Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237
Hej alla! Har gett upp om sticklingarna av blåvinge, jag bytt till mej! Har haft dem i vatten, skurit upp nya snittytor, satt i sandjord m plastpåse över i ca 10 dygn.... Men, de slokar! Har ej tappat blad---men de ser döende ut. Vad finns att göra? Inget????? Lessamt--jag hade en blåvinge på 90-talet, som var så jättevacker!!! Köpte den för 25kr i Uppsala--de som hade affären sa att den blir inget! Men---den växte o blommade i två år! Hjälp!!!!!!!!!!!!!! M-B
Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662
Det var inte den jag trodde, men underbar. Jag känner igen det botaniska namnet, kan tänkas att den finns på botan i upsala. Underbar blomma, tror jag plåtade den.
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Hmm, är det ingen som lyckats ta sticklingar på Blåvinge? Jag måste frisera min nu, den är så vildvuxen, och det är ju synd att bara slänga sticklingarna.
Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411
Jo då det går att ta sticklingar på den... jag har lyckats men jag minns tyvärr inte hur jag gjorde. Men jag kan tänka mej att det inte får vara för ny tillväxt, sånt brukar alltid vara lite svårt att rota. Sen så brukar det alltid funka bra om man tar bort ett bladpar så att den delen där bladen ska komma hamnar lite under jord. (eller i vatten)