Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> maskrosor och mossa
          bizzybee
          Inlägg 05-05-2009, 11:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 22 802

Hur ska jag bli KVITT alla maskrosor i min gräsmatta????
          På ovansidan av huset kryllar det av dem och på nedansidan (mest) är det så mycket mossa i gräsmattan, hur ska jag bära mig åt för att få en fin gräsmatta????
          Har hört att man ska gödsla 3 gånger per år mot mossa, men med vad???
          Hjälper det mot maskrosorna???
          Tacksam om nån kan ge mig råd help.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          Emm_
          Inlägg 05-05-2009, 13:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 22 969

Hej,

Jag är verkligen ingen expert på ämnet, jag är nybörjare. Men har samma problem som dig på gräsmattan till huset där vi precis flyttat in.

Maskrosorna har vi (mest sambon) "grävt" upp med rötterna (de är rätt långa). Jobbigt och tråkigt, men det blir väldigt fint. Vet att jag och mina syskon grävde maskrosor och tistlar på gräsmattan på sommarstället när jag var liten. Fick 10 öre styck för dem av pappa har jag för mig. Har även hört att man kan hälla grovsalt i mitten av dem och att de då dör ner (har inte testat själv).

Mot mossan har vi gödslat och vattnat gräsmattan (sambon som gjort detta med). Men det ser ut som vanliga blå korn. Finns säkert tips att få om du går till någon trädgårdshandel. Vår gräsmatta ligger främst i skuggan och antagligen är det inget gräs som trivs prima i skugga som har planterats där utan något vanligt billigt "standardgräs". Men efter två behandlingar med gödsel har mossan blivit riktigt brun och gräset har börjat komma igång.

Lycka till.

--------------------

Citera
          Malvia
          Inlägg 05-05-2009, 13:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Precis som du Emm, så gör jag med.

På den lilla fina gräsmattan går jag och drar upp maskrosorna med en upptagare vartefter dom kommer upp. Då den ligger på norrsidan finn smycket mossa. Har slutat kratta men börjat gödsla istället för att gynna gräset. Mjuk, grön och skön gräs(moss)matta för barn att springa på.

På övriga gräsytor får de vara, plockar det jag orkar och hinner då våra kaniner älskar dom. Bara att klippa över, det är ju trots allt en kortare period de blommar.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          smuleborg
          Inlägg 05-05-2009, 18:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Emm_ @ 05-05-2009, 14:00) *
          Hej,

Jag är verkligen ingen expert på ämnet, jag är nybörjare. Men har samma problem som dig på gräsmattan till huset där vi precis flyttat in.

Maskrosorna har vi (mest sambon) "grävt" upp med rötterna (de är rätt långa). Jobbigt och tråkigt, men det blir väldigt fint. Vet att jag och mina syskon grävde maskrosor och tistlar på gräsmattan på sommarstället när jag var liten. Fick 10 öre styck för dem av pappa har jag för mig. Har även hört att man kan hälla grovsalt i mitten av dem och att de då dör ner (har inte testat själv).

Mot mossan har vi gödslat och vattnat gräsmattan (sambon som gjort detta med). Men det ser ut som vanliga blå korn. Finns säkert tips att få om du går till någon trädgårdshandel. Vår gräsmatta ligger främst i skuggan och antagligen är det inget gräs som trivs prima i skugga som har planterats där utan något vanligt billigt "standardgräs". Men efter två behandlingar med gödsel har mossan blivit riktigt brun och gräset har börjat komma igång.

Lycka till.

Jag fick som barn 25 öre per maskros smile.gif. Nu, vi håller undan det värsta med tisteljärn (eller vad det nu heter) eller smal handspade. Vi brukar sätta in den stora stöten under våren. Det är ändå lite kluvet - humlor, fjärilar o.s.v. Men vi brukar säga att vi har annat för dem. Och det har vi i och för sig.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-05-2009, 18:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

OBS! mkt OT:
          Hur gamma är jag? Fick 1 öre per maskros, som så småningom omförhandlades till 2 öre. Tomten var jättestor så det tjänades faktiskt flera hundralappar.... (De var stora på den tiden och veks två gånger innan de stoppades i plånkboken.)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Danne031
          Inlägg 05-05-2009, 21:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Mina barn får fortfarande 10 öre styck som jag själv fick, för visst är det lika mycket värt idag som för 15-20 år sen? innocent.gif

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          Emm_
          Inlägg 06-05-2009, 06:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 22 969

Helt OT igen: Jag tror det beror på lite hur stor gräsmatta man har hur man prissätter. För visst blev det några hundralappar. smile.gif

--------------------

Citera
          GME
          Inlägg 06-05-2009, 07:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

Fick ingentig för maskrosor -cry-.gif där emot 25 öre för varje träd och buske jag rensade bort gräss m.m. under smile.gif

Mossa detta gissel, de flesta preparat jag kommit i kontakt med i handeln innehåller järn sulfat och gödsel, fruktansvärda priser rena ockret.
          Själv köper jag en 25 kg säck med järnsulfat den är inne på år 2 nu så det är rätt så drygt (ca 1200m2 gräsamatta) vad jag gör är att lösa det hela i vatten ca 2 dl per liter vatten och sedan sprutar jag detta med en handpumpad tryckspruta. Mosan svartnar och dör av detta, det bildas svavelsyrlighet av vatten och järnsulfat vilket man får tänka på så att man inte får det på sig eller kläder man e rädd om.
          Varje år samma prossedur så hur framgångsrikt detta är kan ju diskuters wink.gif
          Jag borde ju göra detta på hösten också (eftersom mossa växer vid lägretemperaturer än gräs) vilket jag inte gör kanske skulle få bättre resultat om jag gjorde så hm...skärpning wink.gif

Efter detta gödsel för att gynna gräset, jag tar vad jag har blå korn, kalksalpeter smat brukar ge en extra giva med kalk för att höja ph efter järnsulfaten.

Jag har hörttalas om de som bara använder amoniumsulfat med framgång smile.gif har inte ännu prövat detta.

Maskrosor, tja jag har ett verktyg som ser ut som ett borr ungefär i plåt men en lite vinge som sticker ut en bit man sticker ner det vid plantan vrider och drar upp, då följer maskrosen och en bit av roten med upp smile.gif
          Ett evighetsgöra så ingen brist på syselsättning, stroller kombi för dem som har bättre saker för sig wink.gif

Det finns ävet ett preparat som tar allting mossa och ogräs samt gödslar men jag är mycket tveksam till dessa preparat, vad är det för något som sparar gräset men tar död på ogräs ?
          Något hormon aktigt ? vad få det för konskvenser för miljön i helhet ?
          Jag ska dock erkänna att jag använder det fläckvis på mycket svårbekämpadt ogräs som min kära granne odlar wink.gif men har lite funderingar vaje gång kring detta confused.gif

Redigerat av GME: 06-05-2009, 07:37

Citera
          bizzybee
          Inlägg 07-05-2009, 08:54
          Länk hit: #9

Medlem

Tack för alla tips thanks.gif
          Ut med rensjärnet och börja då, här har det inte kommit i gång så mycket ännu i nordvästra jämtland. Får ta dem eftersom när de ploppar upp.

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-05-2009, 18:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Ett litet problem med att gödsla gräset för att motverka mossan samtidigt som du vill bli av med maskrosor är att maskrosor är kvävegynnade och trivs bara bättre när man gödslar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          bizzybee
          Inlägg 13-05-2009, 09:43
          Länk hit: #11

Medlem

Jahap..... confused.gif
          Hur ska ja då göra?????

Citera
          Danne031
          Inlägg 13-05-2009, 12:31
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Hade bra mycket hellre rensat maskrosor än mossa..det är ju 'lite' enklare att rycka bort rosorna om man säger så wink.gif

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          pianja
          Inlägg 13-05-2009, 13:08
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 22 816

Rensa bort maskrosorna och låt mossan vara? Den är grön, mjuk att gå på och behöver inte klippas. Maskrosor klippte jag på framsidan huset igår. Gräsklipparn stannade var och varannan meter, det var så tjockt och högt att den inte orkade igenom. Suck. Får skylla mig själv som bara tittar på den sidan huset jag vistas mest... Att rensa bort allt känns som sisyfosarbete. Grannarnas bete är jämngult nu och fröar vilt om en vecka.

Citera
          amaira
          Inlägg 14-05-2009, 08:03
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Aqvakul @ 05-05-2009, 19:16) *
          OBS! mkt OT:
          Hur gamma är jag? Fick 1 öre per maskros, som så småningom omförhandlades till 2 öre. Tomten var jättestor så det tjänades faktiskt flera hundralappar.... (De var stora på den tiden och veks två gånger innan de stoppades i plånkboken.)

Jag gissar på att du är 58 år. rolleyes.gif (själv är jag 57, men det står inte i min presentation... tongue.gif )

Jag kan inte låta bli att hålla med Pianja lite grann.

Naturen har sina egna förutsättningar och "regler". Vad vi än gör med och i vår trädgård, är den underordnad naturens förutsättningar. Arbetar vi med dessa, får vi en underbart vacker, välmående och lättskött trädgård. Arbetar vi mot dessa, får vi ett evigt arbete, som aldrig tar slut!

Det kan mycket väl bli ett bra reslutat fast vi arbetar "mot" - men arbetsinsatsen är därefter.

I skugga trivs mossa och inte gräs. Inga drömmar i världen kan göra om detta, bara "arbete" - igen och igen. För naturen återtar. Är en perfekt, vacker, och grön gräsmatta något mycket viktigt, får vi nog anlägga den där den har förutsättningar för att finnas.

Mossa är mycket vackert! Grönt, mjukt att gå på, kräver inte ens så mycket klippning tongue.gif . Värna mossan istället, och utgår från mossans förutsättningar för en underbar moss-matta eller -trädgård. wub.gif Även detta kan kräva lite tid och lite arbete, men blir sedan lättskött.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          ingrids
          Inlägg 14-05-2009, 08:56
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Är det bara jag som har den erfarenheten eller är det fler som märkt att det trevliga i att gå på mjuk mossa i gräsmattan förtas av att myror biter en i tårna? Upplever att det är färre myror i gräset.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-05-2009, 09:11
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (ingrids @ 14-05-2009, 09:56) *
          Är det bara jag som har den erfarenheten eller är det fler som märkt att det trevliga i att gå på mjuk mossa i gräsmattan förtas av att myror biter en i tårna? Upplever att det är färre myror i gräset.

Jo, så kan det vara. Rödmyror vill inte ha för kalt där dom bygger. Annars kan man få bort mossan genom att gå mycket på gräsmattan, mossan tål inte slitage.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-05-2009, 13:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Gräs är mycket finare och stabil mera än mossa.
          H:Bassam

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-05-2009, 18:12
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (amaira @ 14-05-2009, 09:03) *
          Naturen har sina egna förutsättningar och "regler". Vad vi än gör med och i vår trädgård, är den underordnad naturens förutsättningar. Arbetar vi med dessa, får vi en underbart vacker, välmående och lättskött trädgård. Arbetar vi mot dessa, får vi ett evigt arbete, som aldrig tar slut!

Det kan mycket väl bli ett bra reslutat fast vi arbetar "mot" - men arbetsinsatsen är därefter.

Så sant .... tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 23:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon