Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädgård från början
          deborah
          Inlägg 02-05-2009, 00:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 11 795

Jag är med i en kulturförening som gjorde ett försök att anlägga en trädgårdsliknande grej på vår asfalterade gård som vi delar med ett par andra företag. Det visade sig att våra grannar inte alls var förtjusta i att ha vår fina mysiga uteplats bland sina lastbilar...

Jag hade hela lägenheten full med frösådder, vi hade allihop haft massor av planer, och sen var vi tvungen att riva alltihop.

Men skam den som ger sig. 20 meter från stängslet på tomten, mitt i en remsa land som ligger mellan industritomter och en å, hittade vi ett litet paradis. Visserligen får man väl inte anlägga trädgårdar hur som helst, men det här är verkligen en gudsförgäten remsa land som ingen bryr sig om. Om man sparkar i hallonsnåren hittar man fullt med bildäck och järnstänger, lastpallar m.m. Så vi gör ett försök, och städar givetvis upp efter oss i höst. Att det kanske växer solrosor och basilika även kommande år lär knappast vara ett problem =)

Bifogad fil  webb_helaytan.jpg ( 75.29k ) Antal nedladdningar: 31

Tog tyvärr ingen bild innan vi röjt hela ytan vi ville ha. Här har vi tagit bort det mesta av brännässlor och fjolårsgräs.

Bifogad fil  webb___.jpg ( 44.95k ) Antal nedladdningar: 9

Ån syns inte på förra bilden men den finns till vänster bakom gräset och ser ut såhär

Bifogad fil  webb_solrosoril_da.jpg ( 63.35k ) Antal nedladdningar: 28

Här är jag påväg med första lasset solrosor med mera kommer ta ett tag att få med allt, med spårvagn och hund...

Det är sol från åtta på morgonen till sena kvällen! Jorden verkar vara luftig och, tja, jordig liksom.

Ingen av oss har någon vidare trädgårdserfarenhet. Jag har solrosor, blomstertobak, luktärt och diverse slingriga blommande växter. Jag har också sått en del kryddor, och har fler frön.

Kan jag plantera ut alla de där växterna direkt i jorden, eller måste de ha sån där köpt plantjord? Vi har inga pengar, men en massa industriers containrar i närheten. Saker som ska planteras i speciell jord, eller behöver hindras från att spridas tänkte vi plantera i såna här:
          Bifogad fil  webb_l_da.jpg ( 71.17k ) Antal nedladdningar: 25

Kan man fylla dem med jord och ställa dem direkt på marken eller måste de ha botten också?

Egentligen ville jag bara skriva av mig lite. Kommer väl med en massa frågor efter hand..

Men, när jag ändå skriver, någon som har tips (på nätet såklart) på vackra vildvuxna trädgårdar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-05-2009, 07:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om jorden verkar bra och inte alltför full av rotogräs kan du använda den, kanske bara tillsätta lite gödning.

Pallkragen behöver ingen botten men du kan lägga ett lager tidningar i botten innan du häller på jord för att minska risken för rotogräs.

Guerilla Gardening är helt inne 2009 så plantera på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_gardening

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          deborah
          Inlägg 02-05-2009, 13:00
          Länk hit: #3

Medlem

Roligt att det finns en term också =)

Kan man bli av med rotogräset om man gräver upp jorden och vänder på den? Jag antar att det inte fungerar...
          Det finns väl en del rötter, mest gräs dock, nässlorna har vi grävt upp med rötterna. Måste vi ha annan jord då?

Sen undrar jag över att plantera intill björkarna. Kommer björkrötterna kväva mina solrosor och luktärt om jag planterar dem intill stammen? Om så är fallet, fungerar det att göra en hög med jord kring stammen och plantera där i, eller måste vi ha krukor eller nått?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-05-2009, 15:25
          Länk hit: #4

Medlem

De lär inte överleva planterade nära björken, jorden är inte problemet utan tillgången på vatten, få växter brukar trivas alltför nära björk, björkar kan dricka en 200liter/dag under varma sommardagar.

Rotogräs är svårt att bli av med man måste få bort alla rötter.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          deborah
          Inlägg 02-05-2009, 21:00
          Länk hit: #5

Medlem

Okej.. hur långt ifrån björkarna måste rabatterna ligga..? Det finns många björkar... De flesta är rätt små dock. Kan ån hjälpa något?

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 02-05-2009, 22:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Strålande idé. Kan ju bli världens oas i en tung asfaltsdjungel. Men stör inte lastbilarnas ytor då går det åt h-e.

Det finns två sätt.

1 Civil olydnad. Kör på och om stads/kommunarkitekten är en typisk sådan blir ni åtalade. Har han sunt förnuft säger han OK, kul grej, jobba på, fortsätt och håll mig informerad.

2 Gå upp på kommunen med skisser. Gärna efter ett besök hos stadsträdgårdsmästaren. Ni kan till och med få lite arbetshjälp med trädfällning, jord och annat som behövs.

Personligen skulle jag satsa på alt 1 bara för att jävlas. Har lite otalt med stadsarkitekter och byggnadsnämnden i Östersund efter en överklagansgrej. I Ragunda kommun är läget baserat på sunt förnuft. Men det säkraste kortet är nog samverkan trots allt.

Citera
          deborah
          Inlägg 02-05-2009, 23:30
          Länk hit: #7

Medlem

Överbölingen: Jag är inte ett dugg rädd för att bli åtalad eller någonting. Vi stör faktiskt ingen, och vårt rättsystem prioriterar knappast ett gäng konstnärer som olovligen planterat solrosor. Däremot skulle väl någon arg galen regelivrare kunna förstöra våra planteringar, i värsta fall.
          Stället där vi började var vår egen gård, det var där vi blev bortkörda. Och våra grannar hade säkert en praktisk poäng, no hard feelings. Faktum är att jag tror att de som ens ser oss kommer bli glada. Ingen kan väl bli arg om de tittar på 20 solrosor?

Ett större problem är att björkarna hotar att torka ut vår jord...

Förresten så har vi inga skisser, och skulle vi göra skisser kommer de knappast ha med verkligheten att göra. Vi är ca 20 personer som kommer att jobba i trädgården, och ingen av oss har någon fetish med ordning och reda och skisser =) Vi brukar liksom bara lita på att om alla gör lite som de känner för blir det bättre än någon av oss ens kan fantisera om.

Ska bli spännande dock att se om det här arbetssättet fungerar för oss med växter också. De är liksom lite långsammare än färg och virke och tyg etc, sådant som vi vanligtvis arbetar med. Så det är faktiskt ett väldigt intressant experiment förutom att det kommer vara fint att hänga där.

Vi har idag i alla fall gått en runda bland containrarna här i området och hittat:
          järngavlar till en säng, jättevackra
          ett gäng krukor
          massvis av sten
          asfaltsbitar (till en gång, ser ut som svarta stenar)
          Ett par emaljerade höganäsbaljor (bra att kunna diska, vi har en liten bit upp till våra lokaler)
          Ett par säckar cement
          En papperskorg
          Ett antal trädgårdshandskar.
          + massa vass att göra vindskydd av

Totalbudget hittills är 80kr till frön. Jag hoppas att vi ska hålla oss under 500kr allt som allt.

Men det vore skitfint om någon svarar på det där om avståndet till björkarna tills i morgon, vi vill börja gräva!!! =)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-05-2009, 08:47
          Länk hit: #8

Medlem

Björkar har mycket stort rostsystem så helt kan man nog inte undvika dem men oftast är det ju torrast de närmaste meterna mot stammen på lite större björkar så de platserna kan man ju undvika. Om det finns en å i närheten kan det ju tänkas att det finns hyfsat god fuktighet i marken vilket förbättrar chansen för växterna.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          deborah
          Inlägg 03-05-2009, 20:34
          Länk hit: #9

Medlem

Björkarna står en meter från ån ungefär.

Men vi har redan hittat presenningar i en container i närheten så vi kan ju lika gärna lägga den i botten av rabatterna, kan ju vara bra mot ogräs också.. om vi lägger 10cm lecakulor eller grus i botten bordeväl växterna inte drunkna om det regnar?

Kan knappt vänta tills i morgon då jag kan börja gräva!! Men jag förmodar att det slutar vara roligt efter ett tag... det kommer bli till att gräva till förbannelse gissar jag...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 05:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon