Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vattnen vars pH höjs med soda, kan man vattna kalkskyende växter med det?
          Nauti
          Inlägg 03-04-2009, 14:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Jag har fått reda på att vattnet som jag har i kranen inte höjs med kalk utan att soda används. Jag vet att vissa orkidéer och köttätande växter inte gillar kalk. Så kan man vattna dessa med vatten som höjts med soda utan att de lider av det på något vis?

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          KURT
          Inlägg 03-04-2009, 15:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Nauti @ 03-04-2009, 14:12) *
          Jag har fått reda på att vattnet som jag har i kranen inte höjs med kalk utan att soda används. Jag vet att vissa orkidéer och köttätande växter inte gillar kalk. Så kan man vattna dessa med vatten som höjts med soda utan att de lider av det på något vis?

Det beror nog på vad det är för soda? Är det natriumkarbonat (kalk) eller natriumhydroxid? Är det vatten från det kommunala nätet, så borde det finnas information om kalkhalten i vattnet. Annars är det ofta överdrivet, hur känsliga växter egentligen är för kalkhalten i vattnet.

Citera
          Azur
          Inlägg 03-04-2009, 18:02
          Länk hit: #3

Gäster

Normalt sett används kalciumhydroxid. Det både höjer pH och sänker vattnets hårdhet genom att kalciumjonerna reagerar med bikarbonat i vattnet och faller ut som kalksten.

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-04-2009, 11:33
          Länk hit: #4

Medlem

Det står att de slutade använda kalk för några år sedan. Så det lär väl vara natriumhydroxid då. Det finns information om hur mycket kalk det är i vattnet tror jag. Jag antog i alla fall att kalcium var kalk tongue.gif På det står det:

"Kalcium 5,5 mg/l" och rekommenderat är under 100mg/l.

Vattenkvaliten verkar vara mycket bra här och det skulle vara bekvämt att slippa samla regnvatten till växterna.

Jag tror inte att det är överdrivet att de inte tål kalk. De flesta verkar ju råda till att använda kalkfritt vatten som regnvatten eller osmosvatten. Sedan är det väl bättre hur som helst och jag vill ju vara snäll mot mina växter tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Nauti
          Inlägg 07-04-2009, 19:23
          Länk hit: #5

Medlem

Eftersom det inte finns någon nysnö att ta in och smälta och det regnar inte så frågar jag här igen eftersom jag inte fick något svar på det egentligen.

Är det någon fara att vattna köttätande växter med detta vatten? Kanske kan man använda det sålänge tills det blir sommar och konstant regnande så att man kan samla på sig regnvatten? tongue.gif

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 07-04-2009, 21:23
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Nauti @ 07-04-2009, 20:23) *
          Är det någon fara att vattna köttätande växter med detta vatten?

Det innehåller mer salter än vad köttätande växter gillar, men det är säkert bättre att vattna med det än att låta växten torka ihjäl.

Men om jag var du skulle jag hellre tina gammal snö (om du fortfarande har liggande snötäcke). Den är visserligen lite skitigare, men har förmodligen fortfarande lägre saltinnehåll än kranvattnet.

Redigerat av Azur: 07-04-2009, 21:24

Citera
          Nauti
          Inlägg 07-04-2009, 21:47
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Azur @ 07-04-2009, 22:23) *
          Det innehåller mer salter än vad köttätande växter gillar, men det är säkert bättre att vattna med det än att låta växten torka ihjäl.

Men om jag var du skulle jag hellre tina gammal snö (om du fortfarande har liggande snötäcke). Den är visserligen lite skitigare, men har förmodligen fortfarande lägre saltinnehåll än kranvattnet.
          Tack för svaret smile.gif Vattnet har 16,4mS/m, vilket jag tror är ganska litet. Men jag gör nog så att jag smälter snö eller väntar på regn. Men jag är så rädd för att de där skitiga snödrivorna skall vara fulla med tungmetaller från bilarna som är ännu värre för dem. I värsta fall får jag väl gå och betala dyra pengar för batterivatten i någon affär sad.gif

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-04-2009, 15:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Om du lägga vilket syra till vatten kalciumsten ska gå tillbotten och sedan du kan kan vattna.

H:Bassam

Citera
          Azur
          Inlägg 08-04-2009, 21:34
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (Nauti @ 07-04-2009, 22:47) *
          Tack för svaret smile.gif Vattnet har 16,4mS/m, vilket jag tror är ganska litet.

Det är ganska lågt för kranvatten, ja. Normalt mellansvenskt sjövatten har en ledningsförmåga på 25-30. Regnvatten, å andra sidan, ligger under 0.5.

CITAT
          Men jag är så rädd för att de där skitiga snödrivorna skall vara fulla med tungmetaller från bilarna som är ännu värre för dem.
          Olja, sot och vägsalt är nog värre, men tar du snön 50 meter eller så från närmsta väg är det nog ingen fara.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 23:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon