Tack för svaret Bassam, men jag undrar lite vad symptomen jag nämnde som 'inte' är fysiologiska skador?
Undrar om det verkligen hjälper att ta bort skadade partier - växtvirus borde ju fungera analogt med våra virus, d.v.s att viruset inte bara finns lokalt där symptomen visar sig. Dessutom skulle detta innebära att jag fick plocka bort i princip alla blad. Det skulle ju i så fall likna en indirekt avlivning

Nåja, kanske inte, men näst intill....
Åsa, nu har jag i alla fall mailat till Maj-Lis. Hoppas hon svarar. Det skulle vara skönt om jag kunde fastställa eller avskriva virushypotesen....så jag vet vad jag ska göra med växtrackarna
Fortfarande ingen annan som har stött på virus tidigare? Eller känner igen symptomen som framförallt mina chliplantor har? Jag listar dem igen som en liten påminnelse *hint hint*
-Deformerade blad som skrumpnar oregelbundet i kanterna eller blir konstigt vridna
-Stora hål bildas ibland vid kraftigaste deformeringspunkten
-Problemen drabbar varje nytt litet blad mer eller mindre
-Unga blad skrumpnar ibland ihop och trillar av
-Vissa blad: ljust gula fläckar/fält (men inte torra)
-Vissa blad: mörka ringar eller halvcirklar i olika storlekar
Obs, det dominerande symptomet på chili är deformering/bruna ringmönster. Vissa enstaka blad är gulmosaikade, men detta ser jag mest påtagligt hos tomaterna.