Fick ingentig för maskrosor

där emot 25 öre för varje träd och buske jag rensade bort gräss m.m. under

Mossa detta gissel, de flesta preparat jag kommit i kontakt med i handeln innehåller järn sulfat och gödsel, fruktansvärda priser rena ockret.
Själv köper jag en 25 kg säck med järnsulfat den är inne på år 2 nu så det är rätt så drygt (ca 1200m2 gräsamatta) vad jag gör är att lösa det hela i vatten ca 2 dl per liter vatten och sedan sprutar jag detta med en handpumpad tryckspruta. Mosan svartnar och dör av detta, det bildas svavelsyrlighet av vatten och järnsulfat vilket man får tänka på så att man inte får det på sig eller kläder man e rädd om.
Varje år samma prossedur så hur framgångsrikt detta är kan ju diskuters

Jag borde ju göra detta på hösten också (eftersom mossa växer vid lägretemperaturer än gräs) vilket jag inte gör kanske skulle få bättre resultat om jag gjorde så hm...skärpning

Efter detta gödsel för att gynna gräset, jag tar vad jag har blå korn, kalksalpeter smat brukar ge en extra giva med kalk för att höja ph efter järnsulfaten.
Jag har hörttalas om de som bara använder amoniumsulfat med framgång

har inte ännu prövat detta.
Maskrosor, tja jag har ett verktyg som ser ut som ett borr ungefär i plåt men en lite vinge som sticker ut en bit man sticker ner det vid plantan vrider och drar upp, då följer maskrosen och en bit av roten med upp

Ett evighetsgöra så ingen brist på syselsättning, stroller kombi för dem som har bättre saker för sig

Det finns ävet ett preparat som tar allting mossa och ogräs samt gödslar men jag är mycket tveksam till dessa preparat, vad är det för något som sparar gräset men tar död på ogräs ?
Något hormon aktigt ? vad få det för konskvenser för miljön i helhet ?
Jag ska dock erkänna att jag använder det fläckvis på mycket svårbekämpadt ogräs som min kära granne odlar

men har lite funderingar vaje gång kring detta
Redigerat av GME: 06-05-2009, 07:37