. Den extra värmen kan påverka smaken. Om sedan mjölken inte är homogeniserad (t ex Åsens), så hamnar ju fettet på ytan, och därmed kommer det mera fett till gommen och det smakar helt annorlunda.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|