Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinterförvaring pelargoner, Plast- eller lerkrukor?
          Barbro
          Inlägg 29-09-2003, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 133

Vissa pelargoner har ju jättekrukor och sitter t o m flera i samma kruka. På grund av utrymmesskäl måste jag plantera om dem i mindre krukor. Vad är då bäst? plast- eller lerkrukor?
          Barbro

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 29-09-2003, 19:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Det beror faktiskt på Dig Barbro :-)
          lerkrukor för dem som övervattnar ofta och vattnar oftare. Plantorna får ofta mkt sämre rotsystem i lerkrukor då ju krukan stjäl fukt så rötterna lindar sig ofta runt krukväggen. Det problemet har man itne med plastkrukor, men den är ju fulare. Och ahr man soliga fönster blir rötterna varmare med plastkrukor.
          Plasten är billigare....

Över vintern spelar det ingen roll tycker jag personligen utan det är nog mer valet av krukor vid omplanteringen i vår som spelar roll.

Hälsar ingrid

Citera
          Barbro
          Inlägg 29-09-2003, 19:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 133

Hej Ingrid tack för ditt svar. Jag har dem ju så pass kallt ( ca 8 grader) så jag behöver ju inte vattna ofta och fönter finns det men inte direkt sol - har dem på hyllor på väggarna. Men som du säger till våren skall de ju placeras om och då blir det ju de snygga krukorna som kommer fram. Skönt om det går lika bra med plasten - är litet lätthanterligare tycker jag. De växter som står i jättestora krukor tycker du jag att de ska få vara kvar eller går det bra att sätta dem i mindre kurkor också? De stora tar ju sån plats.
          Barbro

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 29-09-2003, 20:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Egentligen är det inte optimalt att plantera om nu - men måste man så åste man. Jag kan ibland använda de större krukorna att smyga ner mindre krukor ovanpå - om det går och sparar plats på det sättet.
          Det är ett eländigt jobb att potta ner dem i storlek :-/ men måste man så måste man.

Jag ahr alla mina växter i plast faktiskt :-) det fungerar bra.

Hälsar ingrid

Citera
          lolo
          Inlägg 29-09-2003, 22:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Om man ska förvara pelargonerna väldigt svalt och därmed väldigt torrt, behöver de inte stå i krukor alls. Då kan man bara ställa den t.ex. på ett plastunderlag eller annat. Vid 2-5 plusgraders (minimitemperatur, annars risk för frost) förvaring i mörker behöver pelargonerna knappt en matsked vatten under hela vinterårstiden. Men man kan ändå kolla hur torr jorden verkar. Det är ändå bättre att låta bli att vattna, risken är annars stor att de ruttnas.

Om du ändå kanske kan det, skulle jag råda att låta pelargonerna stå kvar i sin större kruka till våren.

mvh Ann-Louise i Umeå

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          candyfloss
          Inlägg 30-09-2003, 09:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 304

Hej, ja de pelargonierna. Jag har mina alltid i lekrukor,tycker att man mindre lätt övervattnar - men de måste passas, specilellt lite bökigt med miniatyrerna.
          Jag förvarar mina pel. utom mini, dvärgar och vildarteran i matkällaren där det kan bli upp til 10 om det är en varm vinter- brukar ge mkt lite vatten cirka en gång per måndad, alltså i lerkrukor.

Citera
          annaviktoria
          Inlägg 30-09-2003, 09:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 1 754

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-09-2003, 20:31)
          Plantorna får ofta mkt sämre rotsystem i lerkrukor då ju krukan stjäl fukt så rötterna lindar sig ofta runt krukväggen.

Det visste jag inte! Se vad man lär sig... rolleyes.gif

Jag tänkte låte mina vara som de är och plantera om till våren, men det är mitt första år som seriös pelargonodlare, så ta mig inte på orden.

Övervattning? Hela sommaren har jag haft problem med att de har blivit snustorra på någon dag bara. Eller menar ni övervattning under vintern? Jag tänkte ställa dem på en ganska mörk vind, kanske 5-10 grader... låter som det bästa jag kan göra med tanke på alla råd jag läst här.

Hur funkar det att ha någon stående i fönstret i rumstemperatur under vintern? Söderläge, kanske..?

--------------------
          AnnaViktoria
          zon 3 Stockholms skärgård
          <span style='color:green'>Se det som syns!</span>

Citera
          Lotta fr. Romela...
          Inlägg 30-09-2003, 20:23
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 526

Nu under vintern har jag några plantor krukade i plast annars är jag en lerkruksfantast.
          Om du måste för utrymmets skull ta och plocka upp plantorna och sätt i mindre krukor.
          En regel vid pelargonövervintring är ju svalare man har desto mindre vattnar du.
          Om det är riktigt torrt i krukorna och det är en riktig kylperiod, vänta då med vattning tills det blir lite mildare, annars kan man lätt dränka dem. Jag har mina i en ouppvärmd källare med lysrör och tempen går upp och ner lite.

Lerkrukan, som suger upp vatten fungerar som en kylning åt rötterna om sommaren.

Appropå rotsnurr så tycker jag att jag ser det lika ofta i plastkrukor. Hur ser inte växter ut som man köper snabbdrivna på snabbköpet. De står ju uteslutande i plast. Enligt min mening uppstår rotsnurr när växten har för liten kruka.

Med lerkruka är det lättare att ge pelargonerna en rejäl genomvattning utan att riskera att pelargonerna dränks= får för dåligt med luft som enligt mig lätt sker med plast eller glaserad lerkruka.

Och sist men inte minst, de är så vackra. Jag odlar främst för att uppleva skönhet. En vacker kruka framhäver en vacker växt.

Inte tar vi väl på oss gummistövlar till finklänning.

Nåja några nackdelar finns ändå, de är dyra.(men det finns loppis) och de är jobbiga att tvätta vid omplanteringar. Ett heldagsjobb om man har ett par 100. smile.gif

Citera
          lolo
          Inlägg 30-09-2003, 22:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Hej Lotta från Romelanda! Pelargoner behöver inte bli så dyra, om man t.ex. byter skott med varandra! Ett bra tips, då man ofta får etablerade, fina exemplar jämfört med starkt uppdrivna exemplar från blomsteraffären. rolleyes.gif
          /Ann-Louise i Umeå

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          Lotta fr. Romela...
          Inlägg 01-10-2003, 22:58
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 526

Hej på er.
          Jag skrev nog lite virrigt i förra inlägget.
          Nackdelarna jag talade om gäller lerkrukorna som är dyrare att köpa än plastkrukor.
          Över hälften av mina pelargoner har jag bytt till mig med medlemmar från pelargonsällskapet och på det hela taget ingen farlig kostnad alls.

Jag håller verkligen med om att snabbdrivna köpeplantor ofta är både dyra och har en tveksam kvalitet. Ett litet tips att plantera om såna växter så fort man får hem dem.

Om jag fortsätter resonemanget kring krukor så passar tex. inte fuchsia, kopparblad, kohleria eller ormbunkar i lerkrukor. Det blir för torrt, till dem använder jag glaserade 50 tals krukor, taikrukor (de där i set om 4 för 129kr eller så) eller plastkruka med ytterkruka över.

Annaviktoria, det går ofta bra att övervintra pelargoner i fönstren också. Då gäller regeln, så ljust och svalt som möjligt. Nackdelen är att pelargonerna ofta ser väldigt risiga och fula ut mot senvintern men man får ställa dem bakom en gardin och gömma det lite. Gardiner fungerar ju också som ett värmestopp inifrån rummet. Mellan fönstret och garidinen blir det ofta svalare än inne i rummet.
          Bor man i lägenhet kan fönstren i trappuppgången vara ett tips.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon