Hej. Detta blir min första post här på odla.nu. Även om jag inte har helt ogröna fingrar så har jag som nybliven husägare tvingats inse att det är en väldig massa jag inte behärskar.

Men det här forumet verkar ha en hel del kunnigt folk så jag hoppas kunna få lite hjälp med en del frågor jag har.
Börjar med en häck som skall anläggas som vindskydd. Det gäller en 40 meter lång sträcka i söderläge som vetter mot en åker. Det blåder ofta därifrån, och ibland rätt kraftigt. Marken är bördig lerjord. Jag bor i gamla Skaraborgs län, alltså zon 2-3. En höjd på två till tre meter vore idealet, och det skall helst inte vara en barrväxt utan en lövbuske som gärna behåller bladen i större delen av året. Jag lutar åt avenbok (Carpinus betulus) eller oxel (Sorbus intermedia). Ett avlägset alternativ är någon form av thuja.
Har ni några synpunkter på de här växternas lämplighet givet förutsättningarna jag angett, eller har några alternativa förslag, så uppskattar jag om jag kunde få höra dem. Kunde till exempel häckoxel, Sorbus mougeotii, vara ett alternativ? Är osäker på i vilken utsträckning bladen sitter kvar över vintern.
En relaterad fråga gäller om man skall köpa på barrot eller i kruka. Jag har fått för mig att man ger växterna betydligt bättre förutsättningar om man köper på kruka, och även om det är dyrare känns det som om det kunde vara värt det. Åsikter?
/Ola