Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> maskrosor och mossa
          bizzybee
          Inlägg 05-05-2009, 11:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 22 802

Hur ska jag bli KVITT alla maskrosor i min gräsmatta????
          På ovansidan av huset kryllar det av dem och på nedansidan (mest) är det så mycket mossa i gräsmattan, hur ska jag bära mig åt för att få en fin gräsmatta????
          Har hört att man ska gödsla 3 gånger per år mot mossa, men med vad???
          Hjälper det mot maskrosorna???
          Tacksam om nån kan ge mig råd help.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          Emm_
          Inlägg 05-05-2009, 13:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 22 969

Hej,

Jag är verkligen ingen expert på ämnet, jag är nybörjare. Men har samma problem som dig på gräsmattan till huset där vi precis flyttat in.

Maskrosorna har vi (mest sambon) "grävt" upp med rötterna (de är rätt långa). Jobbigt och tråkigt, men det blir väldigt fint. Vet att jag och mina syskon grävde maskrosor och tistlar på gräsmattan på sommarstället när jag var liten. Fick 10 öre styck för dem av pappa har jag för mig. Har även hört att man kan hälla grovsalt i mitten av dem och att de då dör ner (har inte testat själv).

Mot mossan har vi gödslat och vattnat gräsmattan (sambon som gjort detta med). Men det ser ut som vanliga blå korn. Finns säkert tips att få om du går till någon trädgårdshandel. Vår gräsmatta ligger främst i skuggan och antagligen är det inget gräs som trivs prima i skugga som har planterats där utan något vanligt billigt "standardgräs". Men efter två behandlingar med gödsel har mossan blivit riktigt brun och gräset har börjat komma igång.

Lycka till.

--------------------

Citera
          Malvia