Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kyrkogård
          Erika i Sandvike...
          Inlägg 07-04-2009, 15:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 11 357

Jaaaa ,faktum är att nu när rosorna börjat tina fram så står dom i vatten upp till "halsen" och det mesta ser ut som en roskyrkogård. Mycket ser kolsvart ut och ena "kudden" med rosenbräcka är så svart att det ser ut som en kolhög.

Fyyyy f-n man blir så ledsen, tydligen har den här vintern varit tuffare än tuffast...

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Stiffe
          Inlägg 07-04-2009, 19:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Jaha, då är det väl min uppgift att strö salt i såren. naughty.gif Här har alla rosor klarat sig över förväntan. Många tycks inte ha frusit ett endaste dugg. Däremot har jag två skärmlavendlar som ser misstänkt döda ut, men de går bara till zon 2 så det tar jag inte så hårt, även om det alltid är tråkigt när något dör.

Lite märkligt är det ändå eftersom vi har haft en rejäl vinter även här i söder. Barmarksfrost (-10 - -15°C), och hårda frostnätter efter kvällsregn. Klätterrosorna har haft mängder med stora istappar hängande i grenarna efter takdropp och därpå följande polarkyla och halv snöstorm. När jag tänker närmare på saken så måste jag konstatera att när rosorna här är griniga, så tycks det inte ha något nämnvärt samband med vintervädret?! confused.gif Eller drar jag förhastade slutsatser med endast 8 trädgårdsår i bagaget? g.gif

Erika, har ni haft en ovanligt blöt vinter, dvs att det stått mycket vatten i marken när väl vintern slagit till i år?

/S

Citera
          renate
          Inlägg 07-04-2009, 20:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Usch vad tråkigt Erika,här ser det ut att alla rosor har klarat sig här med,fast de få rabattrosor jag har ser inte så roligt ut men de kommer ner ifrån.Kan det vara stående vatten som inte kan rinner av som är ursaken till att rosorna inte mår bra.Sa vitt jag förstår har du många rabattrosor,de är väl lite känsligare än buskrosor.jag hoppas att de återhämter sig och inte är döda.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Ezereht
          Inlägg 07-04-2009, 20:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Vad tråkigt *kramar om*

Ingena ning hur mina mår ännu, tjockt med snö kvar än.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          gulmåra
          Inlägg 07-04-2009, 20:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 256
          Medlem nr: 13 397

Usch, inte roligt när allt ser hopplöst svart ut! Det kan ju repa sig underifrån... hoppas det!!

Här ser det mesta ut som vanligt, dvs ganska bra trots lång tid med kyla helt utan skyddande snötäcke. (Utom bland förrådets sticklingar då... -cry-.gif ) MEN tjälen är kvar och solen strålar så jag är inte lugn ännu fast att jag har tåliga rosor. Det har hänt förr att mycket får klippas bort senare i maj pga av intorkade grenar.

Citera
          Tosan
          Inlägg 07-04-2009, 20:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Mina står åxå inbäddade i massa snö, bara nån enstaka topp som sticker upp... Men rosorna i källaren har börjat blomma en efter en. Först ut var Dresden Doll, sedan kom Rhapsody in blue, så en röd ros som var felmärkt med namnet poetry in motion. Nu har Edelweiss precis slagit ut en blomma och tätt efter kommer sangenhäuser.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Stiffe
          Inlägg 07-04-2009, 21:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Nu snackar vi "källare". tummenupp.gif
          /S

Citera
          Tosan
          Inlägg 07-04-2009, 21:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Stiffe @ 07-04-2009, 22:06) *
          Nu snackar vi "källare". tummenupp.gif
          /S

Ja, man måste ju hitta på nåt åt de där stackarna som inte tål en riktig vinter giggle.gif Ska testa nån i matkällaren nästa år och se om de trivs lika bra som vinet där... De far ju inte illa av att vila direkt...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Kajsa
          Inlägg 08-04-2009, 22:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Hoppas inte allt förblir nattsvart Erika ! Har du så mycket snö så att det blir sjöar runt rosorna när det smälter ?Tröstekramar av mig. Jag har varit ute mycket i trädgården sista dagarna städat och grävt en del och jag har en del rabattrosor som troligen dött, om dom nu inte kommer nerifrån, vi får se ? Väntar med att skriva vilka förän jag vet. Tack och lov för vinterväven på klena rosorna, under den är allt grönt, har börjat plocka av den nu. Har mycket barkfläcksjuka på rosorna ser jag i vår och det blir en del klippa bort här.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Bassam
          Inlägg 09-04-2009, 01:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Det är bättre att man ordnar väldränera jord före plantering.

H:Bassam

Citera
          Erika i Sandvike...
          Inlägg 09-04-2009, 21:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 11 357

CITAT (Kajsa @ 08-04-2009, 23:44) *
          Hoppas inte allt förblir nattsvart Erika ! Har du så mycket snö så att det blir sjöar runt rosorna när det smälter ?Tröstekramar av mig. Jag har varit ute mycket i trädgården sista dagarna städat och grävt en del och jag har en del rabattrosor som troligen dött, om dom nu inte kommer nerifrån, vi får se ? Väntar med att skriva vilka förän jag vet. Tack och lov för vinterväven på klena rosorna, under den är allt grönt, har börjat plocka av den nu. Har mycket barkfläcksjuka på rosorna ser jag i vår och det blir en del klippa bort här.
          Jaaaa Kajsa ,det är så illa att vi hade så mycket snö att det vart vatten kvar i landen när snön smälte undan.Dessutom blev det en mycket hastig smältning så marken han inte svälja undan allt på en gång.Fortfarande är det mycket bött på både gräsmattan och i landen ,men inte pölar direkt.
          En som klarat sig förvånande bra och ser så grön ut är ju Jaquline du Pré,det trodde jag var en knuslig sak...

Kalmar ser dock rätt svart ut måste jag säga...

Citera
          Nilam1
          Inlägg 10-04-2009, 10:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 343

Skickar tröstkram! (Vill lägga in en kramsmiley men vet inte hur...)

Här är lite svart men inte så farligt, mest i topparna. Har nästan inga rabattrosor, men det är de som mår lite dåligt:(
          Men så har vintern oxå mest varit regnig med några köldknäppar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon