Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> uuurk!, larver i dahliakrukan
          apan
          Inlägg 03-05-2009, 11:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 20 489

Ja, vilken besvikelse kan ni tänka er.
          Jag satte mina två dahlaknölar i krukor för två veckor sedan ungefär, det finns inget grönt på dem än.
          Och i morse satt jag på min balkong och njöt och så fick jag syn på en liten vit rackare i en av krukorna och när jag tittade efter noga så fanns det flera små små larvliknande saker i.
          Nu undrar jag: Kom de från knölen eller från jorden?
          Tänk om alla krukor har larver, jag ser inga när jag tittar men de kanske gömmer sig under jorden. Fy vad äckligt. -fear-.gif
          Vad var det? Den största var ca 3 mm lång, vit-transparent med lite mörkare på ändarna, och de mindre var pyttepyttesmå och rörde sig inte blink.gif (det kanske var något annat)

Ja, alltså, får knölar larver ibland?
          Jag ska väl slänga innehållet i den krukan så att den inte smittar någon annan? Eller överreagerar jag?
          Är det någon som vet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-05-2009, 11:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Sorgmyggelarv kanske de har svart huvud och är ganska vitgenomskinliga. De trivs när man vattnar för mycket, de tuggar gärna på rötter och knölar. Den vuxna sorgmyggan ser ut som en liten svart bananfluga och surrar ofta runt bland krukväxterna. Kallas ofta felaktigt för blomfluga.

Kanske du ska testa med att låta jorden torka upp mera mellan vattningarna har växterna inget grönt dricker de ju ändå i stort sett ingenting.

Och nej du måste inte slänga någonting för att det finns kryp i, jord är levande och innehåller sånt som lever även köpejord. Dahliaknölarna lär överleva lite tuggskador (ev. övervattning är nog värre för överlevnad), det är främst små fröplantor som inte har så många rottrådar som får svårt att överleva tuggskador.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 03-05-2009, 11:56

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          apan
          Inlägg 03-05-2009, 12:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 20 489

Tusen tack för ditt snabba svar. Skönt att höra.
          Inget vatten på ett tag.
          Du har rätt, det är normalt med djur i jorden men när man bara har balkong och jorden kommer ur påse så är man inte lika van...
          Men jag gör som du säger.
          Tack ska du ha.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 19:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon