Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny surjordsbädd färdig
          Gunilla T
          Inlägg 10-05-2009, 12:28
          Länk hit: #1

Gäster

Bifogad fil  DSCN07210001.JPG ( 327.12k ) Antal nedladdningar: 118
          Bifogad fil  DSCN07170001.JPG ( 322.53k ) Antal nedladdningar: 94

Klart, färdigt med en ny surjordsbädd. Växterna som planterats är Pieris japonica "Cupido"- Rhododendron "Koichiro Wada" - Rhododendron "Yaku Angel" - Acer palmatun "Orange Dream" samt en liten weymouthtall Pinus strobus "Krugers Lilliput:

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Egorina
          Inlägg 10-05-2009, 12:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 9 516

Åh, så fint ni har gjort 000.gif ! Och vilket jättejobb det måste ha varit, jag lyfter på hatten.

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 10-05-2009, 12:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Sååååå snyggt! bravo.gif

Citera
          Danne031
          Inlägg 10-05-2009, 13:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Tjusigt! 000.gif

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          tepa
          Inlägg 10-05-2009, 14:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Superfint !!!

Mvh Tepa

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 11-05-2009, 21:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Fantastiskt vackert, Gunilla! Och du har haft svalt och skönt väder för dylikt jobb. Lycka till med plantorna!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-05-2009, 08:23
          Länk hit: #7

Gäster

Tack, tack - ja vädret har varit lagom kyligt ett tag, brrrr. Några fler plantor skall kanske till, möjligen ljung men har inte hittat några jag vill ha ännu. Jag är en sådan som inte vill ha marken täckt med för mycket växtlighet, vill att varje växt ska få komma till sin rätt och synas i all sin prakt.

Jag borde sluta utvidga men det är ju det roligaste - trädgården börjar bli stor och kräver mycket jobb för att hålla den som jag vill ha den, men svårt att sluta med något som blivit beroendeframkallande whist.gif

Citera
          Fny
          Inlägg 12-05-2009, 09:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

fantastiskt snyggt! Det är ungefär den där stilen jag också skulle vilja ha på min trädgård...

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Solstorm
          Inlägg 12-05-2009, 23:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Oj, så tjusigt!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-05-2009, 08:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Åhh, Herregud!!!!
          Jag känner mig stum av beundran!!!! Så otroligt vackert du har gjort Gunilla!

Fast jag är nog mer imponerad över helheten mer än "bara" surjordsrabatten... flirting.gif shy.gif

Jag vill också ha lite av den stilen men hur och var i hela friden ska man börja...??? dunno.gif confused.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-05-2009, 09:45
          Länk hit: #11

Gäster

thanks.gif glad att någon annan gillar det jag gjort!

"Var skall man börja" bra fråga, kan berätta hur jag gjorde och som jag verkligen inte rekommenderar.

Vi bor i skogen, köpte en jordbruksfastighet här ute i naturen där det i princip inte fanns något annat en sten och skog. Jag började plantera planlöst här och där, runt stenar som de flesta gör. Ingenting blev vackert, det mesta försvann i våra stora tomt och det blev inget enhetligt. Det mesta är borttaget nu, rabatterna runt huset är väck men det finns en del kvar, tyvärr, som skall bort så småningom.

Köpte plantor innan jag hade rabatter och puttade ner där det fanns plats, idag gör jag tvärtom. Gör ofta rabatter på hösten och hinner då fundera över vilken växtlighet som lämpar sig.

Planterade alldeles för tätt, idag när jag planterar förväntar jag mig att rabatten blir vacker om några år. Dethär med snabbväxande, vackert blommande hela sommaren och en tjusig höstfärg är inget jag letar efter. Trädgård är tålamod framförallt.

Jag försöker få till en helhet och använder inte för många olika material, torv och natursten som binder ihop trädgården räcker gott för mig. På ett ställe under en sittplats har vi lagt tumlad sten men det är det enda.

Jag letar inte enbart efter vackert blommande växter - en växt skall ha något mera eftersom blomningen varar så kort tid. Vill man ha blommor så är det bra att plantera mera dämpande och neutrala blommor också för att det inte skall bli plåttrigt. T.ex. hostor och jättedaggkåpa, vackra växter hela säsongen och inte skrikiga.

Och så dethär med strukturer som kanske är det svåraste av allt - vår hjärna är "vän av ordning" alltså raka linjer - perfekta rundlar eller så radar vi, snyggt och prydligt. Jag tvingar mig att tänka precis tvärtom, stenar som faller in i rabatten, olika höjder, så osymmetriskt som möjligt - ger mera liv och spänning i trädgården. Stora stenar blir alltid vackrare, småsten ser plåttrigt ut. Men det finns ju gränser för vilka stenar som är hanterbara.

Jag gör ett grundligt underarbete för att undvika problem framöver - en sak har jag lärt mig och det är att det aldrig lönar sig att fuska i trädgården. Rensar inte speciellt mycket ogräs, bara det sedavanliga fröogräset som kommer på våren men har man bra jord så är det enkelt att rafsa bort med en kultivator när solen skiner.

I motsats till många andra gillar jag att få en glimt av jorden mellan plantorna, det gör det också lätt att sköta. Tycker om vackra trädstammar och barrväxter så jag vill ogärna ha andra växter som klänger på dessa.

Man måste ju börja någonstans men inte för mycket i början - systematiskt - det växer fram så småningom.

Ja, dethär är mina tankar och erfarenheter och det finns hur många sätt som helst att skapa trädgårdar och hur många smakriktningar som helst och inget är ju fel - alla hittar nog sin egen speciella stil så småningom - "learning by doing"

Du är välkommen Sussie om du någon gång finns i närheten!

Citera
          Ullet
          Inlägg 15-05-2009, 05:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Mycket, mycket snyggt! Jag som har plan gammal åkermark med full insyn och inte en sten så långt ögat kan nå i princip, är fullkomligt slagen över att få en trädgård med uppvuxna träd och stenpartier, något jag verkligen vill ha. smile.gif Men man får inte allt här i världen. biggrin.gif
          Väldigt fint måste jag säga än en gång!

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          malin72
          Inlägg 15-05-2009, 06:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

ojoj vad vackert!!!! bravo.gif helheten var verkligen jätte snygg!!!

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-05-2009, 09:53
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Gunilla T @ 13-05-2009, 10:45) *
          Ja, dethär är mina tankar och erfarenheter och det finns hur många sätt som helst att skapa trädgårdar och hur många smakriktningar som helst och inget är ju fel - alla hittar nog sin egen speciella stil så småningom - "learning by doing"

Du är välkommen Sussie om du någon gång finns i närheten!

Tack Gunilla, det ska jag verkligen ha i åtanke. smiley_small_hug.gif
          Vilka bra tips du ger. Förstår ju naturligtvis att det är ett mångårigt projekt, föresten, en trädgård blir ju aldrig "färdig" för man vill ju alltid göra någon förändring eller skapa något som kompletterar det övriga.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-05-2009, 13:15
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Jättekloka trädgårdstankar Gunilla! Detdär med asymmetri tycker jag också är viktigt. Naturen lägger varken stenar eller plantor i rader.
          Ett planeringsknep som jag ofta använder: i skymningen går jag runt och funderar. Då ser man de stora linjerna i trädgården och känslan av rum och rymd blir tydligare. (Det har jag nämnt tidigare här i odla.) Det hjälper en att bygga upp trädgården så som Gunilla gör.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-05-2009, 18:01
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Fågelvägen @ 15-05-2009, 14:15) *
          Ett planeringsknep som jag ofta använder: i skymningen går jag runt och funderar. Då ser man de stora linjerna i trädgården och känslan av rum och rymd blir tydligare. (Det har jag nämnt tidigare här i odla.)

smile.gif ...jag gör likadant, brukar sitta på en sten och filosofera och så växer bilderna fram....

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 15-05-2009, 21:12
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Supersnyggt!

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          lislena
          Inlägg 15-05-2009, 23:53
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 21 086

Jätte fint tummenupp.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 16-05-2009, 05:53
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Imponerande! Så underbart vackert!

Tycker om ditt sätt att tänka (men är inte själv så bra på sådant tänk - eller snarare, prioriterar inte trädgården i mitt liv, men blir onekligen inspirerad)

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          blomkronan
          Inlägg 16-05-2009, 07:38
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Gunilla T. Jag beundrar ditt arbete i trädgården tummenupp.gif Du har fått det så fint under alla år... hur många år har det tagit? Ditt tänk är så bra, det är svårt att tänka som du... man gör gärna raka linjer blush.gif men det blir ju så mycket naturligare och rummen i trädgården blir så mycket "skönare" om man leker med "linjerna"

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 01:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon