Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Änglatrumpet
          Monarda
          Inlägg 06-04-2009, 18:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Har en änglatrumpet av någon mindre sort som tyvärr har fått stå lite på undantag. Förra året planterade jag inte ens om den och i höstas tänkte jag nästan kasta den. Nu har den stått i källaren hela vintern och när lysrören kom igång i januari för mina frösådder så hakade trumpeten på och började växa den också. Nu ska den i alla fall planteras om men jag vill minnas att jag läst någonstans att man måste beskära trumpeterna för att den ska blomma. Är det verkligen så? Och hur mycket i så fall? Så här ser den ut just nu.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Irene_L
          Inlägg 06-04-2009, 19:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Nej du behöver inte beskära den för att den ska blomma. Den blommar sen när stammen delat sig till ett V och det gör den av sig själv! tummenupp.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          sagani
          Inlägg 10-04-2009, 20:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 10 031

Jag fick ett tips här förra sensommaren att när det var dags att plantera om änglarna till våren (dvs jag gjorde det idag smile.gif ), så skulle man plantera dem i kogödsel, för att de skulle kunna få ordentligt med gödning.
          Samt använda pelletsgödsling istället för flytande, så man kunde låta dem torka ut ibland (det är deras försvar att blomma).

För frågan med beskäring, så beskär jag bara när de helt enkelt är för stora, och då sker det innan jag tar in dem till hösten. Jag vet att vissa tycker detta är fel, men vad göra - när uterummet bara är 2 m i tak och änglarna är över 3 m höga?!?! wink.gif

Annars trimmar jag till de andra (jag har ca 30 st) till våren, när det är dags att väcka dem. Men jag klipper inte ner dem.

Bara lite tips, jag har själv inte provat (förrän idag!) att plantera i kogödsel. Så nu får vi se om det blir succé, eller alla dör :s

Mvh
          Sagani

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-04-2009, 21:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Succé, garanterat! tummenupp.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-04-2009, 22:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (sagani @ 10-04-2009, 21:32) *
          Jag fick ett tips här förra sensommaren att när det var dags att plantera om änglarna till våren (dvs jag gjorde det idag smile.gif ), så skulle man plantera dem i kogödsel, för att de skulle kunna få ordentligt med gödning.
          Samt använda pelletsgödsling istället för flytande, så man kunde låta dem torka ut ibland (det är deras försvar att blomma).

För frågan med beskäring, så beskär jag bara när de helt enkelt är för stora, och då sker det innan jag tar in dem till hösten. Jag vet att vissa tycker detta är fel, men vad göra - när uterummet bara är 2 m i tak och änglarna är över 3 m höga?!?! wink.gif

Annars trimmar jag till de andra (jag har ca 30 st) till våren, när det är dags att väcka dem. Men jag klipper inte ner dem.

Bara lite tips, jag har själv inte provat (förrän idag!) att plantera i kogödsel. Så nu får vi se om det blir succé, eller alla dör :s

Mvh
          Sagani

Jag körde kogödsel tills jag hittade Hasselfors U-jord. Visst var det bra med kogödseln och granulerad hönsgödsel, men med U-jorden, blev det BARA vattningen kvar att tänka på. Men det kan nog vara en smaksak. Jag tycker i alla fall att färgerna blir bättre med U-jorden.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-04-2009, 22:44
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

du kan klippa veck den döda grenen (den som är brun nere vid).

annars om du ska klippa dom så gör du det så fall ovan en naturlig delning. då kommer dom blomma som normalt.

annars om du måste klippa under en naturlig delning så får du göda och ge mycket vatten så det kommer en ny sån och då blommar den mycket senare på sommaren.

CITAT (MariaS @ 10-04-2009, 22:38) *
          Jag körde kogödsel tills jag hittade Hasselfors U-jord. Visst var det bra med kogödseln och granulerad hönsgödsel, men med U-jorden, blev det BARA vattningen kvar att tänka på. Men det kan nog vara en smaksak. Jag tycker i alla fall att färgerna blir bättre med U-jorden.

det ska jag testa med mina att ha U-jord ! har bara kört kogödsel och blåkorn.

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 11-04-2009, 17:52
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

jag har alltid klippt ner mina änglar på hösten... av utrymmesskäl, och dom kommer så snällt varje vår... brukar vara upp till taket i uterummet, och tre meter vida...och fulla med blommor... så hos mej funkar det att klippa ner hela...

i år hade jag tänkt ha dom ute, för de tar alldeles för mycket plats tycker jag....
          får se hur det går.. dom är ju så ömtåliga för blåsten...

nån som har dom ute i fristående rabatt?? såg på nån bild, och det såg fint ut, men jag undrar hur dom klarar sej, eftersom dom blir såå fula i bladen så fort det blåser lite...??

Citera
          pejori
          Inlägg 11-04-2009, 18:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Monarda @ 06-04-2009, 19:37) *
          Har en änglatrumpet av någon mindre sort som tyvärr har fått stå lite på undantag. Förra året planterade jag inte ens om den och i höstas tänkte jag nästan kasta den. Nu har den stått i källaren hela vintern och när lysrören kom igång i januari för mina frösådder så hakade trumpeten på och började växa den också. Nu ska den i alla fall planteras om men jag vill minnas att jag läst någonstans att man måste beskära trumpeterna för att den ska blomma. Är det verkligen så? Och hur mycket i så fall? Så här ser den ut just nu.

Jaha...Nu åkte min på tippen... angry.gif
          Efter den bilden och när jag kollade min, hittade jag ett litet blad på i runda slängar en halv cm längst ner i krukan... crying.gif
          Ska ägna mej åt annat än trumpeter tydligen. giggle.gif

Jättefin är din, så sätt bara ut den när risken för frost är över. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          sagani
          Inlägg 12-04-2009, 19:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 10 031

Tänkte på en sak...

Ni som har vanan inne att plantera i kogödsel (har ingen lust att plantera om alla en gång till, för att byta till U-jord...), när börjar ni med blå korn efter det?
          Jag har absolut inte ställt ut mina ännu (eller jo, jag asar dem in och ut varenda dag - vågar inte ha dem ute på natten), utan de blev omplanterade för 2 dgr sedan, i kogödsel. Hur länge ska ajg vänta med blå korn - eller ska det börjas redan nu?!?!

På tal om att ställa dem i rabatt. Jag har några stående i en rabatt, men det är vid en mur, så de står hyfsat skyddade där. Resten har jag i stoooora året runt krukor på uteplatsen, där det från o till blåser ordentligt. De fäller lite blad ibland, men jag har inte upplevt att de blommar mindre eller får sämre färg.

Mvh
          Sagani

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-04-2009, 21:48
          Länk hit: #10

Medlem

mina har jag haft ute nu dygnet runt hela veckan, och flera nya blad har kommit och en synbar tillväxt. jag tar in mina eller skyddar med bubbelplast/grön vinterväv om väderprognosen säger att det ska bli frost.

när jag planterar om mina i feb-mars så väntar jag ca 4v och då ger jag fulldos med blåkorn och det ger jag en gång i veckan hela säsongen.

Citera
          Monarda
          Inlägg 12-04-2009, 22:07
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Har jag fattat rätt att det är ok att plantera i ren kogödsel? Kan jag ställa ut min i växthuset redan nu när mintemperaturen är 5 grader?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-04-2009, 22:34
          Länk hit: #12

Medlem

ja du kan plantera dom direkt i kogödsel (på påse) eller i någon annan bra näringsrik jord.

mina har gett tillväxt när dagstempen varit i skuggan runt +15c +18c (i solen varmt) och natttemp under +5c och nära 0c utan skydd. men vid frost måste dom vara inne eller få skydd.

Citera
          tigrella
          Inlägg 30-04-2009, 10:42
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 21 843

Jag tar ut mina änglatrumpeter nu, de har stått på en lagom ljus plats under vintern. Har växt ca 40 cm nu, kan jag plantera om den nu? Skaffade den förra året och satte i vanlig plantjord, då blommade den inte alls.
          Jag har också en röd som inte ser ut att vara något liv i, ska jag ge den en chans att bli omplanterad också?

Citera
          tepa
          Inlägg 30-04-2009, 11:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag har haft min Änglatrumpet ute nu på nätterna också ca en vecka. Bladen som var kvar efter vintern har börjat sloka, den fick ny U-jord förra helgen. Vad beror det på ? Jag har nog vattnat. Ska den göra så innan den börjar ta fart och växa igen ? Har inte sett någon ny tillväxt.

Hälsn Tepa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon