Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> dränering, torv, sand, Hoppas att någon kan förklara
          lissa
          Inlägg 22-03-2009, 03:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jag förstår mig inte på det där med vad man ska blanda i jorden så att den ska dränera bra..för med bra dränering menas det väl att vattnet inte ska vara kvar länge i krukan, för att rörterna inte ska ruttna?
          Nu har jag just bytit en massa krukor, och då tycker jag att det verkar som om jord som har haft mycket sand, väldigt finkornig sådan, har varit väldigt fuktig i bottnen, och antingen har jag inte blandat i den på ett bra sätt, eller också har sanden en tendens att samlas på bottnen när man har vattnat under ett år eller mer, och när den har samlats så blir det lite vått.... Och om jag har haft i mycket kokosfiber så har det varit nästan blött en bit ner i krukan..Speciellt om jorden har fått en riktig rotblöta och dessutom stått i vatten 30-60 minuter,(( för dom som inte är i självbevattnande krukor brukar få vatten på det sättet)) och i teorin har jag uppfattat det som om kokosfiber ska dränera bra..

Jordar som verkar lite "feta", dvs, som om den inte kan ta åt sig vattnet på en gång verkar vara ett kapitel för sig själv.... När det är så brukar jag först spraya ordentligt på ytan, för sen brukar den kunna ta åt sig vattnet på ett helt annat sätt...och torven ( den ljusa) är en av dom feta jordarna, och den tar som sagt väääldigt lång tid på sig att bli genomblöt, men sen håller den jorden ordentligt fuktig länge, men på ytan ser den torr ut på en gång... Jag har verkligen fått en massa överraskningar när jag har kommit en bit ner i krukorna, och det är därför som jag frågar er nu så att jag ine gör samma fel igen..

Jag hoppas att någon kan hjälpa till med att förklara hur det står till med torv, sand och kokosfibern. Hur ska man vattna dom, och vilka som dränerar bäst, och om dränera verkligen betyder att dom torkar fortare...
          Ursäkta längden, men jirden är ju väldigt viktig om man vill ha ett bra resultat...
          blomma.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-03-2009, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

sand eller fintorv eller kokosfiber dränerar inte så bra.

ska du ha en jord som dränerar bort vattnet så är det enklast att blanda upp blom/plantjorden rejält med små grus eller leca och/eller ''grov'' torv och/eller grov kompost.

att det alltid är fuktigt längst ner i krukan gör inget(dock ska det ej vara blött). det är ovan delen som behöver torka upp för en del växter då dom oftast ruttnar vid jordytan/stammen och det är det som dödar växten. skulle det istället bli väldigt blött längst nere så ruttnar endast rötterna vilket för växten är bättre då det är lättare att återskapa rötter. en rutten stam blir döden direkt då det är något som växten inte kan läka.

du ska ju vattna efter vad växten kräver, en del vill torka ut 2 till 4dagar och en del vill bara torka upp 1 till 2dagar, andra vill alltid ha fuktigt. det är det man måste lära sig.

en uttorkad ''finfödelad'' torvjord är enklast att vattna upp om man dränker hela krukan och jorden i en spann med vatten och låter den stå där tills det slutar att bubbla, att spraya på ytan gör ingen stor nytta då det oftast torkar bort lika snabbt som det kom och att det inte fuktar upp hela jorden så när man väl vattnet så komnemr vattnet ändå inte ner I jorden.

Citera
          lissa
          Inlägg 23-03-2009, 02:36
          Länk hit: #3

Medlem

Tack snälla Flaxss, jättebra förklaring, så nu hoppas jag att jag inte får överraskningar nästa gång jag byter krukor thanks.gif

Det där med att spraya lite på jorden är något jag gör för att dom "feta" jordarna innan jag vattnar dom , för jag har märkt att dom då tar till sig vattnet från vattenkannan på ett helt annat sätt,..så jag sprayar inte isf att vattna.. och åtminstonde fungerar det kanon för mig att göra så.. Tack igen för hjälpen..

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-03-2009, 17:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan
          När Kokosjord absorberar vatten blir volymen större, det är lätt att konstatera bristen på vatten i jorden.

H:Bassam

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-03-2009, 17:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hej Lissa!

shy.gif Ja, visst är det väl lite knöligt med alla växter som vill ha lite "olika" jordar att växa i?

I somras höll jag nästan på att bli tokig laugh.gif för att jag tyckte att det var så rörigt med grus och torv och leca och pH-värden hit och dit. Koskit och hästskit och gud vet allt....

Jag googlade då och hittade en (med mina mått mätt) kanonsida, som handlade om "Jord och Jordförbättring". Den har hjälpt mig en hel del kan jag säga, både i mitt trädgårdsarbete samt även bland krukväxterna. Har man "grundingredienserna" så kan man ju mixtra till jorden efter vad växten vill ha.

Läs och begrunda. Hoppas att det i alla fall är något som passar och intresserar.
          kompiskram.gif

http://web.telia.com/~u17505811/Jord.htm

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-03-2009, 18:00
          Länk hit: #6

Medlem

nästan alla krukväxter vill ha blomjord eller plantjord eller kogödsel(på påse) som man sedan själv blandar upp med leca eller grus. detta funkar till det mesta.

jag tycker det är väldigt enkelt med jord till krukväxter. jag kör samma till allt (förutom citrusar och växter som vill ha lågt ph). till dessa köper man citrusjord eller roddisjord.

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-03-2009, 18:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (lissa @ 23-03-2009, 02:36) *
          Tack snälla Flaxss, jättebra förklaring, så nu hoppas jag att jag inte får överraskningar nästa gång jag byter krukor thanks.gif

Det där med att spraya lite på jorden är något jag gör för att dom "feta" jordarna innan jag vattnar dom , för jag har märkt att dom då tar till sig vattnet från vattenkannan på ett helt annat sätt,..så jag sprayar inte isf att vattna.. och åtminstonde fungerar det kanon för mig att göra så.. Tack igen för hjälpen..

Feta jordar är en benämning man brukar ha om jordar som är näringsrika och mullhaltiga. En torvjord är inte direkt "fet" i den betydelsen. Att din torvjord tar upp vatten bättre när du sprayar på den beror på att fibrerna i torv gärna tovar ihop sig när de torkar och mullen blir då kompaktare och när det inte finns några porer i mullen så sjunker vattnet ned långsammare och på grund av ytspänningen kan då vattnet stanna på ytan och inte absorberas. När du fuktar jorden först så sväller den upp och blir porösare igen och vattnet kan sjunka in i porerna. Man kan visst tillsätta någon droppe diskmedel i vattnet med för att motverka ytspänning.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Nauti
          Inlägg 25-03-2009, 18:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (flaxss @ 22-03-2009, 11:45) *
          sand eller fintorv eller kokosfiber dränerar inte så bra.
          Kokos suger ju åt sig en del vatten, sedan rinner ju resten rakt igenom. Då borde det ju vara ganska bra dränering? tongue.gif Jord suger ju också upp en del vatten men om man övervattnar blir det för blött. Kokos blir inte.

CITAT
          Tack för frågan
          När Kokosjord absorberar vatten blir volymen större, det är lätt att konstatera bristen på vatten i jorden.
          Jag vet inte vad du menar med kokosjord, men kokos som absorberar vatten kan väl rimligtvis inte ha brist på vatten? tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-03-2009, 18:29
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Nauti @ 25-03-2009, 18:17) *
          Kokos suger ju åt sig en del vatten, sedan rinner ju resten rakt igenom. Då borde det ju vara ganska bra dränering? tongue.gif Jord suger ju också upp en del vatten men om man övervattnar blir det för blött. Kokos blir inte.

jo just det den suger ju åt sig vattnet det som kokosen inte klarar av att suga upp mer är det som DU SER rinner igenom men kokosen håller kvar vattnet också vilket inte är nyttigt för alla växter, till växter som kräver väl dränerat är grus,grov sand,leca bättre då det inte suger åt sig utan dränerar bort vattnet direkt plus blir där luftigt så att jorden inte håller sig kompakt och blöt, vill man få en ännu luftigare jord så är det bra att använda grov kompost.

samma sak med fin torv att den först suger åt sig jätte bra och sedan torkar in hårt varav när den väl torkat in blir svårt att fukta upp. och har du finsand så blir det för kompakt och slammar igen.

tar du kokos''fiber'' och blandar upp med grus,leca så får du en väldräneradjord men inte enbart med kokosfiber. kokos kan bli förblött det kan jag lova dig. jag har också haft kokosfiber.

Citera
          lissa
          Inlägg 26-03-2009, 03:23
          Länk hit: #10

Medlem

Att kokosfibrer som har fått rejält med vatten tar lång tid på sig att torka, det såg jag ju som jag skrev i början att jag upptäckte vid krukbytet..
          och ju längre ner i krukan man har den, ju större risk att det blir blött, så man ska kanske vara lite försiktig med jur man använder den. Som jag vattnar bör jag absolut försöka att inte ha kokosfibern långt ner, så när jag fyller på jord vid omplntering tar jag mest "vanlig" jord nertill, och sen uppblanda med kokosfiber, den kommer ju att komma neråt ändå vid vattningen, och just därför är det ju bra att tänka på sån saker vid krukbyte.
          Jag är tacksam för alla råd och förklarningar jag har fått, dom kommer att vara till stor nytta...
          Jag antar att Bassam menar att om man ser att jordmängden i krukan verkar ha minskat så betyder det att kokosfibern är torr...också ett sätt att kontrollera utan att använda fuktmätaren..
          Nauti..Jag har inte hunnit gå till din kokosfibersodling än, men det ska bli roligt att se hur det fungerar, och vilka experiment du sysslar med smile.gif ....
          SussieF det var en jättebra sida som sitter bland mina favoriter nu..verkligen kanon bra där man får svar på det mesta... bravo.gif
          Flaxss..jag har som du hitintills inte varit kinkig alls med jord, men tänkte att det nog var dags att börja tänka lite mer på sånt nu, och här hittar jag varken ko eller höns gödsel på påse ätt, så då måste jag ju försöka kompensera det med annat... yes.gif
          MarkusH..du har ju helt rätt i att om man har nångra droppar diskmedel i vattnet så tar det ju bort ytspänningen, och dessutom harmar det ju inte växten, kanske tvärt om, man kanske blir av med lite ohyra på kuppen tummenupp.gif
          thanks.gif till er allihop för all hjälp kram2.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 15:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon