|
Shoppat idag: Min allra första fruktbärande citrus..., -Hurra!!! |
|
|
|
05-03-2009, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Äntligen blev det "mitt" tillfälle för en liten Citrus Fortunella. Tycker själv att jag gjorde ett bra klipp, bara jag klarar av att sköta om den vill säga. Ja, jag var sååå jätte superglad när jag gick ut ur butiken (när jag blir riktigt glad så blir jag även förvirrad...  ) så att jag tappade plånboken på motorvägen...  för jag hade faktiskt armarna fulla (orkidéer också = ännu gladare  ) när jag skulle låsa upp bilen, så plånboken, den lade jag på huven... Tänkte att DÄR KAN JAG INTE MISSA ATT SE DEN! Pyttsan! (Jag fick igen den senare, utan att ens ha saknat den. Den var nog överkörd 200 ggr!!! Helt otroligt! Men, vad gör väl det.... -Jag har ju fått lite nya växter i mitt hem, igen...  ) Jag tänkte gå igenom och läsa lite i gamla trådar om citrusar men det är ju så många sidor så jag vet inte om jag orkar... Är calamondin och kumquat samma sak? När jag var i butiken så tyckte jag att kumquatfrukterna var mera avlånga. Dom var märkta. Tänkte köpa en sådan först men då sade expediten att dom var så sura. Den här C.Fortunellen som jag köpte har ju runda frukter. Det stog inte Calamondin på lappen men vi (hon och jag) drog slutsatsen att detta måste vara en Calamondin. Rätt? Spelar väl ingen roll egentligen, men skulle vara kul att veta. Nu när jag har googlat på lite bilder så tolkar jag det som att det är samma sak...? Hur förhåller det sig egentligen, ni som kan? Jag var ju klantig för jag borde väl ha köpt en säck C-jord på samma gång. För det kanske vore bäst att jag planterade om den så snart som möjligt då den hade varit i butiken i flera månader. Kanske jag har jord som jag kan blanda till. Funkar gödslad torv + värmekulit kanske..? Kalkfri? Plantan hade flera små späda skott i butiken men när jag kom hem och packade upp den så har hälften av dessa lossnat. Är dom köldkänsliga? Här har det ju ändå varit ett par plusgrader idag. Jag kan ingenting om Citrusar så jag vet inte ens om jag kan säga att det är en fin och bra planta... Hur ser den ut tycker ni som är vana? Den är precis 40 cm hög ovanför jordytan. Sköter man ALLA citrussorter på samma sätt? Sussie.
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
05-03-2009, 23:03
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Ja vem hinner först, jag eller flaxss. Citrus fortunella  Ja jisses. Kumquaten heter Fortunella japonica och calamondinen Citrofortunella mitis, men visst är det en kalamondin du har. Den är för övrigt surare än kumquaten tycker jag, men smaken är som baken... Bägge är suveräna att koka marmelad på i alla fall. Att skotten gått av på vägen, är inte konstigt. Citrusskott kan vara mycket spröda så här års, men den kommer snart få nya. Jag ger mig inte in på hur du ska sköta den, för där kommer flaxss med beskrivning så det räcker för oss bägge... Däremot håller jag med om att den där säcken citrus-jord, har du användning för. Den står i den vanliga stenhårda lerklumpen som de flesta citrusar levereras med. Ha så kul med din första citrus
|
|
|
|
|
05-03-2009, 23:15
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 23:03)  Citrus fortunella  Ja jisses. Ha så kul med din första citrus  Tack för ditt svar Maria! Vaddå "Ja, jisses"?  Är det en "skräp-citrus" jag dragit hem???
|
|
|
|
|
05-03-2009, 23:18
|
Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-03-2009, 23:15)  Tack för ditt svar Maria! Vaddå "Ja, jisses"?  Är det en "skräp-citrus" jag dragit hem???  Jag har nog sett det mesta i namnväg på kalamondiner, men bara en enda handlare vars etikett var riktig. Men den här gången tog de nästan priset  Att blanda ihop två släkten till samma växt som är av en tredje, ja jisses, vad de kan hitt' på
|
|
|
|
|
05-03-2009, 23:26
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 23:18)  Jag har nog sett det mesta i namnväg på kalamondiner, men bara en enda handlare vars etikett var riktig. Men den här gången tog de nästan priset  Att blanda ihop två släkten till samma växt som är av en tredje, ja jisses, vad de kan hitt' på  Haha, det var värst! Jag var tvungen att titta en gång till för säkerhetsskull men det sår så på skylten som sitter i krukan. På utsidan krukan har jag nyss tagit bort en lapp med EAN-kod och på den stod det "Citrofortunella Micro". Men det kanske är lika tokigt det med...?
|
|
|
|
|
06-03-2009, 00:04
|

Medlem

|
CITAT (blomkronan @ 05-03-2009, 23:40)  GRATTIS SUSSIE vad roligt att du äntligen fick en citrus Jag har smakat på mina frukter men dom är mycket sura...  Men dom innerhåller många frön...  jag har väll nu ca 30 st småbebisar efter min Men låt frukten vara så länge den sitter på och är fin Jag har planterat om mina nu och jag valde förståss citrusjord, men så mycke ny jord blev det inte... jorden var så hård att jag fick inte loss så mycke, vattningen  den tycker jag är knepig, man vill ju inte övervattna och man kan ju inte få ner fuktmätaren i den hårda jorden Du får snart mera tips  Tack Mari! Ja, jag känner mig väldigt glad för den här citrusen! Fast jag undrar vilken slags citrus som är i alla fall liite söt och god på direkten? Finns det någon sån, tro? Ett 30-tal "småbäbisar" är inte illa. Fantastiskt att du har fått så många kärnor att gro! En av dom 6 frukterna börjar på att bli lite "svampig" i konsistensen så jag undrar om inte den snart är övermogen. Det har ju redan "rasat av" en massa frukter också... Jag ska ta reda på lite fakta så jag får lära mig hur jag ska göra...
|
|
|
|
|
06-03-2009, 08:43
|
Medlem

|
En frukt som är god, är ju mandarinen. Citrus reticulata. Fiiina grejer Den där jorden ja... Den är tuff och inte alls bra för plantan. Jag brukar ta en stjärnskruvmejsel som jag kör in i klumpen överallt. Den gör att jorden smular sönder sig. Då får man bort ganska mycket. Skötsel. Just nu vattnar du igenom den ordentligt. Sen väntar du tills den nästan är torr och vattnar igen. Lite som med julstjärnan. Det kan vara lite svårt att bedöma vattenmängden i den jord som den är planterad i nu, men du kommer snart få fingerkänslan för det... Ge näring varannan vattning, gärna näring med extra järn (gödning för gröna växter) Nu i vår, när det börjar bli varmt ute, tar du ut den och ställer den i skyddat läge, men inte i direkt sol. Den behöver avhärdas först. Efter två till tre veckor utomhus, kan du sen sätta den i söderläge. Glöm inte vattna. Är det frostrisk, tar du och ställer den så du vet att den står frostfritt. Om jag minns rätt tror jag att du har en glasveranda som duger för detta. Sommaren är här. Din citrus kommer bjuda på en underbart doftande blomning. Du känner den även utomhus. När du går därute och känner en doft som du inte kan få kläm på, titta på citrusen, det är den som blommar. Njut! insekterna gör resten. Så kommer då hösten. Dags att dra ner på vattning och näring. Det börjar gå mot svalare tider. En del har is i magen och låter citrusarna utsättas för nästan frost. Men inte jag. Jag brukar ta in mina när det går ner mot 4-5 grader på nätterna. Nu ska citrusen få sin vintervila. Det är nu det börjar bli komplicerat. Citrusar trivs inte i rumstemperatur. VArken sommar som vinter. En citrus som inte trivs är en citrus med komplicerade ohyror. Citrusar vill ha det svalt på vintern, med hög luftfuktighet och extra belysning. Källare, frostfria garage eller lätt uppvärmt växthus funkar utmärkt. Under vintervilan ger man ingen näring alls, även om den skulle få för sig att avsluta sommaren med en blomning. Den klarar det ändå. Kalamondiner kan blomma upp till tre gånger på en säsong och den är självgallrande. Frukterna tar tid på sig att utvecklas och mogna, så ge inte upp där. Det är normalt.
|
|
|
|
|
06-03-2009, 09:17
|

Medlem

|
Åhh, Tack Maria för det väl utformade skötselråden!  Vad mycket du har plitat ner! Ska följa dina råd så gott det går. Instämmer med att det blir svårast till hösten/vintern, men jag har ju tid på mig att klura ut hur jag ska göra... har lite olika förslag på gång... Är det ok att sätta om den NU eller måste jag vänta tills frukterna har släppt? Bör jag byta storlek på krukan? Den här är ju väldigt grund... Känner du till om det finns dåliga märken av citrusjord? Undrar bara, för när det gäller orkidékompost så kan det variera så mycket i konsistensen/luckerheten fabrikaten emellan. edit:komplettering.
Redigerat av Sussie F-Flower: 06-03-2009, 09:19
|
|
|
|
|
06-03-2009, 09:19
|
Medlem

|
Det finns inte så många märken av citrusjord. De svenska märkena är dock bättre än utländska.
Citrusar som alla andra växter, omplanteras nu.
|
|
|
|
|
06-03-2009, 09:22
|

Medlem

|
Ok. Tack! Ska ske i e.m.
Vad tycker du om att byta krukstorlek? Eller ska jag fortsätta med samma? Ska dom ha så där grunda krukor?
|
|
|
|
|
06-03-2009, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Åh nu blir jag sugen på en citrus. Jag hade en Kolamondiner för några år sedan. Den blomma helt otroligt under hela året.......gav även frukt. Det pågick i ca 3 år och sen tvärdog den en vinter. Jag hade den i vanlig rumstemp. och inget extraljus. Nu har jag andra förutsättninagr så nu måste det nog bli en ny citrus.
Tack för bra info Maria.
|
|
|
|
|
06-03-2009, 13:10
|
Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 09:22)  Ok. Tack! Ska ske i e.m.
Vad tycker du om att byta krukstorlek? Eller ska jag fortsätta med samma? Ska dom ha så där grunda krukor? Byt du upp dig en storlek. Citrusar gillar inte om det är för trångt om fötterna...
|
|
|
|
|
06-03-2009, 13:32
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
hade missat att skriva här!
Grattis till din nya citrus, Maria har skrivit hur du sköter den så gör dom som hon skrev så kommer den trivas.
jag har nu tagit ut samtliga citrusar ( har varit ca +5c +7c i skuggan och frostfritt under flera nätter), men snart får mina åka in igen. då det skulle bli kallt i helgen.
har man inget svalt ställe att övervintra dom på så kan man göra som jag har gjort denna vinter
jag hade dom ute så länge jag kunde (utan att utsätta dom för frost), sedan tog jag in dom och satte dom i ett svalt fönster ca +10c +20c. och med extra ljus. då tror dom att det är ''vår'' inne och börjar att blomma. och mina tappade inte blad förutom min apelsin som endast tappade 5-10blad.
innan har jag övervintrat dom i en källare som hållit ca +10c. men då jag denna vinter bor i lägenhet så hade jag inget val för mina plantor och jag trodde det skulle gå åt skogen, men det har faktiskt funkat bättre än vad jag trott. dom har ju fått vintervila fast ute.
annars om man kan är det bästa alt ett ljust utrymme som håller ca +5c +10c.
|
|
|
|
|
06-03-2009, 19:46
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 06-03-2009, 12:59)  Åh nu blir jag sugen på en citrus. Jag hade en Kolamondiner för några år sedan. Den blomma helt otroligt under hela året.......gav även frukt. Det pågick i ca 3 år och sen tvärdog den en vinter. Jag hade den i vanlig rumstemp. och inget extraljus. Nu har jag andra förutsättninagr så nu måste det nog bli en ny citrus.
Tack för bra info Maria. Ja, skaffa en du med! -Gör det, igen! Jag tycker att det är alldeles för få personer som skriver om citrusar, men å andra sidan så verkar det som om dom kanske inte är det lättaste att ha att göra med... (gissar jag...) Fantastiskt att du kunde ha din i vanlig temperatur och att den klarade sig så länge... Jag önskar mig ett riktigt orangerie ute på min altan. tror att jag ska skriva till "Bygg-Lov"....
|
|
|
|
|
06-03-2009, 19:54
|
Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 19:46)  Ja, skaffa en du med! -Gör det, igen! Jag tycker att det är alldeles för få personer som skriver om citrusar, men å andra sidan så verkar det som om dom kanske inte är det lättaste att ha att göra med... (gissar jag...) Fantastiskt att du kunde ha din i vanlig temperatur och att den klarade sig så länge... Jag önskar mig ett riktigt orangerie ute på min altan. tror att jag ska skriva till "Bygg-Lov"....  Nä, citrusar är inte de lättaste att odla, men när man väl kommit på knepet och lyckas få dem att trivas, då är det svårt att hålla samlarsinnena i styr... Sist jag var och skulle köpa citrus-jord, frågade jag om de inte fanns på större påsar än 18 liter. Det blir ju några påsar, när man ska plantera om 19 stycken... Fick då det konstiga svaret, att de flesta har bara EN citrus  och då kan 50 liter bli för mycket
|
|
|
|
|
06-03-2009, 19:58
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 13:10)  Byt du upp dig en storlek. Citrusar gillar inte om det är för trångt om fötterna... Ok. Då gör jag det! Kom hem så sent så jag har inte omplanterat ännu. Vilket är bäst: plast eller lerkruka? Har: en låg+vid lerkruka men utan dräneringshål i botten. Den krukan är ca 1-2 stl större än vad citrusen har nu. Har även lite större (än vad som är nu) plastkrukor MED dräneringshål. EJ låg/vid, utan normala. Jag har även massor med ännu större plastkrukor. Är det att föredra? Kanske det ser dumt ut då??? Har köpt både Hasselfors och Econova Citrusjord idag. Jag var så osäker och kunde inte bestämma mig så jag tog båda... Ville ju ha DEN BÄSTA!!!  (Fy sjutton, vilken dyr jord!!!  ) Ska man inte blanda i lite lecakulor i den...?
|
|
|
|
|
06-03-2009, 20:04
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 19:54)  Nä, citrusar är inte de lättaste att odla, men när man väl kommit på knepet och lyckas få dem att trivas, då är det svårt att hålla samlarsinnena i styr... Haha, ja, jag skulle tro det... Sist jag var och skulle köpa citrus-jord, frågade jag om de inte fanns på större påsar än 18 liter. Det blir ju några påsar, när man ska plantera om 19 stycken... Åhh, dra mig baklänges! Nä, du skulle väl behöva en långtradare med släp du... Fick då det konstiga svaret, att de flesta har bara EN citrus  och då kan 50 liter bli för mycket Ett bevis för att dom inte visste att "MariaS" existerar...
|
|
|
|
|
06-03-2009, 20:15
|
Medlem

|
Plastkruka med dränering är det bästa. Minsta krukan jag har till mina är på tre liter, de flesta står i fem-liters och sen har jag några som bytt upp sig till modiga 12 liter nu... PS, kan meddela att det är fler citrusar på ingående  Ska föresten bygga om vår gamla vedbod i sommar. Vi ska så att säga slå två flugor i samma smäll. Dels har vi redan grävt ner en badtunna därute, men nu tar vi och isolerar, sätter in panoramafönster och lite sånt också. då får ju jag automatiskt en liten vinterträdgård där ute Tänk att sitta där i badbaljans +35 med bubbel och titta genom panoramarutorna på snön som faller, ett gott glas vin på som balanserar på kanten och doften från nyutslagna citrusar....
|
|
|
|
|
06-03-2009, 20:24
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 06-03-2009, 13:32)  hade missat att skriva här!
Grattis till din nya citrus, Maria har skrivit hur du sköter den så gör dom som hon skrev så kommer den trivas.
jag har nu tagit ut samtliga citrusar ( har varit ca +5c +7c i skuggan och frostfritt under flera nätter), men snart får mina åka in igen. då det skulle bli kallt i helgen.
har man inget svalt ställe att övervintra dom på så kan man göra som jag har gjort denna vinter
jag hade dom ute så länge jag kunde (utan att utsätta dom för frost), sedan tog jag in dom och satte dom i ett svalt fönster ca +10c +20c. och med extra ljus. då tror dom att det är ''vår'' inne och börjar att blomma. och mina tappade inte blad förutom min apelsin som endast tappade 5-10blad.
innan har jag övervintrat dom i en källare som hållit ca +10c. men då jag denna vinter bor i lägenhet så hade jag inget val för mina plantor och jag trodde det skulle gå åt skogen, men det har faktiskt funkat bättre än vad jag trott. dom har ju fått vintervila fast ute.
annars om man kan är det bästa alt ett ljust utrymme som håller ca +5c +10c. Tack för grattiset Linus samt för dina tips! Jag tänker verkligen göra mitt yttersta  och jag hoppas att jag ska "ro i land" denna utmaning. Här har vi närmare metern med snö fortfarande, så att ta ut en citrus på altanen nu, skulle nog få mina grannar att ringa efter polisen... Dock, så har vi haft plusgrader 2 dagar i rad... Det kallaste som jag också har i mitt hus, är i min källare. I dagsläget så har jag alla pelargoner, fuxior, änglatrumpeter, frostkänsliga rosor, dahlior, kannor, m.m. där i matkällaren. Men, jag kommer inte att kunna ha citrusen där, för citrusen vill ju ha det BÅDE ljust och svalt.
Då jag inte tidigare har haft någon växt som har ställt dessa krav, så har jag av naturliga skäl inte ordnat det så heller. Har dock lite idéer, angående hur jag ska göra, inför nästkommande vinter och kommer så småningom att fundera tillsammans med ER... men nu vill jag ha VÅR OCH SOMMAR först!  CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 20:15)  Tänk att sitta där i badbaljans +35 med bubbel och titta genom panoramarutorna på snön som faller, ett gott glas vin på som balanserar på kanten och doften från nyutslagna citrusar.... Herregud, Jag tror jag svimmar... Det är ju MIN dröm också!!!
Tack Maria, då får det bli en plastkruka! Nu ska jag ta och sätta igång... Lägger väl in en bild sedan när det är klart.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|