Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur & vad vattnar ni nu?
          _Magnus_
          Inlägg 29-04-2009, 10:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 15 735

Har ni börjat vattna i trädgår´n än? Själv har jag inte gjort det men det kanske man borde göra eller (Stockholmsområdet)? Det gäller rosor, vinbär- & krusbärsbuskar, jordgubbar samt lilla perennlandet... Åsså gräsmattan förstås!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Thé
          Inlägg 29-04-2009, 10:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag vattnar allt som är nyplanterat, det vill säga alla träd och buskar som planterades i fjol, perennrabatten jag anlade i fjol och alla rosor jag grävde ner i höstas. Här är väldigt torrt, men jag har svårt att bedöma om jag skulle vattna ifall allt var etablerat. Men det är väl aldrig fel att vattna när det är så torrt?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          tepa
          Inlägg 29-04-2009, 10:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Va bra, att detta kom upp. Jag vattnade allt i förrgår. Inte sett någon annan ute med trädgårdsslangen, så jag undrar om såna som körde förbi, om dom trodde jag var riktigt klok. Vet inte så noga när man ska vattna, men tyckte det var lite torrt i jorden på vissa ställen. Jag gödslade också, så då ska man väl vattna. Och gödsla kan man väl nu ? Bor på ungefär samma breddgrader som Stockholmarna.

Hälsn Tepa

Citera
          blomkronan
          Inlägg 29-04-2009, 11:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

En vän till mig sa en gång... När tjälen går ur marken ska man vattna, det är för att rötterna börjar vakna och marken torkar fort ut i vårsolen som är stark... Så jag vattnar smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-04-2009, 11:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Här i norra Skåne är det så torrt att jag för första gången i mitt liv har fått vattna tulpaner och hyazinther, de slokar alldeles. trostar.gif Gräsmattan får klara sig själv, så mycket vatten har jag inte. Hoppas på regn snart!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 29-04-2009, 11:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

Jag har sedan tjälen gått ur backen vattnat träden. Denna vecka har jag börjat med en aktion för att ge gräsmattan en rejäl rotblöta. Detta gör jag främst för att under gräset så är marken torr som fnöske men också för att börja lösa upp den giva med gräsgödsel som jag spridit ut. Fortsatt så gör jag punktinsatser på träd och växter så fort det torkar upp.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-04-2009, 12:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vattna gräsmattan med dricksvatten, det bara gör jag inte!!!!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2009, 12:06
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Tyvärr har vi inte haft vatten på koloniområdet så en massa växter jag planterade i höstas med outvecklat rotsystem som var grönt i mars har nu dött tork döden. Man lär så länge man lever, ingen ide att plantera något på hösten där inte eftersom det inte går att vattna igen förens i slutet av april. Men min gamla gräsmatta vattnas inte. Nu har vattnet kommit, så jag har vattnat det som ev, kan ha överlevt.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-04-2009, 17:13
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag har vattnat persikan, eftersom den samtidigt ska ha sin vårdos med kalk. Så där blir det en 15-liters kanna varannan dag just nu.

Sen vattnar jag nyplanterade växter en ggr/vecka. Jorden är ganska fuktig fortfarande. Fördelen med lera..

Däremot vattnar jag allt som fortfarande står i krukor, varje kväll. På mornarna (som vore det bästa) orkar jag inte. Brukar inte vara vaken före tio...

Citera
          renate
          Inlägg 30-04-2009, 19:09
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag har vattnat nyplanterade rosor och andra växter.Vattnar i växthuset och alla frösådder och småplantor.Allt annat får klara sig.Vattnar gräsmattan???aldrig i livet!

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 30-04-2009, 19:23
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Här är snustorrt nu så idag vattnade jag allt (utom gräsmattan, den skiter jag i).
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          EKLO
          Inlägg 30-04-2009, 20:03
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Har just varit ute och vattnat de grönsaksland jag sått grejer i, morötter, sallater och sockerärter sticker - man kan ana dillen (sådde 13/4). Mina 5 midsommarpotatisar tittar redan över jord, så dem vattnade jag lite extra på- Allt befinner sig under täckduk, i zon 2. Det har varit 30 grader varmt hela veckan i princip -jorden är kruttorr.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-05-2009, 07:42
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag vattnar sådant som jag planterade förra året. Mina rhododendron ska nog få lite också, de står soligt. Nu blir det hela tiden mer och mer som ska vattnas. Det är ju inte så ovanligt att det blir en lång torkperiod så här års, men hoppas att prognosen stämmer och vi får regn i nästa vecka.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-05-2009, 08:11
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det i krukor vattnar jag när dom vill ha vatten det gör jag när den växten är i skugga (är det kritiskt gör jag det direkt)

det i marken - vattnar jag endast ny planterat och direkt sådder plus vintergröna växter som står soligt om det är tjäle i marken. det som är etablerat brukar inte skadas av 1månads med ''torrtväder'' det kan se dåligt ut efter en ''riktig'' sommar torka på 2-4månader. jag tycker inte det är torka nu då det endast är ytlgaret som har torkat ut och därmed låter jag växterna vara utan vatten, ev är det ju bättre att spara på vattnet när det verkligen behövs när det blir sommartorka. i trädgården har det inte kommit en droppe på ca 1,5månad (om jag räkande rätt) och allt växer och utvecklas som det brukar göra.

Gräsmattan bryr jag mig inte om, men sedan så innehåller den ju också mest ogräs och vilda växter som tål torrtväder och ev sommartorka.

Citera
          pianja
          Inlägg 02-05-2009, 10:42
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 22 816

Det som står i kruka får vatten. Och pallkragen med fönster över. Fast det behövs kanske inte så ofta egentligen. Spannen med handtvättsvatten ger jag till rosen eller de nyplanterade stockrosorna.

I går vattnade jag gräset, men det var för att jag behövde tömma pissetunnan. Har en ejektortank till utedasset. Jag har inte rinnande vatten. Bara en dränkbar pump. Trycket räcker inte från brunnen till ejektortanken. Så först fick jag fylla regntunnan med brunnsvatten och sedan flytta pumpen till tunnan, då räcker trycket. bravo.gif

Att springa med vattenkannor över hela tomten är bara för jobbigt, så det mesta får klara sig på ett minimum av vattning. I veckan ska det bli regn har smhi lovat. Det ser jag fram emot. smile.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-05-2009, 12:11
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Förra året var begränsad till att tänka på den bästa metoden för bevattning i Sverige så jag kan säga:

1 hushåll växter nästan gett lite vatten varje dag under sommar o vår.

2 ut växt som planterade i krukor våren och sommaren lite vaten varje dag under vår sommar bättre om man sorja över dem halv timma varje morgon.
          3 växter som odlas på marken direkt, men bara i tabellen varmt och regn paus för en lång tid

Detta det är vad som märkte efter att ha arbetat inom jordbruket i Sverige.

H: Bassam

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-05-2009, 20:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Du får nog förtydliga det du skrev Bassam. Jag måste erkänna att jag förstog inte ett skvatt av vad du menade.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 02-05-2009, 22:50
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Bra beskrivning Bassam om jag hängde med rätt. Det är inte lätt med ett nytt språk. Själva har vi lerjord och tät mjäla så vi vattnar bara där vi har blandat i påsjord och annat. Så fort ni klipper gräset så täck med gräsklipp. Hindrar avdunstning och göder jorden.

Citera
          Platinum
          Inlägg 02-05-2009, 22:55
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag har jord med mycket lera som behåller fukt bra så jag vattnar endast nyplanterat och frösådder oavsett årstid.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 03-05-2009, 10:15
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Här är det väldigt torrt och jag ber till väderguden om regn. Förra året sinade brunnen när vi hade denna vårtorkan så jag har lite vattningsrestriktioner från sambon. Men det som jag har krukat till marknaden och mina frösådda plantor måste ju ha vatten. Jag hoppas rosenhäcken klarar sig tills regnet kommer, OM det kommer dunno.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 02:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon