Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blom- och grentorka?
          Alexandra
          Inlägg 06-10-2003, 16:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 461

Hjälp! Körsbärsträdet i min nya trädgård är sjukt!!!! sad.gif Jag tror att det kan vara grentorka-gul?monilia tror jag det heter. Det är en rätt storvuxen 30 år gammal skuggmorell med lite hängande växtsätt och ca 60-70 % av grenarna är helt torra!!! Vad ska jag göra? Den förre ägaren rådde mig att ta bort trädet, men det tycker jag är synd! Kan det smitta av sig till andra växter/träd? Jag behöver goda råd bums då jag inte vet hur trädet ska klara vintern.....
          Hälsningar
          Alexandra

P.S. På en pil som står ganska nära körbärsträdet växer det tickor. Kan grentorkan bero på dem?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Cilla
          Inlägg 06-10-2003, 22:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Blom- och grentorka är mycket vanlig på våra surkörsbär. Den kan smitta till i första hand andra prunussorter, men även några andra trädsorter kan få den.

Klipp aldrig i ett träd med en sekatör som inte decinficerats med t-sprit eller kokhett vatten. Det är i första hand så den sprids i trädgårdarna.

Besväret som angreppet innebär för ditt träd är att det får behålla för lite bladmassa. Tillväxten blir sämre och trädet blir känsligare för andra angripare och för köld, men ofta kan de stå som kinesiska sirliga träd med blad endast ytterst i grenspetsarna och leva i många år till.

Vill du göra en insats - gräv upp grässvålen eller marken under kronan på trädet, viktigast är långt ute i dropplinjen under trädets grenar. Vänd svålen upp- och ned och lägg på kompost och löv. Så ger man träd en energikick som gör att det klarar sig bättre också med hårda angrepp.

--------------------

Citera
          Alexandra
          Inlägg 07-10-2003, 16:29
          Länk hit: #3

Medlem

Just det Cilla, det är just så mitt träd ser ut - blad endast i topparna! Det står redan i öppen jord i en stor rabatt tillsammans med svartvinbärsbuskar. Jorden verkar vara av förnämlig kvalitet, så jag tror inte att det behöver tillföras något just nu. Ska jag lippa bort alla döda grenar? Jag tycker det ser konstig ut med blad endast i topparna. Kommer det att få nya blad till våren och går det att "behålla" dessa blad på något sätt? Jag skulle tycka att det vore roligt med lite frukt så småningom men huvudsaken är att trädet överlever.......

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-10-2003, 10:43
          Länk hit: #4

Medlem

Helt döda grenar kan du ta bort, ja. Men om det gått så långt (som det oftast gör) att trädets fjolårsknoppar förstörts och den bara fått behålla årets tillväxt så är det ingen bra idé att klippa. Svampen har angripit hela grenen ut till årets skott, och nästa år kommer den att gå vidare och ta den lilla bit du ser grön nu, medan trädet utvecklar nytt utanför detta. Det dumma är att när det gått långt sitter det friska längst ut alltså.

Över huvud taget är jag lite skeptisk till att klippa bort blom- och grentorka. Kanske går det om man tidigt upptäcker en sjuk gren, så att man kan klippa IN till friskt och inte som när det gått långt, bara har sjukt innanför. Men jag tror det krävs decinficion mellan varje snitt för att man ska lyckas.

Som du beskriver marken omkring verkar det helt rätt att det inte är jorden det är fel på.

--------------------

Citera
          Alexandra
          Inlägg 08-10-2003, 13:59
          Länk hit: #5

Medlem

Trädet ser bara hemskt ut med alla torra grenar ..... Är det bäst att ta bort det helt? Det är ju rätt så gammalt nu så jag tycker att det är synd ... unsure.gif Går det att plantera ett nytt träd på samma plats eller kommer det att "smittas" ...?
          Hälsningar
          Alexandra

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-10-2003, 14:13
          Länk hit: #6

Medlem

Träd kan leva länge med grentorkan, men om man kan vänja sig vid att det får ett utseende som ett körsbärsträd på en japansk målning är ju en annan sak.

Tar man bort alla heldöda grenar och kvistar får trädet ofta ett annat, friskare, utseende.

Om du ska plantera ett nytt träd är samma ställe inte det allra bästa, mest för jordtröttheten. Planterar du kanske du ska välja ett sötkörsbär som inte drabbas lika ofta av grentorkan.

--------------------

Citera
          Alexandra
          Inlägg 09-10-2003, 06:58
          Länk hit: #7

Medlem

Bär träd med den här sjukdomen frukt? Eller ramlar även blomknopparna av (blomtorka?)
          sad.gif
          Hälsningar
          Alexandra

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-10-2003, 16:12
          Länk hit: #8

Medlem

De angripna grenarna brukar inte orka bära så mycket frukt, och som du skriver - blommorna blir också angripna.

Men det varierar från träd till träd. Jag har ett surkörsbär med kraftig grentorka som blommar och får bär längst ut. Efter bärsäsongen tar grentorkan den delen av grenen också, och så är det bara en bladrosett kvar längst ut - som nästa år får bär innan den angrips...

--------------------

Citera
          Alexandra
          Inlägg 09-10-2003, 16:48
          Länk hit: #9

Medlem

Jag fattar inte riktigt ..... är det en svamp- eller en virussjukdom, Cilla? Den kan väl inte smittar människor på något sätt? blink.gif Jag efterlyser bilder på angripna träd då jag gärna vill jämföra med mitt eget träd .........
          Hälsningar
          Alexandra

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-10-2003, 16:59
          Länk hit: #10

Medlem

Det är en svamp, kallas också grå monilia, vetenskapligt namn är monilia laxa. Kan inte smitta människor på något sätt.

Angreppen sker på våren under blomningen. Svampens sporer fastnar på det klibbiga märket i blomman och tar sig sedan ned i blomskaftet och sedan till fruktsporren (lilla grenen som blomman sitter på). Svampen växer sedan längre in i trädets grenar, särskilt hos körsbär.

Jag hittar inga bra bilder tyvärr.

--------------------

Citera
          Alexandra
          Inlägg 09-10-2003, 19:18
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för alla dina goda råd ändå!!!!!!!!! biggrin.gif

Citera
          Maggan H
          Inlägg 15-10-2003, 13:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Vår häck som är 20 år gammal har de sista 4-5 åren börjat dö. Det började på en planta, mitt inne i häcken, och följande år har det fortsatt på bägge sidorna om den. Det är nu ca 10 plantor som har gått ut helt o hållet och i höst har vi grävt upp och satt nya. Kommer detta då att fortsätta så det bara är att kassera hela häcken? Det är en cortenaster som är härligt röd nu.

MVH Margareta unsure.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-10-2003, 13:53
          Länk hit: #13

Medlem

Andra här känner säkert till cortenaster bättre, jag gör det inte.

Men när häckplantor börjar dö kan man ställa sig frågorna:
          - hur gammal blir växten
          - vilken växtzon vill den ha
          - har det varit torrt, är jorden frisk med bra blandning av ler, grovsand och och humus
          - har det grävts, gödslats, saltats, dikats, asfalterats eller använts ogräsgifter i närområdet
          - hur och när har häcken beskurits
          - hur vissnar plantan; när på säsongen, med gula eller bruna blad, vissnande årsskott, fjäckar på bladen, missfärgningar, skrovlighet på grenbarken mm
          - hur ser rötterna ut när plantan tas upp; bölder, finns finrötter, rotröta
          - hur mår växtligheten runt omkring

--------------------

Citera
          Maggan H
          Inlägg 16-10-2003, 13:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Okej, ska kolla nästa år när var o hur det börjar, jag är ganska säker på att det fortsätter, tyvärr.
          Tack för info i alla fall.
          MVH Margareta

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon