Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stannat i växten, Skall man gödsla?
          Oasen
          Inlägg 20-03-2009, 18:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 17 688

Hej Allihopa!

Jag har dragit upp En blomma för dagen och Purpurvinda. De har blivit ca 10 cm höga och endast hjärterbladen har kommit fram. Sedan har de liksom stannat i växten och inget mer verkar vilja hända. De har inte vuxit något på en hel vecka nu.

Jag har också satt Flitiga Lisa och Petunia. De är endast 1 cm höga med pyttesmå hjärterblad. De har heller inte vuxit något på en vecka. Det är väl förtidigt för omskolning? Då skall väl de första "riktiga" bladparet ha kommit fram också? Skall man skicka på lite gödning istället? De är nu sådda i vanlig såjord. De står inomhus och i söderläge. Dock är det ett verandatak utanför som stoppar lite av solstrålarna.

--------------------
          Odlar i zon II-III.

"Om du väntar tills du är säker på att något är rätt, kommer du förmodligen inte att göra mycket av något."

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Nauti
          Inlägg 20-03-2009, 18:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Du behöver inte gödsla ännu. Det behövs aldrig innan rötterna nått ut till krukornas kanter. Vilket dina små inte lär ha gjort.

Min gissning är att du omedvetet gjort någonting som har stressat dem till att stanna i växten.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Oasen
          Inlägg 20-03-2009, 18:44
          Länk hit: #3

Medlem

De stod från början på diskbänken med ljusröret på. Dock noterade jag efter en vecka att lysröret blev väldigt varmt när det stod på en 14 h/dag så då flyttade jag dem till söderfönstret. Kan det med andra ord vara orsaken? Vad göra nu, vänta tills de har lugnat ner sig igen?

--------------------
          Odlar i zon II-III.

"Om du väntar tills du är säker på att något är rätt, kommer du förmodligen inte att göra mycket av något."

Citera
          Dilara
          Inlägg 20-03-2009, 19:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem nr: 8 879

Jag tycker att du ska vänta ett tag till både med omskolningen och gödslingen. De är inte förtjusta i att bli gödslade så här tidigt. Om det inte finns parasiter i jorden är det alltså bara att vänta.

--------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-03-2009, 20:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

I ett fönster med verandatak som skuggar denna årstid är troligtvis en mörkare plats än under ett lysrör (växter ser inte ljus som mänskliga ögat gör, det vi ser som ganska ljust kan växten se som knappt med energi så man överlever). Det är bara när det finns överskott av energi som växten kan växa, får växten så lite energi från ljuset att det bara kan hålla sig vid liv växer de i stort sett ingenting.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Oasen
          Inlägg 21-03-2009, 10:40
          Länk hit: #6

Medlem

Ah... Då kanske jag skall ställa dem i ett annat söderfönster där solen gassar på. Men är inte risken stor att det blir för varmt då och de bränns istället?

--------------------
          Odlar i zon II-III.

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-03-2009, 11:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Vid ett miljöombyte är det väl inte helt ovanligt att växterna stannar av i tillväxten ett kort tag efteråt tills de vant sig. I ditt fall kan både ljuset och temperaturen ha skiljs en hel del på platserna, så jag skulle också bara ha väntat smile.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-03-2009, 13:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ett söderfönster är ofta inte optimalt att odla i, som du säger blir det ofta för varm och vid värme förbrukar växten mer energi = det blir ändå inte så mycket energi över för tillväxt. Ett ljust fönster utan jättegassande sol brukar vara det bästa.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Maggan H
          Inlägg 21-03-2009, 18:14
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Lägger mig i med att säga att mina små, med endast hjärteblad, får en svag dos blomgödning om de stannar. coolgleam.gif Jag har haft en hel del sådder som bara stått o stampat, och detta har gett dem en skjuts framåt. Jag tycker det funkar bra, men var och en får göra som den vill så klart! Observera att det ska vara svag dos!

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon