Röd solros: Vänta med sådden till april-maj, för tidigt sådda solrosor blir för klena och rangliga. Kan sås direkt i 10cm krukor de har så stora fröer att man lätt kan så fröerna en och en. (solros kan även ofta direktsås)
Luktärt: Vänta med sådden åtminstone till början av april. Det brukar gå bra att peta ner fröer i toapappersrullar (1frö/rulle).
Änglatrumpet: Denna kan du så nu, slipa lite på fröerna och låt dem svälla ett par timmar i varmt vatten innan du sår. Du kan så i en vanlig glassburk el. liknande som du gjort dräneringshål i. Så fröerna glest i byttan så du lätare kan skola dem då de gror. Vattna och sätt plast över + ställ lådan varmt + ha tålamod det kan ta lång tid innan änglatrumpet gror.
Alpklematis, (kopierat från Tom Clothier): Clematis alpina, Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks
Hängstarr (kopierat från Tom Clothier): Carex pendula, Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks, recycle.
Jag skulle så hängstarren + klematisen i låda typ glassburk där man kan strössla ut fröerna glest. Och med tanke på att båda verkar kunna behöva kallstratifiering ibland är det nog bra att starta sådden nu.
Krasse vänta med sådden till april. Direktsås i kruka ca 7-8cm 1frö per kruka alt. tar man 10-12cm kruka och stoppar ner 3 fröer per kruka. Funkar även utmärkt att diretså utomhus i början av maj här hos mig men du kanske får vänta till slutet av maj.
Inga av dessa växtslag tycker jag passar i pluggbox, i en pluggbox passar mera ganska snabba ettåriga sommarblommor typ tagetes och man bör så samma växt i hela pluggboxen det funkar inte så bra ifall växtslagen växer olika snabbt.
Använd bra såjord till dina sådder, om det är något man ska satsa mera pengar på till sådderna så är det såjorden, byttorna man sår i spelar mindre roll så där behöver man inte köpa dyra specialgrejer. Växterna bryr sig inte om ifall du sår i en dyr bytta eller i någon gratisbytta ex. mjölkkartonger, huvudsaken är att du gör dräneringshål.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|